Groei echo

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Annie24, 8 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Annie24

Annie24 Fanatiek lid

2 sep 2009
    2.035
    110
    63
    Zuid-Holland
    Is het 'normaal' om een groei echo te krijgen?

Ik ben nu 32wk+3 dagen, maar de vk heeft het tot op heden nog niet over een groei echo gehad, terwijl mijn buikje toch erg klein is en ik 'pas' 4,5 kilo ben aangekomen. Ben eigenlijk wel benieuwd hoe groot/klein het kindje wordt geschat (al zegt dat ook weinig merk ik af en toe)

Ook zit ik wbt de controle nog steeds op om de 3 weken, terwijl ik vaak lees dat de meesten nu al op om de 2 weken zitten.

2. Japs

Japs Actief lid

17 aug 2007
    150
    0
    16
    Volgens mij is dit zeker niet normaal! Alleen als ze echt vermoeden dat het kindje veelste klein of enorm groot is doen ze een echo.

Opzich zegt het helemaal niets, een klein buikje en weinig aangekomen. Ik heb echt een minibuikje en ben ook pas 4 kilo aangekomen, maar dat was geen reden voor een groeiecho. Als het kindje het maar goed doet...

Meestal kan de verloskundige op het einde wel een schatting doen van het gewicht van je kindje, maar volgens mij zeiden ze daar bij mij pas wat over toen ik 36 weken was..

3. Tese

Tese Niet meer actief

Ja hoor is redelijk normaal. Bij de meeste is het standaard onderhand. Gewoon om te kijken of je kindje voor of achter loopt in dit termijn.

4. Macdee

Macdee Bekend lid

23 mrt 2008
    755
    1
    0
    Bij mijn eerste zwangerschap kreeg ik een groeiecho omdat ik vanaf 35 weken bij de gyn. kwam en hij wilde zien hoe "groot" de baby was. Daarvoor zat ik voor controles bij de huisarts.
    Nu heb ik bij mijn tweede zwangerschap 2 groeiecho's gehad (30+32 weken). Deze heb ik gewoon bij de vk gehad en kreeg ik omdat mijn zoontje al ruim8 pond was met 38 weken. Dit was dus om te checken hoe het met dit kindje was.
    Volgens mijn vk is het niet standaard om een groeiecho te krijgen.

5. Marijee

Marijee Fanatiek lid

21 jan 2008
    2.295
    0
    0
    het is indd niet standaard om een groeiecho te krijgen.
    bij sommige vk praktijken misschien wel maar normaal alleen wanneer ze vermoeden dat de kleine echt groot is of echt veel te klein.

ons meisje ligt ruim 2 weken voor op de groei en ik heb 'te' veel vruchtwater en ik ben pas 2,5 kilo aangekomen.
    dus je gewicht zegt echt niets over de kleine enzo

6. naad24

naad24 Bekend lid

22 sep 2008
    771
    0
    0
    Ik kreeg een groeiecho omdat m'n bloeddruk aan de hoge kant was heel m'n zwangerschap.
    Maandag krijg ik weer een echo en dan kijken ze hoeveel ze gegroeid is in 2,5 week tijd.
    Ben benieuwd, ze liep afgelopen keer 2 weken voor.....maar dat was niet erg zeiden ze want het kon een groeispurt zijn:D.

7. lillibit

lillibit Fanatiek lid

12 jul 2010
    2.348
    0
    0
    in de jeugdzorg
    Midden Nederland
    Ik ben toevallig gister bij de vk geweest en mijn beeb leek nu aan de grote kant. Dit kan te maken hebben met een groeispurt, maar als het bij de volgende controle nog steeds aan de grote kant is krijg ik ook een groieecho. Was verder geen reden tot ongerustheid, vertelde ze daarbij. Het is echter geen standaard acho, doen ze idd bij een vermoeden van een te grote of een te kleine beeb!
    Succes!!

8. Macdee

Macdee Bekend lid

23 mrt 2008
    755
    1
    0
    En de grootte van het kindje ligt echt niet aan " hoeveel je bent aangekomen". Ik ben één van de (ongelukkige) die al 17 kilo is aangekomen en mijn kindje ligt ca. 2 weken achter op groei. Dit kan dus een kleintje worden en dat is niet aan mijn buik te zien!

