Ik vind het juist een heel goed idee om van ieder kind een kleine bijdrage te vragen en om dan 1 kado te kopen namens EN voor de klas [meestal is het juist iets wat ze in de klas gebruiken], in plaats van 30 kleine kadotjes. Kinderen maken overigens zelf een mooie tekening om aan de juf te geven, en wordt er per kind niks gekocht door de ouders.
Hier wordt er ook een financiële bijdrage gevraagd voor de 2 juffen in de klas. 5 euro en daar kopen ze dan een groter kado van.
In de kleutergroepen natuurlijk nog wel, maar tot welke leerjaar maken kinderen een tekening voor de juf? Ik kan me niet voorstellen dat ik op mijn 10de of 11de nog met tekeningen aankwam op verjaardagen. Dan wil een kind ook iets kopen als kado, en is een gezamenlijk kado een stuk goedkoper pp, en een stuk zinniger dan 30 zeepjes.
Dat vind ik best sneu als een kind wat niet betaald heeft niet word vermeld. Niet alle ouders kunnen een bijdrage betalen en zijn al blij als ze iedere dag warm eten kunnen geven aan hun kind. Word zo'n kind nog extra gestraft zo.
Ik weet niet hoe dat hier zit op school, ik weet alleen dat ik het persoonlijk onzin vind om een kado te kopen. Maken is een ander verhaal, knutselen en tekenen doet ie toch wel, dus een knutsel vind ik wel leuk. Alleen is het in ieder beroep fijn om een blijk van waardering te krijgen, ik denk dat iedereen moeite genoeg doet op zijn werk/in zijn baan. 😉
Ik krijg van 'mijn' meiden in groep 6 nog wel eens een tekening hoor. Of iets van strijkkralen of klei of een zelfgemaakte armband. Voor jongens ligt dat anders.
Waarom wordt er zo moeilijk gedaan over een bijdrage van een paar euro om een cadeau voor de juf te kopen? Het is wel de juf die je kind elke dag ziet gedurende een heel jaar en hopelijk ook veel voor hem/haar betekent. Waarom zou je daar niets voor over hebben? "Maak maar een tekening " vind ik dan erg krenterig en flauw. Je geeft ook elk kind een cadeau en geen tekening als je kind wordt uitgenodigd op een feestje of een fles wijn aan je buren als ze jarig zijn en je uitnodigen voor een bbq. Of kom je dan ook met een zelfgemaakte tekening van je kind aan? !
Vandaag was het hier juffendag! De twee juffen vieren het gezamelijk. De klassenmoeders hadden een briefje gemaakt voor de ouders met de vraag of de kinderen een bloem (uit eigen tuin, maar dat ging hier niet lukken) en een financiele bijdrage. De juffen willen graag een keer samen uit eten, dus ze kregen een dinerbon. Ze hadden er expres geen bedragen opgezet, zodat iedereen vrij was in het te geven bedrag. Of helemaal niet. Hier kiezen ze voor een cadeau van alle kinderen samen, zodat het niet uitmaakt wie wat heeft gegeven. Het is van hen allemaal. Ik vind het helemaal prima. En de juffen doen erg hun best er een leuke dag voor de kinderen van te maken en verwennen juist de kleuters op zo'n dag!
Bij ons op school gaat het van de ouderbijdrage. De klassenouders kopen daar een cadeau van voor juffendag en een cadeau voor het afscheid van de klas aan het einde van het jaar. Het is niet de bedoeling dat je zelf nog iets geeft dat gekocht is. Een knutsel of tekening mag natuurlijk altijd! Dat je zelf niets meer 'mag' kopen (er zijn er altijd bij die dat wel doen) is omdat kinderen en andere ouders dan toch soms het gevoel hebben dat ze dat ook hadden moeten doen en zich daar rot over kunnen voelen terwijl dat niet nodig is. Ik vind dit een prima systeem, anders doe je vaak toch iets omdat je je op een bepaalde manier daartoe verplicht voelt. Als je graag iets wilt geven kun je dat ook even 1 op 1 op een ander moment doen en niet ten overstaan van de hele klas. Bij het cadeau wordt trouwens wel altijd nog iets door de klas gemaakt en dit regelen de contactouders ook. Bijvoorbeeld een schilderij, een verzamel cd of een vaas met geknutselde bloemen. Hier kan elk kind zijn eigen draai aan geven binnen het thema.
