consultatiebureau lijkt wel anti-borstvoeding

Discussion in 'Borstvoeding' started by princesje83, Feb 2, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. princesje83

princesje83 Fanatiek lid

Apr 1, 2008
    1,402
    0
    0
    regio rotterdam
    wat me vandaag toch geadviseerd werd op het cv daar zakte mijn broek van af.. :confused:

Ik zit daar met mijn zoontje van 3 maanden te vertellen over het voeden, hoe het gaat en dat ik het idee had dat ik wat te weinig melk had sinds ik weer werk en veel moet kolven, zegt ze doodleuk, oh, schroom je niet om gewoon een keer flesvoeding er aan toe te voegen hoor, als je niet genoeg hebt, vind het al heel knap dat je het tot nu toe hebt volgehouden met kolven enzo, het is toch ontzettend tijdrovend!. Maar die voedingen mag je gewoon mengen hoor.... :confused:

ik wist neit wat ik hoorde, ze willen toch het beste voor kinderen daar of niet? Ik vertelde dat ik gewoon extra ga kolven om de productie weer op te krikken, dat dit goed helpt maar wel erg vermoeiend is en toen zei ze, straks als je kindje 4/5 maanden is zit je ook nog maar op 4 voedingen op een dag want dan krijgt hij ook bijvoeding dus dan zal het wel wat minder vermoeiend zijn voor je.. Duidelijk een voorstander van flesvoeding en bijvoeding vanaf 4 maanden dus....

ik weet dat ik heel moe ben en het af en toe spuugzat ben om alles maar zelf te doen qua voeden en kolven enzo maar als het dan weer lekker loopt en mijn mannie is zo tevreden, dan is het alles waard! Blijkbaar wordt dat niet zo snel begrepen door buitenstaanders :evil:

2. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Tja er zijn helaas een hoop cb's die zo doen zegmaar! Die zulke vage 'domme' adviezen geven! Gewoon doen wat je zelf het beste vind hoor! Je weet het prima! En idd het beste is de borstvoeding, en niet gemengd met kunstvoeding oid ;)!

Maar ik ben dus gewoon na een tijdje niet meer gaan vertellen wat voor en hoe veel voeding ze kregen. Ook niet meer verteld of ze lang of kort dronken. En straks met de kleine (borstvoeding of kunstvoeding dat zien we nog wel) dan ga ik ze ook niks meer vertellen! Ik kom er alleen voor de prikjes en voor het wegen, verder niet ;)! Zo hebben wij ook nog nooit een afsrpaak gehad bij de cb-verpleegkundige ;)! Nee het cb hier is niks (voor mij). Niks wat je doet is goed, niks hoe je het doet is goed, altijd zal het anders moeten, dus ze kunnen me wat ;)!

3. Joveli

Joveli Niet meer actief

Wij gaan eigenlijk ook alleen heen voor de prikjes en meten en wegen. Alhoewel dat ook niet zou hoeven want we hebben zelf een babyweegschaal :rolleyes: dus misschien dat ik daar ook wel mee stop.

De reden dat ik niet ga komt eigenlijk meteen al door het eerste thuisbezoek na de bevalling. Ik was super blij dat de bv van begin af aan al helemaal goed ging en toen gebeurde het volgende.
    Mevrouw ging zitten, pakte haar tas en daar kwamen de kunstvoeding en afbouw folders :confused: , serieus geen enkele bv folder! Ze vertelde erbij dat ze eigenlijk deze folders niet meer mochten geven, wegens borstvoedings gedoe (zo zei ze het ook) maar ze vond deze folders veel beter en fijner omdat hier duidelijke afbouw en regel schema's in stonden.
    Toen vroeg ze op hoeveel voedingen we zaten. Dus ik vertelde (wederom trots) dat onze zoon prima om de 3 uur kwam, dat ik voed op verzoek en dat het erg goed bevalt.
    Zegt ze: (Zoontje was 2 weken oud)
    Ja, leuk en aardig maar we moeten nu wel richting het doorslapen gaan werken he!

Wilde haar mijn huis wel uittrappen geloof ik..

