Gekozen voor flesvoeding 'zonder reden'?

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Dora en Boots, 29 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken

2. malka

malka Bekend lid

30 aug 2008
    847
    0
    0

3. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Borstvoeding is alleen het beste omdat we in een welvarend land wonen.. Als je de ondervoede moeders in bijv een 3e wereldland hun kindje flesvoeding laat geven is het echt wel beter voor het kind.

Hier heb je geen armoede waardoor mensen dusdanig ondervoed raken. Met de mogelijkheden voor uitkeringen, voedselbank e.d. Ik zal nooit geloven dat de bv van een niet gezonde of ondervoedde moeder beter is dan flesvoeding.

Dus het hele begrip 'borstvoeding is beter' vind ik zooo stom!
    Natuurlijk ben ik het er mee eens dat bv gewoon bestanddelen bevat die in flesvoeding nog niet na te maken zijn. Over het algemeen is het hier ook wel beter. Maar zeker weten niet altijd!

Voel je nooit schuldig over je keuze voor flesvoeding. Mijn zoontje heeft 99% kans op een chronisch te hoog cholestorol. Voor mij geen keuze om borstvoeding te geven.. Wellicht verkleint het de kans misschien met 1 of 2 procent, maar ik zou er niet gelukkig van worden. Ik sta volledig achter mijn keuze voor fv.

4. malka

malka Bekend lid

30 aug 2008
    847
    0
    0
    @ vica86 volgens de lactatiekundige heeft iedereen goede melk, ook als je zelf bijv een eetprobleem hebt als anorexia. Dus ik denk ondervoede mensen ook? Ik heb geen idee, alleen mijn eigen ervaring. Ik denk dat er zeker gevallen zijn waar fv beter is dan bv...

5. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Ik heb eens gelezen dat er onderzoek naar was gedaan in een niet welvarend land. Dat het hoge aantal babysterfte kon worden voorkomen door flesvoeding omdat veel baby's overleden door de slechte bv die de moeders gaven door de leefomstandigheden.

Ik weet zo niet meer waar, maar ik geloof het meteen. Als je lichamelijk zo verstoord bent door zulke problemen gaat je lichaam 'haperen'. En vast ook bij de aanmaak van bv.

Ik heb verder absoluut niks ertegen hoor, maar er wordt vaak de indruk gewekt dat bv ten alle tijden veel beter zou moeten zijn. En 'uitzonderingen' worden gek genoeg nooit genoemd.

6. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Jammer deze opmerking. Dit was een normaal topic waar de toon juist was: ieder maakt zijn eigen keuze en daar heeft niemand verder iets van te vinden. Zowel door flesvoedende mama's als borstvoedende mama's.
    Er was een discussie door één woordkeuze van iemand die borstvoeding geeft en daar plak jij vervolgens deze conclusie aan. Jammer, dus en niet terecht. Met dit soort opmerkingen zet je zelf de boel op scherp want ik ben een borstvoedende mama en heb op dit forum de hele tijd de neiging om steeds maar aan te geven dat ik wel voor bv maar niet tegen fv ben omdat je al snel het stickertje "zo'n borstvoedende mama, gatver wat irritant" krijgt, door dit soort opmerkingen dus.

Maar goed even OT: Volgens mij is de strekking wel hetzelfde. Uiteindelijk vindt iedereen dat je als moeder het recht hebt om de keuze te maken die het beste bij jou of jullie situatie past. En dat vind ik dan wel heel fijn om te lezen en een conclusie waar ik wél achter kan staan.

7. Peeter

Peeter Actief lid

26 jun 2010
    115
    0
    0
    Goed om te lezen dat ik niet de enige aanstaande mama ter wereld ben die er bewust voor kiest om flesvoeding te gaan geven!! Soms lijkt het echt alsof ik de enige op deze wereld ben die geen borstvoeding WIL geven. Al m'n vriendinnen (we zitten momenteel in een babyboom ;) geven borstvoeding of gaan dit geven. Ze gaan er voor het gemak van uit dat ik dit dus ook ga doen, maar zoals velen al hebben aangegeven.....het voelt gewoon echt niet goed!
    Inderdaad vaak krijg je de vraag "waarom niet", ik vind het niet erg dat ze dit vragen, alleen merk ik aan mezelf dat ik dan de neiging heb om m'n keuze te verantwoorden/beargumenteren. Slaat natuurlijk helemaal nergens op!! Maar toch doe ik het wel.

Over wat beter/slechter etc. ga ik niets zeggen, voor beiden keuzes valt te zeggen en iedereen moet doen wat zij zelf denkt dat het beste is voor moeder en kind. Maar ik vind het wel echt fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die fv gaat geven!

8. Bri

Bri Niet meer actief

Meiden, het zijn nog altijd jouw borsten. Als je die niet wilt gebruiken om je baby te voeden, dan ben je daar niemand uitleg over verschuldigd, toch?
    We hebben een goed alternatief, dus geen enkel kind hoeft iets tekort te komen, ook al zou z'n moeder fysiek in staat zijn zelf melk te maken.

9. fleur24

fleur24 Fanatiek lid

26 sep 2008
    1.442
    1
    38
    Ik kies ook bewust voor KV. Bij mijn eerste heb ik noodgedwongen (ze kwam 12 weken en 5 dagen te vroeg) wel bv gegeven. ruim 3 weken hield ik het vol. Kolven tot ik een ons woog en er kwam maar weinig uit. Ik zie het totaal niet zitten om bv te geven. Dus dit kindje gaat meteen KV krijgen.

10. fleur24

fleur24 Fanatiek lid

26 sep 2008
    1.442
    1
    38
    Dat klopt echht niet. Als er een gebrek aan vit is bij de moeder dan kan het kind nooit voldoende vit krijgen. Als de moeder geen vetten heeft zal het kindje deze ook niet kunnen krijgen.
    Ik heb dit van heel dichtbij gezien en deze bewering klopt echt niet...

11. tanjax11

tanjax11 Niet meer actief

Hier ook geen twijfel om fv te geven.
    BV vind ik gewoon niet bij mij passen, heb daar dus ook nooit over getwijfeld..

12. misa

misa Niet meer actief

Ik ben het helemaal met je eens.

En ooh meiden dat vind ik ook: je borsten zijn altijd van jou! Als je voor bv kiest, dan 'moet' je ze wel even delen natuurlijk. Maar ze zijn nooit van een ander natuurlijk! :)
    Dus ik sluit me daarbij aan, dirksmama..!

@Maria: Ik ben het ook met jou eens (pagina 7).
    Ik vind de vergelijking met de MAC en roken zeker niet op gaan omdat deze bij voorbaat al slecht zijn. Fv (nu en in NL) natuurlijk niet.

13. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Hier moet ik echt even op reageren, ook al wordt het een beetje off topic. Wat je hier beweert is zo ongelooflijk NIET WAAR!

Een moeder produceert goede melk voor haar kind, ook als ze zelf slecht eet, ook als ze zelf ondervoed is. Bij ondervoeding is het zo dat de moeder altijd het ergste lijdt. Kindje in de buik krijgt qua voedingsstoffen voorrang, daar gaat het meeste naar toe, kindje op de buik (dus aan de borst), komt op de tweede plaats, moeder komt achteraan.

Pas als er sprake is van morbide ondervoeding gaat de melk achteruit. Maar als je in zo'n situatie zit, dan is er meestal ook geen water voorhanden om kunstvoeding aan te maken of energie om het aan te maken en de accessoires te steriliseren.

De belangrijkste doodsoorzaak in 3e wereldlanden bij jonge kinderen zijn darminfecties. Iets wat moedermelk helpt voorkomen en bestrijden. Terwijl kunstvoeding juist een van de grote veroorzakers van darminfecties is (ook in Westerse landen trouwens!).

Ik heb zelf in meerdere derde wereldlanden gewoond en gewerkt. En ik heb gezien wat voor ellende het is als een moeder haar kind niet zelf kan voeden. Probeer maar eens kunstvoeding te maken als je geen schoon drinkwater voorhanden hebt. Als je moeilijk aan brandstof komt. Als je inkomen zo laag is dat je een derde van het familie-inkomen besteed aan melkpoeder (dat overkwam mijn buurvrouw 12 jaar geleden).

JUIST in derdewereldlanden is moedermelk van levensbelang voor kinderen. Ik snap werkelijk niet hoe je aan deze onzin komt. Want echt het slaat nergens op!

Nou die kansen zijn wel iets hoger dan 1 of 2% hoor, daar is uitgebreid onderzoek naar geweest (kijk hier Does initial breastfeeding lead to lower blood cho... [Am J Clin Nutr. 2008] - PubMed result voor een overzicht). Maar goed, dat is JOUW keuze over jouw kind. En prima dat jij die keuze gemaakt hebt en je daar happy bij voelt. Maar vertel geen dingen die aantoonbaar niet kloppen, om je keuze te ondersteunen. 'Ik wil niet' is reden genoeg, dan hoef je verder niet te jokken.

14. malka

malka Bekend lid

30 aug 2008
    847
    0
    0
    @dirksmama zeg je daarmee ook dat mijn verhaal niet kan kloppen? Dan ben ik heel benieuwd naar wat jij denkt dat de oorzaak kan zijn van mijn ondervoede meisje... Niemand heeft me dat kunnen zeggen, ook de lactatiekundige niet...

15. JBG

JBG Fanatiek lid

6 nov 2010
    1.270
    0
    0
    Administratief
    Brabant!
    Ik denk er exact hetzelfde over als jij!

16. Vica86

Vica86 Niet meer actief

@Dirksmama,

Sorry hoor maar je moet wel leren lezen hoor!!

Bericht erna staat dus dat ik het ergens gelezen heb wat ze 'onderzocht' zouden hebben. Dat ik niet zeker weet of het klopt maar ik er zeker in geloof.

De laatste quote van jou naar mij staat toch echt MISSCHIEN 1 of 2 %. Ik vertel hier geen feit, dus ik beweer ook geen dingen die niet waar zijn.

En NIEMAND, ook jij niet kan beweren dat moedermelk in ALLE situaties het beste is. Dan moeten ze van alle nieuwe moeders de moedermelk gaan testen. Anders kan je alleen maar praten over 'ín het algemeen' en zeker niet over altijd.

Wat ik ook al zei (wat jij niet nodig vond om te quoten, want daar kan je me niet op aanvallen ;)) is dat ik absoluut geloof dat borstvoeding in de meeste gevallen gewoon beter is. Maar ik geloof niet dat het in werkelijk alle gevallen zo is. Ook hiermee zijn uitzonderingen.

Ik zei ook niet dat borstvoeding niet belangrijk is in 3e wereldlanden. Ik zei dat als je ernstig ondervoede moeders daar kunstvoeding zou laten geven dit wel degelijk beter is. Dan heb ik het over het feit dat de 'borstvoeding' in het algemeen gewoon niet altijd het beste is. Ik zeg niks over het feit dat ze daar maar met vies water dat gaan moeten geven. Het was een statement over de borstvoeding. Als je goed en hygienisch aangemaakte kunstvoeding aan die kinderen zou kunnen geven dat dit beter is dan de borstvoeding van een zwaar ondervoede moeder.

Je dwaalt in je quote verschrikkelijk af van wat er gezegd is. Alleen maar om even je aanval kwijt te kunnen????

Sorry hoor, maar vind je reactie erg zielig!!!!
    Maar goed, dat was me al bekend van jou.. Zodra het woordje kunstvoeding valt ga jij in de aanval. Knap hoor ;)

17. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    oei dat 1e is echt niet waar hoor... denk aan al dat verontreinigde drinkwater waar de flesvoeding mee gemaakt wordt... tuurlijk als je niks hebt is dat beter dan niks maar over het algemeen kunnen ook ondervoedde moeders goed borstvoeding geven...

18. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    o ik lees het vervolg...
    misschien is flesvoeding in sommige 3e wereldsituaties beter maar OVER HET ALGEMEEN is borstvoeding beter. Door kunstvoeding (dan wel van slechte kwaliteit) te introduceren in 3e wereldlanden zijn er helaas miljoenen babytjes overleden.

Hulporganisaties proberen juist borstvoeding te promoten omdat in sommige landen vrouwen geen borstvoeding geven door 1) mannen die het niet willen hebben (sommige culturen geloven dat je geen sex kan hebben met een borstvoedende vrouw en natuurlijk vind zo een man de sex dan weer belangrijker...) of 2) kunstvoedingsfabricanten die kunstvoeding hebben geintrodiceerd...

19. Vica86

Vica86 Niet meer actief

@Debby, je hebt ook gelijk. Ik probeerde alleen maar een voorbeeldje te geven dat in sommige gevallen kunstvoeding beter is. En ja, in die situaties is kunstvoeding en bronwater niet te betalen, maar het zou wel beter zijn. Natuurlijk zijn dit uitzonderingen. Over het algemeen is borstvoeding beter.

20. avon

avon Fanatiek lid

6 apr 2010
    1.177
    0
    0
    verpleegkundige
    Regio Groningen
    Ik heb ook geen BV gegeven om de zelfde redenen als TS.
    Ik heb altijd gezegd geen BV te willen geven omdat ik er geen gevoel bij had/heb, iedereen zei "wacht maar tot je kinderen krijgt".
    Toen ik na 3 weken een schimmelinfectie kreeg en gelijk daarna een enorme bacteriele infectie was ik maar wat blij met flesvoeding, ze konden in het ziekenhuis gelijk alle registers open trekken im de infectie te lijf te gaan.
    Het is en blijft een eigen keus wat je gaat geven, er is geen goede of foute keus!

Deel Deze Pagina