Leuk clubje, ik lees zeker mee. Verder nog over de energiekosten. Dat loont echt de moeite om eens uit te zoeken. Wij hebben vorig jaar meegedaan met een collectieve inkoop van vereniging eigen huis en betalen nu 25 per maand minder dan toen. Zitten op 119 per maand en ik verwacht nog tussen de 100 en 150 terug te krijgen. Verder kwam ik er achter dat de twee lampen die ik echt wel 10 uur per dag aan heb staan onwijs veel energie gebruiken (samen 300 watt). Hier komen zeker ledlampen voor in de plaats! Koken doe ik bijna geheel zonder pakjes en zakjes. Met wat tomatenblokjes, tomatenpuree, evt room en verse kruiden kom je heel ver. Bijvoorbeeld voor wraps gebruik ik nu een blikje tomatenpuree (7ct), wat komijn e.d. kost dus samen 10 cent ipv een zakje van snel een euro. Groente koop ik bijna nooit meer voorgesneden maar snijd ik altijd zelf. Vaak blancheer ik dan wat en vries een deel in. Met luiers scheelt het heel veel om niet te snel over te gaan naar een grotere maat. Daarvan zitten er altijd minder in een pak.
Ene kant grappig om te lezen dat hoe ik leef al jaren, dit voor andere 'bezuiniging tips' zijn. Ik weet niet beter dan dat we 1x per week boodschappen doen en geen onzin dingen halen. Kleding kopen pas wanneer het echt nodig is enz enz
Ik houd dit topic goed in de gaten. We zijn al een aardig eind op weg, maar tips zijn altijd welkom. We kopen heel veel dingen in de aanbieding, of B merken. Energie hebben we ook laten uitrekenen, scheelt toch weer wat euro's per maand. Zorgverzekering idem.
Oeps heb nu alles van 1 week opgeteld. Dat durf ik niet eens te zeggen. Maar er zit wel 2x tanken bij en verjaardagstaarten, zwemlessen. Maar we schrokken wel. Deze week ( slechts 3 dagen oud) en nog niet eens de week boodschappen gedaan is ook al slik. Maar zitten wel kleding bij van 100,- Maar moet zeggen koop ook wel alles wat ik lekker vind. Vandaag heerlijke noten gehaald. ( en snoep )
Ik wil ook graag mee doen. Deze week hebben we de folders samen goed doorgekeken en de interessante aanbiedingen op geschreven met de naam vd winkel en de prijs. Het heeft ons een hoop geld gescheelt. Ik heb bij kruidvat een voordeelkaart, als je die activeerd dan krijg je dagelijks een dagaanbieding van hun in je mail. Als er interessante dingen voorbij komen dan activeer ik dan en heb dan een paar dagen de tijd om het te kopen tegen de kortingsprijs.
Ik doe ook graag mee. Over twee weken verhuizen we naar onze nieuwe (vrije sector) woning en gaan dan bijna het dubbele aan huur betalen. We letten eigenlijk nooit op boodschappen en kopen alles wat we lekker vinden. Wil voortaan een bedrag pinnen en daarmee de boodschappen doen. Ook wil ik gaan letten op het licht. Vaak staan de lampen aan, terwijl we niet eens in de kamer zijn. We stoken nu (bijna) de hele dag, omdat ons huidige flat niet goed geisoleerd is. Hopelijk hoeft dat straks niet. We hebben tot nu toe elk jaar moeten bijbetalen aan stookkosten.
Tubes doorknippen van bijv tandpasta, kan je nog veel uithalen. Shampoo als hij bijna leeg is onderste boven zetten. Doortrekken met de bespaarknop bij kleine boodschap ( bij de grote schijnt hij te weinig druk te hebben en dan kan de leiding verstopt raken door teveel wc papier)
Tip: laat je peuter niet met wc papier alleen. Die van mij had van de week opeens zin om de hele wc-rol uit te rollen in de wc... Niet erg als er nog 3 papiertjes aanzitten maar deze wc-rol hing er net een uur
Wij doen sinds begin dit jaar ook boodschappen aan de hand van een lijstje, 1x per week. Ik pin 250 euro als mijn loon er is, en da's boodschappengeld voor de hele maand. Komen inclusief voeding voor de kleine keurig uit rond 50 per week. Tv, internet, telefoon zitten nu bij ziggo, 58,82 per maand. Gaan nu waarschijnlijk over naar telfort, 37 euro per maand, en dan kunnen we ook nog interactieve tv kijken en opnemen. Scheelt 260 euro per jaar. Verder luiers van kruidvat in de aanbieding, scheelt op basis van de hoeveelheid en maten luiers van de kids een tientje per maand. Ook voeding krijgt ons mannetje nu van kruidvat eigen merk. Vlees kopen we bij de slager in de aanbieding, vaak 8 voor 4,80, 6 halen 4 betalen, etc. 2 weken geleden een diepvriespakket besteld, waar we 15 dagen van kunnen eten voor 24,50. Goedkoper dan de supermarkt en véél lekkerder! Leuk topic, ik blijf volgen voor andere ideeën!
