Pijn bij kolven en weinig opbrengst

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door joyce81, 5 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. joyce81

joyce81 Fanatiek lid

26 nov 2008
    4.372
    0
    0
    Eindhoven
    Hoi!

Mijn zoontje is inmiddels alweer bijna 4 maanden en ik ben weer bijna 4 weken aan het werk.
    Voor ik ging werken heb ik een ruime voorraad opgebouwd in de vriezer en nu kolf ik als ik werk om de 3 uur.

Ik heb alleen last van het kolven. ook het voorraad opbouwen was soms pijnlijk en heb toen andere borstschilden gekocht.
    inmiddels 3 soorten gebruikt en dacht de juiste te hebben (die helaas nergens meer te krijgen zijn) maar helaas, het is toch weer pijnlijk.
    tijdens het voeden zelf heb ik hier geen last van (alleen de 1ste voedingen die ik zelf geef na de laatste kolf beurt)
    hebben jullie een tip hoe ik hier vanaf kom?

Verder merk ik dat ik helaas niet aan de juiste hoeveelheid kom..
    ik kolf 400 - 500 ml per dag en heb 600 ml nodig voor de flessen
    ik heb een tijd in de ochtend nagekolfd voor de voorraad maar ben hier mee gestopt omdat dit het ochtendgebeuren met 2 kids nog chaotischer maakt dan het al is.
    Hebben jullie een tip hoe ik de opbrengst op de 3 kolf moment kan verhogen zodat ik er wel aan kom?

Ik vul nu de flessen aan met een deel melk uit de vriezer voorraad.
    kan ik als dit op is ook aanvullen met kunstvoeding? en dan op de dagen dat mijn zoon geen flessen drinkt gewoon alleen borstvoeding?

Ben erg benieuwd naar jullie tips!

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

vervelend dat je nog pijn hebt na het kolven.
    Inderdaad zou mijn advies zijn om een ander borstschild te gebruiken. Ook kan borstmassage voor je gaat kolven helpen.
    Zou het lukken om op de dag dat je werkt een extra kolfmoment in te bouwen? Misschien dat het met 3 keer kolven wel lukt om de gewenste hoeveelheid bij elkaar te krijgen.

Prima dat je nu aanvult met borstvoeding uit de voorraad. Je zou het later inderdaad aan kunnen vullen met kunstvoeding als het niet lukt om voldoende melk te kolven.

Mirjam

3. joyce81

joyce81 Fanatiek lid

26 nov 2008
    4.372
    0
    0
    Eindhoven
    hoi mirjam dank je voor je reactie. Helaas ook'n ander schild helpt niet... Sowieso heeft meleda de soft schilden uit't assortiment gedaan. Ik kolf verder op't werk 3x voor de 3 flessen die hij drinkt. Een keer extra word eigenlijk onmogelijk...

4. joyce81

joyce81 Fanatiek lid

26 nov 2008
    4.372
    0
    0
    Eindhoven
    hoi. Even een update. Inmiddels ook Weer andere borstschilden geprobeerd maar helaas maar kort effect. Heb nu de kolf zachter staan en dit lijkt te werken wat betreft pijn. Nu alleen nog de opbrengst omhoog.

Deel Deze Pagina