geld overhouden

Discussie in 'De lounge' gestart door Chocolat, 23 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tuc

tuc Niet meer actief

Als echt alle kosten eraf zijn houden wij 300-500 euro over..beetje van mijn mans dalaris en mijn hele salaris..maar dat is wat variabel (gastouder)

2. Aszz

Aszz Niet meer actief

Ik weet het niet precies. Genoeg in ieder geval. Er blijft altijd wel 1000 euro of wat op staan.
    Dat zet ik dan maar naar de spaar als het loon er weer is.

3. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Vraag ik me ook af!

Ik zou als je zo weinig overhoud echt niet kopen en gewoon blijven huren, je wil toch ook gewoon leuke dingen kunnen blijven doen en niet alleen maar keihard moeten werken om je koopwoning te kunnen betalen.

4. Elena22

Elena22 VIP lid

10 feb 2010
    8.115
    1.800
    113
    Kraamverzorgende
    Wij hebben nu een huurwoning en op dit moment houden we niks over omdat we in sneltreinvaart onze schulden (opgedaan toen ik met 6 maanden zwangerschap ben ontslagen) aan het aflossen zijn. We zijn bijna klaar hiermee en dan houden we 1000 euro oer maand over na alles vaste lasten en de boodschappen, wij hebben geen auto. Wij gaan dan alles oppotten voor onze eerste vakantie in 10 jaar en om uiteindelijk ook te gaan kopen. Wanneer wij gaan kopen dan willen wij de gehele hypotheek versnelt aflossen.

5. ma1

ma1 Fanatiek lid

14 mrt 2010
    1.211
    0
    0
    Als de vaste lasten eraf zijn en boodschappen en benzine houden we ongeveer 1000 euro over

6. Marleen31

Marleen31 Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.586
    475
    83
    NULL
    Noord Holland
    Rood staan? Nee. Dat kunnen wij gelukkig niet. Sparen? Als we een paar tientjes over hebben dan "sparen" we dat.

Mijn man heeft een hypotheekschuld doordat zijn huis (onder executie) met veell verlies is verkocht. Hij lost elke maand een bepaald bedrag af. We moeten nog een aantal jaar, tot die tijd is het elk dubbeltje drie keer omdraaien.
    Het is dat jullie het niet zien maar ik zie groen van jaloezie als ik zie wat somnigen overhouden.

TS, ik zou ook lekker blijven huren, er komen zoveel meer kosten bij kijken dan alleen hypotheek!

7. Beaujuulais

Beaujuulais Fanatiek lid

15 sep 2008
    2.803
    70
    48
    Vrouw
    wij houden genoeg over 1500+
    maar omdat mijn man zzp-er is moeten we ook sparen voor de momenten dat hij geen opdracht heeft, vakanties en pensioen
    we kunnen nu gelukkig nog genoeg leuke dingen doen

in jullie situatie zou ik het niet doen
    een koophuis is leuk maar er moet zeker nog ruimte zijn voor leuke en noodzakelijke dingen.
    als jouw kind hierdoor niet naar een psz kan gaan zou ik het laten
    dat is het toch niet waard dan?

8. ShampooL

ShampooL Niet meer actief

Officieel en volgens de begroting en planning zouden we 400 euro kunnen sparen elke maand. Meestal sparen we uiteindelijk 250/300 euro in de maand.

Ik ben zo jaloers op de mensen die 1000 euro per maand sparen! Heerlijk zeg! :)

9. seepje

seepje Fanatiek lid

23 mrt 2014
    1.559
    1
    38
    visagist
    utrecht
    Hier een koophuis, en de huur van een bedrijfsruimte. Vaste lasten voor beide panden bedragen zo'n 2000 euro per maand, alles wat ik verdien als zzp'er en dat is de ene maand 250 euro en de andere maand 800 is voor boodschappen en uitjes. Spaarrekeningen zijn helaas uitgeput nu doordat we slechte maanden hebben gehad, en daar van hebben moeten leven maar inmiddels kunnen we er elke maand weer 200 euro heenstorten omdat we naar een kleinere bedrijfsruimte zijn verhuisd :)

We hebben het niet heel goed maar voelen ons toch rijk

10. masami

masami Fanatiek lid

27 jul 2011
    4.248
    802
    113
    Vrouw
    Wij houden 200 over pm, maar dat heb ik berekent nadat alle lasten eraf zijn.
    Dus ook zwemles voor de middelste en sparen voor ons en alle 3 kinderen, de boodschappen ed.

Wij zijn wel van plan te kopen (zitten al in de middenfase), wij betalen zo meteen bruto hypotheek (525,-) minder als nu de kale huur (656,-) dat geld wat ook extra overblijft storten we ook direct op de spaar voor onvoorziene kosten.

Wat een verschil met een jaar geleden, toen hadden we amper geld voor eten en nu na een lange periode en een welverdiende (na 7 jaar) loonsverhoging van mijn man zijn we eruit.
    Geen achterstanden meer, maar spaargeld.

