Geld, hoe doen jullie het, samen of apart?

Discussie in 'De lounge' gestart door Minnimouse, 29 jun 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Leni88

Leni88 Bekend lid

16 sep 2014
    807
    422
    63
    Vrouw
    Wij hebben allebei een eigen rekening en daarnaast een gezamelijke rekening waar we beiden hetzelfde bedrag per maand op storten. Aangezien mijn man een stuk meer verdient dan ik omdat ik parttime werk vanwege de kleine (momenteel nog verlof) wordt de hypotheek van zijn rekening afgeboekt. Boodschappen en babyspullen, stroom etc gaan van de gezamelijke rekening af.
    Maar ook contant geld voor ons allebei pinnen wij meestal van de rekening van mijn man...uiteindelijk maakt het toch geen verschil want geld dat ik eind van de maand over heb, stort ik sowieso op de spaarrekening van mijn man, daar sparen wij voor een nieuwe auto.

2. Nicci1982

Nicci1982 Niet meer actief

Wij hebben beide een eigen rekening en eentje voor de vaste lasten. H
    Wij verdelen het ongeveer eerlijk. Hij houdt iets meer voor zichzelf over maar hij heeft ook overwerk wat uitbetaald word en wij gaan uit van basissalaris. Daarnaast spaart hij meer dan ik doe.
    In principe is het bij ons dat al het geld op alle rekeningen van ons beide is. We kunnen ook bij elkaars rekeningen komen en overmaken. T maakt dus eigenlijk niet zo uit hoe we het geregeld hebben.

3. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.175
    23.257
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Uhm nee, dan betalen we gewoon om en om, of wie op dat moment nog het meeste te besteden heeft. Ik vind het persoonlijk geen moeilijk gedoe ;)

4. soovi

soovi Fanatiek lid

1 nov 2007
    2.465
    582
    113
    Wat een onaardige regeling die van je vriendin. Wij vinden het fijn ieder ook eigen geld te hebben, maar niet eerlijk als een van de twee veel meer te besteden heeft. Dat vind ik juist niet ouderwets. Wij hebben het ongeveer zoals jullie.

5. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.175
    23.257
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Dat bedoel ik ook met die zin, dat ik het dan gek zou vinden als je jezelf zou moeten verantwoorden. Hij heeft er ook profijt van dat jij thuis bent vind ik dan.

6. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.175
    23.257
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    We zijn GP in gemeenschap van goederen, dus die rekening komt op zijn naam te staan dan. Bij de Rabobank in elk geval. Dus eigenlijk heeft ie mn pincode niet eens nodig besef ik me nu, hij kan er dan toch wel bij ;)

7. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Ja maar jij doet het nu overkomen dat als je dus alles op 1 hoop gooit je je dus altijd naar de ander toe moet verantwoorden als je wat wilt kopen. En dat is dus ( in ons geval en denk vele andere gevallen ) totaal niet zo.

8. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Als mijn man zo zou wezen dat ik om geld moest vragen, had ik vast niet op deze bank gezeten 😁 we zijm gelijkwaardig, zou toch belachelijk wezen als ik erom zou moeten vragen. Het is ook een stuk vertrouwen wat je denk ik moet hebben. Mijn man verdient het maar ik loop met de pas rond en doe alle boodschappen en regel alle financiën. Hij vraagt nooit aan mij waar het geld naar toe gaat en hoeveel ik uitgeef aan boodschappen etc. Zou er gek van worden als hij alle bonnetjes in zou willen zien 😂

9. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.175
    23.257
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ik snap niet wat ik nou verkeerd typ, misschien lezen we het anders, maar ik bedoel helemaal niet dat je je moet verantwoorden :(
    Ik vind dat iedereen moet doen waar hij/zij zich prettig bij voelt. Voor ons is dat anders dan bij anderen. Maakt toch niet uit?

10. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.175
    23.257
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ik typ dat ik het gek zou vinden ALS je je zou moeten verantwoorden. Daarmee bedoel ik dus niet dat ik het gek vind DAT je je moet verantwoorden.

11. MoniekJ

MoniekJ Fanatiek lid

12 mei 2015
    1.719
    0
    0
    HBO-B biomedisch laboratoriumonderzoek.
    Tilburg
    Is er nou een discussie alles op 1 hoop vs ieder voor zich?

overlijden. Op dit moment is mijn moeder nog gemachtigd om mijn rekeningen mee te beheren. Als ik kom te overlijden, kan zij er nog bij. Details weet ik zo niet. Over een jaartje ga ik mijn vriend machtigen ipv mijn moeder.

