wij kwamen er achter dat onze rekening door steeds te pinnen heel hard achteruit rende. Nu pinnen we per week weer een bedrag en daar moeten we dan alles van doen. Dan gaan wij veel meer nadenken wat we nu echt nodig hebben en wat niet.
Hier doen wij ook jaarlijks kijken op wat wij op abonnementen kunnen besparen. elke week de aanbiedingen checken voor boodschappen( let wel op, wat niet elke aanbieding is een aanbieding, ken je prijzen) meubels via marktplaats aanschaffen, verkopen huishoudboekje bijhouden (wat je verdient en wat je kunt uitgeven)
Heb veel op multistekkerdoos. Veel dingen staan uit, maar dan nog blijft er een lampje branden. Stekkers uit het stopcontact als je het niet gebruikt of schakelaar om. Wassen in het weekend, kort douchen. Werken met kaarsen, geen opladers in het stopcontact. Ik stap niet over. Ben afgelopen jaar voor gas en elektriciteit 63 euro per maand kwijt geweest en dan zijn we met 3 (en half) haha. O ja aanbiedingen altijd en inslaan. Fietsen en lopend boodschappen doen, we hebben geen abonnementen op magazines of iets. Tv en computers uit als je er niet naar kijkt.
Even heel eerlijk. Ik moet er ook wat meer opletten vind ik. Tijdens de winter zet ik de kachel al snel aan zonder iets warms aan te trekken. Heb er wel vaker aan gedacht om te besparen de laatste tijd. Gewoon de lichten uit doen als ik naar boven ga bijvoorbeeld. Ben ik een tijd boven en hebben die lichten beneden een tijd gebrand.
Wij proberen ook wel aan een paar dingen te denken: - In de winter pas de kachel aan als het echt koud wordt. Eerst een extra trui aan en/of onder een dekentje kruipen. - Apparatuur die we weinig gebruiken; stekker uit stopcontact. - Geen abonnementen op kranten, tijdschriften, extra tv zenders. - Sim only abonnement op mijn iPhone, hoef geen nieuw toestel. Werk van vriend betaalt zijn telefoonrekening, is namelijk ook zijn werktelefoon (superfijn!). - Elke week vast bedrag pinnen voor boodschappen zodat je geen onnodige dingen koopt. Bovendien haal ik bij de groenteboer elke week een biologisch groente/fruit pakket a 15,75 euro. Qua groente eten wij hier de hele week van, fruit koop ik nog wat bij. Door het pakket bedenk ik van te voren al wat we de rest van de week eten en dat scheelt veel op de boodschappenkosten. - Wij drinken geen frisdranken, gewoon water, thee, koffie of limonade. Is maar net wat je gewend bent. - Elk jaar overstappen van energieleverancier, scheelt echt veel geld! - Spullen die je lang niet hebt gebruikt verkopen via MP. Verder laten wij de hypotheekrenteaftrek niet helemaal strak invullen. We krijgen nu maandelijks minder terug dan waar we recht op hebben, maar daardoor krijgen we aan het eind van het jaar bijvoorbeeld 1000 euro extra terug wat meteen de spaarrekening op gaat! En wij sparen áltijd een vast bedrag per maand. Nu hebben we daar ruimschoots de mogelijkheid voor, allebei goede fulltime baan en vast contract. Mocht er een kindje komen dan zal dit bedrag fors lager uitvallen, maar dan hebben we voor nu vast een goede buffer opgebouwd!
over het algemeen gezien denk ik dat inzicht in je uitgaven het belangrijkste is. Weten wat je ergens aan uitgeeft is de basis om te kunnen bezuinigen
als je het nou goed in zou vullen krijg je per maand meer terug...zet je dat op je spaarrekening en kun je rente vangen. Die loop je nu mis
In theorie werkt dat inderdaad zo, en bij een aantal mensen ook in de praktijk. Maar vaak gaan mensen toch in de verleiding komen om dat bedrag dan ook uit te geven. Dus een mate van inzicht in jezelf is eigenlijk ook nodig om te besparen. Ik laat t dus ook jaarlijks uitbetalen
Wij kopen kleding alleen.in de sale va 50% korting. Ook voor de kinderen. Dus twee keer per jaar flink inslaan en vooruit kopen. Gaat tot nu toe goed en scheelt ons veeeel geld. Rokjes en jurkjes etc vaak van merk ( z8, lief, verkoop ik daarna ook weer door) en basics bij wibra, zeeman ( rompers, leggings).