wasmiddel zit wel degelijk verschil tussen! Op een of andere manier reageert mijn huid heel verschillend op wasmiddelen. Sommige wasmiddelen krijg ik onmiddellijk uitslag van, zit waarschijnlijk een stofje in wat niet erg aangenaam is op een extreem gevoelige huid. Ik neem aan dat je met een gewone huid dit verschil niet opmerkt, maar voor mij is er wel zeker een verschil. Ik was met Ariel of Dash, die twee komen geloof ik zelfs uit dezelfde fabriek, dus zou best hetzelfde kunnen zijn, maar van deze twee krijg ik geen uitslag. Zelf vind ik dat ook wel een prettig idee voor mijn baby, dat ik weet dat de wasmiddel goed is voor een extreem gevoelige huid. Andere tips: - ik koop vaatwastabletten van Finish (altijd bij kruitvat in de aanbieding), vervolgens doe ik een half tabletje in de vaatwasser, het verschil tussen een halve en een hele nog niet gemerkt. Mijn man spoelt de vaat altijd wat voor met een teiltje koud water, dus zo vies is het meestal niet. Dan op het korte programma. Ik heb een prima schone vaat. Theeglazen en babyflessen/tuitbekers doe ik altijd met de hand. - wasmachine op korte programma, 40 graden. (alleen bij hele vieze was gebruik ik het kookwasprogramma) - De was ophangen, de droger gebruik ik in noodgevallen of als ik geen plekjes meer heb om was op te hangen. - thermostaat op 17 graden en een extra trui aan. In het begin even wennen, maar nu zijn we allemaal eraan gewend. Je lichaam gaat je vanzelf meer verwarmen. Als we bij iemand anders komen hebben we het al snel allemaal erg warm omdat de verwarming daar hoger staat. (is trouwens ook beter voor je huid, aangezien ik al snel problemen daarmee heb) - verwarming in slaapkamers uit, met een kruik naar bed 's avonds. (behalve de babykamer, daar is het wel warmer) - zorgen dat je huis goed geïsoleerd is, ook leidingen die niet door de kamer lopen isoleren met zo'n schuimband die je kunt kopen bij de bouwmarkt, scheelt echt enorm - schakelaars op apparatuur met een stand-by-lampje, zodat je die gewoon uit kunt zetten als je ze niet gebruikt - overzicht maken van je huishoud. apparaten en wat ze verbruiken per maand. Vervolgens proberen om de duurste minder te gebruiken Wat betreft boodschappen: - goede aanbiedingen groot inkopen - 1 keer per week boodschappen doen - 2 a 3 keer per week vlees en 1 a 2 keer vis, verder vegetarisch (meer vleesproducten heeft je lichaam echt niet nodig) - vlees vervangen door kaas/eieren/noten - restjes niet weggooien maar de volgende dag met de lunch opeten. Kleding kids: - in de aanbieding vast kleding kopen, ook in grotere maten, daar groeien ze wel in. - via mp is er veel te koop wat er nog goed / als nieuw uit ziet - via vrienden / kennissen (kleding ruilen) - kleding weer verkopen via mp
Niet echt een bespaartip voor alle dag, maar wel één die je flink wat geld kan "opleveren". Als de auto naar de garage moet, eens goed de tijd nemen om rond te kijken, te mailen, te bellen en de klus op sites als werkspot zetten. Begin dit jaar moest onze auto voor nogal wat kostbare zaken, de offertes liepen uiteen van 900 euro incluis tot 2950 euro! Heb hier een weekje over gedaan, om één en ander uit te zoeken. Nou da's vlug bespaard... Overigens hebben we niet voor de allergoedkoopste gekozen (die kreeg weer slechte referenties), maar we waren uiteindelijk 1350 euro kwijt en dat was toch echt een stuk minder dan gedacht!
oh ja... bij de action kun je goede tandenborstels voor 89 ct halen ook goedkopere douche gels en shampoos en baby waslotion en billendoekjes: 79 ct per pakje!
