Hebben jullie tips/tricks voor een koemelkeiwitvrij dieet? Ook soja mag ik niet eten. Ben benieuwd welk brood wel kan en of er een recept is om toch pannenkoeken te eten
Brood is vrij makkelijk, gewoon bij je bakker navragen. Zelfs bij bijv Jumbo hebben ze koemelkvrij brood. Ik haal brood bij de natuurwinkel en daar hebben ze ook heel veel qua melkvrije-producten. Gewoon even goed navragen, ze kunnen je daar meestal prima helpen. Ben je er net pas achter dat je een soja/koemelk-allergie hebt?
Mijn zoon (6weken) heeft waarschijnlijk KMA. Wilde eerst starten met pepti maar wil toch de bv. nog niet vaarwel zeggen Dus wil nu eens proberen mijn dieet aan te passen.
Ah ok! Je kunt ook bij het voedingscentrum een "merkenlijst" downloaden en dan aanvinken dat je geen melk/soja mag.
pannenkoeken: 2 koppen bloem 1,5 a 2 koppen water 1 kop amandelmelk (mag je dat?) 1 eetlepel olijfolie 1,2 theelepel zout boter om te bakken ik heb vloeibare van bertolli O er kan zoveel! Zoek je nog wat speciaals? Hier bij c1000 verschillende broden die kunnen, tarvo en tarwe, maar dat is goed kijken en eventueel proberen..
Kijk eens op allergiekookboek.nl ! Staan heel veel lekkere recepten op! Veel belegsoorten van de jumbo zijn koemelkvrij en als (bak)boter zou ik bertolli adviseren. ( is op olijfolie basis ) Pannenkoeken kun je eventueel ook met rijstemelk maken ipv amandelmelk. Verder kook ik ook veel met kokosmelk of kokosroom... Succes met je dieet, er is echt heel veel mogelijk hoor zowel koemelk als soya vrij!
Als je zoekt op veganistische recepten en tips kom je genoeg tegen hoor Er zijn zoveel melk-vervangers! Amandelmelk, havermoutmelk, hazelnootmelk etc. Bij pannenkoeken kun je gewoon de melk vervangen door een melkvervanger. Brood is er in de supermarkt ook genoeg zonder melk erin. Eet zelf veel veganistisch, dus weet wel wat over melk-vrij eten. Valt allemaal best mee, als je maar weer waar 't in zit en hoe je 't kan vervangen. Dus als je iets specifieks wilt weten, laat maar weten!
Wajang om te bakken en zeeuws meisje in kuipje voor op brood. Wist je misschien al Koek: sommige speculaasbrokken, appelbroodjes, verkade nizza en kaneel zijn van die biscuitjes, rechthoek. Verder meeste ontbijtkoek, (er is ook heerlijke met pure chocola en noten erin) Digestive robuuste koeken, Bladerdeeg origineel kun je appel in doen of gehakt ofzo. toetjes maakte ik van amandelmelk. (Kookpuddingen van oetker, dessertrijst, griesmeel (kan beide ook koud) brinta kan er ook van. Let op frisdrank van bijv Taksi is op melkbasis. macaroni ed maakte ik zelf met groente en tomatensaus, in de meeste zakjes zit melkpoeder. Groentesoep van c1000 (pakje) kan wel. Erwtensoep en rookworst van Unox ook Let ook op patat en frituurvet enzo, niet alle soorten kunnen. 'Natuurlijke aroma's' bevat vaak melk of soja. Snacks kunnen helemaal niet dacht ik. Iglo Visstick wel! Naturelchips en Paprika pringles. Zoute pepsils van Bolletje. Tuc Olijf/oreganosmaak AH heeft ijs (ik vind het niet lekker) en heerlijk chocola op rijstmelkbasis. In het schap van glutenvrij ed. Pff waar stop ik
Albert Heijn, (en Jumbo) ook wel, hebben goede duidelijke allergenen info op hun huismerken staan. Voor melk en gluten wordt bij AH met pictogrammetjes gewerkt. Als er zo'n plaatje op staat, weet je zeker dat het melkvrij is.
Rice dream is een (slag)roomvervanger voor door de warme maaltijd. Let op met pure chocola in de meeste zit gewoon melk verwerkt en anders wel soja. Maak je avondeten zelf zonder pakjes en zakjes. In bijna alles zit melk/soja. Als je het gewend bent is het net zo makkelijk en lekkerder. Van veel van de genoemde A-merkproducten zijn ook goedkopere eigen merkproducten zonder soja en melk. Bv plantaardige halvarine van jumbo. Blijf etiketten lezen. Regelmatig wordt de inhoud van producten veranderd en dan zit er ineens wel melk/soja in :x succes!