Geld lenen maar waar, iemand goede tips?

Discussie in 'De lounge' gestart door Starry, 7 apr 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pruts27

Pruts27 Fanatiek lid

6 jan 2008
    1.275
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Kampen
    Jullie moeten wel aardig verdienen als jullie al 700 euro aan incasso's kunnen betalen + huur/hypotheek + vaste lasten! Wij werken ook allebei full-time, maar ik zou zo niet rond kunnen komen. Dan ben ik alleen al ruim 1,5 salaris aan vaste lasten kwijt!

2. Lia

Lia Bekend lid

10 nov 2006
    989
    0
    0
    Secretaresse
    Hallo Starry,
    Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap!

Ik ken jouw ouders niet, maar denk je niet dat ze naarmate je zwangerschap vordert, ze toch nog wel iets zullen bijdraaien? Je hebt het ze pas verteld en ze zullen toch ergens wel voor rede vatbaar zijn. Uiteindelijk zullen zij toch ook het beste willen voor hun kleinkind, denk ik. Misschien kun je met ze rond de tafel gaan zitten en toch afspraken gaan maken om ze per maand een bepaald bedrag terug te betalen; ook al is dat bedrag nog zo laag, dan zien ze in ieder geval dat jullie van goede wil zijn en dat jullie je verantwoording nemen.

Wellicht is het anders een optie om je auto te verkopen als je die voor je werk niet echt nodig hebt... het rijden van een auto (benzine, verzekering, onderhoud) is tenslotte best prijzig, dat scheelt je zo 200 euro in de maand.

Een nieuwe lening afsluiten lijkt mij ook niet zo'n goed idee, want je gaat gaten met gaten vullen en dat is een situatie waar je dan ook niet meer zo gemakkelijk uit gaat komen.

Sterkte in ieder geval!

3. Niet meer actief

Ik vind het om eerlijk te zijn wel heel raar dat je, wanneer je al in de schulden zit, toch €4000 euro gaat lenen om 'luxe' artikelen te kopen.
    Ik snap je ouders dan ook totaal niet dat ze jullie zo'n aanbieding hebben gedaan maar jullie hadden ook verstandig kunnen reageren en het aanbod weigeren omdat je al zoveel schulden hebt.

Wij zijn vorig jaar gaan samenwonen en hebben alles zelf moeten kopen. We hebben een prachtig huis en de meubels van Ikea en via marktplaats. We waren in totaal misschien 1000 euro kwijt.
    Nu we hier wonen kopen we iedere maand iets leuks/nieuws. De 2e hands eettafel is vorige maand vervangen door een prachtige nieuwe etc etc.
    Wat je niet hebt, kun je ook niet uitgeven.

Misschien moet je er eens over na denken om je nieuw gekochte meubels te verkopen/ terug te brengen. Misschien 2ehands of goedkopere meubels ervoor terug te kopen en het geld wat je hierdoor bespaart alvast terug geven aan je ouders?

4. sjorsje

sjorsje VIP lid

17 aug 2007
    11.361
    266
    83
    Noord-Brabant
    Ze moet toch zelf weten of ze geld leent voor de aankoop van de meubeltjes. En ik vond het van haar ouders heel lief dat ze haar dat geld wilden lenen. Alleen zoals ze het nu afhandelen is niet netjes.
    Uit principe zou ik meteen een lening erbij nemen van 4000 euro en het geld teruggeven aan mijn ouders. Ik zou ze daar niet meer voor nodig hebben en mezelf niet laten kennen door er nogmaals over te gaan praten. Ze zouden van mij de boom in kunnen met hun 4000 euro.

5. Niet meer actief

Ja heel lief, maar ook héél onverstandig!
    En direct een lening afsluiten is niet echt bevordelijk voor hun situatie vind je ook niet? Ze hebben al schulden.

6. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.069
    3.862
    113
    Starry, je bent met je ouders mondeling overeengekomen dat je 4000 euro mocht lenen en zelf zou bepalen wanneer je dat terug zou betalen. Een mondelinge overeenkomst is net zo rechtsgeldig als een schriftelijke. Natuurlijk is het in eerste instantie aardig dat ze je dat wilden lenen, maar nu moeten ze niet opeens andere voorwaarden eraan hangen.
    Ik zou geen extra lening nemen. Desnoods verkoop je een paar van je nieuwe meubels en zit je een tijdje op een kringloopbank ofzo.

7. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    denk niet dat ze daar veel wijzer van wordt.

Het geld wat zij voor de nieuwe spullen hebben betaald krijgt ze er bij lange na niet meer voor terug, dus gaat ze er alleen maar op achteruit :(

ze krijgt en 3x niks terug voor haar nieuwe (voor de koper 2e hands) spullen, en moet van datgene wat ze terugkrijgt ook nog eens 2e hands spullen gaan kopen?

zou jijzelf bijna hetzelfde betalen als wat zij er voor betaald heeft? denk het niet, ik zou liever iets meer betalen en het dan in de winkel kopen dan iets minder en van marktplaats af, enkel als het verschil zo groot is zou ik het willen kopen...dus wat ik al zei daar schiet ze niets mee op en worden het wel heel dure spulletjes...

dus ik zou het zo laten zoals het is, waarschijnlijk zullen haar ouders wel weer bijdraaien en is dit een reactie op de zwangerschap geweest..

hoe dan ook succes meid..

gr.smoekie

8. Moesje78

Moesje78 Fanatiek lid

26 apr 2006
    2.177
    1
    0
    Helemaal mee eens, inderdaad wat je niet hebt kun je ook niet uitgeven!
    Ik zou alleen de gekocht meubels, net wat Smoekie al zei, gewoon houden. Daar ga je nooit aan verdienen.

9. Starry

Starry VIP lid

6 sep 2007
    6.101
    623
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Achteraf gezien hadden we misschien inderdaad dat geld niet moeten lenen maarja dat is natuurlijk achteraf en daar kan ik nu niets meer aan veranderen. Het was toen voor ons een hele mooie uitkomst om dat geld te lenen en natuurlijk ook omdat we zelf konden bepalen hoeveel we per maand aan ze terug zouden betalen en hoelang we er over konden doen, dat waren ze toen ook met ons eens en een paar weken geleden heb ik nog tegen me moeder gezegd dat we hoogst waarschijnlijk in Juni zouden gaan betalen met aflossen en daar was ze het mee eens en zei kijk maar wanneer het voor jullie uitkomt wij hebben het geld niet nodig op dit moment, en ook nu hebben ze het nog steeds niet nodig. Ik ben er inderdaad uit dat lenen geen optie voor ons is, ook al heb ik zoiets van ik wil nu dat geld in 1 x betalen aan ze om er maar van af te wezen.

10. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.267
    6.795
    113
    Nou ik ben misschien lekker dwars, maar ik snap je ouders wel.

Wat een slimme uitgangspositie om zwanger in te raken. Dikke schulden en maar blijven lenen.

Je ouders zien de bui al hangen en denken het geld waarschijnlijk nooit meer terug te zien.

Ik zou maar flink aan de slag gaan en geld gaan verdienen in plaats van te lenen.

Ga desnoods kranten rondbrengen.

Onverantwoord!

11. Heart

Heart Fanatiek lid

28 jan 2008
    1.572
    0
    0
    Limburg
    bosi333, volgens mij zijn ouders er ook voor om je altijd te steunen.
    Stel nou dat ze ongepland zwanger was geraakt, hadden ze het geld dan ook direct terug willen hebben? Lijkt mij niet. :(
    Snap best dat ze het terug willen hebben, maar lijkt mij dus ook dat ze niet willen dat ze nog verder in de schulden raken terwijl haar ouders het geld op dit moment niet nodig hebben toch?

