Geld voorschieten--> terugvragen?

Discussie in 'De lounge' gestart door Pluis81, 5 apr 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Skye

Skye Niet meer actief

Ik bedoel het niet gemeen!!! Maar wat kan je nou gebeuren als je haar gewoon opbelt en haar gewoon eerlijk vraagt of ze die €50,- al terug kan betalen! Zij begrijpt heus wel dat je daarvoor even belt hoor! En desnoods laat je je vriend gaan om het op te halen!

2. MvLiam

MvLiam Fanatiek lid

10 apr 2009
    2.053
    0
    0
    Nog druk aan de studie
    Assen
    In eerste instantie zou ik het niet terug vragen. Het gaat in mijn ogen om een klein bedrag en als je schoonmoeder het echt niet breed heeft zou ik het er gewoon bij laten zitten.
    Maar ik zou sowieso nooit iets lenen aan familie, tenminste niet zo'n klein bedrag. Dan zou ik gewoon zeggen "Hier heb je €50, ik hoef het niet terug hoor".

Maar als ik lees dat jouw schoonmoeder zelf €1 terug vraagt dan wordt het een ander verhaal. Mijn mening is gebaseerd op onze familie, en bij ons kan vrij veel en wordt ook nooit moeilijk gedaan om dat soort dingen. Maar als iemand bij mij zo krenterig is geweest in het verleden dan zou ik die €50 absoluut terug vragen.

Ik zou gewoon even bellen en vragen hoe het momenteel gaat. Of het financieel allemaal weer een beetje op orde is en of het lukt om deze week de geleende €50 weer terug te geven. Ik zou er wel even bij zeggen dat als het echt niet wil, het geen probleem is dat jullie dan nog even wachten tot het financieel wel lukt?

3. suzy83

suzy83 Fanatiek lid

20 okt 2009
    1.556
    0
    36
    NULL
    NULL
    als jij je er niet goed bij voelt moet je het terug vragen en dan moet je vriend dit begrijpen het is ook jou geld.

je kunt ook even afwachten misschien dat je later denkt ah ... het kan best deze maand...

ik denk altijd wie goed doet , goed ontmoet...

maar je moet er zelf niet bij inschieten nee zeker niet!!

4. MvLiam

MvLiam Fanatiek lid

10 apr 2009
    2.053
    0
    0
    Nog druk aan de studie
    Assen
    En mocht je het toch moeilijk vinden om het te vragen dan werkt de zin:

"Hey! Het is jouw moeder, vraag jij het maar!"

5. Skye

Skye Niet meer actief

En anders vraag je het gewoon niet terug, maar weet je gewoon voor de volgende keer dat je haar geen geld meer moet lenen!!!

6. Female

Female Niet meer actief

Dat is voor jou misschien zo, maar natuurlijk voor láng iedereen NIET zo...
    Ik vind 50 euro een heleboel geld.

7. MvLiam

MvLiam Fanatiek lid

10 apr 2009
    2.053
    0
    0
    Nog druk aan de studie
    Assen
    Pff, ik zeg toch ook IN MIJN OGEN? ;)
    Ik vind dit altijd zulke doelloze reacties. Denk je nu echt dat ik niet op de hoogte ben van het feit dat voor sommige mensen €50 veel geld is?

8. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Misschien ben ik gewoon een koele kikker, maar ik vind het gewoon een principe kwestie, wat je leent hoor je ook weer terug te krijgen, anders had je het wel gegeven.

9. Reintje85

Reintje85 Bekend lid

28 jun 2009
    981
    0
    16
    Lastige situaties! Kan me wel voorstellen dat zoiets knaagt aan je. Begrijp het eerlijk gezegd ook niet zo goed van zijn moeder. Misschien ben ik hier een beetje ouderwets in maar vind het een beetje vreemd als ouders geld van hun kinderen vragen/lenen.

In deze situatie zou ik het niet terugvragen, ze weet waarschijnlijk zelf ook wel dat zij wel elke euro terugvraagt en dat ze nu dus eigenlijk een beetje voor gek staat. En dan nooit meer wat lenen! Ik ben zowieso geen voorstander van lenen. Als mensen vragen of ze wat van me mogen lenen, en het gaat om familie en/of goede vrienden, dan geef ik het ze gewoon. Dan heb ik het natuurlijk niet over grote bedragen. Vind het zo'n vervelend iets dat mensen je geld schuldig zijn. En als ik het even niet heb of als ik het simpelweg niet wil, dan zeg ik, nee sorry ik heb het niet.

