Geld in het gezin

Discussie in 'De lounge' gestart door Mooni, 27 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Agter

Agter Fanatiek lid

3 mei 2012
    2.266
    0
    0
    In een huis
    Het is natuurlijk onzin als je in gemeenschap van goederen getrouwd bent, om er allerlei eigen rekeningen op na te houden.

En vrouwen die niet alles op de grote hoop samen gooien, doen er goed aan zich te realiseren dat gemiddeld:
    A. Vrouwen een groter gedeelte van hun tijd aan zorgtaken besteden dan mannen.
    B. Vrouwen vaak in een gelijke functie minder verdienen dan mannen.

Des te meer redenen dus om de inkomens wel op 1 rekening te laten storten (als vrouw zijnde).
    :)D)

2. Smiley24

Smiley24 Fanatiek lid

1 jun 2008
    4.093
    1
    38
    Hier is ook alles op 1 hoop..

3. p1982

p1982 Niet meer actief

hier aparte rekeningen

4. MissXX

MissXX Fanatiek lid

9 okt 2011
    2.027
    0
    0
    Nijmegen
    Maar hoezo is dat raar als je bijv niet getrouwd bent in gemeenschap van goederen?
    Het is dan toch eigenlijk 'raarder' wanneer je je eigen verantwoordelijkheid niet genomen hebt en je staat ineens zonder iets op straat? Sowieso lijkt me dit handig ivm onvoorziene omstandigheden of dat je partner ineens flinke schulden blijkt te maken.

Ik heb een eigen spaarrekening, hier spaar ik een aardig bedrag. Mochten wij ooit uit elkaar gaan, heb ik altijd geld achter de hand voor een verhuizing, een periode van inkomsten, om deze reden sta ik ook ingeschreven bij een woningbouwvereniging, ik kan namelijk nooit het huis betalen waar wij wonen (hij wel) en nee, ik denk echt niet dat we uit elkaar gaan.. Maar volgens mij dachten al die vrouwen die gescheiden zijn dit ook!

5. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.032
    6.135
    113
    Happyland
    Je kunt het ook omdraaien:
    Ik vind het nl erg ouderwets dat alles op een grote hoop zou moeten.
    Zou dit echt niet willen.

6. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.032
    6.135
    113
    Happyland
    Dit is een beetje offtopic hoor, maar ik heb dit dus meegemaakt.
    Relatie ging uit, huis stond op zijn naam en ik kon dus wieberen.
    Heel naïef van mij, toen we het huis kochten werd er steeds op gehamerd dat mijn inkomsten het niet waard waren om het huis op beide namen te zetten.lekker dom van mij, had hier natuurlijk nooit mee akkoord moeten gaan, want ik betaalde er wel braaf iedere maand aan mee.
    Uiteindelijk heeft hij het huis met flinke winst verkocht en ik kreeg niks.
    Mensen die beweren dat ze nóóit uit elkaar zullen gaan leven in een grote luchtbel, want niks is zeker.

7. LieveMamaTrix

LieveMamaTrix Fanatiek lid

12 mrt 2012
    2.806
    0
    36
    Ik heb momenteel geen vaste baan, maar in principe gooien we alles op een hoop. Dat is een x-bedrag per maand... de rest houden we zelf om kleding van te kopen of uitstapjes van te maken ( met eigen vrienden ).

Maar momenteel dus financieel afhankelijk van mijn vriend.

8. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83

Dat is gekomen door de belastingdienst toen wij nog niet getrouwd waren en geen fiscaalpartners. Moeten we zorgen dat we onder die 21000 per persoon bleven en dat kon alleen als we het verdeelden over 2 rekeningen dat geld staat vast en de rest loopt gewoon op de betaalrekening

9. Sic

Sic Bekend lid

17 dec 2010
    777
    691
    93
    Ieder een eigen lopende rekening en een eigen spaarrekening. Daarnaast een gezamenlijke lopende rekening en spaarrekening. Naar hoogte inkomen storten we vanaf eigen rekeningen op gezamenlijke en wat overblijft elke maand gaat naar gezamenlijke spaarrekening.

We houden dus beiden maandelijks evenveel eigen geld over. Maar van lenen van elkaar is geen sprake. Is het bij de een op, dan gaat het van de gezamenlijke of stort de ander nog wat bij. Ik zelf heb een behoorlijk spaarbedrag en had dit al voor start van deze relatie. Mijn vriend is ook ZZP-er, dus ook van belang de boel gescheiden te houden voor eventueel faillissement.

Door het lezen van dit onderwerp krijg ik wel een rooskleuriger beeld van het ´op een hoop gooien´. In mijn omgeving zoveel mensen gezien die hierover problemen met elkaar hadden. Want hij had die hobby, zij kocht teveel make-up ... van dat geneuzel. Ik had ook wel begrepen dat dit best een veel voorkomend probleem is binnen relaties. Maar hier valt dat gelukkig mee!

