Onlangs iets besteld bij een webshop. Helaas het verkeerde geleverd door hun. 3 artikelen retour gezonden via dhl hier thuis opgehaald. Nu hebben we maar voor 2 artikelen het geld terug gestort gekregen, omdat volgens hun er maar 2 artikelen in de doos zaten. Dit is niet het geval. Er zaten 100% zeker 3 artikelen in. Weet iemand wat mijn rechten zijn? Aan het gewicht zou het duidelijk te herleiden zijn, maar ik weet niet of dhl de pakketjes weegt.
Lastig... in principe ligt de bewijslast bij de verzendende partij (jij dus), dus moet jij op de 1 of andere manier bewijzen dat je 3 artikelen hebt gestuurd. Ik maak vaak een filmpje (ha) als ik het dicht plak met wat er in zit + de staat ervan. Postnl weegt wel alles. Dus ik zou beginnen met dhl een bericht sturen met de vraag of ze het gewogen hebben en aangeven dat er 1 artikel mist.
Nou dit kan zo niet he. Ik zou ze een brief sturen met de mededeling dat je binnen twee weken je geld gestort wil zien krijgen en dat je anders gerechtelijke stappen neemt. Mochten ze er niet op ingaan, dan zou ik ook die stappen echt ondernemen. Jij als consument bent hierin de zwakkere partij en zal rechtens meer bescherming krijgen.
Bullshit. Dit is wettelijk geregeld. Quote: "De verantwoordelijkheid voor het terugsturen, ligt bij de klant. Raakt het pakketje kwijt of beschadigd, dan draait de verzender hiervoor op. Vraag in ieder geval bij het postkantoor of het afhaalpunt om een bewijs dat het pakket daar is afgeleverd."
Ik denk dat je bij dhl kan proberen of ze je pakketje gewogen hebben en anders ben ik bang dat je pech hebt. Als jij niet kunt bewijzen dat het er bij zat ... PostNL is ooit mijn retourzending naar H&M kwijt geraakt en ik had met mijn stomme hoofd het bewijsje al weggegooid. Uiteindelijk was h&m zo netjes mij te geloven (echt super tof!) en is mijn rekening van bijna 140 euro kwijtgescholden. Als ze dit niet hadden gedaan was het toch echt pech voor mij. Ik kon niet bewijzen dat ik alles opgestuurd had en het ergens ook wel mooi zijn als iedereen maar kan roepen dat ze alles gepost hebben.
Maar het retour verzenden van het pakketje en de inhoud van het retourpakketje zijn twee verschillende dingen. Ik snap best dat de verzender verantwoordelijk is voor de verzending, maar dit pakketje is nu bij de webshop binnengekomen, gezien zij een gedeelte wel hebben terugbetaald. Zo is het andersom ook heel makkelijk voor bedrijven om vals te beweren dat ze bepaalde artikelen wel en bepaalde artikelen niet hebben ontvangen, om zich (gedeeltelijk) te bevrijden van de terugbetalingsverplichting. Ik denk dat het versturen van zo'n brief sowieso geen kwaad kan. Vaak zal het besparen van een gerechtelijke procedure al voor zo'n bedrijf reden zijn, om toch maar wel te betalen.
De inhoud van het pakketje ligt niet volledig bij de verzender. Heb een paar jaar geleden daar een heel gedoe over gehad met bol.com en na een hele poos kreeg ik alsnog het aldus hun al geleverde product wat niet in de doos bleek te zitten bij ontvangst. Doos was onbeschadigd bij ontvangst en heel toevallig was juist dat artikel vanaf dat moment uitverkocht. Het alsnog krijgen was echter enkel een coulance, filmpje van openmaken van de doos en dus de inhoud werd simpelweg niet geaccepteerd en word op gezegd dat je het dan eerst wel vanaf onderen zou hebben open gemaakt bladiebla...
Dan ligt de bewijslast nog altijd bij de verzender. Jij moet dan bewijzen dat het wel in het pakket zat. Dat je het kan proberen, helemaal gelijk in. Maar "dit kan zo niet" insinueert dat ts niks hoeft te bewijzen, en dat is niet zo.
Ben ook echt boos. Gaat om 63 per artikel! Deze firma maakt er helaas wel vaker een zooitje van. Ga ze morgen weer bellen
Ik zou ze mailen, of in ieder geval ook mailen. Dan staat het op papier. Succes, hopelijk zijn ze gewoon coulant