Daarom, geen toeters en bellen, gewoon 'ik heb er geen zin in - punt uit'. En gewoon de discussie niet aangaan als je geen duscussie wilt.
Ik geloof niet in die bullshit van een goed in haar vel zittende moeder met een fles die beter zou zijn voor een kind dan een stressende borst Dit geloof ik op zich wel hoor. Oke onze situatie was anders en S snapte er werkelijk waar niks van. Maar ik raakte helemaal over mijn toeren als iedereen ( vooral mijn man waar ik nog steeds boos over ben )Me wilde opdringen dat ik hem maar weer moest aanleggen. Ook al snapte hij het niet, hij zou het naar een paar maanden wel snappen. Of ik dan kapot was of niet bij wijze van. Bij een 2e ben ik ook al heeeeeeel gestressd over dat gedeelte aan het denken. Terwijl ik echt pro bv was ( ben)
Lijken mijn kinderen wel... die snapten echt niet wat ze nou aanmoesten met zo'n tepel in de mond. Het heeft me bij allebei een week of 10 gekost, met hulp van tepelhoedje om ze aan de borst te krijgen. Bij de jongste moest ik dan ook nog kolven en navoeden met een vingerspuitje. Mijn man herinnerde me ook steeds aan ons plan om bv te geven, en drong soms ook echt aan. En daar was ik hem achteraf heel dankbaar voor, hij heeft me erdoor gesleept. Had ik opgegeven, dan had ik een stuk slechter in mijn vel gezeten. En mijn kinderen hadden meer in het ziekenhuis gelegen.
ik heb me ook laten overhalen de eerste keer om bv te geven. Wilde eigelijk direct fv geven. Heb het de eerste keer maar 6 weken volgehouden ivm een prematuurtje. Nu geef ik al weer bijna 6 maanden borstvoeding en ik vind het heerlijk. Het is denk ik echt iets waar je in moet groeien. Als ik nu zoiets lees als dit topic dan denk ik "wat zonde" maar eigelijk slaat het nergens op als jij het niet zode vindt natuurlijk... Iedereen moet het voor zich weten en flesvoeding is idd geen vergif maar wil je het echt niet een keertje proberen?
je hebt gelijk hoor met je verhaaltje... maar van dit soort opmerkingen krijg ik nu echt weer heel erg de kriebels... mijn borsten zijn van mij en nu een beetje van mijn kind. Maar absoluut niet van mijn man. Ik beschik altijd zelf over ze...
Ik ben bij mijn dochter ook gelijk fv gaan geven, dacht dat het niks voor mij was. En het leek me lastig dat ik dan nooit eens weg zou kunnen zonder het gedoe van kolven, ook op m'n werk. Maar na een paar weken kreeg ik spijt dat ik de bv niet eens een kans heb gegeven, dus deze keer ga ik het wel proberen! Ik raad mensen nu dus aan om pas een keuze te maken als de baby er is, dan weet je pas echt of bv wel/niet iets voor jou is
Ieder zn mening hoor! Maar persoonijk voel ik me ietwat aangevallen door deze quote. Alsof FV met zoiets ongezonds als de Mc Donalds kan worden vergeleken?! Alsof je met FV je kind iets ongezonds mee geeft zonder enige voedingswaarde en BV vergeleken kan worden met het ultieme 5* bio voeding van zelfgemaakt??? FV is nog altijd ene prima alternatief voor vrouwen die geen BV willen of kunnen geven! Niks om je schuldig over te voelen!!! Daarbij denk ik zeer zeker dat een ontspannen moeder een betere moeder kan zijn dan een gestresste..... Wanneer je gestresst aan het voeden bent, genieten moeder en kind er toch veel minder van?!
