Geld in het gezin

Discussie in 'De lounge' gestart door Mooni, 27 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Minerva

Minerva Niet meer actief

Alles op de grote hoop :)

2. Annemiek1975

Annemiek1975 Fanatiek lid

3 aug 2008
    2.165
    0
    0
    Filiaalleidster
    Neerkant
    Aangezien mijn man zzper is zijn wij getrouwd onder wat ze noemen "koude voorwaarden" ieder een eigen rekening en iedere maand storten we op een gezamelijke rekening waar alle gezamelijke lasten van betaald worden.
    Zo kan er bijv geen beslag op mijn loon worden gelegd of op mijn auto als hij failliet zou gaan...

3. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.161
    35.826
    113
    Wat ik mij dan ook afvraag voor de mensen die "eigen verdiende geld" hebben. Als je dus werkloos raakt dan heb je dus niets? En je partner kan dan gewoon doorgaan met uitgaves zoals eerder en jij kunt niets meer kopen of hoe moet ik dat dan voor mij zien?

4. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ik werk niet, mijn man wel en heeft een eigen zaak. Hij heeft zelf 3 rekeningen lopen om die reden maar dat is zo onduidelijk allemaal omdat er altijd van alles gaande is op die rekeningen (hij stort veel en er gaat ook weer veel af, erg veel betalingen etc).

Ik heb daarom nog mn eigen rekening waar iedere maand een bedrag op komt van mijn mans rekening, de kinderbijslag komt hier ook op.

5. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Wij hebben 1 betaal rekening daar komt alles op.

6. zon1980

zon1980 Bekend lid

16 dec 2007
    915
    174
    43
    Ondanks dat wij getrouwd zijn in gemeenschap van goederen, hebben wij ook allebei aparte rekening en een gezamenlijke rekening waar we maandelijks ieder hetzelfde bedrag op storten. Ik vind het zo heel overzichtelijk wat de vaste lasten zijn. Daarnaast betaal ik meestal de andere grote uitgaven als vakanties en dingen voor t huis (schilder, meubels etc). Omdat ik wat meer verdien dan manlief en dus ook meer overhoud. We hebben ook aparte spaarrekeningen, maar dat gaan we waarschijnlijk samenvoegen.

7. cvm1985

cvm1985 Fanatiek lid

2 aug 2010
    3.692
    32
    48
    Voorheen een gezamelijke voor de vaste lasten en ieder een eigen, maar sinds.een paar.maanden alles omgegooid en onze eigen rekeningen opgeheven, dit bespaard jaarlijks ruim 60 euro aan bankkosten. Nu dus alles op 1 hoop en aangezien er toch niets overblijft hoeven we ons ook niet druk te maken om wie wat uitgeeft haha

8. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    #48 edelweiss, 27 mrt 2013
    Laatst bewerkt: 27 mrt 2013
    Hier is trouwens alles van ons. Mijn man werkt alleen maar als ik zin heb om iets duurs te kopen doe ik dat gewoon van zijn geld.

Onder het mom wat van jou is is van mij

9. Mireia

Mireia Actief lid

11 jan 2013
    361
    0
    16
    NULL
    NULL
    Dan neemt de ander het n tijdje op voor de ander, je legt meer in op de gezamelijke rekening etc etc.

10. Vrouw1982

Vrouw1982 Fanatiek lid

17 mei 2012
    2.195
    464
    83
    Vrouw
    Dan bepaal je op dat moment hoe je ermee om gaat. Mijn man zal mijn nooit laten zakken, doet ie nu immers ook niet.

Het is niet zo dat als je gescheiden geld hebt, je ook niets met elkaar op dat gebied deelt... Het maakt het alleen makkelijker.

Ik geef namelijk graag geld uit aan kleding, etentjes en af en toe een avondje uit. Mijn man houdt daar niet van koopt liever dingen voor zijn pc. Met allebei je eigen geld levert het geen frustratie op als ik bijv 10 paar schoenen wil kopen of hij een of ander ding van € 1000,-.

