Wasbare luiers - ervaringen

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Ikapika, 20 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ikapika

Ikapika VIP lid

21 okt 2012
    5.073
    0
    0
    omgeving Haarlem
    Wie heeft er ervaringen met wasbare luiers?

Wij zitten erover na te denken om deze te gaan gebruiken. Een vriendin van me heeft ze van Tots Bots en is helemaal om.

Welk merk gebruik je? Wat zijn voor- en nadelen? Is het nu echt goedkoper dan wegwerpluiers? Is het zo dat baby's minder last van luieruitslag hebben met wasbare luiers? Kortom, doen of niet doen?

2. Maryam86

Maryam86 Bekend lid

17 mrt 2010
    527
    0
    0
    NULL
    NULL
    Doen! hier fan van rumparooz en dan bamboozle stretch voor de nacht. kijk ook eens op t forum van dragen en voeden!

3. Ikapika

Ikapika VIP lid

21 okt 2012
    5.073
    0
    0
    omgeving Haarlem
    Thanx voor de tip! Ik ga gelijk even kijken :D

4. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
  5. Ikapika

Ikapika VIP lid

21 okt 2012
    5.073
    0
    0
    omgeving Haarlem
    Klinkt goed! Waar hebben jullie ze gekocht en wat zouden de beste pakketten zijn om aan te schaffen?

6. naomi1985

naomi1985 Actief lid

17 nov 2012
    131
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hey Ikapika!

Ik wil ook wasbare luiers gebruiken. Dus ik lees mee. Op internet al veel opgezocht maar eigenlijk zie ik door de bomen het bos niet meer. Er zijn zoveel merken en systemen.

Waarom gebruiken jullie voor de nacht een ander merk?
    Welk systeem (all in one, one size, knoopjes,klitterband enz) is goed? En wat juist niet?
    Hoeveel luiers en hoeveel inlegvellen gebruik je per dag voor een pas geboren babay?

7. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Teamlollipop.uk met bumgenius flip overbroekje voor newborn en eerste 6 maanden. Elke voeding dus ca 20 luiers voor 2 dagen dragen en dan een was draaien. Inlegvel vind ik pas nodig bij vaste voeding want borst/flesmelk poep wast makkelijk schoon in de machine. Daarna 5 - 6 vellen per dag, bij een plasluier kan het inlegvl mee in de was en 2-3-4x gebruikt worden.

Waarom een andrr soort vd nacht? Overdag verschoon je elke 2-4u, 's nachts op den duur 12 uur niet. Meer absorbtie nodig!

Mijn tip: bamboozle stretch. Met tots wrap. En voor even makkelijk bumgenius of charlie banana pockets. 2 delig vind ik veeeeeeel betrouwbaarder, als ik iets te laat ben met pocket luier verschonen is zn romper nat en mt 2 delig nooit. En als je besteld, bestel dan 2-3 was zakken en wasmiddel mee!

8. Ikapika

Ikapika VIP lid

21 okt 2012
    5.073
    0
    0
    omgeving Haarlem
    #8 Ikapika, 22 mei 2013
    Laatst bewerkt: 22 mei 2013
    @Naomi, wat leuk! Het aanbod aan wasbare ziet er ook mooi uit!

@Suusjeuh, hoe ben je begonnen met de wasbare luiers? Heb je in één keer een heel pakket gekocht of heb je alles na en na aangeschaft? Ik vraag me af wat handig is. Een vriendin van me heeft alles in één keer gekocht, maar dan zit je er ook meteen aan vast. Maar aanbiedingen zijn vaak wel interessant.

9. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Nee ik heb veel geprobeerd! Bij dochter begonnen met hydrofiels en overbroekjes van tots wraps. Toen een heel goedkoop set "Kushies" luiers van marktplaats, toen dat beviel heel veel geld uitgegeven aan itti bitti luiers die dochter niet goed paste, steeds lekkage. Daarna ben ik overgegaan op... ik denk op team lollipop en bumgenius. Team lollipop verkocht toen dochter steeds schimmels bleef houden. Dus toen rumparooz maar die zaten haar niet goed dus weggedaan en 2ehands bumgenius gekocht. Toen zoon geboren werd een pakketje luiers maat 1 van team lollipop en reserve luiers van mother ease one size ( Katoen,goedkoop,in de wasdroger, met 2 kids in de luiers heb je er HEEL veel nodig! ) en een aantal flip overbroekjes waar ik flip inleggers maar ook hydrofiels in deed. Inmiddels wilt dochter geen wasbaar meer aan maar zoon draagt dus bumgenius en bamboozle stretch. De bamboozles omdat ik dus de bamboe luiers van dochter verkocht had ivm rode billen. Alles wat ik niet gehouden heb verkocht ik voor 10-12,50 euro per luier door, ik heb er dus weinig verlies op gedraaid en wel heel veel afval en geld bespaard gezien ik 2 kindjes in de luiers heb/had.

