Hoi, We hebben een konijnenkooi in de tuin staan, en deze is inmiddels ook ontdekt door een zwarte rat . We hebben een val gezet, maar het beest is slim en trapt er (letterlijk) niet in. Rattengif vind ik geen optie omdat ons konijn ook rondloopt. Paar keer hebben we het beest weg kunnen schrikken en leek hij even weg te blijven, maar telkens komt ie toch weer terug. En gisteren zag ik zelfs een tweede! Manlief wil ze te lijf gaan met een luchtbuks, maar dat zie ik niet zo zitten eigenlijk.... Iemand nog een tip misschien?
Weet je zeker dat het een zwarte rat is, ofwel rattus rattus. Deze heeft een andere vorm dan de normale bruine rat (die ook zwart kan zijn). In het eerste geval kan het heel goed om een tamme rat gaan. In het eerste geval zou ik er een verdelger bij halen, voordat je met een plaag zit.
Ze zeggen dat als je er 1 ziet je er zeker 10 hebt en als je er meer ziet het waarschijnlijk een kolonie is..... Ik zou een ongediertebestrijder in de arm nemen. Alvast het voer enz goed opruimen in een afgesloten ton en vallen zetten. Geen gif!!! Superslecht voor de natuur en andere dieren. En grote kans dat de rat er al resistent voor is.
Wij hadden riool ratten en die ontdekten ook het konijnen hok met allemaal lekker voer er in. Uiteindelijk met ouderwetse vallen alles gevangen. Wij hebben wel even de milieudienst gebeld. Die willen graag weten waar ratten zijn om de populaties in de gaten te houden en ze helpen ook met bestrijding, dus tips over vallen, lokaas en waar je ze het beste kunt plaatsen. Dus bel de milieudienst even! Voor was gif bij ons ook geen optie: konijnen, kleine kinderen en eekhoorntjes.
Ik heb er zojuist melding van gemaakt. Helemaal niet aan gedacht! Zal straks eens overleggen met mijn man of we een ongediertebestrijder moeten bellen. Of dat ie toch eerst met een buks aan de slag wil . Bedankt!
Vies je, die beesten. Moet zeggen dat ik al jaren ratten in de achteruit heb. Ik doe er niks aan. Als ik deze weghaal komt er wel weer een andere.
Oh vies he... Wij hebbeb dat met muizen die steeds terugkomen. De hele buurt heeft er last van. Regelmatig ligt er 1 dood in het voetenbadje.. (van het zwembad)
Zou een ongediertebestrijder laten komen. Ratten zijn ziekteverspreiders en ze vermenigvuldigen zich als mallen.
Hier ook gehad, ze kwamen zelfs binnen! Gelijk de gemeente gebeld, die hebben een val gezet in de tuin en gif in de kelder gegooid. Kosteloos en snel!
Ooooooh BAH! Veel sterkte!! Dan klaag ik wel eens over Katten.. Maar ik vind Ratten helemaal griezelig!
En katten zijn eigenlijk goed voor dat soort beestjes. Ik hoor hier van bekenden dat ze regelmatig muizen op balkon hebben. En bij de onderburen van een schoonzus zijn eens 3 ratten via de muur naar binnen gelopen (raam was open). Hier gelukkig nog nooit wat gezien. Succes met het bestrijden ts!