Waar je soweiso rekening mee moet houden is dat wanneer ze wat groter zijn toch zeker 100 euro in de maand weg eten en drinken, dan nog kleding, hier deed me moeder, 50 gulden in de maand in een potje per kind, dit werd later 25 euro. En school, dan de opvang nog, hier willen we er ook voor gaan, we houden max 300 per maand over, als je een tweede kindje wil kun je eventuele kinder/baby spullen bewaren van de eerste, dit scheeld enorm in de kosten, zoals wiegje, kinderwagen/buggy, box, maxicosie enzovoort.
@bengel, ik snap dat je je zorgen maakt, maar dat is volgens mij nergens voor nodig. wij hebben nog geen kinderen en wat jullie per maand over houden dat houden wij niet eens over per maand. ik hoop dat je snel een beslissing kan nemen, wat het geld betreft, mijn mening is: ik zou er voor gaan als ik jou was!
hoi allemaal wat leuk dat jullie allemaal reageren, en de ene persoon maakt zich ook zo druk en de ander niet. En ik snap allebei: komt tijd komt raad tuurlijk, maar t maakt me zo onrustig van binnen als er geen geld is. Nu op zich meeeeer als genoeg, maar 'later' school, kleding eten enz enz. Ik wil Finn alles kunnen geven wat NODIG is (en als kan zo veel als hartje begeert, maar dat zal nooit alles kunnen zijn) Ik heb diep respect voor mensen met een uitkering, knap hoor....misschien moet ik ook maar eens een maand de familie froger in de bijstand doen, dan kan ik 'ervaren' hoe moeilijk deze mensen het hebben, want dat besef ik me niet w.b. uitgaven van boodschappen: plm 70 euro per week: INCLUSIEF luiers, voeding enz enz, en TIm is echt een grote eter, maar Aldi, Lidl en Supercoop/appie en daar reclame artikelen helpt echt. Luiers koop ik groot in, altijd wel reclame 3 halen 2 betalen, en de nutrilon is nog maar 1 pak per 3 weken, en verder eet hij met de pot mee, en fruit maak ik zelf.. Kleren kopen wij bij Willemsen mode voor Finn,soms H&M en Prenatal. Ik koop bij H&M, Vero Moda en C&A. Vriend koopt broeken bij C&A en tja Pall Mall Tshirts moet hij van mij, hij heeft 2x soms 3x xl, en dan zie je toch dat een 'duur' shirt hem beter staat, dan een c&A shirt, daarin leek hij alleen maar dikker; dunner stof en slapper stof dan de Pall Mall of Hallinger van de STing...
Wij houden straks met de kleine ongeveer 200 a 300 euro over en volgens mij moet dat wel te doen zijn. Daar heb ik al geld voor de kleine bij in berekend. Later zal de kleine wat meer gaan kosten maar wij zijn beiden ook nog jong en als goed is gaan we in de toekomst ook wat meer verdienen. Als m'n man z'n baan straks kwijt raakt (wat mogelijk is) hebben we wel een probleem, maar afgelopen jaar is dat ook precies goedgekomen dus we hebben hoop dat het dan ook wel goedkomt.
vind dat je veel per maand overhoudt, wij moeten het met ruim de helft doen. Minder zelfs! Ook mijn man wilt een 2de kindje, ikke niet. Ik ben te bang dat ik het niet aan kan, altijd voor 2 oppas moeten zoeken, met 2 kids rekening houden met dagje weg, met 2 rekening houden met het eten. alles is dubbel, ook de kosten dus Ons zoontje van nu 9weken oud is echt een super kindje, huilt nooit en is echt een voorbeeld baby, wat nou als de 2de echt een huil kindje word, heel moeilijk met opvoeing, moeilijk handelbaar ik ben daar zo bang voor aangezien damian zo perfect is
hoi Roozjuh, FInn is ook zo gemakkelijk, en soms denk ik ook: makkelijker kan nooit. Gelukkig passen oma's op en kan ik straks als finn (en daarna evt brooer/zus) naar school gaat schooltijden werken, dus ben ik altijd na school thuis. Alleen vakantie opvang dan bij de oma's. Tja het heeft allebei zijn voors en tegens denk ik.... maar ik wil wél een 2e...
Ik vind dat jullie het toch wel erg goed hebben , en dat jullie zeker voor een tweede kindje zouden kunnen gaan. En stel je zet elke maand nog wat apart op een rekening voor de kinderen. Je zegt dat je nu 600-650 overhoud als je daar nu 100-150 pm van opzij zet. Dan heb je nog 500 over wat echt veel is per maand! met zeg 125 pm heb je in 10 jaar (tegen die tijd gaan kids volgens mij ineens een stuk duurder worden ) 15.000,- opzij gezet. Dat is toch wel een mooi spaarpotje voor 2 kids vind ik.