Heel veel gewisseld maar ik weet nu ook wat ik fijn vind. Mocht ik opnieuw een stash kopen - voor een 3e kindje bijvoorbeeld. Dan koop ik 10 bamboozle stretch, 10 charlie banana's of bumgenius en nog bv 5 van een ander merk/soort.

10. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Voor overdag gebruiken wij EasyFits van TotsBots, inmiddels met extra (zelfgemaakte) inlegger. Bevalt uitstekend! Ik verschoon om de 4 uur max, en dat houden ze prima vol.
    Voor 's nachts ook hier de Bamboozle Stretch, met overbroekje TotsWrap. Nog nooit lekkages mee gehad, dochter slaapt nu 12 uur achter elkaar, luiers zijn iedere ochtend flink zwaar, maar alles blijft achter/in het overbroekje, dus nooit natte pyjama's ofzo.

Ik heb nu 18 dagluiers en 5 nachtluiers, overdag gebruik ik 3 a 4 luiers (de laatste tijd 4) en 's nachts 1tje, dus dat zijn 5 luiers per dag. Op dag 3 was ik, dus dat zijn dan 12 dagluiers + 3 nachtluiers, dan heb ik nog genoeg over tijdens de droogtijd. (De Easyfits zijn zo droog, op een paar uurtjes, de Bamboozles hebben wel even nodig, afhankelijk van de temperatuur; 's zomers in het zonnetje zijn ze ook zo droog, 's winters binnen kunnen ze wel 20 uur gebruiken...) In het begin verschoon je wel vaker, wat er hier dus op neer kwam dat ik om de dag een luierwas draaide. Ik vond dat geen enkel probleem. Wij redden ons dus prima met de 18 dag- en 5 nachtluiers.

Ik heb zelf alles in 1x aangeschaft, had reviews gelezen, en mijn oog was dus op de luiers van TotsBots gevallen. Maar meerdere merken proberen is misschien wel de verstandige keuze, ik heb geluk gehad dat de luiers hier gewoon prima hun werk doen (goede pasvorm, goede absorptie). Ik hoor ook wel eens minder goede ervaringen met dezelfde luiers (smalle kindjes, daardoor lekkages langs de beentjes, of juist énorme plassers die overdag ook Bamboozles aan moeten omdat de EasyFits het niet kunnen opvangen).
    En ook een puntje; van te voren dat ik dat een tweedelig systeem lastig zou zijn, daarom koos ik voor All-in-Ones voor overdag, leek me makkelijker. Het ís ook wel makkelijker, maar het verschilt niet enorm in gemak; tweedelig is wél een stuk zekerder. Achteraf had ik dus misschien liever een volle set Bamboozle Stretch gewild, voor zowel overdag als 's nachts.

11. Ikapika

Ikapika VIP lid

21 okt 2012
    5.073
    0
    0
    omgeving Haarlem
    Andrea, dank je voor de duidelijke info! Fijn om zoveel goede ervaringen te lezen.

12. Thauma

Thauma Fanatiek lid

14 sep 2011
    2.127
    1
    36
    NULL
    NULL
    Ik zou graag willen weten hoe jullie dat doen. Hoe vaak wassen jullie? Moet je de poep er nog uitschrapen of gaat alles in een waszakje zo de wasmachine in? En kan je ze een beetje te drogen hangen (wij hebben een droger)?

13. Ikapika

Ikapika VIP lid

21 okt 2012
    5.073
    0
    0
    omgeving Haarlem
    @Thauma, je hebt van die inlegvelletjes die de grote boodschap opvangt. Die kun je zo weg mikken :)

14. Thauma

Thauma Fanatiek lid

14 sep 2011
    2.127
    1
    36
    NULL
    NULL
    Ikapika, dat klopt, dat schreef ik zelf ook al. Maar helpt dat ook? En gaat dat niet mis? En zijn die dingen niet te vies om aan te pakken? En sta je dus niet alsog de luiers leeg te scheppen omdat t mis ging...?

Maar los daarvan:
    doe je die luiers zo in de zak en zo in de machine, of eerst een tijd in een emmer laten weken, of moet je ze voorspoelen?
    En kan je ze goed aan de waslijn drogen?

15. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Bij baby's die uitsluitend borstvoeding krijgeb, kunnen de luiers inclusief ontlasting de wasmachine in; dat spoelt zo weg. Je kunt ook papieren inleggers gebruiken en hier vangen die goed alle ontlasting op, zelfs bij dunne luiers. Ik kan de inlegger er altijd uit pakken zonder poep aan te raken (pak het doekje aan buikzijde vast, dan rugzijde erbij, zodat hijdubbel zit, en dan hop, afvalbakje in. of je kiept de luier gewoon leeg boven de wc, kan ook). Ik heb in een jaar tijd nu iets van 3x gehad dat de ontlasting wat naast de inlegger was gekomen; dan pak ik een billendoekje en pluk ik dat weg, klinkt vies, stelt niks voor.
    Ik heb ook een tijdje wasbare inleggers gebruikt, toen had ze steviger ontlasting en kon ik de ontlasting zo in de wc gooien; nu zitten we al een tijdje in een tandjes-periode en moest ik bij wasbare inleggers telkens spoelen; ook te doen hoor! Maar nah, papieren inleggers zijn makkelijker, zeker met dunnere ontlasting.

Ik heb een luieremmer naast de commode staan met een waszak erin (zo'n netje zeg maar), die gooi ik op luierwasdag gewoon zo in de wasmachine; je hoeft dan de luiers niet eens aan te raken. Eerst een koude voorwas (dan spoel je de meeste urine er al goed uit), daarna volledig programma op 40 graden 1200 toeren met 1 eetlepel Potion (=luierwasmiddel), vervolgens hang ik ze te drogen. Super makkelijk dus!

16. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Wat je schrijft over BVpoep klopt maar gedeeltelijk; kindjes die alleen nog maar melk drinken, dus zuigelingenpoep spoel je zo uit in de machine. Niet alleen borstvoeding.

Ik gebruik ook papieren inleggers. Het verschonen gaat hier zo;
    - Schone luier pakken, inlegpapiertje erin.
    - Vieze luier open, poep met de luier en inlegvel merendeels weg vegen - zoals je bij pamper ook doet. Dan was ik zn billen met de washand. De washand leg ik in de luier, die vouw ik dubbel en leg ik aan de kant.
    - Schone luier aan, overbroekje sluiten. Broek aan, kindje op de arm, grond of box.
    - Vieze luier mee naar wc, inlegvel schud ik er boven de wc uit, washand blijft erin na jaren ervaring. Doorspoelen. Luier in waszak tot ik van 3 dagen luiers heb. ( Boven pak ik na het wassen met washand het poepvelletje met een boterhamzakje op, draai het zakje terug over mn hand, knoop erin en klaar. )

Na 2-3 dagen open in de waszakken, gooi ze zo open en vol in de wasmachine. Draai een spoelprogramma. Daarna 2 eetlepels wasmiddel en een lang programma. De luiers hang ik op een droogrekje, meestal zo'n 16 stuks. De volgende dag vouw ik alles weer klaar voor gebruik.

17. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Ah ok, ik dacht dat kv-poep vaak minder dun was, dat was iig mijn ervaring met kv-poep van mijn neefje en nichtje :D Dat zou ik niet graag in m'n wasmachine gooien :p

18. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Ging hier bij allebei de kindjes prima! Er zitten nog geen vezels in en spoelt gewoon schoon. Flesvoedingsbabies kunnen ook lekker spuitpoep hebben hoor ;)

19. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.861
    113
    Ik heb denk ik wel 10 verschillende soorten wasbare luiers gekocht en uitgeprobeerd. Wat niet beviel heb ik weer doorverkocht en van wat wel beviel, heb ik meerdere luiers erbij gekocht.
    Verschilt soms ook per kindje (bouw), de leeftijd etc. wat goed werkt. Net zoals bij wegwerp, sommige merken sluiten niet goed aan, terwijl een ander er weer heel tevreden over is.
    Zelf was ik het meest tevreden over Bumgenius V4 en bamboozles stretch met een motherease overbroekje.

20. Inkiewinkie

Inkiewinkie Actief lid

5 feb 2009
    467
    0
    0
    Poppenmaakster
    Noord-Holland
    Voor baby liggen er Teenyfits/Easyfits, Itti Bitti's en Rumparooz (overbroekjes) klaar. Kan niet wachten! (die printjes zijn zooooo leuk! :cool:)

Over de aanschaf: er zijn verschillende sites waar je starterspakketten en voordeelpakketten kunt kopen. Ook kan je een consulente op bezoek vragen, die je dan verschillende merken en systemen kan laten zien.

Stoffen luiers kunnen best duur zijn, vooral de All-in-one variant (denk aan EUR 25 per luier en dat dan keer 20..) maar als ik bedenk wat voor geld er hier letterlijk in de kliko is gesmeten met de papieren luiers van zoonlief... :(

Je kunt ze ook tweedehands op MP vinden of op een ander forum: dragen en voeden. Handig als je een keer iets wilt uitproberen.

Deel Deze Pagina