Succes met de situatie!
    xx

10. 078mama

078mama Niet meer actief

Ik zou even kijken wat ze doet de volgende keer dat je daar bent. Als mijn vader of zus mij 50 euro geeft/leent krijgen ze het ook niet terug en andersom ook niet. Maar net als MvLiam zegt, dat is in ieder gezin anders. Bij ons is dat ook niet echt een hoog bedrag maar snap heel goed dat het bij andere heel anders is. Ik zou er gewoon niet meer bij stilstaan dat ik het heb gegeven of heb aangenomen maar als het net het verschil maakt dus rood staan of niet dan vind ik dat je het terug moet vragen. O ja, hier gaat ook op: jouw moeder, jouw probleem!

11. Female

Female Niet meer actief

Lekker vijandig zo net na de pasen ;):D
    Ik zeg het alleen omdat je een paar keer laat vallen dat het een klein bedrag is.
    Ik laat je nu met rust ok, schenk nog maar ff een bak koffie voor jezelf in ;)

12. MvLiam

MvLiam Fanatiek lid

10 apr 2009
    2.053
    0
    0
    Nog druk aan de studie
    Assen
    Ik drink geen koffie.
    Enfin, voor de een is €50 een klein bedrag en voor de ander is het veel geld. Ik denk dat iedereen op dit forum daar wel van op de hoogte is en dat we dat niet aan elkaar hoeven te vertellen.

Het gaat er om of je aan familie geleend geld terug vraagt ja of nee.
    Ik geef daarop als antwoord dat €50 voor mij een bedrag is wat ik niet terug zou vragen, al helemaal niet als ik weet dat degene die het leent het erg krap heeft.

13. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ik zou het niet terugvragen, ze moet er zelf maar mee komen. We hebben het ook niet breed, maar wanneer ik mijn schoonmoeder zou kunnen helpen met 50 euro is ze welkom (ondanks dat we geen goede band hebben). Als het om honderden euro's gaat en we komen echt totaal niet meer rond die maand en kunnen geen eten meer kopen, dan zou ik misschien voorzichtig iets laten vallen. Maar 50 euro terugvragen zou ik nooit doen bij een familielid.

14. Mijkeltje

Mijkeltje Fanatiek lid

7 jun 2009
    3.029
    1
    0
    Ik zou 't wel terugvragen, maar ik ben dan ook niet iemand die daar een probleem in ziet. Ik ben zelf ook altijd zéér secuur met het terugbetalen van geld.

Je hebt 't geleend, iemand kan 't even vergeten zijn oid, dus je vraagt 't terug. Da's toch niet beledigend oid? En als iemand dat wel zo ervaart, leen ik die persoon van z'n lang zal ze leven geen geld meer.

Of het nou familie is of 'n volslagen vreemde, geleend is geleend en dan heb je 't terug te betalen. Of het nou wel of geen groot bedrag is, het gaat niet alleen daarom, het gaat ook om het principe. Ik wil iemand kunnen vertrouwen daarin en als iemand van mij geleend geld niet teruggeeft, heb ik moeite die persoon op dat gebied te vertrouwen.

Als ik geld aan iemand leen en ik zou het alsnog willen geven, zeg ik dat op het moment dat iemand mij terug wil betalen, zo van 'ach joh, hou maar'.. Stilzwijgend iemand geld laten houden doe ik niet.

Maar goed...
    't Klinkt welhaast alsof je vriend ook wat huiverig is het terug te vragen, alsof hij z'n moeder niet wil kwetsen oid. Waarom zou hij zo'n bedrag, waarvan je aangeeft dat jullie 't zelf goed kunnen gebruiken, anders laten 'waaien'?

15. suikerboon

suikerboon Bekend lid

30 dec 2007
    924
    0
    0
    arbeidster
    menen
    Moest ik mijn schoonmoeder 50 euro lenen en ik heb het al niet breed dus 50 euro is al heel wat voor mij zou ik het terugvragen. Al was het 20 euro.

