Geld geld geld

Discussie in 'De lounge' gestart door Ligero, 24 aug 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fruity90

Fruity90 Fanatiek lid

16 jan 2022
    2.887
    4.160
    113
    Vrouw
    Wij hebben ook het zakgeld systeem. Beide maken hele salaris over op 150 euro na, dat wordt gebruikt voor hobbies, kleding e.d. Die afspraken zijn wel vrij los want als we samen gaan shoppen betalen we ook nog wel eens van de gezamenlijke rekening, zeker op vakanties. Wat betreft jouw vragen

- hij gebruikt zijn auto voor zijn werk; de benzinekosten voor zijn werk zijn die dan voor de gezamenlijke rekening of voor de zijne? En als ik eens in het weekend zijn auto gebruik om met vriendinnen weg te gaan, wie betaalt dan de benzine?
    Auto gezamenlijk. Benzinekosten voor werk zie ik anders als aftrek op het salaris en dan zet hij gewoon minder op de gezamelijke rekening (als je snapt wat ik bedoel). Reiskosten OV halen wij ook van de gezamenlijke rekening af, omdat we het anders zien als minder salaris voor die persoon.

- mijn auto staat veel stil want ik rijd veel op mijn fiets, voor wie zijn de kosten voor deze auto?
    Gezamenlijk als jullie samen hebben besloten dat 2 auto's nodig is, of auto weg doen.

- eigen bijdrage zorgkosten? Of bijvoorbeeld een boetebedrag omdat je een tandarts afspraak bent vergeten?
    Eigen bijdrage sowieso gezamenlijk, als een van de 2 het niet kan betalen dan los je het ook samen op. Boete gezamenlijk tenzij het 100x voor komt.

- eiwit shakes, zijn dat maaltijdvervangers en dus boodschappen en dus gezamenlijk? Of is dat extra en gaat dat van je eigen rekening af?
    Als iedereen het eet: gezamenlijk, als het voor de hobby is zouden wij het apart doen.

- als ik of hij op onze vrije dag met de kinderen een ijsje ga halen of naar de bios ga ofzo en de ander is er niet bij, is dat dan eigen rekening of gezamenlijke rekening?
    Om het even, als hier het gedoe over is dan apart.

- als je als gezin een dagje weggaat, bijv. Efteling, betaal je dan allebei 50/50 vanaf je eigen rekening? en wat dan als 1 van de 2 dat niet kan betalen? Of haal je dat van je spaarrekening? Maak je een apart potje voor leuke dingen met gezin?
    Gezamenlijke spaarrekening.

- noodzakelijke persoonlijke verzorging als shampoo en deo valt mi onder gezamenlijke rekening, maar hoe zit dat met haarverf voor mij? Of bijv. zijn tondeuse als die stuk gaat? Of mijn kappers bezoek?
    Kapper e.d. doen wij van aparte rekening.

- kleding voor de kinderen is gezamenlijke rekening, maar wat nou als zoon al 10 truien heeft en ik vind die ene trui toch nog erg leuk erbij...is dat noodzakelijk en gezamenlijke rekening? Of eigen rekening omdat mijn man dat zou zien als extra omdat je aan 7 truien genoeg hebt?
    Geen ervaring mee, zou hier afspraken over maken aan de hand van hoe jullie er in staan.

2. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.245
    4.478
    113
    Het enige wat ik mij afvraag is waarom jij nog een auto hebt, je schrijft dat die veel stilstaat omdat je veel op de fiets doet en in het weekend gebruik je die van je man.

Als ik al je vragen lees , waarom zo moelijk doen? Als jullie beiden behoefte hebben aan " eigen" geld dan open je toch beiden een tekening en stort je daar elke maand een bepaald bedrag op dat jij mag uitgeven zoals jij dat wilt.

