Hoger diploma..

Discussie in 'De lounge' gestart door Lachebekje87, 24 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lachebekje87

Lachebekje87 Bekend lid

22 jun 2011
    843
    150
    43
    Vrouw
    België
    Ik ben ook sterk aan het twijfelen om weer te beginnen studeren, een diploma van middelbaar onderwijs lijkt weinig waard deze tijd.. vind het dan ook leuk om te lezen dat het bij velen wel lukt mits de juiste inspanning natuurlijk! :) Ik heb (nog) geen werk en geen kindjes, voor de kindjes zijn we nu wel aan het gaan en solliciteren doe ik ook volop maar niet veel succes jammer genoeg..

Het probleem is dat ik me niet kan vastpinnen op 1 richting, begin dit jaar vond ik maatschappelijk werk interessant maar nu zou ik mijn voorliefde voor talen willen volgen met de IoL opleiding (langeafstandsopleiding unief Engeland) dit duurt 1jaartje en dan kan ik de DipTrans examens doen voor de Britse Ambassade, indien ik hiervoor slaag heb ik een Masterdiploma Vertaler.
    Men vriend supportert wel moest ik nu eindelijk mijn besluit is nemen. Men vader tja.. ik heb mijn hogeschool zo'n beetje laten schieten 6jaar terug en zodra ik gewoon het onderwerp studeren aansnijdt is dat nog steeds een zure appel voor hem, had ik toen geen besef van maar nu snap ik maar al te goed dat ie kwaad was met wat dat allemaal kostte voor hem.. :( Men moeder zegt gewoon dat ik is goed moet nadenken en niet impulsief doen (tja ik ben soms wel ietwat impulsief :)) maar dit is niet impulsief meer, ik twijfel er ondertussen al bijna twee jaar over van wat ik zou kunnen gaan doen. Het werk dat ik gedaan heb boeit me helemaal niet en zie ik me ook niet men verdere leven doen om heel eerlijk te zijn, tot ik eindelijk dat hoger diploma in handen heb wil ik gerust nog wat op mijn tanden bijten in een dagenslijtende job die geen stimulans bezit hiermee wil ik niemand beledigen trouwens heb het puur over mezelf en ieder doet wat ie graag doet! :)

Iemand die tips heeft of gewoon zijn/haar eigen ervaringen wil delen?

Dank je alvast voor het lezen!

2. Locusta

Locusta Niet meer actief

Ik kan me voorstellen dat het een lastige keuze is om te maken. Het is dan ook goed dat je er over nadenkt en een weloverwogen beslissing neemt.

Misschien helpt het om na te gaan denken over wat je wilt gaan doen met de opleiding die je wilt volgen. In welk werkveld kom je terecht, is er veel vraag naar mensen in dat werkveld? Hoe lang duurt de opleiding en welke kosten zijn eraan verbonden? Kan je de opleiding zelf betalen? Kun je direct na het afronden van je opleiding aan het werk of moet je eerst nog een stage lopen?

Succes met het maken van een keuze! :)

3. Lachebekje87

Lachebekje87 Bekend lid

22 jun 2011
    843
    150
    43
    Vrouw
    België
    Als ik met de opleiding voor het IoL start heb ik meteen nadat ik het diploma heb een job :)
    Deze duurt 1 jaar in principe en examens zijn 1x/jaar in januari.
    Het is in drie delen 370-390-390pond elke keer (unief Engeland) dus zo'n 450-475euro per deel. Examens zijn dan nog eens apart te betalen dacht ook zo'n 500euro maar weet ik niet zeker. Dus als ik een job heb kan ik dit makkelijk bekostigen, zonder job word het moeilijker. Hier moet je dan ook geen stages bij lopen.

