relactatie

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door taliaa, 24 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. taliaa

    taliaa VIP lid

    2 mrt 2007
    15.466
    1.650
    113
    Brabant
    hoihoi,

    ik zit verlegen om wat tips;)
    het zit zo:
    ik ben met 6 dagen gestopt met borstvoeding. (veel te laag hb, tepelkloven, spugend kind wat niet wilde groeien, verplichte bijvoeding(bijna 10 pond bij geboorte) en emotioneel erg labiel)
    maar de bv liep super, kind dronk goed, hapte goed aan, productie te over.
    in 1 x gestopt, niet afgekolfd ofzo.

    maar nu, nu wil ik zo graag weer bv geven.
    ik ben begonnen met aanleggen als ze geen enorme honger had en daarna de fles.
    nu leg ik voor elke voeding aan en daarna de fles(laat ze meestal wat van staan). als ik kolf, kolf ik 10cc in totaal uit beide borsten, dus veel te weinig.

    wat zou een goede manier zijn om het toch te gaan proberen?het mooiste zou zijn volledige bv. maar bijv. 2 volledige voedingen op een dag zou mij ook al heel gelukkig maken.

    kolven heb ik echt een hekel aan( bij mijn 1e 6 weken gedaan, was een ramp. moest voort 45 min. kolven voor 1 voeding..)

    heb jij tips(behalve dat ik een lk moet bellen?;)) zou een spray ofzo helpen??

    groetjes en alvast bedankt, taliaa
     
  2. Linda Offereins

    Linda Offereins Lactatiekundige

    3 mrt 2010
    860
    0
    0
    Mijn tip is toch echt kolven.
    Plan 2 dagen in waarin je zo-vaak-als-je-maar kan gaat kolven. Dus echt elk uur eventjes bijvoorbeeld. Het gaat dan niet om de opbrengst voor dat moment maar meer om het resultaat na die dagen. Dan zul je moeten merken aan je baby dat je meer voeding hebt gekregen.
    Over het algemeen kun je zeggen dat één zo'n kolfdag je opbrengst verdubbelt.
    Ik denk trouwens dat jij wel meer dan die 10 ml al hebt, maar dat je ook met een beetje een kolfprobleem zit.
    Daarvoor zou je van de huisarts een spray kunnen vragen: oxitocinespray. Dat maakt dat je melk makkelijker toeschiet.

    Als laatste zou je domperidon kunnen gaan slikken. Lees voor info daarover eens op Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding.
    Ik hoor steeds meer goede resultaten hierover. Ik denk dat dit bij relactatie bijna onmisbaar is. 2 x 10 mg op een dag geeft al veel resultaat. Succes!

    Linda
     
  3. taliaa

    taliaa VIP lid

    2 mrt 2007
    15.466
    1.650
    113
    Brabant
    dankje!!!
    als ik 2 dagen zou gaan kolven, wat doe ik dan met de voedingen? fles geven of aanleggen en daarna de fles geven?
    en hoelang kolven? 10min? of langer?
    en 's nachts? ook kolven??

    nogmaals bedankt!!!
     
  4. Linda Offereins

    Linda Offereins Lactatiekundige

    3 mrt 2010
    860
    0
    0
    Aanleggen zal effectiever zijn dan kolven. Dus eerst aanleggen. Bijvoeden met de fles en daarna 10 tot 15 minuten kolven (dubbelzijdig). 's Nachts lekker slapen, maar als de baby zich meldt voor een voeding dan toch even kolven.
    Ik adviseer je om een goed, dubbelzijdig kolfapparaat te huren (Medela Symfonie) voor het beste resultaat.

    Veel succes!
    Laat je het resultaat af en toe weten?

    groet
    linda
     
  5. taliaa

    taliaa VIP lid

    2 mrt 2007
    15.466
    1.650
    113
    Brabant
    dank je!!!
    ik heb een medela dubbele kolf (swing geloof ik) dus daar doe ik het even mee.
    ga nog even door zoals het gaat. overdag veel aanleggen en als nodig een flesje. En 's nachts aanleggen en fles erna.
    Als ik de moed het verzameld ga ik kolven, hoop van het weekend. dan is manlief thuis en heb ik de handen vrij.
    maandag ook naar de ka ivm oa. reflux, dus allemaal wel veel.

    goed teken: ze spuugde vandaag na de bv, dus ze had echt flink wat binnen, haha.

    ik houd je op de hoogte en enorm bedankt voor de tips! ga idd de domperidom halen en de spray, las goede ervaringen.

    groetjes, Taliaa
     
  6. Linda Offereins

    Linda Offereins Lactatiekundige

    3 mrt 2010
    860
    0
    0
    Klinkt allemaal al best goed ja. Hou haar gewicht intussen goed in de gaten.
    Zou nog best eens 100 % borstvoeding kunnen worden hoor!

    succes
    Linda
     
  7. taliaa

    taliaa VIP lid

    2 mrt 2007
    15.466
    1.650
    113
    Brabant
    ok, de beloofde update!