GossipGirlxoxo en suus1983 vinden dit leuk.
  3. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.146
    23.230
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Hier eigenlijk hetzelfde. Allebei eigen rekening, eigen spaarrekening, een gezamenlijke rekening en gezamenlijke spaarrekening.
    Allebei een eigen auto, kosten zijn voor onszelf. Ik rij ook nooit in die van hem of andersom.
    Dagjes uit, de een betaalt dat ijsje, de ander een frietje ofzo. Dat gaat niet helemaal tot op de cent.
    Vakanties allebei de helft. Einde van de week alles bij elkaar optellen en verrekenen we dan.
    Kleren kind gezamenlijk, maar ik koop meer, wat je zegt, die trui die niet nodig is of ik gewoon leuk vind ofzo betaal ik zelf.
    Dit gaat allemaal automatisch zo en makkelijk. Word er ook niet moe van ofzo. Niet alles wordt op een weegschaal gelegd hoor. We hebben nooit discussies over geld.
    Ik moet er dan weer niet aan denken alles op 1 hoop. Ik werk voor mijn geld, hij voor het zijne. Vaste lasten 50/50, hij alleen iets meer hypotheek, dat hebben we naar rato gedaan. Wat overblijft is voor onszelf.
    Hij heeft een dure hobby, echt geen zin daaraan mee te betalen. Dat zou juist discussie opleveren.
    Medische kosten betalen we ook ieder zelf. Kapper allebei voor onszelf. Waarom zou ik daaraan betalen?
    We werken allebei. Ik vind dan alles op 1 hoop niet meer van deze tijd. En dan zakgeld krijgen. Ben geen klein kind.
    Maarik weet ook dat wij redelijk een uitzondering zijn daarin.

Kwek vindt dit leuk.
  4. din0

din0 VIP lid

14 aug 2011
    5.116
    1.823
    113
    Ik zou een rijtje maken met prio tot onzin en luxe
    Dus huur/hypotheek.
    Dan alle verzekeringen (Geen auto).
    Kosten van kinderen als opvang etc.
    En boodschappen. Incl verzorging producten.
    En de auto(s) kan hier bij.
    Kapper.
    Nutige abbo als in telefoon of beveiliging (Geen tijdschriften tenzij een voor de kinderen)
    Kados.
    En dan zoveel extra's voor gezins uitjes.
    Dan heb je een bedrag.
    Daarvan hou je zoveel over...
    En die splitsen en naar beide dat bedrag.
    Voor je eigen tijdschrift of een terrasje met vrienden of colleges.
    Of omdat je een kledingstuk wil die Eingelijk te duur is maar je nu wel kan kopen.

Dus met andere woorden alles voor het gezin en appart

5. RE080219

RE080219 Fanatiek lid

10 dec 2018
    2.522
    4.780
    113
    Wij doen ook aan het bovengenoemde ‘omgekeerd splitsen’. Alles komt op één hele grote hoop binnen (op de gezamenlijke) en van daaruit wordt alles betaald. Alle vaste en variabele lasten (waar haarverf en tondeuses ook onder vallen) plus uitjes etc. Een vast bedrag per maand gaat naar de spaar. En wat er dan aan het einde van de maand over is, is ons zakgeld en storten we 50/50 naar onze privérekeningen.

6. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.073
    12.030
    113
    Salaris wordt hier op eigen rekeningen geboekt, we hebben geen gelijk salaris maar houden beide evenveel op onze eigen rekening, de rest gaat op de gezamenlijke (spaar)rekeningen. Van mijn eigen rekening betaal ik etentjes met vriendinnen, kleding, kapper echt dingen voor mijzelf. Van de gezamenlijke rekeningen wordt de rest betaald.

Maar om antwoord te geven op je vragen
    - benzinekosten: als hij zijn vergoeding van zijn werk op de grote hoop gooit, dan van de grote hoop. Houdt hij dat apart, dan apart. Met vriendinnen weg: kosten voor jou en je vriendinnen.
    - jouw auto weg doen een optie? Anders op dezelfde manier mee om gaan als je man zijn auto.
    - zorgkosten vind ik echt voor het gezin gezamenlijk.
    - eiwitshakes vind ik afhankelijk van het doel. Als het is om af te vallen (en het is nodig) dan steun ik mijn partner hierin en zijn dat gezamenlijke kosten.
    - ijsje op vrije dag met kinderen gezamenlijke rekening
    - Efteling met zijn allen - gezamenlijke rekening (anders blijf je bezig)
    - persoonlijke verzorgingsproducten - gezamenlijke rekening, kapper apart
    - de 8e trui voor kind - gezamenlijke rekening maar je kan jezelf een budget geven voor zoiets. Dus niet blijven kopen om het kopen.