16. Vlinder3

Vlinder3 VIP lid

26 jun 2006
    5.288
    1
    0
    Putte
    Pluis. zoals ik al zei, heb het er een keer met je vriend over....het is tenslotte zijn moeder, ik weet wat de band is tussen hun en door dit gaat dat echt niet kapot hoor en ook jou band met zijn moeder niet. ;) ;)

Ze heeft beloofd het terug te betalen zodra ze haar loon had en dat heeft ze nu dus....En als je vriend tegen zijn moeder heeft gezegd dat hij het niet terug wilt hebben, had hij dit tegen je moeten zeggen....Toch? Jullie hebben niet voor niets een gezamelijke rekening....

Nou, ik hoor wel hoe het afgelopen is meis.

Enne....Over het bedrag waar sommige hier over struikelen....Klein bedrag of geen klein bedrag, de een kan meer missen dan de ander!!
    En ze vraagt niet wat jullie van het bedrag vinden ze vraagt wat ze moet doen.

17. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Ik het niet terughoeven, maar in mijn familie bestaat er wel een ongeschreven regel dat we dit allemaal voor elkaar doen. Ik betaal eens een keer concertkaartjes, maar mijn zusje past ook wel eens op waar ze geen geld voor wil enz enz enz.
    En mijn ouders hebben (zoals eerder gezegd) wel meer dan 50 euro moeten uitgeven om mij op te voeden.

Maar ook voor mij is 50 euro geen ramp, ik kan dat goed missen.
    Kan het me voorstellen dat het anders is als je geen geld meer hebt om boodschappen te doen.

18. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    anders leen je 50 euro bij haar en geef je het ook niet terug... heb jij je geld weer en weet zij ook eens hoe dat is....

19. Pluis81

Pluis81 VIP lid

16 mrt 2010
    6.445
    2
    0
    Pedagogisch werker
    Brabant jonguh!!
    Goh bedankt voor alle reacties en het begrip zeg!
    Het is idd zo dat mijn vriend het wil laten zitten en ik even af wil wachten wat deze maand ons brengt. Dat is toch niet zo gek?

Als ik het geld zou hebben zou ik mijn schoonmoeder veel meer helpen dan we nu doen hoor.. Nu blijft het bij af en toe een pakje sigaretten,wat boodschapjes,benzinegeld,ze mag altijd komen eten om wat te besparen en we nemen haar af en toe een avondje mee uit. Soms gooi ik ook nog eens wat geld in haar tas als ze er is, "haal maar sigaretten of een boodschap" zeg ik dan.

Ik heb hier echt wat aan gehad meiden en ik denk/hoop dat mijn vriend heeft begrepen dat ik deze maand even af wil wachten..
    Ik laat het gewoon nog eens vallen bij hem.:)

p.s. Die kleine bedragen zoals 1 euro vroeg ze terug toen ze het beter had. Pas geleden vroeg ze 4 euro terug omdat ze voor mijn vriend een pakje sigaretten had voorgeschoten,dat begreep ik heel goed! 4 euro is bijna haar dagbudget!

20. winniethepoeh

winniethepoeh Niet meer actief

Ik zou het laten zitten. vooral omdat je zegt dat 4 euro haar dagbudget is... (dan zit ze 12 dagen zonder geld).... Hoe kan ze het dan terugbetalen??

Ik ben ook van het principe voor terugbetalen hoor. Mijn broer heeft ook weleend geld geleend, maar dat vraag ik altijd terug omdat ze hun eigen geld over de balk smijten. Dan vind ik het niet nodig mijn zuurverdiende geld daaraan te geven. Maar als iemand het erg moeilijk heeft en je weet dat diegene nu helemaal krom moet liggen om die 50 euro terug te betalen... tja dan zou ik het laten zitten. of een kleiner bedrag terugvragen.

En je geeft aan dat je eerst wil kijken of je zelf rondkomt. Maar je weet toch wel wat je vaste lasten zijn? Tel daar benzinegeld en boodschappen (+ evt cadeautjes) bij op en je weet wat je over hebt.

Deel Deze Pagina