    Momenteel drinkt ze zo'n 40cc per keer, ook als ik kolf is dat de productie. Ik dacht dat ze niet goed doordronk, omdat als ze stopte er nog van alles kwam als ik in mijn tepel kneep. maar bij kolven komt er ook niet meer.

    Ik heb nog geen domperidom/spray of tussendoor kolven gebruikt. Dus ze heeft zelf de productie opgekrikt tot 40cc!

    gisteren zijn we bij de kinderarts geweest ivm reflux en zij staat achter bv mits ze goed groeit ( bv spuugt ze veel makkelijker uit dan flesvoeding).
    Dus nu sta ik op een tweesprong: zo door gaan, wat heerlijk is. Of voor 100% bv gaan, wat natuurlijk nog beter is!!! ik ben er nog niet uit..
     
  8. Linda Offereins

    Linda Offereins Lactatiekundige

    3 mrt 2010
    860
    0
    0
    Goed hoor!
    Geef je nu dan nog de fles na de borst? Of krijgt ze alleen je borstvoeding?
    Als je een aantal keren kolft nadat je haar hebt gevoed zal je productie nog verder aantrekken verwacht ik.
    Het spugen, daar groeien ze vaak vanzelf overheen...

    Rustig verder gaan en steeds afwegen wat het beste is voor jullie samen...

    groet
    Linda
     
  9. taliaa

    taliaa VIP lid

    2 mrt 2007
    15.466
    1.650
    113
    Brabant
    nog even een update:
    inmiddels drinkt ze tussen de 60 en 100cc aan de borst en krijgt ze daarna kv.
    Ik heb 2 kolfdagen gehad waarbij ik tussen de voedingen in een keertje kolfde en daarmee (icm domperidom) heb ik de productie opgekrikt.

    Het leek erop dat 100% bv genoeg was, maar helaas had ik na 1 dag een vreselijk ongelukkig kind, dus weer bij gaan voeden en nu dus nog steeds zo.
    zou het kunnen dat als ik weer ga kolven voor een dagje dat ik het weer meer opkrik?
    Elk uur kolven lukt gewoon niet, maar voeden en 2 uur later kolven en 2 uur later voeden lukt wel voor een dag of 2.

    En hoeveel domperidom kan/mag ik gebruiken? ik slik nu 2x2 tabletjes van 10mg.
    De neusspray doet niks bij het kolven, ik krijg soms wel en soms geen tsr. Bij het voeden eigenlijk altijd wel 1
     
  10. Linda Offereins

    Linda Offereins Lactatiekundige

    3 mrt 2010
    860
    0
    0
    Lees over de dosering van domperidon maar even op www.borstvoeding.com onder domperidon 1. De meningen over de doseringen zijn wat verschillend, en dan kun je je eigen conclusies trekken.

    Extra kolfsessies hebben zeker nog zin. Het meest effectief is dan dat je een aantal uren (bijvoorbeeld 's avonds) achter elkaar zo-veel-als-maar-kan kolft. Dus 10 minuten, dan weer een half uur niet en dan weer 10 minuten en dat de hele avond door.

    Je bent voor mij een prachtig voorbeeld om door te vertellen!!

    groet
    Linda
     
  11. taliaa

    taliaa VIP lid

    2 mrt 2007
    15.466
    1.650
    113
    Brabant
    dus (even concreet voor me) een paar avonden proberen met kolfapparaat in bed te kruipen en elke half uur 10 min dubbelzijdig kolven? productie maakt niet uit? en wanneer zou ik dan moeten merken dat de productie omhoog gaat?
    Elize drinkt namelijk na elke bv nog een fles en ik wil wel een beetje weten hoeveel ik nog moet geven;)
     
  12. Linda Offereins

    Linda Offereins Lactatiekundige

    3 mrt 2010
    860
    0
    0
    Als je dat een dag of 2,3 hebt gedaan zou je de dagen erna resultaat moeten merken. Je voelt dan vollere borsten en/of je merkt dat je dochter meer tevreden en verzadigd is na de borst.
    Je kunt haar gewoon nog een flesje met wat kunstvoeding aanbieden en zien hoeveel ze neemt.
    Als je het gevoel hebt dat er geen flesje meer achteraan hoeft probeer je dat af en toe eens uit.
    Als haar groei goed is kun er naar streven steeds minder kunstvoeding bij te geven.

    succes
    Linda
     

Deel Deze Pagina