Ik vind het allemaal wel erg ver gaan, je moet elkaar toch ook wat gunnen? Wij werken evenveel, hebben geen gelijk inkomen, maar wij gunnen elkaar een gelijke levensstijl.

7. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.875
    2.875
    113
    Noord-Holland
    Wie betaalt het ijsje van de kinderen? Echt? Als je allebei ong 400 euro per maand vrij te besteden hebt, en een leuk gezellig gezin en relatie hebt, zou dat toch helemaal geen vraag hoeven zijn...

Lamode, Anna009, Suzy85 en 10 anderen vinden dit leuk.
  8. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.146
    23.230
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Dat is het ook niet. Ondanks dat wij dus gescheiden doen. Ik lees allerlei aannames en gedoe. Wij hebben helemaal geen gedoe over geld.

Iertje81 vindt dit leuk.
  9. Ligero

Ligero VIP lid

1 aug 2011
    6.823
    1.533
    113
    Nog niet alles gelezen hoor maar er zijn veel vragen over het gemopper wat we nu hebben. Zoals ik al zei niks heftigs maar ik vind dat hij teveel geld uitgeeft aan roken en broodje/blikje drinken van de esso ipv even brood van huis mee te nemen en hij wil elke 2 a 3 jaar een nieuwe computer + scherm van €1500. Daar heb ik helemaal niks mee.
    Ik ben altijd zuinig wat betreft brood meenemen naar werk enzo, flesje water etc. Maar ik koop weer graag decoratie voor huis of extra kleding voor kinderen. Vervolgens zegt hij ja we zouden toch besparen en zeg ik ja dan moet je eens stoppen met roken want dat scheelt €150 pm. Maar goed geen heftige ruzie ofzo, alleen ik zou blij zijn als ik niet meer hoef mee te betalen aan het roken, en hij hoeft zich niet beperkt te voelen om iets voor die computer te kopen. En ik hoef me dan niet 'schuldig' te voelen over de zoveelste kaars ofzo. Nogmaals, niks heftigs, geen dagelijkse ruzies ofzo maar we zijn gewoon wel aan het kijken of het anders/beter kan dan we nu doen zodat we ons beiden niet beperkt voelen. Gaan we ons systeem anders indelen of gaan we afspraken maken over hoe/wat we nu uitgeven en houden we alles op 1 hoop?

Verder las ik nog de vraag waarom ik de auto heb. Ik heb sinds april een elektrische fiets waarmee ik altijd naar mijn werk ga. Ik weet nog niet hoe dat gaat straks in de herfst en winter. Ik moet ongeveer een half uur fietsen en rijd vaak gelijk door naar een klant, ik zie het niet zitten om doorweekt bij een klant aan te komen maar misschien los ik dat nog wel op met een regenpak. Ik weet nog niet wat ik fijn vind. Verder vind ik het prettig om op mijn vrije dagen met de kinderen weg te kunnen. We wonen in een dorp, ik heb geen familie waar ik een auto van kan lenen en als ik bijv. Naar het zwembad of de bios wil, wil ik de auto kunnen pakken. Nu heeft mijn man ook de mogelijkheid om op mijn vrije dag thuis te gaan werken dus we zitten nog een beetje in dubio over mijn auto. Vandaar dat die er nog staat maar sinds februari heb ik pas 2x hoeven tanken dus hij wordt op dit moment echt amper gebruikt.

10. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.814
    113
    Maar wat verandert er dan precies als je het apart gaat doen? Het totaalbedrag wordt niet meer en hij zal blijven roken en computers kopen en jij blijft je huisspulletjes etc kopen.