11. Frubbel

Frubbel Actief lid

28 sep 2013
    435
    159
    43
    Alle vaste lasten (excl. boodschappen en tanken) worden hier betaald van mijn vriend zijn salaris. zijn salaris komt op een aparte rekening binnen, hier pinnen we dus verder ook nooit iets van. Wat er hier elke maand overblijft laten we staan als reserve voor de auto en dingen in huis die kapot kunnen gaan.
    Mijn salaris is volledig voor de boodschappen, tanken, kleding en alle andere uitgaven. Ik heb nu nog een salaris voor 40 uren, dat zal straks wel wat minder gaan worden, maar dat kan gelukkig ook makkelijk. We hebben van mijn salaris de afgelopen periode het hele huis kunnen verbouwen en alle apparatuur is vernieuwd.

We hebben hier een koopwoning, en zijn er eigenlijk heel blij mee dat we het kunnen redden van alleen mijn vriend zijn salaris als het noodzakelijk is, dan is het wel krap en moeten we echt flink bezuinigen maar het idee dat het kan is wel geruststellend. We hebben geen luxe en groot/duur huis, maar het is wel van ons en we voelen ons financieel veilig :)

Als je twijfelt over de financiën zou ik er nog eens heel goed over nadenken, een vaste baan is niet meer zo zeker als 10 jaar geleden, en je kan ook om andere redenen in je inkomen achteruit gaan, ik ben bijvoorbeeld 2 jaar ziek geweest en moest me omscholen dus van een volledig inkomen terug naar studiefinanciering met een beetje ziektewet, ben achteraf heel blij dat we de financiële ruimte hiervoor hadden die periode.

12. wensdroom

wensdroom Fanatiek lid

18 okt 2012
    3.487
    1
    0
    heb wajong dus werk niet
    omg Lingewaard
    koophuis, man werkt en ik heb Wajong uitkering. we hebben geld over voor een keer leuke dingen en om te sparen. bedragen noemen vind ik niet nodig

13. Mime28

Mime28 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.050
    1
    0
    We houden genoeg over, geen idee eigenlijk omdat er niet elke maand het zelfde binnenkomt. Maar ik zou als je de keuze hebt niet zo krap gaan zitten. Je maakt het jezelf heel moeilijk als je een keer onvoorziene kosten hebt (die ongetwijfeld een keer komen). 'Vroeger' toen we jong waren.. ahum zaten we ook vaak krap en ook nog met een wisselend inkomen, ik vond dat toen okee, maar nu met kinderen is het toch wel erg prettig om wat meer zekerheid te hebben.

14. Mime28

Mime28 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.050
    1
    0
    Oh en als je financieel in de problemen komt (hoop ik natuurlijk niet voor je) kun je beter een andere huurwoning moeten zoeken dan je koopwoning moeten verkopen, want als je dat niet (zonder verlies) kan verkopen zit je helemaal in de problemen.

15. Clapat

Clapat Fanatiek lid

10 mrt 2009
    1.059
    17
    38
    Duitsland
    Wij hebben een koophuis en sparen p.m. alleen al een bedrag voor toekomstige kosten voor het huis.
    Daarnaast kunnen we ook nog een goed bedrag sparen als onze lopende verfraaiprojecten zijn afgelopen aan het huis, want nu gaat al ons spaargeld naar de aanleg van terras en oprit.
    Wij die nog goed kunnen sparen, maken ons al eens zorgen, dus als er maar een € 200,- overblijft p.m. ... ik zou toch niet meer kunnen slapen om eerlijk te zijn...

16. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

28 mei 2010
    3.719
    22
    38
    Wij houden na alle vaste lasten en boodschappen (350) en benzine (200) nog ongdveer 750 euro over. Daarvan reserveren we 100 euro zakgeld en 150 euro voor uitjes/kleren/uit eten. We sparen 500 euro per maand plus dan nog vak. geld en dertiende maand.

Wij huren ook nu. Willen ook best kopen maar we wonen in een dure regio en we willen ook kunnen blijven sparen. Voorlopig blijven we dus huren denk ik...

17. MamavanEL

MamavanEL Niet meer actief

Wij houden genoeg over om leuke dingen te doen.
    We zetten hiervan veel apart omdat de kans groot is dat ik mijn baan ga verliezen volgend jaar.

18. AnneThamar

AnneThamar Niet meer actief

Verkeerde topic :)

19. Chocolat

Chocolat Niet meer actief

Ik heb dat ook allemaal er bij gerekend.

Ik ben degene die hier de financiën bij houdt en heb gisterenavond ook een financieel rapport gemaakt voor als wij zouden kopen. Ik heb ze alle twee voorgelegd aan mijn man de financiën van huur en koop.
    De conclusie is voor ons duidelijk wij blijven huren.
    Van het zomer mooi de slaapkamer van onze dochter veranderen en allemaal leuke dingen blijven doen die wij willen doen.
    Zo lang er eten op de plank ligt en wij nieuwe kleding kunnen kopen vind ik het oké!!
    En aan het sparen voor de toekomst!

20. Beaujuulais

Beaujuulais Fanatiek lid

15 sep 2008
    2.803
    70
    48
    Vrouw
    lijkt mij een goed besluit.
    lekker genieten van de dingen die je nu kunt doen
    en je weet nooit wat er over een paar jaar mogelijk is
    succes