Ik vertel nu gewoon niets op het cb haha, het gaat hier namelijk prima. (Geboorte 3800 gram, en vorige week met 10 weken alweer 6500)

4. princesje83

princesje83 Fanatiek lid

Apr 1, 2008
    1,402
    0
    0
    regio rotterdam
    ja, ik ben blij dat dit onze tweede is en ik dus al een beetje het reilen en zeilen van het cb van ons ken.
    Als dit mijn eerste kindje was had ik waarschijnlijk haar advies nog opgevolgd met als resultaat dat ik minder melk kreeg omdat er bij mij niet aan de vraag voldaan wordt en dan uiteindelijk dus noodgedwongen over moest stappen omdat ik geen melk meer kreeg...
    Ben blij dat ik beter weet door goed advies van hier en andere websites en door een zus die bijna 2 jaar bv heeft gegeven die me nogal wat tips kan geven en me kan vertellen dat ik niet de enige ben die het af en toe spuugzat is.... ;)

5. princesje83

princesje83 Fanatiek lid

Apr 1, 2008
    1,402
    0
    0
    regio rotterdam
    onze kleine groeit trouwens wel minder goed als wat ik hier allemaal lees (geboorte 3740 gram, nu met 3 maanden 5600 gram) maar dat was dan weer wel oke volgens haar!

@JOVELI: het is ook iets om supertrots op te zijn toch!? Ben ik ook, bij de eerste is het niet gelukt maar al had ik toen beter geweten en meer doorgezet was het vast wel goedgekomen. Ze is ook wel groot geworden van de fles hoor, daar niet van, maar nu het bij onze zoon wel goed gaat ben ik echt al zoooooo trots op mezelf dat ik de 3 maanden al heb gehaald!
    :D Tja, als je voor een kindje wil gaan dan weet je ook dat de kans bestaat dat je de komende tijden niet meer zal kunnen doorslapen in de nacht, dus daar kies je dan ook voor.. Als mijn kindje snachts wil drinken dan krijgt hij gewoon zijn melkie hoor! doorslapen komt wel als hij d'r aan toe is. en ik mopper af en toe best wel eens dat ik er weer uit moet, maar achteraf valt het altijd wel mee en is hij zo weer klaar ;)

6. Moaatje

Moaatje Fanatiek lid

Sep 19, 2007
    2,535
    0
    0
    Hier gaan mijn haren echt van overeind staan. Ik dacht echt dat het alleen het cb hier was die zo deed. Maar dat blijkt duidelijk niet zo.

Hier vroegen ze ook hoe vaak ze dronk. Dat was bij 5.5 maand. Ik zei toen dat ik zo'n 5 keer aanlegde, en als ik aanleggen verving door een gekolfde fles dat ik dan 220 gaf.

Helemaal perplex, "tja, eh, borstvoeding, dat kan natuurlijk ook". :rolleyes: . Toen vind ze ook nog dat ik te veel voeding gaf. Maar hoe kan dat nou met bv?

En ik kreeg ook met net 4 maanden te horen dat ze best al fruit mocht hoor. En groente met rijst.

Mooi niet!

7. Joveli

Joveli Niet meer actief

Hier is het ons eerste kindje en ik ben zo ontzettend blij dat ik een zus heb die veel weet over bv en zelf ook nog haar 2 zoons voedt.
    Ik kan goed begrijpen dat als je dit niet hebt dat zo'n cb je dan behoorlijk onzeker kan maken/dingen laat doen die helemaal niet nodig zijn.

8. Moaatje

Moaatje Fanatiek lid

Sep 19, 2007
    2,535
    0
    0
    Princesje, mijn dochter groeit ook niet zo vlot hoor. Ze was 3910 bij de geboorte, en ik schat nu net boven 7 kilo.

Ze slaapt goed, ze drinkt goed (eten nog niet) en ze speelt alert, dus 't gaat prima.

9. Joveli

Joveli Niet meer actief

Ieder kindje groeit anders, niets mis mee hoor Princesje.

10. princesje83

princesje83 Fanatiek lid

Apr 1, 2008
    1,402
    0
    0
    regio rotterdam
    juist! :rolleyes: je denkt daardan goed advies te kunnen krijgen, inmiddels weet ik gelukkig beter whahaha!

11. princesje83

princesje83 Fanatiek lid

Apr 1, 2008
    1,402
    0
    0
    regio rotterdam
    hij is ook heeeel alert en plast supergoed en is echt een tevreden mannetje dus hij zal idd wel voldoende binnen krijgen.

12. soovi

soovi Fanatiek lid

Nov 1, 2007
    2,465
    582
    113
    Als ik zo al die verhalen hoor dan heb ik eigenlijk super geluk gehad met mijn cb.
    Ze heeft nooit tegen mij gezegd dat ik over moest op de fles. Ze zei altijd als jij nog niet wil stoppen dan hoef je niet te stoppen. Toen hij een tijdje de fles weigerde zei ze dat het niet zo heel erg was als hij maar iets van vocht binnenkreeg en dan hij het wel in zou halen als hij bij mij was.
    Ook was het advies om pas bij 6 maanden met bijvoeding te beginnen.
    Alleen de arts bij ons op het cb vond ik toen een beetje vreemd die begon toen ineens over hoeveelheden in potjes.
    En dat hem geen geprakt eten geef maar stukjes hebben ze ook een hele tijd raar gevonden.

