Jeetje wat een bedragen geven sommige. 5 euro max 7,50 vind ik ook genoeg. Ts: ik zou in jouw geval 10 euro geven.
Nou precies, die van mij dus ook niet. Alhoewel ik mij afvraag of dat echt vanuit het kind (een kleuter!) komt, of ingefluisterd wordt door de ouders. Ik denk dat vooral het laatste mij zou irriteren.
Ligt er denk ik aan doe je er zelf mee omgaat, ik leer mijn zoontje van kleins af aan al dat alles geld kost en als hij zonder reden een nieuw speelgoedje wil, zal hij er of voor moeten sparen of iets verkopen waar hij niet meer mee speelt en kan hij daar het nieuwe ding van kopen dus hij is zich er erg goed van bewust dat dingen geld kosten en vraagt ook vaak hoeveel iets kost en als hij dan iets duurs wil voor zijn verjaardag dan heeft hij 3 keuzes en dat is of van anderen geld erbij vragen of zijn spaargeld er bij doen of iets goedkopers uitzoeken. En dan is het zijn keus wat hij wil, afgelopen jaar koos hij voor spaargeld er bij doen, dit jaar zien we het wel weer. Ik heb trouwens ook liever 1 groot kado waar hij echt mee speelt dan tig prutdingen wara hij niet naar omkijkt. Ik vind als een kind bewust voor een doel geld wil het geen probleem om geld te geven, mits ik weet dat het geld ook echt door het kind daar aan besteed mag worden en niet ingeleverd hoeft bij de ouders, maar ik doe dus niet aan geef maar een pyjama kado's
Maar waarom dan? Als zo'n kind de zinnen op iets groots heeft gezet, wat is er dan mis mee als de ouders zeggen dat ze er voor moeten sparen en de 'tip' meegeven om voor de verjaardag een bijdrage daarin te vragen? Beter een cadeau waar echt mee gespeeld gaat worden, dan tig kleine dingetjes die misschien wel in een kist verdwijnen? Ik vind het ook echt minder leuk om geld te geven hoor, maar uiteindelijk gaat het er toch om dat de jarige blij gemaakt wordt met iets wat ze graag wil hebben?
Wij fluisteren Eva niet in dat ze geld moet vragen ofzo, ze wil graag een spacescooter en ik vind dat te duur om zo te geven, dus als ze het echt graag wil hebben, moet ze ervoor sparen. En dat doet ze nu dus. En mensen vragen meestal aan ons wat de kinderen willen hebben en niet aan de kinderen zelf. Dus dan zeg ik dat ze aan het sparen is voor een spacescooter. Ik heb liever dat ze dan geld daarvoor krijgt dan andere spulletjes waarvan ik dan niet weet of ze er wel echt blij mee is. Ze wil die spacescooter zo graag en het is voor het eerst dat ze iets écht graag wil en er niet vanaf te brengen is. Ze is wel een jaar ouder dan jouw dochter, denk dat dat wel scheelt, ze worden op deze leeftijd snel wijzer/ouder vind ik.
Vind 5-7 euro een prima bedrag voor die leeftijd! Las bij iemand de leeftijd in euro's; vind ik ook een goeie. Zou het wel op een leuke manier verpakken.. TS in jouw geval mss 10 euro omdat jullie gewend zijn meer te geven. 15 euro vind ik echt veel voor een zesjarige!
Dus voor een 1-jarige koop jij een cadeautje van 1 euro? Echt wel benieuwd wat voor "deftigs" je daarvoor vindt. Mij lukt het alleszins zelden om iets fatsoenlijk te vinden - waar het kind echt iets mee is en dat echt een tijd meegaat (denk maar aan een gezelschapsspel ofzo) - onder de 20 à 25 euro. Maar da's dus ook mijn eigen keuze. Bovendien koop ik het cadeau meestal ook in naam van mijn partner en zijn we dus met twee om te geven.
Mja wij kopen dan ook vaak knutselpakketjes of boeken. Valt meestal toch wel in de smaak uiteindelijk. Ligt natuurlijk wel beetje aan voor wie ik het koop. Zoontje van een vriendin kreeg angry birds mens-erger-je-niet. Ventje helemaal happy... Nou dan maakt het me minder uit of het nou 10 of 15 kostte. En beste vriendin van dochter is een enorme creabea... Die is 's ochtends om 5 uur uit bed gegaan om d'r knutselpakketjes (van 1,50) uit te pakken. Had er nog wel wat bijgedaan overigens... Maar dat pakketje van 1,50 was HET kado. Namelijk een vilten beestje om zelf te maken.
Ik denk niet in leeftijd maar geef altijd zo'n 5 euro. In de familie doen we dat ook. Eigen kids krijgen wel meer.
