Geld lenen

Discussie in 'De lounge' gestart door Sun01, 4 mrt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lellebel2

lellebel2 Fanatiek lid

18 feb 2014
    2.325
    0
    0
    NULL
    NULL
    Lenen voor een vakantie vind ik absurd.

Lenen voor bijvoorbeeld een auto kan ik me in sommige situaties wel voorstellen. Als je bv een nieuwe baan hebt gekregen en je door omstandigheden niet heb kunnen sparen, vind ik het niet raar als je een klein bedragje leent voor een Tweedehands autootje

2. miss C

miss C VIP lid

20 nov 2009
    11.719
    971
    113
    Vrouw
    Het ♡je van Nederland!
    Ik hou niet van lenen maar als er onverwachts iets stuk zou gaan waar ik echt niet zonder kan of dat er dingen gebeuren uit overmacht (bv lekkage oid) en ik zou het niet op mijn spaarrekening hebben staan dan zou ik wel lenen denk ik dus ik sta er niet specifiek negatief tegen over..

3. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.183
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Hier ook alleen een hypotheek.
    Ik zou echt nooit geld lenen voor een auto.
    We hebben vorig jaar een andere auto gekocht maar allemaal uit eigen zak.
    Ik ben altijd van mening dat je geen geld moet uitgeven wat je niet hebt.
    Over 11 jaar is onze hypotheek helemaal afgelost en wat is het dan lekker om niet nog allerlei schulden te hebben lopen.

4. ShampooL

ShampooL Niet meer actief

Ja, nou ik denk dat er ook vast wel mensen zijn die naar de bank (of een andere kredietverstrekker) gaan voor een 'persoonlijke lening'. En dan die 2500 euro opmaken aan een vakantie, een nieuwe TV, een hobby of weet ik het.
    Ik heb dat nooit begrepen.

Geld lenen van familie/vrienden heb ik ook mijn mening over, maar dat vind ik wel beter dan lenen bij een kredietverstrekker of winkelbedrijf.

5. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.183
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Lenen voor een vakantie is natuurlijk helemaal van de zotte.
    Zou je nu echt mensen hebben die dat daadwerkelijk doen?

6. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

26 mrt 2015
    11.867
    5.105
    113
    Dit!

7. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113

Ja dat hebben wij dus wel gedaan. Mijn man had een auto nodig voor z'n werk en toen hebben we een redelijk goeie en betrouwbare (tweedehands) familiewagen gekocht met een financiering. Maar dan betaal je uiteindelijk natuurlijk wel veel meer!
    Ik ben zooooo blij dat we dat hebben afbetaald.

8. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Ja, maar dan moet je dus wel kunnen sparen. Wij houden nul (!) euro over aan het eind van de maand, of eigenlijk... sinds kort 25 euro (yay!) maar dan kun je sparen tot je een ons weegt maar een autootje komt er dan niet hoor.

9. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Dit dus. Ik kan al erg slecht tegen geldkwesties. Als we rood dreigen te staan, krijg ik het al benauwd. Laat staan dat wij geld gaan lenen (en dus terug moeten betalen). Ik zou daar hoogst nerveus van worden.

Geld lenen kost geld, zegt men ook wel eens!

10. ShampooL

Vast wel. Sociale druk of zo.
    Iederéén gaat op skivakantie! Dat wij er dit jaar geen geld voor hebben omdat we zijn verhuisd is natuurlijk geen excuus, die vakantie is noodzakelijk. Dus boeken we nu die vakantie en betalen achteraf wel met het vakantiegeld wat we in mei krijgen. Zoiets.

Ik ken 1 jongen die een kleine persoonlijke lening afsloot om naar Lowlands te kunnen en daarna door te gaan naar een muziekfestival in Duitsland. Al zijn vrienden gingen en hij kon toch niet achterblijven? ;)

11. ShampooL

Als je niets overhoudt, hoe ben je dan van plan om die auto af te betalen?

12. Ganesh

Ganesh Bekend lid

21 jan 2014
    500
    2
    18
    Werk, gezin, boeken
    Zuiden
    Nee ik vind lenen niks maar voor een studie vind ik anders. Daarnaast hebben wij het nu goed maar zouden wij over een paar jaar aan de grond staan zonder geld en we hebben geen auto zou ik wel moeten lenen omdat we die nodig hebben voor woon-werk verkeer. Dus je kan nu wel roepen van nee, je weet nooit wat er op je pad komt.

13. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113

Die is al afbetaald. Was alleen een voorbeeld van de enige lening die wij hebben afgesloten.

14. ShampooL

Ah, oke :)

15. Masa

Masa Bekend lid

1 jul 2014
    574
    2
    18
    Ik ben het eens met Shampoo.

Wanneer iemand een verhaal ophoud met dat ze niets overhouden in de maand kun je dus ook niets afbetalen.

Een lening is hier iets wat alleen zal gebeuren wanneer iets hoognodig is maar er niet voldoende tijd was om ervoor te sparen en dan valt eigenlijk vrijwel alles al af want buiten een huis en een auto in bepaalde situaties is niets hoognodig vind ik.

16. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Hier een koopwoning en dus een hypotheek, waarvan een klein gedeelte een onderhandse lening is van schoonouders, wat we ook niet terug hoeven te betalen. Sterker nog, het wordt elk jaar minder omdat ze een gedeelte schenken. Heel lief en fijn dat ze het kunnen doen.

Verder geleend voor een stukje van m'n studie. Verder nooit geleend. Mijn man heeft ooit voor z'n eerste auto'tje geleend bij z'n ouders, omdat hij een baan had waar hij met de auto naar toe moest...

Niet per se negatief tegenover lenen, mits je duidelijk uitzicht hebt op het af kunnen betalen ervan en dat het voor iets heel belangrijks is zoals een studie of in sommige gevallen een auto

17. mimi83

mimi83 Niet meer actief

huis, studie en onverwachte nodige dingen dat zouden redenen zijn om te lenen.

18. Miracles

Miracles Fanatiek lid

20 apr 2014
    1.832
    16
    38
    Wij hebben nood voor een auto geleend van mijn zwager en schoonzus.... ik had hem nodig om te kunnen werken.
    Gingen er zo op vooruit dat hij ook binnen een paar maand weer afbetaald was... heb er namelijk een hekel aan.

19. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Ik leen alleen voor een huis. Een hypotheek dus. En zelfs daar hebben we nog een spaar bedrag bij gelegd.

20. MoedervanSafia

MoedervanSafia Fanatiek lid

10 mrt 2013
    2.803
    4
    38
    Als ik iets niet heb, dan koop ik het automatisch niet. Ik werk liever hard voor iets, dan dat ik daarna nog jaren rente moet blijven betalen. Ik wil meteen dat het van mij niet..

Deel Deze Pagina