9. Mime28

Mime28 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.050
    1
    0
    Het is niet standaard maar ik heb wel een groeiecho gekregen, ik heb ook een hele kleine buik en maakte me zorgen, als je het zelf prettig zou vinden om een groeiecho te krijgen moet je dat gewoon aangeven bij je vk.

10. smartie1980

smartie1980 Niet meer actief

Het is inderdaad niet standaard, maar sommige vk's doen het wel standaard bij vrouwen met overgewicht, omdat ze dan niet altijd goed door de buik heen kunnen voelen hoe de groei is geweest.

Verder bij risico's zoals suiker (kans op te grote baby), slecht werkende placenta (kans op te kleine baby), etc.

Overigens te weinig aankomen KAN risico's meenemen, maar hoeft niet. Er is wel verband tussen te weinig aankomen en kleine kindjes / vroeggeboorte:

"
    Gevolgen bij te kleine gewichtstoename/ gewichtsafname

Wanneer je te weinig bent aangekomen is er een verhoogde kans van 280% dat je kindje een te laag geboortegewicht heeft. Ook is er 30% meer kans dat het kindje te vroeg wordt geboren. Zelfs op een volgende zwangerschap kent gewichtsverschil gevolgen. Uit een Iers onderzoek is er gebleken dat vrouwen, met een normaal gewicht, die tussen de zwangerschappen door waren afgevallen de kans op een vroeggeboorte verhoogden. We hebben het hier over de situatie dat iemand na de zwangerschap lichter weegt dan voor de zwangerschap. Raakt ze op dat moment opnieuw zwanger, dan is daarmee de kans op een te vroeg geboren kindje groter. Voor een vrouw met overgewicht is het dus van belang om al vóór de eerste zwangerschap af te vallen."

Gewicht tijdens de zwangerschap | Mens en gezondheid: Zwangerschap

11. Janneke21

Janneke21 Fanatiek lid

25 jul 2008
    1.945
    0
    0
    Kinderopvang en studerend
    Ik krijg een groeiecho omdat ik veel stress heb doordat mijn vriend en ik uit elkaar zijn gegaan. Ze gaf aan dat ze groeiecho's wel al sneller doen dan een paar jaar terug.
    Ze vond zo op het gevoel niet dat het kindje klein aanvoelde, maar mijn zoontje was nu al wel een stuk groter. Ook op de 20 weken echo was deze baby 'gemiddeld' terwijl Jayro toen al ruim 2-3 weken voorliep... Dus wel een reden om een groeiecho te maken. Ik krijg hem met 30 weken. Dus meer uit voorzorg en ik vind het superfijn, ik hoopte er ook op.

Maar zo te lezen zijn er dus veel verschillende redenen te bedenken en wie weet heeft het inderdaad te maken met weinig aankomen, ook al hoeft dat niets te zeggen. Het is wel fijn om het zeker te weten toch! Ik kom met deze zwangerschap juist sneller/meer aan dan bij Jayro, dus het hoeft echt niets te zeggen.

12. Vera79

Vera79 Actief lid

23 dec 2008
    118
    0
    0
    Bij mijn VK is een echo standaard met 36 weken maar dat is ook voor de ligging...om dus een stuit en navelstreng om de hals echt uit te sluiten. Bij 32 weken ging ik ook nog om de 3 weken. Ik denk dat na je volgende controle het om de 2 weken zal worden...Anders gewoon even bellen en navragen

13. Annie24

Annie24 Fanatiek lid

2 sep 2009
    2.035
    110
    63
    Zuid-Holland
    Dames, bedankt voor jullie reacties!

Aanstaande woensdag heb ik de controle afspraak en ik heb al een mooi lijstje met een paar punten die ik wil vragen :D

14. Joontje

Joontje Bekend lid

3 mrt 2009
    523
    0
    0
    Ik kreeg een groeiecho omdat ik ineens een hoge bloeddruk kreeg bij 28 weken. Reden was ook om te kijken of de baby wel genoeg groeide en navelstreng/placenta ondanks de hoge bloeddruk goed doorbloed waren. Toen bleek dus dat baby voor op schema lag. Heb nu bijna elke controle een echo waarbij ze het gewicht schatten...

Deel Deze Pagina