Saartje33, Sado en Bloempjelief vinden dit leuk.
  11. Ligero

Ligero VIP lid

1 aug 2011
    6.823
    1.533
    113
    Dat is echt niet serieus een issue ofzo maar gisteren hebben we er veel over gepraat en dan komen er allerlei dingen in je op van ja hoe doe je dat dan? En ik kan me voorstellen dat dat ook op een gegeven moment automatisch van je eigen of de gezamenlijke rekening gaat. Ik zou er zelf echt niet moeilijk over doen en mijn partner ook niet maar hoe langer we erover praatten, hoe meer vragen we kregen en idd ook over zulke kleine dingen. Ook omdat ik dat soort dingen vaak (wekelijks wel) doe, en hij eigenlijk nooit uit zichzelf. Maakt niet uit want de kinderen doen het al met mij dus ze komen niks tekort hoor maar daar kwam die vraag vandaan

12. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.146
    23.230
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ik zou dan dus echt gescheiden gaan doen. No way dat ik meebetaal aan roken of dure computerzooi.
    In ons geval dure koivissen. :roflmao:

Fruity90 vindt dit leuk.
  13. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.173
    4.483
    113
    dit min of meer.
    mijn man verdient wel veel meer dan ik, en draagt dus ook meer bij in de gezamelijke pot. ik ga ook niet betalen als we samen uit eten gaan, dat mag hij doen. en ook een gezamelijk uitje betaald hij vaak. maar we hebben ook een gezamelijke spaar rekening voor grote uitgaves. ik hoef niet zelf voor een nieuwe auto te sparen dat is een gezamelijke aanschaf.

hier ook geen gezeur over die dingen hoor. als man een bekeuring heeft voor te hard rijden/tandarts whatever, moet hij die betalen. ;)

Liekje81 vindt dit leuk.
  14. Ligero

Ligero VIP lid

1 aug 2011
    6.823
    1.533
    113
    Ja klopt, maar misschien dat we ons dan niet meer beperkt/schuldig voelen ofzo. Geen idee. En misschien blijft de beste optie wel alles op 1 hoop te gooien en het los te laten ofzo. Kan ook. Was alleen op zoek naar ervaringen hoe de rest het deed

15. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.814
    113
    Maar ik snap het verschil niet, want indirect betaal je toch alsnog gewoon mee? Het totale geldbedrag blijft hetzelfde en zeker als je getrouwd bent in gemeenschap van goederen doe je het toch sowieso samen?

Anna009, Adje, tuc en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  16. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Pfoe ik word al moe als ik naar je vragen kijk ;)
    Dat is ook de reden waarom wij gewoon alles op 1 hoop gooien. Ik vind het veel te complex worden anders.
    Ik ben degene die meer verdient, maar ik zie ons gezin, onze inkomsten en uitgaven als van ons samen. Dat een van ons eigen uitgaven doet is geen probleem. Zijn het bij jullie echt mega grote verschillen?

Kolibrie2, Sado en suus1983 vinden dit leuk.
  17. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.814
    113
    Schuldig voelen is toch eigenlijk alleen nodig als je weet dat je het eigenlijk niet moet kopen, omdat je het geld er niet voor hebt bijvoorbeeld of omdat het echt niet nodig is.

18. Ligero

Ligero VIP lid

1 aug 2011
    6.823
    1.533
    113
    Nou het doet mij dus 'pijn' als er weer zo'n enorm bedrag naar de computer gaat die ik nooooit gebruik. Aan de andere kant: het is zijn hobby en hij heeft er veel plezier van. En ik koop tussendoor dingen als decoratie voor huis, extra kleding voor mij of de kinderen, ik ga wat vaker weg met mijn vriendinnen dan dat hij weggaat etc. Dus uiteindelijk zijn de kosten wrs wel ongeveer gelijk maar zijn de mijne wat meer verspreid.

Misschien moeten we gewoon een apart potje voor de computer en het roken maken

Neuzeke vindt dit leuk.
  19. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.814
    113

Neuzeke vindt dit leuk.
  20. Ligero

Ligero VIP lid

1 aug 2011
    6.823
    1.533
    113
    Ja klopt.
    We zitten in de luxe positie dat we nog steeds leuk aan het sparen zijn ondanks de gestegen vaste lasten van heel Nederland.
    Zoals jij het zegt zou het het beste zijn maar toch hebben we allebei een beetje een knagend gevoel en een beetje gemopper naar elkaar. Blijft lastig. Er zal misschien ook geen perfect systeem zijn.

suus1983 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina