lt20 ik heb slechts 1 keer een kloof gehad en dat is echt een stuk minder erg dan het klinkt. Het lijkt wel alsof je tepels minder gevoelig worden ofzo als je borstvoeding geeft...
Ook ik ga straks de kleine flesvoeding geven, heb in het begin van de zwangerschap getwijfeld maar sinds een week of 12 ben ik 100 procent zeker dat ik geen borstvoeding wil geven...in het kader van wees lief voor mijzelf (en daarmee ook wees lief voor de kleine en voor mijn man). Ik weet zeker dat ik borstvoeding geven fysiek niet trek, er onder door ga. Ik vind zwanger zijn al zwaar genoeg. Ik begin er langzaam een schurft hekel aan te krijgen dat ik mij steeds moet verantwoorden waarom ik voor flesvoeding kies en niet voor borstvoeding (gyn, kraamzorg etc.)...en daarna te horen krijg dat borstvoedig toch echt beter is, waarom probeer jij het straks gewoon niet? :x Had ik niet duidelijk gemaakt dat ik gelijk flesvoeding wil geven...irritante borstvoedingmaffia....dat is toch mijn keuze? Alsof ik niet op de hoogte ben van de pro's en contra's? Een beetje respect gevraagd, ik ben geen slechtere moeder omdat ik geen borstvoeding wil geven. Een ander irritatiepunt: advertenties van flesvoeding, zwangerschapsblaadjes e.d., alles in het kader van opvolgmelk 2...niets of nauwelijks over flesvoeding voor pasgeborene, alsof het een zonde is om niet eerst borstvoeding te geven, om gelijk met flesvoeding te beginnen. Herkenbaar?
Volgens mij is het bij wet vastgelegd dat dit niet mag, reclame voor flesvoeding voor pasgeborenen. Of ik het irritant vind... mwah, niet echt. Mijn keuze is er niet om veranderd in elk geval en als je informatie wil kan je gewoon bellen naar de infolijn van bijvoorbeeld Nutricia.
vlindertje , nee klopt dat mag volgens mij wettelijk gezien niet , reclame maken voor pasgeborenen flesvoeding! maar je hebt idd wel een punt... altijd gelijk dat gezeik over bv , werd er tijdens mn zwangerschap ook wel eens zat van. de gyn hield er snel mee op , maar de verloskundigen... niet normaal zeg , elk consult begonnen ze er weer over. heb er op het laatst wel wat van gezegd idd.... begon me behoorlijk te irriteren!
Volgens mij staat dat ergens in de wet, alle fv moet opvolgmelk genoemd worden omdat je het logischerwijs na de borstvoeding geeft. Net als dat je geen reclames op tv ziet voor sigaretten, dat mag ook niet. Of dat je nu bij elke lening 'geld lenen kost geld' hoort. Zijn gewoon regels.
trouwens ik heb niks op BV hoor!! ik kon om medische redenen geen bv geven , maar eigenlijk vond ik dat wel prima. Geef toch de voorkeur aan Fv.
Bij de eerste ben ik begonnen met bv omdat dit een logische keuze was naar mijn idee. Na 4 dagen was mijn dochter zoveel afgevallen dat ik fulltime moest gaan kolven. Dit heb ik geweigerd en ben flesvoeding gaan geven. Mijn tepels deden enorm veel pijn terwijl het volgens de kraam wel goed ging met aanhappen enzo. Nu heb ik ALTIJD mega gevoelige tepels die dus extreem snel pijnlijk zijn. Ook was ik kapot van het continu met haar aan de borst hangen omdat ze altijd honger had. Verder heb ik geen rust gehad want ik was gewoon verplicht de dag na de bevalling de boodschappen te doen enzo. Nou had ik weinig lichamelijk klachten maar het heeft mijn geestelijke herstel niet makkelijker gemaakt. Maar goed, de vk kwam langs en ik heb gezegd dat ik met flesvoeding begonnen was. NOU ZEG..... ze was gewoon echt BOOS!!! Ik moest perse fulltime gaan kolven en de borstvoeding komt pas na die tijd op gang enz.. Tja, dat wist ik maar ik ben gestopt omdat ik het niet meer trok. Ik had al geen energie meer en als ik dan de hele dag moest gaan zitten kolven en daarna voeden enzo dan was ik kapot gegaan. Ex hielp niet mee en maakte het mij alleen maar moeilijker door geestelijke mishandeling.. En ze wisten verdomme al dat ik alles alleen moest doen. Zelfs de bevalling heb ik alleen moeten doen omdat mijn ex aan het chatten was omdat hij vond dat ik mij aanstelde (ik was in een kraamhotel en hij ging even terug om mijn spullen op te halen.......). Alle vk's wisten ervan en nog durft ze mij te verplichten om fulltime te gaan kolven?? Ik vind het ZIEK! Komop zeg, adviseren is heeeel goed dat ze het doen. Ze mogen van mij ook hun voorkeur uitspreken, maar ga een ander niet vertellen wat die moet doen zeg.
vica wat vreselijk zeg........ ik snap dat ook niet hoor! bedoel je kunt op deze manier ook een soort van afweer kweken voor BV toch? wat erg zeg dat je ex op dat moment zat te chatten wat moet jij je alleen hebben gevoeld zeg!