Starry: Hopelijk draaien ze nog bij, en lukt het jullie om het bedrag langzaam terug te storten op hun rekening zonder extra lening! ;)

12. Starry

Starry VIP lid

6 sep 2007
    6.101
    623
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Hoi Heart, ik heb m'n ouders nog niet gesproken nadat we hebben verteld dat we zwanger zijn maar ik en mijn mannetje hebben afgesproken dat we geen lening er bij nemen en in Juni gaan we beginnen met het betalen van de schuld van m'n ouders, en zelf hoop ik dat ze dan zien dat we er hard mee bezig zijn. Mijn moeder weet dat nu ook wel maar mijn vader niet en mijn vader is een persoon die niet de makkelijkste is maarja dat even buiten wegen moet het ons wel gaan lukken misschien niet binnen 1 jaar maar zeker wel binnen 1,5 of 2 jaar :) ik blijf positief en zeker als we deze maand 1 incasso minder hebben.

Bosi333@ mijn ouders weten dat ze dat geld hoe dan ook terug krijgen, al moet ik als ik de mogelijkheid had 3 banen erbij nemen. En verder hebben we helemaal niets geleend behalve bij mijn ouders, en me moeder die wist dat mijn vriend bij incasso's zat.

Liefs Starry

13. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.267
    6.795
    113
    meid, ik wil helemaal niet hard overkomen, maar het is zo vervelende situatie waar jullie in zitten en zo'n lastig begin voor het starten van een gezinnetje.

Advies is, niet lenen bij een organisatie. Vraag je ouders of je het in termijnen van bijvoorbeeld 50 euro per maand mag betalen. Dan duurt het nog wel even, maar dan heb je wel even iets meer ruimte.

14. ThunderAngel

ThunderAngel Fanatiek lid

26 aug 2007
    1.684
    0
    0
    Apeldoorn
    Ik heb een lening bij de Stadsbank lopen, via de gemeente...is heel voordelig, zij trekken je tenminste niet leeg!

Met die lening heb ik schulden afbetaald en nu betaal ik alleen nog 200 euro per maand terug aan de Stadsbank...voor de rest schuldenvrij :D

15. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Thunderangel, schuldenvrij ben je pas als je niemand meer terug hoeft te betalen!

Bij ons is het omgekeerd, de ouders van mijn man hebben een hoop geld aan zich toegeeigend oftewel "geleend", maar we zien er nooit wat van terug. Geen enkele cent hebben we gezien. Blijkbaar hadden we een datum moeten geven.
    Ouders zijn uit elkaar en wil vader gaan trouwen. Trouwen kost geld hoor! Hoe denk je dat zoiets op je dak valt? Ik ben er nog steeds flink pissig om!

Lenen moet je niet doen om luxeartikelen van te kopen. Hoogstens in noodsituaties. Hoop dat je dat ervan geleerd hebt!

16. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0

ze is ook niet geheel "schuldvrij"...op de lening van de stadsbank na is ze "schuldvrij" ;)

17. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

tja.. mijn contract liep ook af toen mn verlof in ging
    en inderdaad.. ik werd ook "ontslagen"

maar er is werk genoeg op het moment.. dus straks na je bevallingsverlof (krijg je in de ww ook gewoon) kun je gewono op zoek naar nieuw werk
    en omdat er werk genoeg is.. ga je dat ook gewoon wel vinden :)
    ik heb uiteindelijk ook na het bevallingverlof nog een tijdje in de ziektewet gezeten overigens
    maar het was niet nodig om WW aan te vragen omdat ik voor die tijd dus gewoon al nieuw werk had.
    en ja.. ook ziektewet is geen 100% salaris.. maar je krijgt in ieder geval wel geld binnen.

ik denk alleen.. dat als ik jou was.. dit de laatste keer was dat ik geld geleend had van mn ouders :)
    vind het een beetje slap om daar zo ineens op terug te komen
    willekeurig wat de reden is zegmaar :)

18. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

bovendien betaalt het uwv je verlof
    dus als je baas erg op je gesteld is.. dikke kans dat hij je gewoon laat blijven want het kost hem verder geen geld al die tijd dat jij met verlof bent

Deel Deze Pagina