Ik zit een beetje met een dilemma, Mijn ventje groeide vanaf het begin heel goed op de bv, maar dit wordt steeds minder. Op het cb (vandaag geweest) maken ze zich geen zorgen, want hij ziet er gewoon nog goed uit, maar ik zelf maak me wel een beetje zorgen.. Dit is wat hij is gegroeid sinds de geboorte: 28-10-08 3740 (geboortegewicht) 27-11-08 4375 05-01-09 5060 02-02-09 5575 03-03-09 5935 Mijn eerste is altijd een probleemkindje geweest met eten/drinken en is nog steeds een mager sprietje. Ik heb met haar echt gevechten over eten gehad en wil dit niet weer meemaken.. Mijn ventje daarentegen, drinkt wel goed maar nog steeds 7 voedingen op een dag. Ik werk 24 uur per week en als ik thuis ben is mijn man werken en andersom, dus het is best zwaar. Hij slaapt ook de nachten niet door, breekt ze soms nog in 2 of 3en en dit kan me aardig slopen. Nu heb ik weleens flesvoeding tussendoor gegeven en hij lust dit goed en drinkt zo een fles van 220 cc leeg.. Bij bv drinkt hij dit ook leeg uit de fles, maar ik kolf meestal minder. (papflessen slaapt hij niet langer op door, hebben we ook al geprobeerd) Al met al begint het borstvoeden me een beetje tegen te staan, maar ik ben bang om spijt te krijgen als ik stop. Nu groeit hij misschien niet superhard, maar hoe zal hij groeien op flesvoeding.. wordt hij net als zijn zus? en hoe zal het gaan met onze band? Zal ik een leukere mama zijn voor mijn twee kids als ik minder gebonden ben door de bv? Ik voed ook neit in het openbaar (zit absoluut niet op mijn gemak) dus ik moet altijd weer op tijd thuis zijn voor de voeding.. Ik wilde eerst ook graag heel langzaam gaan afbouwen, maar weet niet met welke voeding te beginnen aangezien hij nog zo heeel onregelmatig drinkt. En als ik er 1 oversla zit ik echt met overvolle borsten. Als hij een keer een nachtje doorslaapt wordt ik alsnog wakker van de harde, pijnlijke borsten. Kom dus echt niet aan mijn rust toe.. Er zijn momenten waarop ik echt geniet van mijn mannetje aan de borst, maar het gebeurd ook vaak dat ik absoluut geen zin heb om te voeden/kolven.... Weet niet zo goed wat ik moet.. Heeft iemand nog goede adviezen om door deze dip heen te komen of om fles en borst te combineren zonder dat meteen de productie te veel achteruit gaat..?
Even kort hoor. Heb je je weeggegevens al eens ingevuld in de groeicurve op www.borstvoeding.com ? Het klopt i.p. wel dat kindjes op een gegeven moment minder gaan groeien. Is maar goed ook anders heb je binnen een jaar een heeeeeel groot kind. Als je papflessen gaat geven met het idee om langer te laten slapen bedenk wel dat je dan dus ook wrs voedingen mist en dat er dus nog minder voedingen in gaan met wrs nog mindere groei. Zou je kunnen vertelen hoe de bvcurve er uit ziet op bv.com ?
