afbouwen kolven

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door zonnestraaltje1981, 21 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zonnestraaltje1981

zonnestraaltje1981 Actief lid

28 apr 2009
    431
    0
    0
    Groepsleidster intensieve behandelgroep
    Overijssel
    Hoi,
    Ik heb nu ruim 3 maanden volledig gekolfd en moet over 5 weken weer gaan werken. vandaar dat ik nu wil gaan afbouwen en over wil gaan op flesvoeding.
    Ik kolfde eerst 4x per dag en heb het nu al afgebouwd tot 3x per dag (en dan heb ik nog genoeg voeding om mijn kindje volledige bv te geven). Ik kolf 's ochtends (rond 8 uur) 's middags (rond 3 uur) en 's avonds voor bedtijd (rond half 10).
    Hoe kan ik nu het beste verder afbouwen? Het lijkt me het beste om nu met het kolven van 3 uur te stoppen. Alleen vroeg ik mij af wat ik moest doen als ik last van mn borsten krijg? Is het dan slim om het kolven van 's avonds wat eerder te doen?
    Heb jij verder nog tips voor mij?
    Verder vroeg ik mij af of ik mijn kindje ook langzamerhand aan de flesvoeding moet laten wennen of dat dit wel wat sneller kan. Ik heb nu nml nog meer dan genoeg bv en vind het ook jammer om deze niet te gebruiken (de diepvries zit al vol genoeg...).

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo,

Hoe ver ben je nu met het afbouwen?
    Inderdaad kan je het beste eerste die van 3 uur afbouwen. Je hoeft niet langzaam aan KV te laten wennen. Maar je kan natuurlijk alle gekolfde melk gewoon gebruiken. Je kan ook BV en KV mengen.

Je kan beginnen met minder te kolven om 3 uur. Kijk hoe je reageert. Evt iets eerder toch de spanning eraf. Er is geen vaste regel voor van zo of zo moet je het doen. Het is vooral letten op je lichaam.

Succes

Ilse

3. zonnestraaltje1981

zonnestraaltje1981 Actief lid

28 apr 2009
    431
    0
    0
    Groepsleidster intensieve behandelgroep
    Overijssel
    Bedankt voor je info! Fijn zeg dat je zulke duidelijke antwoorden geeft! Ik kolf nu alleen nog 's ochtends en 's avonds en dit gaat prima. Heb verder gelukkig geen last. Ga hier nog even een weekje mee door en ben van plan dan verder af te gaan bouwen.
    Wat ik mij afvroeg als ik alleen maar kolf om de spanning eraf te krijgen en dus niet mijn hele borst leegkolf, krijgt mijn kindje dan wel voldoende voedingstoffen binnen als ik deze melk geef (dit omdat hij dan alleen voormelk krijgt)?

4. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo,

Je redenatie is inderdaad goed. Als je alleen de spanning afkolft en daarna nog veel voeding in de borst houd, dan zal de hoeveelheid vet in die melk die je kolfde inderdaad minder zijn. Het kan dus heel goed zijn dat je kindje niet genoeg heeft aan alleen die melk. Als je ervan bewust bent is het minder erg want dan kan je rekening ermee houden dat hij wellicht wat eerder weer komt of meer wil drinken. Uiteindelijk zal je het gaan aanvullen met KV ondat je productie verder afneemt.

Succes

Ilse

Deel Deze Pagina