Wij hebben geen gezamenlijke rekeningen, dit willen wij ook niet. Wel is alles van ons beide, en uitgaves overleggen we eerst altijd. Zou het ook niet anders willen. Aan het eind van de maand pakken we 300 af voor het boodschappen geld en daar doen we het mee. Zo kunnen we elkaar wel nog verrassen haha.
ik heb geen baan dus geen salaris ( bewust thuisblijfmoeder) hier dus 1 rekening van ons samen waar alles vanaf gaat. wel heeft mijn man nog een aantal zakelijke rekeningen ivm eigen bedrijf. maar hier gaan uiteraard geen privedingen vanaf.
We hebben nu allebei onze eigen rekening, met een eigen spaarrekening en 1 gezamelijke rekening en 1 gezamelijke spaarrekening. Elke maand storten we een bedrag over op die rekening en wat er over blijft zetten we op de spaar. Als we ooit gaan trouwen, een kindje krijgen en of een huis kopen dan zal dit 1 pot worden, waarschijnlijk omdat ik thuis blijf voor de kinderen Ik vind het op dit moment ideaal
1 gezamenlijke rekening waar het salaris op binnenkomt. dan maken we een vast bedrag per maand van over voor de vaste lasten naar een andere rekening. wat over blijft aan het eind van de maand gaat naar de gezamenlijke spaarrekening. gaat meestal prima zo, behalve als mn man iets wil kopen wat ik onzin vind of super duur. dat wordt dan overleggen. maar meestal laten we elkaar behoorlijk vrij daarin.
Wij hebben allebei ons eigen inkomen, maar mijn man stort extra naar mij zodat we allebei evenveel te besteden hebben aan onszelf.
Wij hebben allebei onze eigen betaalrekeningen en spaarrekeningen. We betalen allebei een gelijk deel aan de vaste lasten verder sparen we gwn op onze eigen spaarrekeningen. Mocht de één wat krapper zitten ofzo dan storten we gwn wat over.
Wij hebben een rekening waar de vaste lasten af gaan, daar wordt ook het salaris op gestort. Daar gaat een deel van naar een andere gezamenlijke rekening, voor boodschappen, kleding voor de kinderen, zwemles enz. En een deel gaat naar onze eigen rekening waar onze eigen vaste lasten af gaan (telefoon enz) en daarvan koop ik wat ik leuk vind, en van zijn rekening koopt hij wat hij leuk vind. Grote uitgaven overleggen we nog wel altijd. Beide hebben we ook een eigen spaarrekening, maar op de mijne staat niks.
Hier aparte rekeningen. Rekeningen betalen we gezamenlijk en als de een wat minder op zijn rekening heeft staan stort de ander bij. Spaarrekening is wel gezamenlijk.
Hier 1 privérekening voor alle uitgaven (vaste lasten en boodschappen ed) 1 zakelijke rekening waar alles op binnen komt. Aan het begin van de maand gaat er automatisch een bedrag naar de privérekening. Er is ook nog 1 gezamelijke spaarrekening, daar stort ik wel eens iets op als ik 'stiekum' voor iets leuks wil sparen. Mijn man kijkt toch nooit op de afschriften.
He, dacht even dat wij HEEL raar waren (zijn we misschien ook wel hoor ) maar hier dus ook. Sterker nog: geeneens een gezamenlijke rekening. Ik maak maandelijks een bedrag over naar ml (hij betaalt de boodschappen) en verder alles gescheiden. Inderdaad, ook hier bevalt het prima!!
Ook wij hebben een gezamenlijke rekening. Daar worden alle kosten (vaste lasten als hypotheek, verzekeringen, boodschappen e.d.) van betaald. Wij storten ieder maandelijks een deel van ons salaris (hij meer dan ik, omdat hij een hoger inkomen heeft) op deze rekening. Verder hebben wij zelf allebei nog een eigen rekening, waar we mee mogen doen en laten wat wij willen. Hoeft dus niet overlegd te worden als we iets leuks zien wat we graag willen kopen. Mag je lekker helemaal zelf weten wat je daar mee doet! Verder hebben we allebei ook nog een eigen spaarrekening. Dit had ook een gezamenlijke spaarrekening kunnen zijn, maar we laten het eerst nog zo. Bij grote aankopen (waar we de spaarrekening voor aan moeten spreken) storten we ieder een deel naar inkomen op de gezamenlijke rekening.