10. mamavanchayenne

mamavanchayenne Fanatiek lid

24 mrt 2011
    1.275
    0
    0
    horeca
    wijchen
    Sorry maar dit vind ik echt raar lenen van je man het is toch samen een gezin betaald hij jou dan ook voor het opvoeden voor zijn kinderen en het huishouden. Beetje vreemd.

11. mamavanchayenne

mamavanchayenne Fanatiek lid

24 mrt 2011
    1.275
    0
    0
    horeca
    wijchen
    Hier wel twee rekeningen van de een gaan alle rekeningen enz en de ander is omte besteden ook een spaarrekening voor ons en appart voor kids.

12. Smile

Smile Fanatiek lid

11 sep 2008
    4.358
    0
    0
    Hier aparte rekeningen en afspraken gemaakt wie wat betaald.
    Man de vaste lasten (hypotheek, gas, water, licht, telefoon etc), ik de variabele uitgaven zoals (kleding, boodschappen, drogist, uitjes). Zo gaat het al jaren, nog nooit onmin over gehad.

Oh, we trouwens in gemeenschap van goederen getrouwd. Zie niet in waarom je dan alles op 1 hoop moet gooien...Hier is het zo gegroeid omdat toen we gingen trouwen, we allebei een eigen rekening hadden en ook allebei een eigen inkomen....

13. Bouwjaar1979

Bouwjaar1979 VIP lid

20 apr 2011
    8.087
    2
    36
    onderzoek in de gezondheidszorg
    Noord-Holland
    Niet alles gelezen hoor, maar ik wat ik soms lees...;)
    Dit is een logica die mij ontgaat, heeft niets met elkaar te maken

:(:( Hoezo onzin? Bovendien had er moeten staan " ik vind' ipv "het is"! jij kan niet voor mij denken.

Zo hebben wij het ook. Belastingteruggave gaat naar gez. spaarrekening en andere grote uitgaven splitten we.

14. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.032
    6.135
    113
    Happyland
    Ik vind geld lenen van je man ook een beetje ver gaan eerlijk gezegd..

15. Bouwjaar1979

Bouwjaar1979 VIP lid

20 apr 2011
    8.087
    2
    36
    onderzoek in de gezondheidszorg
    Noord-Holland
    Dat zouden wij ook niet doen, maar ieder heeft zijn eigen manier.

16. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ik kan me dat topic van een aantal jaar terug nog herinneren, is die bewuste dame hier nog lid?

Die een stuk minder verdiende dan haar vriend en moeite had om rond te komen, dat hij wel een toetje kocht en zij het geld er niet voor had en hij dan heerlijk zat te smullenin de avond en zij toekijken haha..

Of op vakantie willen maar dat zij dan niet mee kon omdat ze geen geld ervoor had.

17. Coortje

Coortje Niet meer actief

Hier alles op 1 grote hoop! Gelijk gedaan toen we gingen samenwonen ( samenlevingscontract en alles) en nu zijn we getrouwd.

En ja mijn man brengt het meeste geld mee naar huis hij werkt meer dan fulltime en ik maar 2. Maar het is nooit in ons op gekomen om het te zien als zijn geld en mijn geld maar ons geld. Want ja hij werkt de hele week hard buitenshuis voor zijn centen maar ik ben de hele week thuis hard aan het werk om ons gezin draaiende te houden waar we samen voor gekozen hebben. Dus alles is van ons samen en dat hebben we ook nooit anders gezien.

18. Coortje

Coortje Niet meer actief

maar hoezo ben je afhankelijk van je man als hij voor de inkomsten zorgt? Hij is toch ook afhankelijk van jou voor de zorg van de kinderen ( als je kids hebt in dit geval)

Als ik fulltime ga werken breng ik meer geld in het laatje maar moet er ook meer betaald worden aan kinderoppas/schoonmakers etc. Dus je brengt dan allebei evenveel in maar op een andere manier toch?

Hier word er in de vriendengroep ook wel eens als grapje gezegd door een man, ja maar ik breng het geld binnen dus ik beslis. Ik zeg dan altijd nou dan moet je haar gaan betalen voor al het werk dat zij doet ( dus kinderopvang,schoonmakers kosten etc) haha dan ben je gelijk failliet

19. mama40

mama40 Fanatiek lid

30 mei 2012
    1.583
    5
    38
    Hier aparte rekeningen, van zijn rekening de vaste lasten,van de mijne de boodschappen en alle andere dingen.
    Het is ons geld, maar aangezien we beide aparte rekeningen hadden toen we gingen samenwonen/trouwen hebben we het zo gelaten.

gaat prima zo,alles is van ons samen

20. ladys1987

ladys1987 Fanatiek lid

24 jan 2009
    1.522
    0
    0
    Flevoland
    ik vind het raar om zo naief te zijn dat je toch nooit uit elkaar zou gaan....maar goed...ieder zn ding;)

Deel Deze Pagina