11. noensje

noensje Bekend lid

25 jul 2011
    968
    0
    0
    In me holletje

:D hier nog 1 :p

12. mamabri

mamabri Niet meer actief

Hier hebben wij ieder een eigen rekening, waar ons eigen salaris, toeslagen, kinderbijslag en alimentatie op wordt gestort. Ook hebben we beiden een spaarrekening.
    Mijn man betaald de gewone vaste lasten en ik de gemeentelijke heffingen, boodschappen, cadeautjes etc van mijn rekening. We hebben ook beiden een pas van de ander, dus ik kan geld van zijn rekening halen, of hij van de mijne. Dit is zo gekomen omdat we eigenlijk te lui zijn om alles door te geven en dit werkt voor ons ook. Bovendien vindt ik het gewoon prettig dat ik geld van mijn eigen rekening kan halen, ik hoef het niet te verantwoorden voor mijn gevoel. Nou zal het mijn man worst wezen wat ik doe, het is gewoon mijn eigen idee. Aangezien ik alle financieen hier regel weet hij nooit wat er überhaupt op de rekeningen staat hahaha.

Bovendien heb ik behalve die rekeningen nog een zakelijke rekening voor mijn bedrijf, die staan alleen op mijn naam.

13. Senais

Senais Fanatiek lid

27 jul 2008
    3.089
    0
    0
    1 hoop maar we "geven" onszelf wel elke maand een klein bedrag waar de ander inderdaad niets over te zeggen heeft haha. Zo kan ik gewoon uit eten met mijn vriendinnen of wat drinken (waar hij niet zoveel mee heeft) en kan hij af en toe gaan darten of hobbyzooi kopen (waar ik niks mee heb).

14. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.803
    4.189
    113
    Ik vind t zo apart dat mensen hier eigen geld hebben zodat de ander niets over " eigen" uitgave kan zeggen. Ik kan me nl echt niet voorstellen dat mijn man er iets van zal zeggen als ik wat dan ook heb gekocht of uit ga oid. Andersom net zo. Dat is echt nooit een issue.

15. anniek

anniek VIP lid

5 feb 2006
    8.512
    0
    36
    begeleiding
    nl
    ik sta er ook altijd echt van te kijken als er gepraat word over eigen geld!
    Sterker nog, ik doe wat ik wil maar natuurlijk wel gewoon binnen de perken. Niemand komt hier ook maar iets te kort of wat dan ook. Als mijn man een dvdtje oid wil dan kan hij dat gewoon kopen en dat geld voor mij ook. Of kleding of wat dan ook... als er geld is kan het uitgegeven worden. Het is dan ook niet mijn geld of zijn geld maar ons geld :)

16. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.161
    35.826
    113
    Ja, ik snap daar dus ook niets van. Als ik laarzen wil kopen van 300 euro gunt mijn man mij dat (al doe ik dat zelf niet zo snel) en als hij iets nieuws wil kopen voor zijn hobby gun ik hem dat.

17. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.230
    6.091
    113
    Als er genoeg overblijft voor de rest van het gezin niet nee ;)

18. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    We hebben ieder een eigen rekening en samen een gezamelijke rekening. Daar storten we ieder een deel huishoudgeld op en we storten ieder wat op de spaarrekening. De rest is voor leuke dingen.

19. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.230
    6.091
    113
    Maar als je 300 euro per maand 'over hebt. En je man koopt daar iets voor zn hobby van, en de volgende maand geeft ie het weer uit en de maand daarop weer, dan zou ik daar wel een probleem mee hebben. Omdat ik dan ook weleens een keer wat wil uitgeven of iets leuks met de kinderen wil doen.
    Dus als je allebei maat kan houden, zie ik ook het probleem niet. ;)

20. Flower72

Flower72 Bekend lid

23 aug 2008
    502
    1
    0
    Utrecht
    Ik vind het gewoon wel fijn dat ik zonder bezwaren kan doen met mijn geld. Ik weet zeker dat ik minder geld zou uitgeven als het van 1 hoop komt. Daarnaast heb ik ook geen zin om me te bemoeien met de uitgaven van mijn partner. Hij kan soms helemaal los gaan met zijn foto en computer hobby's. Zijn geld, zijn ding, prima.

Verder vind ik de gezamenlijke rekening juist een goed controlemiddel op de maandelijkse uitgaven.

Deel Deze Pagina