hoi nemo, die ziet er naar mijn idee niet zo goed uit hij buigt aardig af.... ik krijg hem niet hier, weet niet hoe het moet http://img79.imageshack.us/img79/6587/gewicht.png
Beste Princes, als ik naar je curve kijk, lijkt die heel erg op die van ons kleintje. De "afwijking" komt eigenlijk door het startgewicht. Verder zit er een keurige stijgende lijn in. Mijn ervaringen met de BV was dat het vanaf maand 4 makkelijker werd. En vanaf de bijvoeding bij 6 maanden groeide ons kindje ook weer iets harder door. Ik lees in je verhaal eigenlijk twee dingen: - zorgen om de groei - je eigen gevoel bij het geven van BV. En het lijkt erop - zeggen als het niet klopt, hoor! - dat je je niet echt zorgen maakt om de groei, maar meer over het tweede punt. Je zou jezelf de vragen kunnen stellen: - is er iemand anders in je omgeving die de (KV) flessen aan je kindje geeft of zou je ze nog altijd zelf geven? - hoe wil je het 's nachts gaan doen; je zou dan KV flessen moeten maken en dan ben je wellicht helemaal wakker. Ik weet ook niet hoe je nu 's nachts voedt... voor veel moeders werkt liggend voeden in bed goed, met je slapende kindje in een bedje naast jouw bed. Dan hoef je niet zo wakker te worden - en hoe zou je erover voelen om bijvoorbeeld een voeding van midden op de dag af te bouwen. Als je rond die tijd bijvoorbeeld vaak ergens bent of je hebt bezoek; kan iemand anders die fles geven. dat zou er ook voor zorgen dat je op de dag minder gebonden bent. Qua afbouwen zou je bijvoorbeeld eerst één van de twee borsten kunnen geven en dan nog een beetje KV. En dan na een week de hele voeding laten vallen en een volledige KV geven. Hopelijk kun je hier iets verder mee. Alleen jij kunt deze beslissing nemen. Sterkte ermee!
Ja buigt idd wel echt af. Maar op het cb hadden ze er geen commentaar op ? Wat je ook altijd kunt doen is een contactpersoon van de VBN bellen of een leidster van de LLL. Je kunt ze beiden vinden via www.borstvoeding.nl of een lk kan natuurlijk ook.
@nemo: op het cb gebruiken ze de curve van kv en daar loopt hij ook wel iets af, maar niet zo veel als bij deze.. @premama: het is idd het startgewicht waardoor hij wat afwijkt. En ik was er nog zo trots op dat hij 3740 gram woog, dacht dat wordt een echte beer maar het valt toch mee.... Ik maak me idd zorgen om de groei en mijn gevoel bij het bv geven zit me dwars ja... Het loopt een beetje samen want ik ben bang dat als ik stop dat hij dan straks helemaal niet meer goed groeit (met de voorgeschiedenis van zijn zus die na 2 weken al kv kreeg, weet dat twee kids niet hetzelfde zijn maar ze hebben wel dezelfde genen ) Als ik kv geef, geef ik de flessen overdag idd nog steeds zelf. Als mijn man is werken is er niemand anders die het kan doen.. Alleen in de nachten zou hij het dan kunnen doen amar kan van hem ook niet verrwachten dat hij er altijd uit gaat en dat ik kan blijven liggen.. Het voeden op bed is idd heel makkelijk, maar het duurt wel lang voor ik weer inslaap, maar dit zal met fles niet anders zijn denk ik. Hij slaapt wel op zijn eigen kamer omdat ik heeeeeel licht slaap en anders echt van elk geluidje wakker word. midden op de dag afbouwen is idd wel een goed idee! gewoon de 3e of 4e voeding.. Als mijn lijf er aan gewend is kan ik dan ook eens wat langer weg of lekker iets met mijn meisje doen die het laatste tijd ook vaak moet ontgelden met leuke dingen omdat ik "moet" voeden.. Maar zal er dan geen flinke terugloop zijn? ik vind het zelf voeden meestal wel fijn, maar zou gewoon wat meer vrijheid willen! ik wil gewoon de voordelen van flesvoeding en de voordelen van borstvoeding allebei hebben
Mij is juist op het CB verteld dat dit heel normaal is bij BV kinderen, dit is het zogeheten: 4 maanden dipje. Maar goed ik weet niet hoe dit zit in combinatie met kv. Misschien kun je je vraag hier stellen: borstvoedingsforum en dan een punt en een kom (je mag hier geen andere website's noemen) Maar goed, op die site kunnen ze je wel helpen denk ik.