Ik had ook al ver voor mijn bevalling aangegeven dat het flesvoeding zou worden. En ik ben zooooo blij dat ik naar mijn gevoel heb geluisterd. - Ik een heel sterk gevoel had dat het niet bij mij paste als persoon. - Ook ik en zelfs mijn moeder die de 50 al gepasseerd is groot en sterk zijn geworden ermee. - Ik te bang was voor hang tieten... Na mijn bevalling ben ik om deze redenen heeeel blij met mijn keuze geweest. - Ik kon moeilijk nog lichamelijk contact hebben in het begin, zeker als ik snachts over vermoeit op moest staan om haar te voeden. Dus ik had gek geworden van dat gezuig aan mijn tiet vrees ik. - Mijn dochter is soms wel eens een moeilijke drinker en ik zie mezelf al met me tiet heen en weer drukken om haar te proberen te voeden.. (not) - Makkelijk voeden waar en wanneer ik wil. - Mijn dochter heeft nu al last van haar tandjes en het had echt een groot drama geweest volgensmij, aangezien dit met de fles nu al het geval is. - Mijn dochter mept graag keihard tegen de fles, dus die vliegt afentoe naar de andere kant van de kamer. Waarop ik altijd zeg wowww, ben ik blij dat ik geen borstvoeding geef! Acha, iedereen zo zijn ding he bij de heen past het wel en bij de ander niet. @vlindertje27, En ja ik irriteer me ook aan die bladen die ik las tijdens mijn zwangerschap en die stomme reclames. Vooral die ene... volgensmij van nutricia. Daarin zeggen ze iets van 'je gunt je baby het beste en daarom geef je ook borstvoeding'.. blablah.. :x
@Chai: Nou die 'hangtieten' kun je ook zonder bv wel krijgen hoor.... @Vica: Ja, belachelijk. Adviseren is zeker goed, maar kijk daarbij wel naar de wensen en het gevoel van de persoon waar het om gaat. Mijn vk hoorde mijn twijfel verhaal aan en zei: volgens mij weet jij heel goed wat je wilt gaan doen.. Dat heeft mij het laatste onzekere zetje gegeven. En daar ben ik haar heel dankbaar voor!
er mag inderdaad geen reclame gemaakt worden voor poedermelk voor 6 maanden en dat is maar goed ook! Niet dat kunstvoeding nou zo slecht is ofzo maar reclame is mensen beinvloeden en de kunstvoedingsfabricanten maken echt al zeer agressief reclame voor poedermelk. Ik vind dat mensen zelf hun keuze moeten maken en objectief geinformeerd meoten worden voor hun keuze en dus niet beinvloed moeten worden door reclame.
sja hangtieten... als je daar te bang voor bent... mijn hele buik is bedekt met straies... misschien had ik beter een draagmoeder kunnen zoeken? sorry ben niet tegen kunstvoeding en als dat voor jou een argument is dan is dat natuurlijk zo maar ik kan echt niet begrijpen dat mensen zoiets onbenulligs als uiterlijkheden zo belangrijk vinden...
heeel irritant ja al die BV aanpraters.. mijn VK vroeg het 1 keer om erover te lezen en na te denken en toen ik aangaf dat ik FV ging geven heeft ze dat ergens opgeschreven en is me er niet meer naar gevraagd !
Hangtieten komt absoluut niet door bv,je zwangercshap doet dat! Dat is wat mijn vriendin me heeft verteld en met haar ook de vk. Het is wel zo dat er iets langer een iets hoger gewicht in kan zitten bij bv maar het grootste gewicht komt bij de zwangercshap aan de borsten dus van dat hangtieten angst verhaal klopt geen moer
Dat geloof ik. Mijn borsten zijn in de zwangerschap (heel snel al) erg gegroeid. Toen nog mega door de stuwing en daarna misse boel... Uiteindelijk zijn ze nu nog heel ietsje groter dan voorheen, maar niet heel veel. Maar ze hangen wel meer.. Ach ja! A;ls ik naar mijn zoontje kijk boeit het me niet meer!
Kan ik me best in vinden alhoewel ik sommige bewoordingen wel wat aan de overdreven kant ivnd hoor, 'agressief reclame maken', tis maar hoe je het bekijkt maar goed. De andere kant is echter dat het wel verrekte moeilijk is om objectieve informatie te vinden over kv, is mijn ervaring. En verder, hoe objectief is de informatievoorziening eigenlijk als je door verschillende groepen iets opgedrongen krijgt wat je misschien helemaal niet wil wat ik hier lees? Ik heb 'geluk' gehad hoor, bij mij heeft nog nooit iemand geprobeerd mij wat dan ook op te dringen, maar het is toch van de zotte dat hulpverleners boos worden als je een keuze maakt voor de fles? Ik vind dat óók weinig objectief hoor.
Ik heb ook bewust gekozen voor fv. Bv zag ik helemaal niet zitten, was echt een gevoel. Geen moment spijt van gehad. Beide kindjes groei(d)en er prima op. Ik heb mezelf eigenlijk nooit hoeven verantwoorden tegenover vk, cb of iemand anders. Ik was gewoon heel stellig en veel mensen zeiden ook: begin er niet aan als je er niet achter staat.
ik geef ook fv en gewoon omdat ik echt geen bv wilde geven. geen zin in dat gedoe en dat ik dan alle voedingen zou moeten doen! en nee, kolven wilde ik ook niet! respect voor alle moeders die wel bv geven, ook voor alle moeders die fv geven!