13. jingels

jingels VIP lid

Jul 8, 2006
    7,742
    1
    0
    Jullie zijn idd niet de enige meiden. De kennis omtrent BV is erbarmelijk .
    Zo zou ieder CB verplicht een LK aan moeten stellen, om kennis te vergaren en goed te kunnen overbrengen. Verpleegkundigen die maar met schema´s lopen wapperen zijn per definitie niet kind-vriendelijk ,laat staan dat ze oog hebben voor jouw verhaal als moeder omtrent de BV.
    Soms is het ook gewoon fijn als je eens even je verhaal kwijt kan, maar kennelijk kan dat niet op een CB.
    Er zou eens actie moeten ondernomen worden. Als CB´s onwelwillend zijn dan moeten ze gewoon geen keurmerk of certificaat krijgen.

14. appeltje

appeltje Niet meer actief

Ik had echt een klacht ingediend over die mevrouw die bij je thuiskwam met haar kv-folders. Kan je voorstellen dat er (vooral onzekere ) vrouwen zijn die huizenhoog naar het cb opkijken en hun mening als waarheid zien. Pffff.... kan daar zo boos om worden.

Hier een superenthousiaste cb-verpleegkundige, die bij elk bezoek maar weer zegt hoe goed ze het vindt dat mijn zoon nog bv krijgt. Dan glunder ik natuurlijk weer even.... :D

15. Beertje09

Beertje09 Fanatiek lid

Oct 21, 2008
    1,238
    1
    0
    Belgie/NL
    Nou ja zeg, belachelijk dat ze niet helpen!
    BV is het best wat er is, ipv dat ze het aanmoedigen, wordt je hier alleen maar mee ontmoedigd. Naar hoor, ik had er echt wel wat van gezegd, zijn jullie helemaal van lotje getikt zeg.

16. fam

fam Actief lid

Jul 1, 2008
    219
    0
    0
    Gelderland
    Hier wel goede ervaringen met BV en het CB. De laatste keer dat ik daar was begon ik zelf over bijvoeding en ze vertelde me dat het beter was om te wachten tot 6 maanden omdat ons ventje tot die tijd gewoon van mama's melk kan groeien. Hij liep qua gewicht iets achter op het gemiddelde maar ook daar hadden ze een opmerking over. Dit is een normaal verschijnsel bij bv kindjes. Ze zijn ook gecertificeerd voor borstvoeding dus zoals ik hier lees is dat niet bij ieder cb het geval. Ze gaven me zelfs een compliment dat ik nog steeds gaf!

17. Joveli

Joveli Niet meer actief

Gedaan hoor, meteen diezelfde middag nog. :evil: Belachelijk, kies je speciaal al een kraamzorgbureau uit met borstvoedingscertificaat (en die verdienen ze ook heb echt superhulp gehad) krijg je daarna ineens zo'n fanatiekefvfreak op bezoek.

18. Natas1

Natas1 VIP lid

Aug 4, 2007
    7,903
    0
    0
    Almere
    Vandaag een diepe zucht en een frons van de wijkverpleegkundige bij ons CB over ons lichtgewichtje (6 maanden, 67 cm en 6230 gram) : oh, nog steeds borstvoeding zeker, ze groeit niet erg hard hè.......

19. stranger

stranger Fanatiek lid

Mar 28, 2006
    3,412
    0
    0
    Heb je ook een klacht ingediend bij de stichting Zorg voor Borstvoeding, die de certificaten uitdelen? Dan kunnen ze het certificaat ook weer intrekken namelijk!

20. Linda86

Linda86 VIP lid

:confused:

Pff jeetje zeg! Vaak wordt er negatief gesproken over de zogenaamde borstvoedingsmaffia, maar ik heb juist het idee dat ik op ons cb (en blijkbaar is dat op meerder cb's zo), te maken heb met een kunstvoedingsmaffia.
    Hier zitten ze me ook elke keer zo stom aan te kijken als ze horen dat ik nog bv geef, terwijl ik het zelf eigenlijk iets vind om trots op te zijn. Als ik dan ook maar één ding vraag over iets van eten of gewicht ofzo, krijg ik standaard als eerste antwoord: "misschien kan je beter stoppen met bv."

Share This Page