Zo vaak diarree

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door An79, 25 jan 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. An79

An79 Fanatiek lid

8 jun 2015
    1.092
    575
    113
    Onze dochter van bijna 1 heeft zo vaak diarree. Ik ben al een aantal keer bij de huisarts geweest en krijg elke keer hetzelfde verhaal te horen. Als ze nog genoeg drinkt, levendig enz. hoef je je geen zorgen te maken. Maar dit duurt ondertussen gewoon al maanden. Met tussenposes van af en toe een paar dagen. Dat is toch niet normaal. Dit kunnen toch niet alleen de tandjes zijn? Vannacht ook 4 keer wakker met hele volle vieze luiers en overdag ook een stuk of 4/5 keer.
    Wat moet ik hier nou toch mee? Het zit me echt niet lekker.

2. JuullesD

JuullesD Niet meer actief

Hoe dun is de ochtend ontlasting? (Water yoghurt etc dikte)
    en wat eet ze op een dag?

3. Moeder2017

Moeder2017 Actief lid

2 jan 2017
    281
    2
    18
    Geen allergie op iets van voeding ?

4. An79

An79 Fanatiek lid

8 jun 2015
    1.092
    575
    113
    Beetje waterige yoghurt. Ook een rare structuur. Lijken wel pitjes erin.
    Ze heeft al wel speciale voeding, Nutramigen. Haar zussen hebben ook allebei een voedselallergie. Toen ze klein waren helemaal voor van alles. Bijna alle eiwitten. Dat geef ik ook helemaal niet, uit gewoonte.

5. An79

An79 Fanatiek lid

8 jun 2015
    1.092
    575
    113
    Ze heeft ook last van haar tandjes, maar dan kan dit toch niet zo lang dure?

6. Roty

Roty Actief lid

22 apr 2015
    449
    74
    28
    Lastig hoor, je zou de ontlasting eens op kweek kunnen laten zetten.

Krijgt ze veel suiker binnen?
    Krijgt ze wel genoeg vetten binnen? Volle melk, volle yoghurt en kwark.,
    O ik lees nu dat je geen eiwitten geeft.
    Avocado is ook een goede vet.

Als je het niet vertrouwd kan je een doorverwijzing naar kinderarts vragen.

7. An79

An79 Fanatiek lid

8 jun 2015
    1.092
    575
    113
    Toevallig ga ik vanmiddag naar de kno arts. Ze lijkt ook veel last van haar oortjes te hebben. Misschien kan zij doorverwijzen maar de kinderarts.

8. JuullesD

Kan je haar volledige dag menu beschrijven?

9. An79

An79 Fanatiek lid

8 jun 2015
    1.092
    575
    113
    7.30 brood + fles
    9.30 fruit (potje)
    12.00 brood + fles
    15.30 soepstengel
    17.00 groente (potje)
    19.00 papfles

Potjes ga ik mee stoppen. Al let ik altijd op de ingrediënten. Ze krijgt wel bruine bonen. Dat zou misschien een oorzaak kunnen zijn.
    Ik ga ook Orthiflor halen, helpt misschien ook.

10. An79

An79 Fanatiek lid

8 jun 2015
    1.092
    575
    113
    S nachts krijgt ze nu ook nog 2 extra flessen. Ze heeft daar echt behoefte aan. Verliest ook zoveel vocht.

11. JuullesD

Wat voor brood krijgt ze?
    Hoeveel melk per fles?
    Wat voor potjes (voor hoeveel maanden)
    Bruine bonen geven meer gas dan diarree. Dus dat lijkt me geen oorzaak!

Wanneer begonnen de klachten?

12. An79

An79 Fanatiek lid

8 jun 2015
    1.092
    575
    113
    Ze krijgt tarwe brood (zonder koemelk en soja).
    Potjes voor 6 maanden. En 180 cc per keer, maar drinkt dat eigenlijk nooit op.

13. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Krijgt ze niet te veel suikers en vooral wel veel vetten binnen? Zeker met kma hebben mensen vaak de neiging om bijvoorbeeld boter een volle yoghurt etc (terecht) te schrappen, maar een baby heeft echt nood aan heel veel vetten. Die moet je dan op een andere manier toevoegen. In ons geval was dat bijvoorbeeld door rijstroom te gebruiken bij de groente, en genoeg olie en avocado.

14. JuullesD

Ik krijg echt heel moeilijk een impressie van haar dieet zo. Maar moet een 1jarige niet met de pot mee eten? (Serieuze vraag)
    Kijk eens of je meer vezels kan toevoegen. Volkoren brood, veel meer groenten en rauwkost (vocht en vezels) en eventueel volkoren pasta en rijst.

15. An79

An79 Fanatiek lid

8 jun 2015
    1.092
    575
    113
    Ik snap je punt Juulles. Ze is trouwens nog geen jaar, volgende week, dus al lang met de pot mee eten, hoeft volgens mij nog niet. Niet dat we dat niet willen, maar het is echt een moeilijke eter. Al zoveel geprobeerd.
    Ik heb ook in al die jaren een enorme angst gekregen in het geven van nieuwe voeding. Onze oudste dochter is echt heel gevoelig voor heel veel voedsel. Daar hebben we zoveel ellende mee gehad en ze is nog steeds op heel streng dieet. Langzaam zijn we een beetje aan het elamineren. Door alle problemen die we nu al hebben met de jongste, ben ik heel erg voorzichtig en durf weinig nieuwe dingen. Dit ging redelijk goed, maar ineens is het dus behoorlijk mis.

16. JuullesD

Kan ik me echt heel goed voorstellen! Ik vind je huisarts alleen wel slappe hap. Diarree hoort niet! Kan je geen andere huisarts zoeken of naar een diëtiste gaan?