Haha, ja, komt wel een beetje vreemd over zo... ik bedoelde aan te geven dat ik mn borsten niet zie als voedingsbron/ melkfabriek maar er alleen heel andere associaties mee heb En nogmaals, dit geldt voor mij persoonlijk he?
druif ik snap je hoor maar sinds ik borstvoeding geef heb ik die associaties juist niet meer met mijn borsten krijg er de rillingen van
Eens met de opmerkingen: omdat ik het niet wil. En waarom niet? Daarom niet. Klaar. Jouw reden is een goede reden. Helemaal als het om gevoel gaat. Maar de vergelijking met een gelukkige moeder en fv en mc donalds (stukje terug) vind ik geen vergelijking. Ik geloof er ook echt in dat baby's veel aanvoelen. Dus als ik met veel fijn, moeite en ongeluk bv zou moeten geven, dan heeft dat vast weerslag op mijn kind. Leuk trouwens ook die reacties van bv moeders die het gewoon accepteren welke keuzes hier ook beschreven worden.
waarom zouden bv moeders het niet accepteren wat hier geschreven wordt? iedereen zijn eigen keuze en mening. ik heb ook meteen voor de fles gekozen en heb ook echt geen spijt, bij een volgende kindje ga ik het weer doen. mijn zoon doet het er heel goed op en groeit flink. ik heb er voor gekozen omdat ik (neem me niet kwalijk is gewoon mijn gevoel en niks gemeens tegen over bv moeders) het gewoon vies vindt zo'n kind aan je tiet, wordt er misselijk van als ik het zie en ook als ik eraan denk. heb er verder geen gevoel bij of iets. wat ik ook raar vindt is dat iedereen altijd vraagt waarom fv. ik zeg dan vaak vraag dan toch ook niet aan jou waarom bv.
in eerste instantie dacht ik: duh! natuurlijk hoef je je keuze niet te verantwoorden als je gewoon doet wat goed is voor je kindje, en wél als je iets doet wat slechter is voor de gezondheid van je baby" maar toen bedacht ik me: als je bijvoorbeeld géén alcohol drinkt, vragen mensen ook altijd waarom, terwijl niemand vragen stelt als je wél alcohol drinkt, terwijl dat laatste in principe ook de ongezondere keuze is (voor jonge mensen in ieder geval), dus daar zit wel een hele dubbele moraal in...
ja als je het zo bekijkt haha zit er een logica in. het komt miss ook wel dat al 100 keer gevraagd is en dat je er ook wel een keer klaar mee bent.
Zoals ik al schreef ik krijg er al kriebels en echt tranen van als ik eraan denk. Ik word er helemaal panisch van. En neem mijn man dus wel nog steeds erg kwalijk dat hij mij zo aan het aandringen was. S werd dus wel 2 keer tijdens zelfs bv ( afgekolfd) ziek en na de fv ( AR) niet meer. Ik denk voor iedereen volg je gevoel!
Fv is niet slechter voor de gezondheid van je baby, bv is volgens de WHO het beste, daar zit wel een verschil in Verder lijkt het me verstandig dat we weer on topic gaan, want dit loopt nu de zoveelste discussie over bv versus fv en daar gaat dit topic juist om: fv geven en niet wat er beter is
Grappig, ik heb het expres zo verwoord, omdat ik laatst een artikel las over dat de borstvoedingspromotie zichzelf juist geen dienst bewijst door bv "het beste" te noemen. Daarmee impliceer je dat flesvoeding de norm is en bv boven de norm uitsteekt. Wat natuurlijk raar is als je bedenkt dat bv in principe het normaalst/natuurlijkst is. gevoelsmatig is zeggen dat borstvoeding beter is, heel anders dan zeggen dat flesvoeding slechter is. Maar als je het puur "wiskundig" bekijkt is het hetzelfde: A is beter dan B = B is slechter dan A. Maar toch is het wel done om dat eerste te zeggen, maar dat tweede "mag" je niet zeggen. Dus dit was even een testje om te kijken of er iemand over zou vallen, en inderdaad: bewoording blijkt belangrijk. En je hoeft me (hier) het verschil niet uit te leggen waarom jij denkt dat "borstvoeding is beter" iets anders is dan "flesvoeding is slechter", daar gaat het inderdaad hier niet over. Mijn experimentje is in ieder geval gelukt
@fafa mooi dat je experiment is geslaagd, lijkt me logisch dat de manier waarop je iets zegt invloed heeft, heb je daar dit topic voor nodig om te ontdekken? On topic; fv was voor ons allebei gewoon de beste voeding en dat is het nog steeds, hij groeit en bloeit en is nooit ziek. Verder geen reden nodig.
@purk: niet per se DIT topic, maar wel EEN topic waar fv-mama's komen. Of ik hier wel of geen reactie had gekregen bepaalt mede voor mij hoe ik voortaan over bv praat.