geld terugvragen of niet?

Discussie in 'De lounge' gestart door fightforlove, 8 jul 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Miniman

Miniman Niet meer actief

Wat ik mis in dit verhaal is of het bedoeld was om met deze aandelen meer geld voor je vriend te sparen of was het bedoelt als spaarpot voor hunzelf? En het ligt er ook aan wat de financiële situatie is. Als ze het zelf niet breed hebben dan zou ik er dus niet over beginnen eigenlijk. Ruzie over geld komt altijd een hoop ellende van.

2. fightforlove

fightforlove Niet meer actief

hij zit er wel mee maar durft niets te zeggen..daarom vraag ik ook jullie mening... uit mezelf zou ik daar nooit over beginnen tegen zijn grootouders...

maar ik heb jullie meningen gelezen en ik zwijg wel
    *gaat dat papiertje nu verscheuren zodat ik het niet meer hoef te zien*

3. MvS

MvS VIP lid

19 okt 2008
    5.563
    1
    36
    @ TS: ik begrijp je heel goed, hoor! :) (ik ben altijd een beetje te goed in dingen van verschillende kanten bekijken, haha)
    Breng het gewoon op een rustige dag terloops ter sprake; je merkt vanzelf hoe ze reageren en als ze meteen 'bozig' worden of in de verdediging gaan, probeer het dan te laten gaan. Dan ga je er gewoon niet uitkomen en levert het uiteindelijk alleen maar ruzie op, en dat wil je ook niet, als ik lees hoe je erover schrijft.

Succes ermee! Laat je wel weten hoe het afloopt? :)

4. fightforlove

dat weet ik eigenlijk geen eens..mn vriend is nu weg dus kan het niet vragen maar het zijn aardige mensen dus ik zelf ga uit van het 1e.....

5. Mime28

Mime28 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.050
    1
    0
    Ik neem aan dat je vriend zijn grootouders ook wel het een en ander gekost heeft. Dus je zou kunnen zeggen dat dat geld van zijn ouders ook naar hem toe is gegaan alleen natuurlijk wel op een andere manier dan eigenlijk de bedoeling was. Als je er echt mee blijft zitten zou je het idd voorzichtig aan kunnen kaarten, van wat jullie rechten zijn wat zo iets betreft heb ik geen idee.

6. Het is niet goed te praten maar hun hebben hem ook moeten verzorgen,dat kost ook geld.
    Geen oude koeien uit de sloot halen!

7. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Straks zijn ze overleden en laten ze jullie veel meer na dan die 11.000 euro. Dan schaam je je ook wel rot natuurlijk.

Verder is het jammer en rot.. mijn ouders zouden ook een bedrag voor mij gespaard hebben maar uiteindelijk is dit ook helemaal mis gelopen vanwege foute keuzes van hun kant en onvoorziene gebeurtenissen etc en kreeg ik niks en heb hun zelf nog heel veel 'geleend' en ga hier ook niet meer over mekkeren.

8. mama suus

mama suus VIP lid

18 aug 2008
    7.510
    188
    63
    somewhere
    neehoor zou het ook neit doen. als hun wettelijk voogd warne kunnen ze dat dus ook doen.

hoeveel ouders zijn er ook neit de mist mee ingegaan. en dat vraag je dan toch ook niet alsngo aan je ouders. want he het is geld wat hun voor je sparen als je er nou zelf voor gewerkt hebt dan is het wat anders. maar dat heeft ie niet.

dus vraag je zelf af zou je het ook bij zijn ouders doen als die dit hadden gedaan?

9. Mime28

Mime28 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.050
    1
    0
    Je hebt een bewijs of zo er van toch, ik zou dat toch maar bewaren, misschien helpt het ooit om dat deel van de erfenis wanneer die komt belastingvrij te krijgen. Of denk ik nu heel pragmatisch ;)

10. fightforlove

even ter verduidelijking: het geld was door zn pa en stiefma gespaard..zijn eigen vader die nu niet meer leeft heeft voor deze centen hard gewerkt.daarom heeft het ook een emotionele kant.

11. babsie

babsie Fanatiek lid

10 sep 2006
    1.432
    0
    0
    Ik zou er alleen naar vragen als ik zelf in financiele problemen zou zitten, anders zou ik het laten voor wat het is.

12. mama van Marit

mama van Marit Niet meer actief

Als zijn pa er voor gespaard heeft en een ander heeft het uitgegeven zou ik het terug vragen. Of het nu opgegaan is door beleggen of boodschappen ze hadden eraf moeten blijven. Ik zou het iig bespreekbaar maken zodat ze weten dat jullie het ook weten en er mee bezig zijn. Je kunt altijd zien wat voor reactie ze geven. Daarna kun je verder gaan denken wat je er verder mee wilt.

13. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

ik denk dat er ook gekeken moet worden naar de reden waarom de vader van je vriend het geld heeft achtergelaten voor je vriend.
    Misschien heeft hij het wel al die jaren voor zijn zoon gespaard zodat hij zijn rijbewijs kon halen, of kon gaan studeren. ik noem maar wat. Als hij om die reden heeft gespaard en het heeft nagelaten zou ik het zeker niet op prijs stellen als er aandelen zijn gekocht voor dat geld.

ik begreep dat de opa en oma niet financieel zorgden voor je vriend dus dan begrijp ik niet helemaal waarom er aandleen voor gekocht moesten worden. VAst met een lieve intentie, maar waarom gebruiken ze hun eigen geld daar niet voor? ik bedoel te zeggen dat er een risico is en ik zou niet met andermans geld waar jaren voro gespaard is aandelen gaan kopen.

14. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Is het nooit ergens officieel vastgelegd dat het geld voor je vriend bestemd is?

Wij hebben voor Sven vast laten leggen dat in het geval van ons overlijden onze financiele ervenis aan hem en zijn spaargeld tot een bepaalde leeftijd wordt beheerd door schoonvader en dat van dat geld wel studie ed betaald mag worden.

Het is dat je er nooit achterkomt als je overleden bent, maar ik zou het toch wel heel erg vinden als blijkt dat onze spaarcentjes voor hem in rook zijn opgegaan omdat opa en oma het geld verkeerd geinvesteerd hebben. Uberhaupt vind ik dat ze dat met dat geld nooit hadden mogen beleggen, want er zit een risico in dat het misgaat.

Ik zou het toch laten afhangen van je vriend. Zit hij er erg mee? Dan moet hij met zn grootouders gaan praten. Vind hij het wel prima zo? Dan lekker laten en je er maar niet mee bemoeien zou ik zeggen.

15. littleladybug

littleladybug Niet meer actief

Afgezien van het feit dat ze in mijn ogen hier niet aan hadden moeten zitten, hebben ze dit waarschijnlijk wel met liefde voor hun kleinzoon gedaan. Het feit dat mensen, die wrs lekker samen van hun oude dag wilden genieten( omdat de kids het huis uit zijn,) ervoor kiezen om hun kleinzoon op te voeden is al een groot waarderen waard (meer dan 9000 euro , want wat voor vriend zou je hebben gehad als hij naar een kindertehuis zou zijn gebracht of in diverse pleeggezinnen??) Dit alleen is al een reden om er niet over te beginnen.

Daarbij denk ik dat zijn grootouders hier zelf ook veel moeite mee hebben. Dit blijkt uit het feit dat ze er neit over willen praten. Geloof maar dat als je zoveel geld verliest (zeker als dit van een ander is en je de beste bedoelingen hebt), je dit niet in de koude kleren gaat zitten. Misschien zou je juist tegen hun moeten zeggen dat ze zich hier niet druk om moeten maken en ze bedankt voor alles wat ze wél goed gedaan hebben (of ga ik nu te ver;))
    Succes

Susy

16. marline1983

marline1983 VIP lid

11 jun 2006
    9.402
    1
    0
    hengelo
    staat het op zijn naam dan
    want als je ouders spaar rekening openen voor hem moet het op zijn naam toch

17. Fullhouse1981

Fullhouse1981 Fanatiek lid

8 jun 2010
    1.903
    0
    0
    Oosten van het land
    Ik vindt het onderhoud en de liefde van de grootouders voor het kind tienmiljoen keer belangrijker dan al dat geld.

sorry, ik vindt het ondankbaar overkomen.

18. fightforlove

ja het stond op zijn naam...

19. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Ik zou er ook niet achteraan gaan hoor. Ik denk ook dat ze het met de beste bedoelingen hebben gedaan en helaas is het niet goed afgelopen, dat is balen en je kunt je afvragen of het nu wel zo verstandig is geweest destijds, maar aan de andere kant, als het wel goed was gegaan en er was veel geld met de beleggingen verdiend, hadden jullie er waarschijnlijk geen probleem mee gehad.

Wat je niet hebt, kun je ook niet missen denk ik dan. Je kunt erom balen, maar het is gewoon niet anders. Daarbij ben ik zoals meerdere mensen hier ook van mening dat de grootouders met veel tijd en liefde je vriend hebben opgevoed en dat is niet in geld te beschrijven. Laten waaien dus ....

Daarbij (en dat is mijn persoonlijke mening), het is het geld van de vriend, ik vind wel dat het niet aan jou is om er iets mee te doen.

20. Tamale

Tamale Niet meer actief

Ik snap sommige reacties echt niet??

Tuurlijk heeft jou vriend het volste recht om er eens over te beginnen bij zijn opa en oma.
    Tuurlijk hebben zijn opa en oma voor hem gezorgd, maar daar hebben ze vast en zeker wel iets voor gekregen.
    Als zijn echte vader dit geld voor hem heeft gespaard, kan er een behoorlijke emotionele waarde aan zitten.
    Plus, dat zijn vader hun aan heeft gewezen om op het geld te passen.
    Niet om het over de balk te gooien.
    Beleggen vind ik nou eenmaal niet kunnen met geld van iemand anders en helemaal niet met emotionele waarde.
    Wie zegt dat ze het gewonnen geld aan hem hadden uitbetaald?

Ik vind dat je vriend best een gok mag wagen.
    Het IS en blijft, ZIJN geld!

Deel Deze Pagina