Vanwege verschillende allergieën ben ik onder behandeling bij een allergoloog. Deze raadde me aan om de kans op allergieën bij mijn beeb te verkleinen door minimaal 6 maanden borstvoeding te geven en daarbij een dieet aan te houden. Ze kon niet precies zeggen wat ik niet mag eten dan, daarvoor moet ik over een tijdje naar de diëtiste. Is er hier iemand die ervaring heeft met zo'n dieet? Wat mag je wel en niet? Hoe streng is het (mag je wel eens 'smokkelen')? Vond je het lastig vol te houden? En als je langer dan 6 maanden bv zou geven, moet je dan ook het dieet blijven volgen?
Mijn dochtertje heeft een koemelkallergie. Ik geef borstvoeding en moet voor haar dus ook een dieet volgen. Ik mag geen koemelkeitwitten, kippeneiwit en tot 9 maanden mocht ik ook geen soja. Noten heb ik ook een tijd moeten laten staan, omdat ze hier ook op leek te reageren. Op sommige momenten vond ik het best moeilijk (lees verjaardagen, feestdagen). Maar ik vind het wel vol te houden. Smokkelen zat er bij mij niet in aangezien zij daar veel te heftig op reageerde. Bij jou is dit natuurlijk anders aangezien jij een dieet gaat volgen ter voorkoming van. Wilde alleen even laten weten dat het dus wel vol te houden is, mijns inziens dan. En ja, zolang je borstvoeding geeft zal je het dieet moeten volgen.
Ik vind het erg ver gaan, om preventief een dieet te gaan volgen. Dat je de spullen waar je zelf allergisch voor bent niet gebruikt, lijkt me logisch. Maar waarom zou je al dingen gaan vermijden terwijl je kindje niets mankeert? Mocht die last krijgen, kun je altijd nog spullen gaan uitsluiten. Het geven van BV wordt op deze manier volgens mij veel te ingewikkeld en belastend gemaakt.
Gaat inderdaad ver, maar gezien de erfelijke belastbaarheid in onze families is het risico vrij groot dat ons kind erg vatbaar is voor allergieën. En als je eenmaal ergens allergisch voor bent lokt de ene allergie de andere weer uit. Het is bovendien niet zo makkelijk als het lijkt om contact met dingen te vermijden en helemaal niet in het geval van levensbedreigende allergieën als een pinda-allergie. Daarom wil ik zo'n hypo-allergeen dieet best proberen als het helpt, maar ik ben erg benieuwd naar mensen die hier al ervaring mee hebben.
Zelf geen ervaring maar ken je www.borstvoedingsforum.nl ? Daar is een gedeelte specifiek over allergie. Ik denk dat je daar wel meer medestanders vind.
Ik ben op dieet, dit omdat m'n zoontje meerdere allergieen heeft en ik zelf weer anderen. Dus dat is echt best streng. Het is zwaar, kan niet anders zeggen, zeker nu met de zwangerschaplusten is het pittig, maar dan probeer ik gewoon andere dingen te snoepen. Ik ga straks ook (stel dat m'n zoontje stopt met bv) toch door met dit dieet, zeker voor een jaar! Zodat de "nieuwe" baby de minste kans heeft op de allergieen die mijn zoontje nu heeft. Zie er wel tegen op, maar heb het er wel voor over. Stel dat ik daardoor kan voorkomen dat de baby geen allergie heeft! Ik zou dan in jouw situatie echt niet smokkelen hoor! dit kan het hele dieet verprutsen en dan heb je het voor niks gedaan. 6 maanden moet vol te houden zijn toch!? en dan misschien langzaam introduceren? Maar ik zou idd even naar een dietist (eentje die echt gespialiseerd is in allergieen!)gaan, om al je vragen aan te stellen.