Heel goed dat je erover nadenkt. Maar helaas is het denk ik niet realistisch. Er kan van alles gebeuren van ontslag tot overlijden ( mijn vader overleed plotseling toen mijn moeder 32 was en ze bleef met 3 jonge kinderen achter) Voor de toekomst van je kind moet je gewoon beginnen als ze nog klein zijn. Zo kun je alvast gaan sparen. En uiteindelijk zal je salaris na zoveel jaar ook meer gaan worden. Wij houden na aftrek van de boodschappen rond de 300 euro over. Daar redden we het prima mee. Ik spaar de kinderbijslag. Sowieso de eerste 10 jaar. Daarna lukt het vast wel meer te sparen. Anders vraag ik mijn moeder om te helpen.
wij hebben een Groei Rekening geopend voor Damian. Dit is een rekening speciaal voor kleine kindjes, vanaf baby al. Hier zet je gewoon elke maand geld op, hier gaat mooie rente over heen (rente is hoger dan normale rekening!) en vanaf, volgens mij 6jaar, gaat de rente omhoog, vanaf 12jaar ofzo gaat rente wéér omhoog, en op deze manier bouw je een mooi bedragje op voor je kleintje
wij sparen ook hoor, de kinderbijslag gaat volledig naar zijn rekening, plus extra 25 euro per maand, das toch 275 per 3 maanden..... bosi: daar heb je helemaal gelijk in, je kan niet zien hoe de toekomst wordt. Ik denk dat het gewoon een van mijn angsten is, dat het allemaal niet gaat zoals je zou willen... ennuh, ik weet niet wie het schreef, maar geld is belangrijk om er fatsoenlijk van te leven, de liefde van je kindje is onbeschrijvelijk belangrijk, vind ik ook hoor...
Ik merk nu wij een tweede hebben dat dit kindje veel minder kost qua aanschaf van de babyspullen. We hebben alles nog en waar we eerst kinderkamer, kinderwagen, uitzet, speelgoedjes, kinderstoel, autostoel etc moesten kopen, schuiven we dat nu gewoon door. Ik denk dat je pas gaat merken dat je er twee hebt als ze wat ouder worden. Kleding en sporten maakt het dan duurder. Daarvoor kun je deze eerste jaren al wat opzij zetten. En ik lees dat velen de kinderbijslag sparen, dat doe ik dus niet. Die gebruiken we nu voor vanalles en nog wat voor de kids. Sparen doen we wel voor de kids met een ABC spaarplan, voor ieder kind één (kapitaalverzekering) maar niet van de kinderbijslag. Pim
ik spaar nu de kbijslag omdat ik het tot nu toe niet 'nodig' heb gehad (soms eigenlijk wel, maar ik wilde er per se niet aankomen, dus 2 tientjes rood). Maar als het echt nodig is, dan gaat de kb echt wel op aan Finn, want daar is het toch eigenlijk voor he.. Wel leuk dat je reageert over de kosten van nr 2.. bedankt.
hier krijgen we binnekort ook kinderbijslag en kindgebondenbudget. beide gaat gewoon naar onze rekening en daar halen wij luiers en voeding enzo van. We hebben groei rekening voor onze zoon geopend en daar wordt elke maand geld op gezet. hier kunnen wij niet bij komen en komt dan een mooie rente over heen. kbijslag naar rekening van kind: ik zelf vond dat niet o handig, geld is tenslotte om je te helpen om rond te komen en van dat geld de nodige dingen te halen. of zie ik dit verkeerd waar het voor is?
Ik spaar de kinderbijslag juist om dingen mee te doen. Misschien niet nu maar wel voor later. Dit is dus niet voor Isabella zelf.
Waar is het voor nodig om voor je kind zelf te sparen? Ik heb ook geen spaarpot meegekregen van mijn ouders en ben prima zelfstandig geworden. Ik spaar de kinderbijslag, voor zijn studie. Maar op MIJN naam want IK bepaal wat er met dat geld gebeurt. Maar ik vind sparen voor je kind zelf irrelevant voor dit topic. Tenzij jullie allemaal bedoelen dat jullie voor de studie van je kind sparen.
Ik las laatst dat het fiscaal gezien soms verstandiger is om te sparen op naam van je kind. I.v.m. successierechten etc. (natuurlijk is dat ook afhankelijk van het spaarsaldo). Hier een linkje: Sparen op naam van kinderen of op eigen naam | Financieel: Sparen Wij sparen elke maand 25 euro op de spaarrekening voor ons zoontje, en ik ga binnenkort een eigen rekening voor hem openen waar we het op gaan storten. Daarnaast is het de bedoeling dat we de kinderbijslag ook daar op gaan storten, maar de kinderbijslag van oktober gaat alweer naar een nieuwe autostoel...ach ja, zo gaat dat Het spaargeld is alleen bedoeld voor een eventuele studie, of voor zijn rijbewijs of zo. In ieder geval voor iets 'nuttigs'.
Ik heb wel een hoop spaargeld mee gehad van mijn ouders toen ik ben gaan samenwonen..Enneh dat heeft niks met zelfstandigheid te maken hoor...!! Ik ben gewoon zelfstandig nu en wij hebben er toen wasmachine e.d van gekocht. Nu hebben we een mooi startkapitaal wat we verder uit kunnen breiden. Wij sparen nu wel voor onze zoon en zie niet in dat hij niet zelfstandig zal zijn nu wij dit voor hem doen...