Vwb flesvoeding, ik warm het water nu steeds op in een magnetron, maar beschik over een quooker. Zou ik een deel gekookt water en deel koud water kunnen gebruiken voor de fles? Is dit ook een optie als ik flessen mee wil nemen?
Jahoor, ik heb een close in boiler, als ik hem instel komt er ook erg heet water uit de kraan. Ik maak mn flessen altijd met kraanwater, er komt bij mij bijna direct heet water uit de kraan. Je kunt een ( nieuwe) themoskan gebruiken of thermosbeker ( bijv van douwe egberts) voor heet water en dan neem je een flesje koud water mee. Deze twee in de fles mengen tot je een goede temperatuur hebt, evt teveel eruitgieten en dan je poeder erdoor
Heet water uit de kraan wordt afgeraden ivm bacterien en (zware) metalen. Door stilstaand water in een boiler (er zit ook een boiler in je cv) komen er (zware) metalen in je boiler, deze komen er weer uit als je de kraan open zet. Het wordt voor volwassene afgeraden om warm kraanwater te drinken of te gebruiken voor het eten. Een quooker zal, lijkt mij, ook gebruik maken van een reservoir (boiler). Warm water uit geiser wordt overigens ook afgeraden. Het veiligst is koken of magnetron
mijn ouders hebben het en ik heb vaak zo de fles gemaakt als ik daar was. ook vaak warm water uit de kraan gebruikt hoor. en mijn zoon doet het nog gewoon en als we weggingen nam ik altijd een thermosfles mee en een flesje water. en zo maakte ik dan de fles, hoef je niet overal op zoek naar een magnetron
De kraamvogel zegt juist dat je gewoon warm water uit de kraan kunt gebruiken tegenwoordig omdat het kraanwater in Nederland zo goed gereinigd is. Vond het ook wel even vreemd dat degene het zei waar ik op kraamvisite was, maar hoor het vaker.
Vroeger mocht er geen kraanwater gebruikt worden, dit was niet veilig. Op een gegeven moment mocht er weer kraan water gebruikt worden en gaven alle waterbedrijven aan dat er water uit de kraan gebruikt mag worden om het op te warmen. (Magnetron, waterkoker of au bain) Echter cb en daarmee de kraamverzorging hebben dit gelezen als "je mag warm kraanwater gebruiken". Elk willekeurig waterbedrijf zegt dat je het moet opwarmen en geen warm water direct uit de kraan mag gebruiken. Hier zijn op dit forum al lange discussies over geweest omdat cb of kraamzorg zegt dat het mag. Wat je doet is eigen keus, maar het wordt echt afgeraden!
Het gaat inderdaad niet om goed water of veilige leidingen, maar wel om de tijd die jouw warm water uit de kraan doorbrengt in een omgeving (de boiler dus) waar het lekker warm en vochtig is (het ideale klimaat voor bacteriën). Wil je toch warm water uit de kraan gebruiken, dan is dat jouw keuze. Maar je moet het wel/niet doen voor de juiste redenen.
Warm water uit de kraan wordt echt afgeraden. Hoe schoon het water ook mag zijn, echt gezond is het niet. Hier deed ik gewoon water koken in de waterkoker, en terug koelen onder de koude kraan. Bij mij kreeg ze ook absoluut geen koud water uit de kraan. Het is een kleine moeite om water te koken, en de fles terug te koelen onder de koude kraan. Duurt amper 5 minuten.
In mijn geval komt er kokend water uit de kraan. Deze heeft een aparte boiler tov de andere leidingen. Is een waterkoker dan niet onhygienischer? Zelf maak ik ook thee met kokend water uit de kraan. Ga de vraag maandag wel even voorleggen bij cb. Overal lees ik idd het verhaal over warm water uit de kraan, maar niks over kokend water uit de kraan.
Cb zal je vraag doorgaans niet correct beantwoorden, dat het mag, omdat zij het hebben 'bedacht'. Het gaat om de boiler, deze is gemaakt van metalen en door veelvuldig gebruik en continu water erin lossen deze metalen op in het water. Veel boilers zitten niet op het kookpunt, waardoor er bacterien overleven. Een waterkoker brengt het water iets over het kookpunt en je gebruikt schoon kraanwater. Het zijn dus 2 aparte punten; bacterien en (zware) metalen. En je ziet zoiets nooit direct
Gekookt water uit de quooker kan gewoon gebruikt worden. Dit is over de 100gr en daarom geen enkel probleem. Ter info....
Ik heb ook hete kraan in gebruik in principe altijd stel flesje 6 schepjes: 70cc heet de rest tot 180 bijvullen mineraal water. Vind iets beter smaken. Maar soms water op doe ik ook gewoon kraan water laat wel even lopen eerst. En we hebben zelf alle leidingen vervangingen. Bij iemand thuis of cafe zorg ik dat ik flesje bij heb of koop of ik neem flesje met filter je weet nooit hoe het met leidingen ergens anders zit Nooit dat van metalen en bacterie gehoord onzin. Is boiler van 3lt water hij slaat het op schone water en warmt op tot 100 graden alle bacterie is dood. Wat metal betreft nooit zo iets gehoord. Wel dat warme leiding kan listeria overbrengen op koude dus ze moeten geïsoleerd worden en vaker laten lopen eerst
Ik pak altijd water van barleduc wat ik opwarm in de magnetron. Is zowel door kraamhulp als ziekenhuis aangeraden.
Dit snap ik bij jou niet. Jij zit kwa voeden overal te hameren dat bepaalde vleessoorten slecht zijn, bepaalde etenswaren zoveel beter etc. Maar hier heb je je blijkbaar nooit over ingelezen of nagedacht. Een boiler (los of in cv) is gemaakt van metalen. Doordat er continu water kunnen deze metalen oplossen, je weet nooit hoe de boiler er van binnen uit ziet. Ooit hadden wij een losse boiler, van een goed merk. Na enkele jaren (2-4 jaar) is deze boiler lek geraakt. De metalen behuizing waar het water in bleef staan was lek! https://www.vitens.nl/vragen/Paginas/Waterkwaliteit-Mag-ik-de-flesvoeding-voor-mijn-baby-maken-met-kraanwater.aspx
Bij een quooker heb je ook het risico van metalen die door de hitte oplossen. Verder heeft het water in een quooker niet borrelend gekookt. De beste manier om een fles aan te maken is met water dat net van de kook af is, maar wat daarvoor eventjes echt geborreld heeft. Als je dan de helft heet water neemt om het poeder op te lossen, en pas als dat opgelost is koud water erbij, dan hoeft je kind ook niet meer te wachten op afkoelen.