Maar je overlegt toch gewoon? Hier thuis hebben we het dan niet over grote uitgaven want zoveel geld hebben we niet over, maar deze maand had ik echt 2 joggingbroeken nodig omdat spijkerbroeken mij nu gewoon niet meer lekker zitten... Koste 20 euro maar ik overleg wel altijd even met manlief... Het scheelt wel dat wij een huishoudschool hebben waar we beiden uitgaven en inkomsten in bijhouden waardoor we beiden inzicht hebben in het geld dat we per maand hebben... Maar meestal moeten we gewoon plannen als we iets willen kopen zoals nu dingen voor de babykamer hebben we uitgesteld tot deze maand omdat dan de kinderbijslag binnenkomt we plannen meestal een paar maanden vooruit als we iets willen... Mijn man heeft trouwens wel zijn drumstel verkocht omdat hij wilde tennissen, zijn drumstel was nog het enige dat hij van voor ons huwelijk had en dus echt 'van hem' was... Nu kan hij lekker tennissen zonder dat wij het merken in onze maandelijkse uitgaven... Verder hebben wij ook niet echt hobby's apart ofzo we doen eigenlijk alles samen... Toevallig ga ik vrijdag met mijn schoonzussen naar een musical maar daar hebben we ook even voor kunnen sparen omdat mijn schoonzus het voorschoot.... Maar verder bioscoop, uit eten en uitjes doen we meestal met z'n vieren of af en toe met z'n tweeën... Maar niet echt met vrienden ofzo... Maar hier dus 1 gezamenlijke betaalrekening 1 gezamenlijke spaarrekening en 1 kinderspaarrekening... Ik heb geen inkomen trouwens, maar mijn man ziet het absoluut niet als zijn geld..
alles op 1 hoop. er komt bij ons niet genoeg binnen om eens los te gaan met laarzen van 300 euro of speakers of spelcomputers. Ik doe de meeste aankopen maar luxeartikelen bespreek ik altijd vooraf. Wij zijn geen beide van de impulsaankopen. Wat over is gaat naar de spaarrekening voor het aflossen van het huis of de spaarrekening van de kinderen. Zo maar ergens alleen gaan eten is echt een luxe en dan doe ik liever iets waar we allemaal plezier van hebben. Met de huidige bankkosten is een rekening ook nog eens voordeliger en met het onlinehuishoudboekje heb ik goed zicht op wat er in en uit gaat.
Ik reageerde op iemand die zei dat sommigen eigen geld hebben niet perse hoeft en dat als haar man iets wilde kopen dat gewoon kan. Maar als de situatie is dat manlief keer op keer al het geld uit geeft (en meer!) en dus niet overlegd en dus al helemaal niet iets opgeeft wat van hem is, 6 verschillende dure hobby's heeft en liever geld uitgeeft aan zijn hobby ipv iets met het gezin, dan heb je dus een scheve verhouding. Dan is het best prettig om 'zakgeld' in te stellen. Zo voorkom je een aantal keer ruzie per maand over dat stomme geld. En ik kan me ook best voor stellen dat dat in veel gevallen niet nodig is, zoals bij jullie.
Wij zijn pas getrouwd, en hebben het er wel eens over gehad om alles op 1 rekening te storten. Op dit moment zitten we allebei thuis zonder werk. En zoals het er naar uitziet kunnen we van het UWV van ml niet wel of net niet alle vaste lasten betalen. Daarom ben ik op dit moment heel erg blij dat we het nog apart hebben want van mijn zwangerschapsuitkering kunnen van dan in ieder geval eten. Als we alles op 1 rekening hadden en we kunnen de vaste lasten straks niet betalen van alleen zijn uitkering dan gaat alles op aan de vaste lasten en kunnen we dus geen boodschappen doen. Dus op dit moment vindt ik het nog wel even prima om 2 rekeningen te hebben
Maar je overlegt het dus wel als je joggingbroeken gaat kopen? Dat lijkt mij persoonlijk erg vervelend....alsof e zijn toestemming nodig hebt.