Ik heb geen moeite met lenen. Als ik nu iets graag wil en ik heb niet genoeg op m'n spaarrekening dan leen ik het geld en betaal het dan gewoon weer terug. Tja je betaalt dan wel iets extra's voor je aankoop, maar ik geniet er dan wel nu al van.
nope lenen niks (buiten de hypotheek), als ik iets graag wil maar het geld er niet voor heb dan heb ik pech. Geld lenen voor een vakantie of andere luxe dingen begrijp ik echt niet, waarom dan niet eerst sparen. Je moet het geld uiteindelijk toch hebben om je lening af te betalen.
Wij hebben een lening overgehouden door de restschuld van onze vorige woning. Helemaal niet leuk! We voelen ons er heel rot bij, helemaal omdat we de afgelopen jaren onze kop ervoor in het zand hebben gestoken. We hadden het al wel 20 keer af kunnen lossen, maar elke keer hebben we van het geld wat er op afgelost was, weer opgenomen voor bijv de aanleg van een tuin, vakantie, etc.. 1 druk op de knop via je telefoon en het staat op je rekening, zo simpel is het. Nu zijn we er helemaal klaar mee, want ookal kun je het geld missen, het is toch een last op je schouders en altijd als we wat kochten.. Hadden er een dubbel gevoel van: we geven nu geld uit, maar eigenlijk hebben we nog een schuld. We lossen nu extra veel af en hebben gezworen om er nooit meer wat af te halen. Als het goed is zijn we er over iets minder dan een jaar af en dat lijkt me heerlijk!! Dus iedereen die twijfelt : niet doen! Tenzij het noodzakelijk is, wat in ons geval in de eerste instantie zo was.. Maar maak dan duidelijke afspraken en een reëel plan om het zsm af te lossen.
Ik persoonlijk heb geen schulden. Ook geen hypotheek, we huren. Maar mijn man wel. Een flinke studieschuld die we vanaf volgend jaar nog jaren aan het afbetalen zijn. Oke, het staat op zijn naam, maar ik ben daar uiteraard gewoon ook verantwoordelijk voor. Die moeten we dus nog gaan betalen, heel veel maanden lang. Is niet anders, ik heb het naast me neergelegd, we doen momenteel geen compleet onnodige uitgaves, en we kunnen gewoon nog prima leven volgend jaar, en ja, het is ene last, maar we gaan het gewoon bij de rekeningen zetten die er ook altijd zullen zijn. En eens komt er een einde aan. En ja, achteraf is die lening gewoon flink balen. Maar het is er, en we gaan hem inlossen. Verder lenen we niets eigenlijk. Maar compleet negatief ertegenover sta ik niet, het lijkt hier wel of je een zonde begaat ofzo als je zou lenen voor een auto (oke, vakantie zou ik echt nooit doen, dan ga ik niet, maar ook dat is ieder voor zich) maar voor een auto snap ik het wel.