@joveli: Ik geef nog volledige bv hoor, heb maar heeel af en toe eens een voeding vervangen door fv. Op het cv zei ze idd dat bvkinderen vaak een dipje hebben rond de 4á5 maanden. Maar wat mij "dwars" zit is dat het mijn zoon eigenlijk al heel snel van gemiddeld naar ondergemiddeld is gegaan.. (niet dat het slecht is hij zit nog in het groene, maar om het ff simpel uit te leggen)
Meis er is niks om je echt zorgen te maken. Je zoon zit nog prima in het groene gebied. Idd rond de 4 maanden krijgen bijna alle bv mama's een dip. Mijn drie kids hebben altijd rond de onderste lijn gezeten. En de oudste is nu 6 en is nog niet groot. Maar ze zijn allemaal gezond en weinig ziek. Wbt je andere punt. Tja daar zal jezelf uit moeten zien te komen. Bv is niet altijd makkelijk idd maar hoe langer je voed hoe makkelijker het gaat. Succes!
Las gisteren een artikel dat je je zorgen moet maken als je kindje door 2 of meer hulplijnen zakt in de groeicurve. Daar is bij jullie geen sprake van ! Mocht je je zorgen maken je kunt natuurlijk op jouw verzoek wat vaker aanleggen. En kv bijgeven is een beslissing die jij moet maken.
@Princesje: qua groei is er pas een probleem als je kindje langere tijd onder die onderste lijn (dus die lijn die helemaal in het wit loopt) zakt... Dus daar zou ik me niet druk over maken: zolang je kindje gezond is, groeit het zoals het bij hem past. En idd, ik hoor ook overal dat bij BV rond de 4-5 maanden een dipje zit in de groei. Ik zou zelf eerder eens kijken of je zoontje toe is aan bijvoeding, dan overstappen op KV, als je wilt dat ie meer binnen krijgt, maar da's je eigen ding Als je je productie hoger wilt hebben, zou je na elke voeding de borst waaruit je (het meeste) gevoed hebt nog eens na kunnen kolven... of gewoon vaker aanleggen, maar uit je verhaal hoor ik egenlijk dat je wat vrijer wilt zijn, dus dat lijkt me lastig dan.
Bijvoeding onder de 6 maand word niet geadviseerd ivm de rijping van de darmen. Tevens heeft bijvoeden voor de 6 maanden nog meer nadelen. De productie zal minder worden. Vaste voeding voor de 6e maand neemt de plaats in van moedermelk. Het resultaat hiervan is dat de totale energieopname niet hoger is, maar waarschijnlijk zelfs lager. Bovendien is het beschermend effect van borstvoeding optimaal als er niets anders word bijgegeven. En zo zijn er nog meer nadelen.
Echte tips kan ik je niet geven, en of je moet stoppen of fv of bijvoeding gaan geven tja, dat is je eigen keuze, maar het is niet gezegd dat je kleine daardoor meer zal gaan aankomen. Enige wat ik weet en wanneer het zorgelijk is en raadzaam is naar je ha of kinderarts te gaan is als je kindje ineens zonder aanwijsbare reden afvalt terwijl het nagenoeg hetzelfde eet (drinkt) als altijd. Dat heeft niets te maken met het feit dat hij of zij nog in de lijnen van de curve zit, maar dat er normaal gesproken altijd wel een reden is als een kind ineens niet meer aankomt terwijl er in het voedingspatroon niets veranderd is.Persoonlijk zou ik gewoon contact op nemen met je huisarts (kinderarts) en vragen wat zij of hij er van vindt.
@Nemo: ja, dat snap ik ook, dat dan de productie daalt, maar aangezien princesje het zelf al had over KV bijvoeden.... daar daalt je productie ook van... Over de darmrijping: daarover verschillen de uitkomsten van verschillende onderzoeken nogal en vroeg bijvoeden zou in ieder geval als effect hebben dat een kind minder allergieen ontwikkelt...
Vroeg bijvoeden verhoogt juist de kans op allergie. Maar ik snap wat voor onderzoek jij bedoelt. Heb je ook de conclusie van dat onderzoek gelezen ? Kun je hier vinden.