Andere opleidingen zoals die van maatsch. werk is deeltijds 1 dag in de week naar de les en een stageplaats vinden om de kennis uit te breiden. Denk dat hier ook een reële kans is om snel werk te vinden maar heb niet zo'n zekerheid als met de vertaalopleiding.. Deze is wel in België en kan ik mogelijk een studiebeurs voor krijgen. Ingangsexamen heb ik voor mezelf te testen al eens gedaan en was toen ruim geslaagd, wat was ik trots op mezelf! :D

Maar het is dus nog altijd een beetje een tweestrijd... Ik denk er al een ruime tijd over na en wil zeker niets overhaast doen maar het nieuwe "school"jaar begint al snel :(

4. Bri

Bri Niet meer actief

En zijn deze opleidingen te combineren met zwangerschap en kleine kindjes? Zo nee, dan zou ik kiezen om éérst die opleiding te doen, en daarna pas aan kinderen te beginnen.

Misschien maak je wel een andere keuze, dat is je goed recht, maar als je wilt weten wat ik zou doen dan is het dat.

En ik zou hééééél goed informeren hoe dit diploma aangeschreven staat. Niet alleen voor een startfunctie, maar ook daarna. Lange afstandsonderwijs aan een buitenlandse universiteit, veel werkgevers zijn daar niet happig op en zullen het niet op gelijk niveau met andere masters beoordelen. Mocht het niet zo veel waard blijken op de arbeidsmarkt, lijkt het me zonde van de moeite en de investering.

Tenslotte: maatschappelijk werk en vertalen zijn wel heel verschillende richtingen. In welke richting zie jij jezelf over een aantal jaar het liefst werken?

5. Lachebekje87

Lachebekje87 Bekend lid

22 jun 2011
    843
    150
    43
    Vrouw
    België
    Wel vertalen is een job dat ik van thuis uit kan doen als freelance voor een bureau in Engeland en sommige andere vertaalbureau's.. maar je moet wel dat diploma hebben anders mag je Engels nog zo goed zijn, ze nemen je niet aan.
    Dus dit is eigenlijk perfect met zwangerschap en kleine kinderen te combineren.

Maatschappelijk werk tja ik help graag mensen maar ik ben iemand die me snel dingen aantrekt van anderen en dan zou ik men werk dus ook mee naar huis nemen en zo'n zorgen zie ik dan wel op tegen eerlijk gezegd op de lange baan.
    Maatschappelijk werk zal moeilijker te combineren zijn met een eventuele zwangerschap en/of kleine kinderen maar deze opleiding duurt dan ook al gauw 5jaar.. Ik heb een heel klein hartje en heb mezelf al is gesloopt toen ik een vriend wou helpen op welke manieren ik ook vond toen hij diep aan de grond zat. Dus op die manier is maatschappelijk werk dan weer niets voor mij.. Het is een serieuze voldoening als je in je opzet slaagt om mensen te helpen maar als je telkens de deur op je neus krijgt zakt de moed je in je schoenen (dit is dan als een gewoon persoon en niet als maatsch. werker maar toch)

Eens ik een beslissing gemaakt heb ga ik er ook volledig voor maar daarvoor moet eerst de knoop volledig doorgehakt zijn ;) ben een volhouder en een heel koppig persoontje in zo'n zaken hehe

6. Bri

Bri Niet meer actief

Ik realiseer me ineens iets op basis van je nickname: als 74 je geboortejaar is, lijkt het me niet verstandig om nog 5 jaar te wachten met proberen zwanger te raken.... (dus als je maatschappelijk werk kiest, niet wachten tot je de studie af hebt!)

Hoe dan ook: succes met alles! ik hoop dat je een goede weg vindt, die bij je past.

7. Lachebekje87

Lachebekje87 Bekend lid

22 jun 2011
    843
    150
    43
    Vrouw
    België
    Het is niet men geboortejaar heb stomweg een ander cijfer ingevoegd zou beter vragen om dit te wijzigen om misverstanden te voorkomen ;) ben uit 1987 :)

8. Lachebekje87

Lachebekje87 Bekend lid

22 jun 2011
    843
    150
    43
    Vrouw
    België
    nu is men nickname correct :D

9. Bri

Bri Niet meer actief

oh, ik was dus een beetje voorbarig.
    87, dan ben je nu.... 24? Op zich heb je dan nog wel even tijd (al is 5 jaar wachten voor iedereen lang, dan ben je al bijna 30 en wie weet wil je meer dan 1 kindje.. zou je ineens alsnog een 'oudere moeder' zijn - vind ik niet hoor, mijn eerste werd geboren toen ik 36 was, maar vroeger wilde ik m'n gezin graag compleet hebben voor m'n 30e, is alleen een beetje anders gelopen).

lekker offtopic, maar hopelijk snap je m'n opmerking. ik wil niemand die jonger is dan ikzelf maar toch een kinderwens heeft, voor het hoofd stoten met de suggestie dat ze te jong zouden zijn (want dat vind ik nl niet).

