Hallo, Ik heb een zoontje van 5 weken en sinds gisteren weet ik dat hij spruw heeft. Hij heeft een wit tongetje, glansje op z'n lipjes, enorme heftige en hardnekkige luieruitslag... Heel zielig. Zelf heb ik pijnlijke droge tepels en in mijn linker borst een keiharde plek. Bij kolven komt er ook bijna geen melk en in die borst is de toeschietreflex ook weg. Ik denk dat ik verstopte melkkliertjes heb en zou normaal gesproken mijn zoon veel aanleggen. Alleen zonder de toeschietreflex komt er bijna geen melk. Bovendien wil ik de besmetting (ondanks de zalf en druppels) niet in stand houden. Ik dacht daarom dat het beter was om te gaan kolven tot de spruw weg is. Ik heb daar alleen twee vragen over. Allereerst: kan ik met kolven die harde plek in de borst wel weg krijgen of is het daarvoor echt nodig dat hij drinkt? En ten tweede: voorkom ik die besmetting met het geven van gekolfde melk (en het goed steriliseren van de spenen na elke voeding) of zit de candida ook in de melk zelf? Alvast bedankt!
Wanneer je behandelt kun je net zo goed aanleggen hoor: je wordt toch beiden behandelt. Wel belangrijk om na iedere voeding te smeren en behandelen en niet - zoals soms nog vertelt wordt- 3 maal daags. Iedere keer dat jullie voeden smeren! Ook blijven doorsmeren nadat de (ergste) klachten zijn verdwenen. Wanneer je vermoed dat je verstopte kanaaltjes hebt is het zaak goed te voeden (doorstromen) het toeschieten kun je bevorderen door warme compressen voor het voeden te gebruiken (met warm water gevulde wegwerpluier om de borst vouwen bijvoorbeeld) doe dit echt een 10-15 minuten, niet 2, dat is wat kort. Ook kun je bij je huisarts syntocinon vragen: een synthetische vorm van oxytocine, wat maakt dat je melk makkelijker toeschiet. De plaats waar de plek zit kun je proberen mee te masseren (niet te hard!) of houd er een elektrische tandenborstel tegenaan: het trillen wil ook nog wel eens werken. De candida zit ook in de melk. Ik zou het gewoon geven, met behandelen zul je zien dat je in een dag of 3 echt al verbetering ziet! Verschoon ook goed je handdoeken, beha, spuugdoeken etc. Alles wat met melk in aanraking komt. Was op minimaal 60 graden om de schimmel te doden. En gebruik azijn in het waswater. (laatste spoelwater, of ook gemengd in je wasmiddel) De melk die je eventueel wilt kolven zal ook spruw bevatten. Deze kun je verhitten voor gebruik Succes en beterschap!
OK hartstikke bedankt! Gewoon na iedere voeding smeren dus. Tegen mij is idd verteld dat dat minder vaak kon: 2x per dag zelfs maar. En mijn zoontje moet 4x per dag 1 ml van een vloeistof voor de spuw in z'n mondje. De was doe ik nu inderdaad op 60 graden en ik spoel altijd al met azijn, dus dat moet goedkomen. Hopelijk zijn we er snel vanaf! En voor de verstopte melkkanaaltjes zal ik ook de tips opvolgen. Ik heb veel aangelegd en ik heb het idee dat de pijnlijke bult kleiner wordt, maar het is nog niet weg. Super, bedankt!
Kan inderdaad een paar dagen gevoelig blijven. Blijf alert! Ook na iedere voeding het mondje van je kindje behandelen: hoeveelheid is niet zo belangrijk:doe wat spul op je (schone) vingertop en breng dit in mondje, wangzakjes en tussen kaakjes en lipjes.