Hier is er maar een ding wat ze graag willen op meester en juffen dag.. Dat je verkleed komt en gaat dat niet dan heeft de juf wel wat liggen.. Dit jaar hebben ze vossenjacht gedaan en alle meesters en juffen doen een kort toneelstukje. Er wordt ook echt aangegeven dat ze veel liever een knutsel hebben dan een cadeautje. Ik maak zelf veel dingen, dus heb ik samen met mijn dochter een fles versiert met een bloemetje er in.
Ik snap dus echt niet dat ik juf of meester iets moet kopen/knutselen. Puntje bij paaltje jij doet je job. Maakt niet uit of je nu een riool moet komen ontstoppen (wij hebben hier blijkbaar slecht geschakelde buizen en er blijven dingen aanhangen ook van de buren maar het is op ons stukje dat ze telkens deksel moeten komen openmaken en de smurrie die ik daarna mag schoonmaken) of mijn kind iets leert. Je baan is je baan en je moet er geen extra's in verwachten.
Mijn mond staat er van open dat juffen kadoos krijgen voor hun verjaardag. Het idee om iets te kopen voor de klas snap ik wel. Een groot spel of dergelijke. Maar een persoonlijk kado. Ik vind het wel raar. Krijgt een kind ook een cadeau als die jarig is? Mijn dochter is bijna een half jaar. Dit is helemaal nieuw voor mij.
Ik denk dat je het anders zou moeten/kunnen zien: voor kinderen is hun verjaardag een hele happening. In dit geval geeft de juf een kinderfeestje en daar hoort een cadeautje bij. Ik vind het ook niet perse nodig maar de kinderen leren toch ook van ons dat bij een verjaardag een presentje hoort? Dat is hier niet anders. En bovendien, maar dat is mijn mening en daar mogen we over verschillen, vind ik een juf/meester wel heel bepalend voor mijn kind. Ze brengen zoveel tijd door op school; daar kunnen ze groeien maar ook krimpen als de juf niet zo fijn is en ik ben wel heel blij dat mijn kinderen zulke leuke, lieve juffen hebben. Het is toch een beetje een verlengstuk van thuis, qua opvoeding, normen en waarden.
Heeft misschien ook te maken met empathie voor elkaar hebben en dankbaar zijn/iemand waarderen. Laatst was leidster op kdv jarig en mijn dochter mocht een luxe douchegel en lotion geven. Ik had een x opgevangen in een gesprek dat ze daarvan hield. Mijn dochter is dol op dr juf en de juf op haar. Dan vind ik het gewoon heel erg leuk om haar wat te geven voor haar verjaardag. Als blijk van waardering. Maar dat is heel persoonlijk. Als ik iemand mag dan wil ik best eens wat extra's doen of geven gewoon om te laten blijken dat ik blij met iemand ben. Onze poetshulp heb ik in december ook een fles wijn een cadeaubon van een aardig bedrag gegeven. Gewoon om aan te geven dat ik iemand echt waardeer.
Ja, maar dat is dan een eigen keus en dat vind ik prima. Ik wil alleen niet dat me zowat opgelegd wordt wat en hoeveel ik aan iemand moet geven.
Dat ben ik met je eens. Daarom vind ik het wel fijn dat het bij ons van de ouderbijdrage wordt betaald en dat je er zelf niets meer mee hoeft te doen. Als je dan graag iets wilt kun je dat op een ander moment doen.
Ben ik ook met je eens. Ander idee hier was een envelop rond laten gaan waar iedereen iets in mocht doen. Een bedrag naar eigen keuze. Vind ik ook een goed idee. Zoiets moet toch ook bespreekbaar zijn met de moeders die dit aktijd regelen?