Dat zou ik ook kunnen doen, maar ik weet nu al dat het dan met de grote hoop mee op gaat. Ik ken mezelf langer dan vandaag... Wij laten het dus ook per jaar uitbetalen... Edit: En daarbij: de rente op mijn gewone Rabo internet spaarrekening is nu 0.9%... Daar hoef ik het ook niet voor te doen.... Bij de belastingdienst is de rente 2% als ik een bedrag terug krijg. Het is dus gunstiger om het per jaar uit te laten betalen...
Alle nieuwe apparaten die we gekocht hebben zijn nu A++. Merkte dat gelijk op de rekening (koelkast, droger, wasmachine en vaatwasser). Liever een energiezuinig b-merk dan een minder zuinig a-merk. Want een aparaat wat heel lang meegaat bespaart uiteindelijk niet, omdat er indertussen al veel zuinigere merken op de markt gekomen zijn, terwijl jij nog met je energievretende topkwaliteit aparaat zit. Klinkt tegenstrijdig maar de Consumentenbond heeft dat uitgerekend. Ondanks dat ik dus een zuinige droger heb (warmtepomp). Droog ik nog zoveel mogelijk buiten. En wasmachine, vaatwasser, droger etc doe ik allemaal s nachts (startuitstel). Maar ik ga nog eens uitrekenen of het met enkeltarief niet goedkoper is. Fruit en groenten op de markt kopen. Bij goede groenten aanbiedingen van supermarkt of markt, heel veel inslaan. Daarna ga ik lekker een avondje voor de tv groenten zitten snijden en die vries ik in. Is goedkoop en met koken heel makkelijk. Cv op 18 graden en wie het koud heeft die doet maar een trui aan. Overstappen van zorgverzekering ieder jaar en als je je eigen risico toch nooit opmaakt kun je een bedrag apart zetten en een hoog eigen risico nemen. 1-2 keer per week boodschappen doen, en niet op een lege maag! Thuis alvast een maaltijdplanning + boodschappenlijstje maken zodat je minder compulsaankopen doet. Wij drinken, thee, water, koffie en limonade. Ik koop bijna geen pakken drinken of frisdrank meer. Er wordt hier weinig gesnoept, we roken niet en drinken geen alcohol. Maar dat is meer gewoon geen gewoonte en mooi meegenomen dat het geld bespaart.
Geen idee hoeveel het bespaart maar ik heb bijv geen wekker, daar gebruik ik mn telefoon voor. En wat voor tijd mijn dvd-speler, oven, magnetron etc aangeven dat zal me een worst wezen. Ik kijk gewoon op de klok die aan de muur hangt. Mijn dvd speler staat bijv. nu op 18:38, nah ja, zal wel......
Aanbiedingen van de supermarkten in de gaten houden - wanneer mogelijk dingen invriezen die teveel/over zijn, wasjes draaien op nachtstroom of in het weekend (ook voordelige stroom). Soms op zondag al rijst/macaroni/aardappels koken en dan in de ijskast zodat ik 't alleen nog maar hoef op te warmen door de week. In de winter extra trui aan/ met fleece dekentje op de bank ipv verwarming omhoog zetten.
Ik heb bij t Kruidvat even lekker ingeslagen voor 5 december dit jaar, en de kinderverjaardagen aankomende maanden. Dat bespaart zeg!! Afgeprijsde artikelen nog eens de helft!
Ik maak m'n eigen bodyscrub met zeezout, rietsuiker, olijfolie en etherische lavendel olie. Haha that's it!
Haha, ja precies, hier hetzelfde! Tegenwoordig is de rente zo laag, daar hoef je het bijna niet voor te doen. Dan heb ik liever een zeker bedrag aan het eind van het jaar dan dat ik elke maand in de verleiding kom om het toch ergens aan uit te geven! Haha
Ik heb wel een tip! Neem geen UPC. Bespaart je een hoop geld. Nu ik toch bezig ben met de betalingen Hier een screenshot
Ik snap er echt niks van. Het lijkt wel natte vingerwerk. Ik bel ze morgen op om opheldering te vragen. Ik heb het Horizon pakket incl onbeperkt bellen.