Waarom?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door fenneke80, 23 jul 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. fenneke80

fenneke80 Niet meer actief

Mijn oudste zoon is bijna 4. Godzijdank mag ie bijna naar school, hopelijk is hij dan een beetje verzadigd, want ik word helemaal gek van zijn ge-waarom de hele dag door. Een fase is het niet, het duurt al meer dan een half jaar. En minder wordt het ook niet, alleen maar meer.

Het begint vaak al 's ochtends: als hij z'n bed uitkomt groet hij mij niet eerst, hij heeft meteen al een waarom-vraag klaar...
    Het is zijn standaard reactie op alles, als hij iets niet mag, vraagt ie waarom niet?. Als we iets gaan doen, vraagt ie waarom? En dan is ie nooit tevreden met het antwoord, er komen er minstens 3 achter elkaar.

We proberen nu om hem volzinnen te laten zeggen, dus niet alleen waarom (niet), maar 'waarom gaan we nu naar de winkel', in de hoop dat ie heel vaak niet eens meer weet waar hij het over had. Maar dat werkt dus niet, hij weet altijd perfect wat ie wil weten.

Hartstikke leuk natuurlijk dat ie zo leergierig is, en ik heb echt wel geduld met hem als hij iets wil weten over het weer, vogels, bos, school, andere mensen, planeten, dino's, hoe ijsjes gemaakt worden, hoe pasta gemaakt wordt, waarom het donker wordt 's avonds, etc.

Hoe doen jullie dit? Zijn jullie kinderen net zo? Does it drive you mad? Of ben ik de enige en is het normaal en moet ik me niet zo aanstellen?

2. Vagans

Vagans Niet meer actief

hier is het nog niet aan de orde maar mijn moeder gaf op een gegeven moment standaard het antwoord: Omdat ik het zeg... :D

3. singa

singa Niet meer actief

Het zoontje van vrienden zit ook in die fase. En hij is ook al een tijd bezig. Zij gaven aan dat ze toch echt af en toe zeggen daarom omdat ze anders knettergek worden.
    Zelf gelukkig nog geen ervaring.

4. Porsche

Porsche Niet meer actief

Herkenbaar...

Misschien helpt het om als ze zeggen
    Van over 5 min gaan we naar de winkel ... Dan verwacht je meteen een : waarom ..

Door te zeggen over 5 min gaan we naar de winkel omdat we anders niets te eten hebben..

Het kost wat moeite maar werkt erg goed

Ooit heb ik eens gelezen dat kinderen 266 vragen per dag stellen en dat moeders daarom zo moe waren
    Ik heb dat aan mijn man verteld en die begon kei har te lachen
    Totdat hij een hele dag alleen met de kids was ...
    Oorpijn ha hij er van Hahaha

5. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    tja, ik vond het hier ook érg lang duren... en heb het na heel wat geduldige antwoorden, ook wel vaker afgekapt met 'daarom!' of 'dat weet ik niet, dat zoeken we wel op in de bibliotheek'

6. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.997
    6.745
    113
    zuid-holland zuid
    nou Porsche, als ik zeg "over 5 min gaan we naar de winkel, omdat we niks te eten hebben" zegt mijn zoontje toch echt gewoon "waarom?" .. tja omdat mama weereens de helft van haar boodschappen briefje is vergeten...
    waarom?..
    omdat mama een beetje vergeetachtig is door de hormonen... waarom? ....
    euh dat moet mama weereens lezen in het babyboek

Als het echt zinvolle waaroms zijn, en je er echt een leerzaam en begrijpelijk verhaal van kan maken dan laat ik m lekker gaan. Maar zinloze waaroms die in cirkeltjes blijven gaan kap ik af. Ik probeer m dan af te leiden met een ander onderwerp.

7. Porsche

Porsche Niet meer actief

Hahaha oh wat vervelend ...
    Mijn moeder noemde dat altijd vragen om te vragen ..
    Ik vraag dan wel eens aan de kids kunnen jullie ook wat anders vragen ..

Sterkte iig

8. fenneke80

Fijn dat jullie het herkennen!

Ik probeer ook al veel af te kappen hoor, vooral die vragen om te vragen. Ik zeg ook weleens: nu even een poosje geen waarom vragen, ik heb er nu geen zin in. Het antwoord is dan, je raadt het al: 'waarom heb je daar geen zin in mama?'. Grrrr

Ik merk nu wel dat ie vaker dingen aan z'n papa vraagt, blijkbaar krijgt hij daar vaker antwoord van :)

Gaat het ooit over?

9. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Kan je bepaalde "waarom"-vragen niet specifiek op hem betrekken?
    Als hij bijvoorbeeld voor de elfendertigste keer vraagt "Waarom moeten we naar de winkel?" dat je antwoordt dat hij anders straks honger heeft omdat er geen eten in huis is.

Ik hoop natuurlijk dat ie dan niet afkomt met wetenschappelijke dingen als "Waarom heb ik dan honger, mam?" of "Waarom bestaat honger, mam?" :)

10. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.663
    1.426
    113
    Erg herkenbaar, ik riep altijd vind het zomflauw als ouders zeggen daarom of omdat ik het zeg maar tegenwoordig snap ik het helemaal omdat je anders knettergek wordt.
    Ik vraag vaak terug waarom denk jij, levert vaak leuke en grappige antwoorden op en vaak weten ze het ook best en dan is het goed zo daarom dus en dan is de kous af ipv nog 10 vervolg vragen :D

11. kimke77

kimke77 Bekend lid

24 feb 2009
    526
    0
    0
    Hier ook zo een, de hele dag: waarom? Ik geef meestal antwoord, maar soms negeer ik het en merkt hij het niet eens. En als hij door blijft gaan, zeg ik ook wel eens 'linksom' of 'rechtsom' of 'soepkom', vindt hij gelukkig ook wel grappig ;)

12. 2 Be Mama

2 Be Mama Lid

10 mei 2012
    75
    0
    0
    Hier ook herkenbaar bij neefje en nichtje.

Wij vroegen dan aan hen; Waarom denk je?

Dat werkte hier perfect!
    Óf ze gingen zelf de antwoorden zoeken óf het was niet meer interessant en dus ook opgelost. :D

13. susanne85

susanne85 VIP lid

13 aug 2007
    9.807
    866
    113
    Noord Holland
    Hihi herkenbaar! Word er ook helemaal knetter van;)

Zelfs de buurvrouw die een middagje ging oppassen viel t heel erg op dat ze alles wilt weten wat los en vast zit.

Kap t nu in de meeste gevallen af:) maar fijn om te weten dat ik niet de enige ben

14. fenneke80

'linksom' of 'rechtsom' of 'soepkom' vind ik leuk! Ga ik ook proberen :)

Waarom denk je? of Wat denk je zelf? doe ik al heel vaak, iets te vaak geloof ik, want ik krijg nu meteen 'weet ik niet' terug. Eerst ging ie wel op zoek naar antwoorden, maar nu dus niet meer. Ik zeg dan trouwens ook vaak genoeg 'o' terug, dan is het soms ook goed.
    Hij heeft heel even aandacht gehad, een kort gesprekje en dat is blijkbaar genoeg. Maar ik zou zo graag willen dat ie zo'n gesprekje op een andere manier begon...

Hij is soms wel tevreden met mijn antwoorden, ook al geef ik geen echt antwoord (daarom, omdat ik het zeg, weet ik niet).
    Ik heb vandaag eens extra opgelet, als ik korter van stof ben, is hij sneller klaar. Mijn missie is nu om zo kort mogelijk te antwoorden op nutteloze waarom-vragen en wel langere gesprekken over andere dingen te houden. Hopelijk worden de nutteloze vragen dan minder.

15. fenneke80

Herkenning is al heel fijn! Ik voel me wel vaak schuldig dat ik er helemaal knetter van word, maar ik ben dus niet de enige :).

16. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hihi hier had dat eerder tegenovergesteld effect :)
    Met uitgebreide antwoorden had ze juist meer om te herkauwen...

Net buurmeisje aan de deur.
    "Ze is bij oma.."
    "Oh, waarom?"

*grinnik*

17. Flower72

Flower72 Bekend lid

23 aug 2008
    502
    1
    0
    Utrecht
    De hele dag door, ik word er helemaal knettergek van. Eerlijk gezegd dacht ik dat we deze fase al hadden gehad vorig jaar. Het blijkt slechts een voorlopige aanzet geweest te zijn, die nu in alle hevigheid is teruggekomen. Uitgebreid antwoorden heeft geen zin idd, want dat leidt alleen maar tot meer vragen.

Afleiden, grapje maken (linksom, rechtsom) is wel iets wat hier kan werken. Het wil nog wel eens werken om een heel gek antwoord te geven.

Deel Deze Pagina