Mijn dochter word ook 6 maar heeft eigenlijk ook vooral grote wensen voor haar verjaardag. Inderdaad een spacescooter en een nieuwe ipad. Ze is nu eenmaal echt totaal geen speelgoedkind dus dat staat niet op haar wensenlijstje. Wel knutselspullen maar die hebben we al echt in enorm overvloed. Bovenstaande heeft ze geheel zelf bedacht hoor, niets door ons ingefluisterd. Ipad krijgt ze van ons, spacescooter van opa en oma. Aan de overige visite vraagt ze kadobonnen van h&m (ze is gek op shoppen) en kadobonnen van binnenspeeltuin en de danswinkel. Laten we eerlijk zijn, als ze 6 zijn komen ze om in het speelgoed en prul ( die van mij tenminste wel) Hier zijn kadootjes altijd nichtjes/neefjes 50 euro, kids van familie en vrienden 15 a 20 euro, kinderfeestjes 7.50/10 euro. Ik vind persoonlijk 15 euro niet heel veel voor een kind van 6. Ik zou dus 15 euro doen en nog een leuke kaart of kleinigheidje erbij
Hier valt na 5 verjaardagen, kerst en sint echt niets meer te bedenken waar ze nog blij mee zal zijn en wat ze nog niet heeft eerlijk gezegt. En dus ben ik zelf ook echt veel gelukkiger met 1 groot kado of bonnen met 2 kids hier is het echt letterlijk de bart smit en intertoys in 1. Ik kan maar heel weinig bedenken wat ze niet hebben. Nu zijn onze verjaardagen en feestdagen altijd groots en met veel bezoek dus dat betekend in de loop der jaren echt heel veel spullen. En mijn dochter is ECHT geen speelgoed kind. Playmobile, lego, kapla, keukentje, barbies.... echt alles hebben we in huis en er word nooit iets mee gedaan. Gezelschapsspellen en knutsel vind ze wel leuk maar dat hebben we inmiddels echt veel te veel
Persoonlijk vind ik dus een Ipad én een space scooter dus een beetje heel veel van goeie om dat te geven. Schrok net wezenloos van de prijs van een space scooter laat staan als de Ipad erbij moet. Ik vind 15 euro meer dan genoeg geld voor een 0-10 jarige, precieze reden kan ik eigenlijk niet uitleggen maar voor mijn gevoel vind ik dat kinderen alle cadeautjes mogen waarderen ook de cadeautjes met een "mindere" waarde dan 15. Of als een kind echt een duur cadeau wil hebben, dan kunnen ze inderdaad geld vragen en de rest bijleggen van hun spaargeld. Zo moest ik het vroeger ook doen als ik een duur cadeau wou hebben.
Dat hebben wij ook wel een beetje met onze oudste. Echt alles heeft hij al, speelgoed is leuk voor even. Hij is veel liever buiten aan het rennen en vliegen. Hij wil ook een spacescooter voor zijn verjaardag. Nu vinden wij dat teveel geld om zelf kado te doen, daarom gaat hij geld vragen. Dan betalen wij de helft of zo. Waar hij trouwens wel gek mee is, zijn knuffels. Daarom gaat hij sparen voor een Furby
de tablet krijgt ze van ons, de spacescooter van opa en oma he. Tja, duur is het misschien wel maar opa en oma geven altijd 100 euro, ik kan moeilijk zeggen dat mag niet. Dan heb ik liever dat ze iets geven wat ze graag wil hebben dan dat ze zelf iets gaan verzinnen wat uiteindelijk in een hoek beland
Dan nog vind het veel geld, van ons krijgen ze echt geen ipad of tablet, maar meestal iets van rond de 25 euro. Ook wel eens een fiets (tweedehands), maar dat vinden ze leuk én is ook nodig. En van opa en oma krijgen ze iets van hooguit 25 euro. Maar goed, dat gaat bij iedereen anders. Wij pakken nooit groot uit wat betreft cadeautjes (ook niet met Sinterklaas enzo) en ze lijken het niet te missen. Tablet en ipad mogen ze van ons gebruiken (tablet zelf gekocht en ipad mini van mijn werk gekregen). En ze spelen het liefst samen, rollenspellen, spelletjes, kaartspelletjes. En strijkkralen en kleuren is favoriet. Maar daar hebben ze dus al genoeg voor (hele zooi stiften en kleurplaten, grote bak strijkkralen). Eva verdient wel geld met auto's wassen, die van papa en die van oma/mij (we delen de auto ).
Mja wij pakken ook nooit zo groots uit... Opa en oma wel... De ene met een groot duur kado, de ander met heel pakket kleinere kadootjes. Kan niet zeggen dat ze met het grote kado perse leuker vind. De kleine kadootjes zijn meestal nieuwe knutselspullen en puzzels. Het grote kado is dat oma de balletles en -spullen betaalt. Maar dochterlief merkte fijntjes op dat je een kado wel moet kunnen uitpakken
Wij kopen met een verjaardag (of feestdagen) maar net wat ze "nodig"hebben of willen hebben. Ene keer is dat monopoly voor 25 euro, andere keer iets duurders. Dochter zit amper op de ipad maar kijkt iedere avond graag een filmpje in bed erop. Ik moet wel even zeggen misschien dat we deze wel "leuk" met een actie konden kopen voor 200 euro. En heel, heel eerlijk zou ik ook echt niets anders kunnen bedenken. Maar goed, dit gaat wel redelijk offtopic. Ik vind 15 euro voor een kind van 6 een prima bedrag, zeker als je daar normaal ook een kado voor zult kopen voor dat bedrag. En geld vragen met een gericht doel is toch ok, zo leren ze te sparen voor iets
Wat een hoge bedragen! Ik gaf zelf altijd 10 euro aan kindjes van vrienden en nichtjes/neefjes. Ik kwam erachter dat iedereen maar rond 5 euro gaf. Toen ben ik ook maar gaan minderen. Mijn dochtertje kreeg toen ze 1 werd van verschillende mensen cadeautjes van hooguit 2,50, 3 of 4 euro!! Toen kwam ik erachter dat 5 euro dus nog veel was. Aan volwassen vrienden en familie wordt hier standaard 10 euro gegeven. Ach, het gaat ook niet om het cadeautje. Maar TS ik zou het hele bedrag geven. Hoe harder ze kan sparen hoe sneller ze het cadeau wat ze wil kan kopen, lijkt me.
Opa en oma geven hier gelukkig ook maar 15-20 euro en anders zou ik heel snel zeggen dat ze op moesten houden. (Kunnen ze altijd nog op de rekening zetten als ze perse niet anders willen.) Leer kinderen eens tevreden zijn,op deze manier lukt dat nooit! Sparen voor iets groots is op zich heel goed, ze mogen er best iets voor doen hoor moeten ze later ook.