Ik lees ook mee Heb sinds kort deze ontdekt; Korting shoppen bij alle webshops via Shop Korting daar registreren en als je dan iets via wehkamp, bol.com, V&D of wat dan ook wilt kopen ga je eerst naar shopkorting, logt in en klikt op de betreffende webshop. Dan krijg je op die site een tegoed over je aankoop. Nu had ik bv bij V&D 3 kledingstukken halen 2 betalen en daarover een x bedrag op shopkorting opgebouwd. Afgelopen week een tegoed van 2,50 opgebouwd over dingen die we toch zouden kopen. Als er een groot bedrag opgebouwd is kan je 't laten uitbetalen. Idd kortingscode's zoeken voor je iets besteld, 2x nadenken.
Die van Euroshopper van AH, het witte wasmiddel heb ik op het moment nog van Lidl, die weer net iets duurder is (daar doe ik véél langer mee dan kleur) maar denk dat ik toch maar ook voor kleur op die van Lidl ga overstappen omdat het soms witte vlekken afgeeft op de zwarte en donkere was. Op het moment doe ik zwarte was dus met vloeibaar (van action) omdat ik geen witte vlekken meer wil. Ben wel benieuwd of die witte vlekken er nog in zouden zitten als ik weer overstap op het middel van Lidl. Met vaatwastabletten heb ik geen ervaring want heb geen vaatwasser...
Vinden jullie van de lidl het wasmiddel niet vies ruiken.... mijn hele wasmachine rook muf! Verder was alles wel schoon. Ik heb nu grote pakken bij de kruitvat gekocht.... en koop vaak 2 halen 1 betalen
Goeie tips zeg! Dit doen wij ook! En ik ben zelf een koukleum, maar nu ben ik echt gewend aan 17 graden overdag. Bij grote uitzondering zet ik 'm op 18, maar dan moet het wel heel erg gesteld zijn met me. Ons huis is gewoon goed geïsoleerd en is geen hoekhuis, dus denk dat dat sowieso al wel scheelt. Ik heb nu ook erg last van droge handen, dus ik denk dat wanneer ik de cv op 20/21 zou zetten het echt een ramp zou zijn haha! Weet je, wij hadden vroeger vrienden ergens wonen in een nieuwe flat die op 3 hoog ergens in het midden woonden. Zij hoefden serieus NOOIT de cv aan te doen omdat alle bure naast, onder, boven e.d. dat kennelijk wel deden... En warm dat het er was, leek soms wel een sauna. M.b.t die wasmiddelen, ik denk dat dat vooral aan het parfum ligt waar je dan niet tegen kan. Ik heb dat met mijn handen, met afwasmiddel. Lidl heeft een afwasmiddel waar "sensitive" opstaat, nou, mijn handen reageren daar nóg heftioger op! Komt omdat er meer parfum zit dan de andere. Ik gebruik afwashandschoenen en als ik iets met de hand was, het middel van neutral. Met was (kleding) gelukkig geen problemen, ook met wasverzachter niet... Ik heb veel allergieën (luchtwegen e.d.) en zou dus eigenlijk altijd aan afzuigkap en droger moeten gebruiken, maar dat heb/doe ik niet. Lijkt me wel erg duur. Na het koken zet ik gewoon een raampje open, ook nu met dit weer. En het drogen van de was doe ik in een kamer boven die niet wordt gebruikt of met wooi weer buiten (al mag dat eigenlijk ook weer niet als je net als ik hooikoorts hebt)
Nee, juist wel lekker. Vind juist het vloeibare wasmiddel van action (die ik op het moment heb voor m'n zwarte was) stinken! Gaat het misschien om een vloeibaar middel? Daar kan wel wasluis door ontstaan in je machine, waardoor het weer gaat stinken.
Kachel op 17graden? Ja dat hebben we hier voor de nacht maar noway dat ik dat overdag ook heb. Maar denk dat t bij mij heel ander verhaal is want mijn spieren kunnen niet tegen kou (al 12jaar rug patient) Auto moest in 2011 voor apk keuring. Moest vanalles aan gedaan worden, was 900,- Wij naar andere garage en daar was het 'maar' 450,- Dus zeker goeie zaak om rond te kijken en te bellen. Ze naaien je een oor aan. O en heb t mn pa laten regelen bij die 2e zaak. 1e garage ging mn man heen en die heeft geen verstand van auto's en daar rekenden ze dus 900,- Mijn pa weet alles van auto's en toen was het 450,-. Ben je niet bekend met auto's dan naaien ze je waar je bij staat