Hier is het ook dus aparte rekeningen, maar betalen we ook zonder moeite voor de ander. Wel proberen we dat 50/50 te houden. Vriend heeft een fulltime baan, ik werk nauwelijks met stufi. Maar vriend heeft ook grotere vaste lasten door grote auto enz. Dus netto houden we evenveel over.

alles op 1 hoop willen we niet. Ik vertik het om zijn wegenbelasting a 150 euro/maand te betalen. En andersom wil ie ook niet voor mijn auto betalen, aangezien ie die het liefste weg wil ;). Voor die paar keer dat ik zn auto gebruik, gooi ik de tank vol.

Kortom, gezamelijke kosten van de gezamelijk en prive dingen van de prive rekening.

12. kusjes1986

kusjes1986 Bekend lid

24 jan 2015
    830
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hier allebei een eigen rekening waar het salaris op gestort word. Ik betaal eigenlijk alles omdat alles plan mijn rekening word afgeschreven. Niet omdat manlief niet wilt. Maar is later hier komen wonen en vind het zo'n rompslomp om alles aan te passen

13. Zolief

Zolief Fanatiek lid

2 jan 2012
    1.413
    44
    48
    Onderin Nederland
    In principe niet, want zodra zij weten dat je overleden bent wordt je rekening geblokkeerd. Dan heeft je man 'gestolen', omdat hij na jou overlijden heeft gepind. Dat zijn natuurlijk geen leuke dingen om mee te maken te krijgen na een overlijden.

14. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.175
    23.257
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ik reageerde later al dat mijn rekening dan op zijn naam wordt gezet, zie ik bij de Rabobank. Dus das nog makkelijker. :)

15. Zolief

Zolief Fanatiek lid

2 jan 2012
    1.413
    44
    48
    Onderin Nederland
    Je moet dat zelf regelen bij de rabobank hoor! dat gaat niet automatisch als je in gemeendschap van goederen getrouwd bent.

16. Knapie

Knapie Fanatiek lid

5 nov 2013
    1.524
    0
    0
    Wij hebben 1 gezamenlijke rekening waar alles op binnen komt en af gaat. (en ik heb heel sterk de neiging om er heel hard UITERAARD achter aan te zeggen :D)
    We hebben 1 huishouden en we zijn 1 gezin. Zou heel raar zijn als we nu dan nog ikke ikke ikke gaan doen. Je kiest toch voor je partner en dus voor elkaar? Nouja, het is geven en nemen. De een geeft een beetje meer en de ander neemt een beetje meer.

Over grotere uitgaven wordt wel overlegd. Ik zal (bijna) nooit zeggen dan hij iets absoluut niet mag kopen of doen van het geld. Wel zal het moeten worden overlegd en kan het zijn dat het verstandiger is om een bepaalde uitgave op een later moment te doen.

17. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Hier beiden een paar eigen rekeningen omdat we beiden nog eigen vermogen hebben van vroegah en óók ons eigen inkomen. We hebben echter ook een gezamenlijke rekening alhoewel we daar niet zo gek veel mee doen.

Ik regel en beheer alle financiëen, mijn man weet serieus niet eens precies wat hij verdiend laat staan wat alle vaste lasten zijn. We zijn al vijftien jaar getrouwd en zien alles gewoon als 'ons' geld dus betaal gewoon alle rekeningen van één van de rekeningen, maakt niet uit welke. Alleen bij echt grote bedragen overleggen we met elkaar, voor de rest gaan we gewoon ons gang en respecteren dat natuurlijk van elkaar.

Die 'constructie' van de vriendin van TS met haar vriend zou voor mij volkomen onacceptabel zijn want dat is geen gelijkwaardige relatie in mijn ogen. 😏

18. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.175
    23.257
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Dat staat op hun website. Nou ja, maakt ook niet uit. Op den duur is het geld voor hem en dochter. Duurt misschien iets langer, maar hoop dat ie dat op dat moment toch niet erg vindt... ;) En wel meer aan zn hoofd heeft.

19. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.175
    23.257
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Dat je een gezin bent wil toch niet zeggen dat er dan geen ik meer bestaat?

20. 2jees

2jees Niet meer actief

Helemaal eens Knapie.

Deel Deze Pagina