Succes in elk geval met het maken van je keuze. Een investering in opleiding is altijd goed en nuttig, daar ben ik van overtuigd. Nu nog bepalen van welke loopbaan jij straks het meest gelukkig wordt...

10. Lachebekje87

Lachebekje87 Bekend lid

22 jun 2011
    843
    150
    43
    Vrouw
    België
    Ja idd ben 24 nu :)
    je stoot me helemaal niet voor het hoofd hoor hehe :D
    ik wou in principe al mama zijn voor men 25ste ook mede omdat ik toch zeker 2 kindjes wil als moeder natuur het toestaat ;)

ik snap volledig wat je bedoelt en ga er toch nog even serieus over nadenken van wat ik net wil, maar een hoger diploma wil ik alsnog behalen ;) nu gewoon nog besluiten wat en hoe hé! :D

Dank je voor je eerlijke mening!

11. Lola1982

Lola1982 VIP lid

16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    De opleiding MWD duurt 4 jaar en als je hem in voltijd doet moet je je goed realiseren dat je het derde jaar 32 uur stagen moet lopen gedurende 10 maanden en daarnaast 1 maal per week naar school moet. Dus je bent 5 dagen van huis! Wil je dit als je kinderen hebt of zwanger bent?
    Ook het eerste jaar heb je vaak verplichte stages (dit gaat maar om een uur of 4 per week hoor).

Duaal of deeltijd is misschien een optie, maar dan moet je wel van te voren een baan hebben die aansluiit bij de opleiding.
    Ik heb het laatste jaar in deeltijd gedaan, dit was goed te doen, ondanks de zwangerschap.

Eerste 3 jaar in voltijd.
    Ik had het geluk meteen een baan te hebben (ik ben bijna 5 jaar bij mijn stageplek blijven hangen). Maar volgens mij is er ook best veel werk in te vinden. Althans hier in de randstad.

Ik ben trouwens ook een type die veel dingen aantrekt van andere, maar ik kan je zeggen dat went het snel! Ik neem tuurlijk nog wel eens iets naar huis, ik maak best heftige situaties mee (vooral bij mijn eerste werkgever) en dat zet je niet 1,2,3 van je af... Maar over het algemeen gaat het prima.

Succes met je keuze!

12. AnneThamar

AnneThamar Niet meer actief

Ik wil nog wel even aanvullen dat MWD juist heel goed kan zijn om te leren je wat meer af te sluiten voor de problemen van anderen. Daar begeleiden ze je in hoor, sterk aandachtspunt!

Ik ben vorig jaar afgestudeerd en nog steeds geen werk.
    Nu heb ik ivm gezondheidsproblemen dan ook wel wat eisen,
    nl niet te ver weg, max 24 uur en ik heb bovendien geen rijbewijs.
    Mocht je die zaken niet van belang vinden en heb je een rijbewijs is er wel redelijk veel werk te vinden.

Ik zou zeggen blijf informeren, ga naar open dagen, en probeer er achter te komen wat je echt wilt!

13. Lachebekje87

Lachebekje87 Bekend lid

22 jun 2011
    843
    150
    43
    Vrouw
    België
    Hier in België duurt de opleiding MW 3jaar voltijds en 5jaar in deeltijds, pas het tweede jaar beginnen de stages.

Ik ben afhankelijk van het openbaar vervoer, heb men rijbewijs wel maar geen eigen wagen.

Dank je voor jullie ervaringen met mij te delen meiden, ik ga me inderdaad nog wat verder verdiepen in de mogelijkheden :)

Deel Deze Pagina