Nee ik heb er een hekel aan. Wij hebben 1x een flink bedrag geleend bij schoonouders voor een auto. Ik voelde mij er zo niet lekker bij dat we keihard hebben geknokt om het zo snel mogelijk af te betalen. Dat is gelukkig gelukt binnen een jaar. Ik zou never nooit niet lekker op vakantie kunnen met in mijn achterhoofd dat ik nog een schuld heb.. Of dat nu een schuld bij familie, belasting, studie of wat dan ook is.. Je ruimt eerst je shit op voor je kunt genieten 😉 Het is gewoon simpelweg jouw geld niet als je ergens een schuld hebt. Wat je niet hebt, kun je niet uitgeven.
Nee, alleen onze hypotheek. Ik ben opgevoed met het verhaal dat als je iets graag wilt dat je er maar voor moet sparen ipv lenen. Toen we ons huis kochten stond mij de keuken niet aan maar we hadden geen extra geld om ook de keuken te vernieuwen. We hebben daar eerst hard voor gespaard en toen pas een nieuwe keuken gekocht. Je kan nu eenmaal niet uitgeven wat je niet hebt. Sparen is in mijn ogen beter dan klakkeloos lenen.
Nee nee nee. We hebben een hypotheek en ik helaas een studieschuld.. In mijn tijd werd lenen voor je studie nog heel erg aangeraden ipv van werken. Gelukkig werkte ik wel en leende minimaal bij. Maar verder, nee. We kunnen niet eens rood staan. Onze auto gaat de deur uit omdat we willen verhuizen en daarvoor sparen, dan maar even zonder auto. Ik zou nooit lenen voor zoiets tenzij het niet anders kan.
Een studie vind ik net als een hypotheek. Je hebt niet echt een keuze tenzij je ouders vrij rijk zijn. Ik heb dus wel een studie schuld en zie dit niet als iets negatiefs. Net als een hypotheek. Ik heb exht geen 150 duizend euro spaargeld. Buiten twee bovenstaande zou ik nergens geld voor lenen. Daar spaar ik voor en betaal het in 1 keer.
Wij hebben 2 keer een lening afgesloten voor een caravan (grootste fout) en een auto, maar dat was echt overmacht. Maar die lening is heel snel afgelost, alles wat wij overhielden ging gelijk naar de lening. Wij sparen elke maand en willen echt nooit meer lenen.
Ik leen alleen voor dingen waarvan ik denk (of hoop ) dat ze ten minste waardevast zijn. Dus wel voor een huis, maar niet voor een auto. Verder kan je een studie zien als investering, dus is het afhankelijk van je eigen inzet en de kansen die je krijgt of je die investering gaat waarmaken. Voor alle investeringen geldt eigenlijk dat je die het beste kan doen met geld dat je over hebt. Studie vind ik daarop wel een uitzondering. Dat moet je ook zien als een kans. Dat is de enige investering waarvan ik denk dat het goed kan zijn om geld voor te lenen.
Geen voorstander van maar je hebt niet altijd een keuze helaas. Maar ik vind wel dat ze heel makkelijk zijn in het geven van leningen. Zie dat helaas om mij heen ook. Wij hebben een hypotheek helaas staat het 60.000 onder water nu. Onverkoopbaar...
Hier studieschuld en hypotheek. Verder geen leningen meer, zelfs niet roodstaan oid (anders konden we ook ons huis niet kopen eind vorig jaar). In het verleden hebben we wel een lening gehad voor een auto, maar zo zonde wat je dan aan rente kwijt bent iedere maand! We hebben op dit moment wel nog een credit card, maar daar staat niks van open. Is vooral makkelijk om te hebben.
Hier hetzelfde. We hebben dan ook beide nergens een lening of schuld. Als we op vakantie willen of verbouwen etc dan sparen we daar liever voor.
Wij ook alleen een hypotheek. Overwegen een bouwdepot op te nemen omdat we graag willen uitbouwen. Maar verdere leningen, nee.. Ik word daar wat nerveus van.
Hier een hypotheek en mijn man heeft geld geleend voor zijn studie. Best een grote studieschuld, maar hij heeft door zijn studie wel een goede baan. Die aflossing kunnen we dus prima betalen. Verder sparen we overal voor. Ik ben van mening dat als niet kunt sparen, je ook te weinig hebt om de aflossing te betalen. Want, geld lenen kost geld. Er zijn zoveel mensen met financiële problemen door leningen. Lenen kan echt gevaarlijk zijn. En ja, dat betekend misschien dat je sommige dingen niet kunt kopen.
Oh ik bedenkt me net dat ik een paar haar geleden bij m'n ouders geld heb gekeend voor een auto. Distributie-riem ging kapot 2 weken voor onze bruiloft. Dus bijna al ons spaargeld was op. Voor mijn werk heb ik een auto nodig, dus ik moest wel lenen. Maar door deze situatie hebben we afgesproken dat we altijd spaargeld hebben op onze rekening om een auto te kunnen kopen.
Ik sta negatief tegenover lenen. Heb geleerd geen geld uit gegeven wat je niet hebt en er eerst voor te sparen Ken mensen die hebben bijv 20.000 spaargeld maar nemen dan een 2e hypotheek op hun huis of lenen geld voor verbouwen van de tuin. Ik vind dat dan zo zonde. Je betaald je scheel aan rente terwijl je het geld gewoon hebt. Hun beredenering is dan vaak dat ze een buffer fijn vinden en in geval van verlies baan je geen lening meer kunt lenen en de buffer dan daar aan uit gegeven kan worden om toch uit de problemen te blijven. Tja ik vind het zonde. Je gooit onnodig geld weg. Wil je bijv een nieuwe auto. Koop een totjevan een auto of probeer het nog ff te rekken met de keuken die in het huis Zit. spaar elke maand 200 euro ( die je normaal kwijt zou zijn aan een lening van ong 6000euro) tot je voldoende hebt voor een leuke auto of keuken. In een jaar heb je dan 1400 gepaard. Zou dit naar schuld moeten Heb je van die 1400 die je afbetaald hebt waarschijnlijk na 5 jaar 7000 afgelost. Je gooit zo dus veel geld weg. die tijd is je auto al weer aan vervanging toe omdat hij misschien stuk is gegaan of ga je misschien wel verhuiZen.
wij hebben 2 maanden terug bij een postorderbedrijf een gasfornuis op afbetaling gekocht. Dit omdat het echt niet anders kon. Onze oude was kapot, (was gewoon gevaarlijk) en kan echt niet zonder. Moet toch eten kunnen maken. Mijn man zit al 4 jaar met een 0 uren contract waardoor we niet echt kunnen sparen. Maar een vast contract is onderweg en dan komt er een heleboel geld vrij van het uitzendbureau. Dan betalen we het gasfornuis meteen af.
O wat zonde van je geld dan kan je beter op mp kijken voor een tijdelijk fornuis van 50 euro of mss geld lenen via familie
Voor die vier maanden (waarvan ook nog uitgesteld terug betalen ivm een actie) ga ik geen tijdelijk ding kopen voor 5 tientjes waarvan ik nog niet zeker weet of hij het goed doet en nog veilig is. Dat vind ik zonde van mijn geld. We lenen verder nooit geld dus voor deze keer is het maar zo. Wij zijn ook echt van geld wat je niet hebt kun je ook niet uitgeven dus het is niet zo dat wij ons de schulden inwerken. Familie heeft dat geld ook niet voor het oprapen