17. kuzzie1986

kuzzie1986 Actief lid

7 feb 2014
    159
    8
    18
    Het komt mij heel erg bekend voor, mijn dochter van ook bijna 1heeft nadat ze begin november een zware buikgriep heeft gehad continu diarree. Soms wat dikker, soms waterdun en soms heel korrelig. Iedergeval ze heeft het nooit meer "normaal" gehad ook wij dachten tandjes (afgelopen maand 4tanden in 1week) maar het hier ook maar niet over.

2weken geleden op kweek laten zetten hier kwam niks bijzonders uit.

Mijn HA had het over "peuterdiarree" chronische diaree wat bij veel kleine kinderen voor komt. Je kan het bestrijden door de 4v's toe te passen al is dat erg lastig

Meer VET
    Meer VEZELS (volkoren /meergranen producten)
    Minder VOCHT (niet meer dan 1liter)
    Minder VRUCHTENSAPPEN (fructose proberen te vermijden)

Ook heeft hij ons probiotica voor geschreven zowel orthiflor junior ( alleen begint dit pas na ongeveer 2weken te werken) en dan voor nu tot die tijd actimel of activia toetjes deze werken sneller en moeten binnen een week toch wel resultaat bieden.

Wij zijn ook nog maar 2dagen hier mee begonnen, haar ontlasting lijkt iets steviger te worden maar we juichen niet te vroeg.

Succes met jou dochter hopelijk is er voor jullie ook snel en oplossing

18. grasspriet84

grasspriet84 Fanatiek lid

17 jun 2016
    1.778
    32
    48
    Minder vocht? Ik dacht dat je juist met diarree genoeg moet drinken?
    Fructose is suiker uit vruchten, dan mag je toch ook geen fruit geven?
    Sacharose is suiker afkomstig van de suikerbiet en wordt veelal gebruikt in de welbekende snoepjes, koekjes en ook vruchtensappen.

Ben toevallig het boek 'wat is nu gezond' aan het lezen van professor Martijn Katan en hier staan echt heel handige dingen in. De feiten en fabels over voedsel. Bovenstaande heb ik dus ook uit dat boek. Niet dat ik zelf zo'n slimmerik ben 😂

Misschien een heel domme vraag hoor...maar je zegt dat je uit gewoonte geen eiwitten geeft. Is dit ivm je angst voor allergie net als je andere kindjes? Heeft ze wel allergie voor eiwitten? Kan het ook zijn dat ze door het tekort aan eiwitten diarree heeft?
    Heb totaal geen medische achtergrond hoor, maar dit vroeg ik me af 😊

19. kuzzie1986

kuzzie1986 Actief lid

7 feb 2014
    159
    8
    18

Tsja zo wordt het mij ook vertelt ik was er ook niet van op de hoogte en dacht juist dat voldoende drinken goed was. Maar het gaat voornamelijk om de vruchtensappen dikdap etc.

Vind het allemaal erg dubbel en vind het dus ook lastig om hier een "juiste" weg in te vinden.
    Een allergie is bij onze dochter zeer onwaarschijnlijk (allergieën komen ook niet in de familie voor) omdat ze alleen last van diarree heeft en verder geen andere symptomen en ze zit verder heel goed in haar vel en lijkt er weinig last van te hebben. Maar een eventuele allergie hou ik wel in mijn achterhoofd. Als de probiotica niet zijn werk gaat doen dan ga ik een doorverwijzing naar een kinderarts vragen.

Hier nog een stukje over voedingsadvies bij peuterdiarree wat ik via google gevonden heb.

Bij peuterdiarree is een gezonde voeding belangrijk. De 4 V’s kunnen helpen als geheugensteuntje.
    Waar kun je op letten?

Vet
    Zorg dat je peuter voldoende vet binnenkrijgt. Vet zorgt ervoor dat het eten langzamer door het maag-darmkanaal gaat, waardoor de diarree vermindert. Smeer margarine op brood of gebruik jus bij de warme maaltijd.

Vezels
    Zorg dat je peuter voldoende vezels binnenkrijgt. Vezels zorgen ervoor dat de ontlasting steviger wordt. Geef je peuter 2-3 sneetjes volkorenbrood en 1-2 aardappelen bij de warme maaltijd.

Vocht
    Zorg dat je kind voldoende drinkt en pas op voor uitdroging. Maar geef niet meer dan 1 liter vocht per dag. Een kind tussen de 1-3 jaar heeft per dag namelijk 0,75 liter vocht nodig.

Vruchtensuiker
    Je peuter heeft 1-1,5 stuk fruit per dag nodig. Maar wees voorzichtig met vruchtensappen zoals appelsap en limonade. Deze dranken bevatten fructose (vruchtensuiker), een stof die de diarree in stand houdt.

Geef je kind ten slotte beter geen producten die zoetstoffen bevatten. De zoetstof sorbitol kan de diarree verergeren.

20. An79

An79 Fanatiek lid

8 jun 2015
    1.092
    575
    113
    Mijn andere dochters hadden beiden een heftige voedselallergie; Melk, ei, soja, peulvruchten, varkensvlees, kip, witte vis, pinda's, noten, aardbeien. Een hele lijst, waarvan veel dingen nu gelukkig een stuk beter gaan, maar veel ook nog niet. Dit zijn eigenlijk de dingen die ik ook laat bij de jongste.
    Dan hebben jullie een beetje een beter beeld. Natuurlijk is het beter als ze gevarieerder zou eten, maar jullie kunnen je misschien wel voorstellen dat ik gewoon niet durf.

Deel Deze Pagina