Hallo mama's en papa's, Ik ben kraamverzorgende in opleiding, en ik hoor graag andermans ervaringen. Ik ben benieuwd wat je goede ervaringen zijn met de kraamverzorgende en wat voor feedback je evetueel hebt. Het stukje elkaars normen en waarden respecteren begrijp ik! En staat bij mij boven in m'n lijstje. Maar jullie hebben meer ervaring als geen ander, en ik ben benieuwd naar jullie reacties. Groetjes Lindsay
ik zou graag een kraamverzorgster hebben die veel verstand heeft van borstvoeding die me lekker verwend in de kraamweek met schaaltjes fruit e.d. en die zorgt dat mn huisje niet te rommelig word en dat mn mannetje ook een beetje rust krijgt. Ik denk dat je als kraamverzorgende heel erg verschillend werk kan hebben, omdat elk gezin/mensen anders zijn en andere wensen hebben ik denk dat je als kraamverzorgende alle kanten van het verhaal (tips/adviezenk) aan de kraamvrouw goed en duidelijk moet uitleggen voorbeeld: bij mij werkte het aanhappen niet zo goed, baby was erg onrustig, ik vlakke tepels toen zei ze ja je kan ook kolven, ik weet iemand die de hele tijd gekolfd heeft toen ben ik dat eigenlijk gaan doen omdat zei dat zei, maar ik had eigenlijk later achteraf liever gehad dat ze er nog bij vertelde dat de baby dan misschien moeilijker terug aan de borst zou willen en dat we ook een lk konden laten komen om te kijken/helpen, en dat de eerste tijd van bv meestal best moeizaam was omdat mama en kindje het echt even moeten leren, maar dat het daarna beter gaat maar goed, ik denk dus veel overleggen met wat het gezin wil en niet wil
Ik denk dat je vooral af moet tasten hoe het gezin in elkaar steekt en je daaraan moet aanpassen. Bij mijn dochter had ik een hele fijne kv, niet opdringerig, lief en zorgzaam. Ik kreeg een extra dag om te wegen omdat dochter te weinig aan was gekomen en toen kreeg ik een andere kv, deze was veel te overheersend voor mij. Ze keek dus helemaal niet hoe ik op dat moment in elkaar stak, maar deed gewoon wat ze wilde doen. Ik zou diep ongelukkig zijn geworden als ik die de hele week in huis had gehad! Wat ik je dus mee wil geven, probeer de moeder (en vader) aan te voelen en daar naar te handelen
Ik heb ook al twee keer een hele fijne kraamverzorgster gehad. Het enige puntje was dat het bezoek bij de eerste niet weg te slaan was en ik had gevraagd of de kraamverzorgster wilde zorgen dat ze weggingen. (even voor de duidelijkheid anders had ik het zelf gedaan, maar ik lag boven in bed en kon er door de vele hechtingen ook moeilijk uit en mijn schoonmoeder en schoonbroer hebben de hele middag en avond beneden in mijn huis gezeten) Ik denk dat de kraamhulp het moeilijk vond om er iets van te zeggen, dus dat was wel jammer. Maar begrijp ook wel dat het een beetje in je moet zitten... Verder is het idd prettig als ze je op tijd een boterham met wat thee ofzo brengt. Daarna vind ik het ook prettig als mijn wc, badkamer enz schoon blijft.
lekker wat verstand van BV vind ik wel heel belangrijk! en dat ze mij zo veel als kan en ik wil zelf ook laat doen! daarnaast mag ze van mij ook wel een vlotte babbel hebben, beetje gezelligheid is wel belangrijk! gelukkig was dit in mijn geval ook zo!
Ze moet doortastend zijn en zeker overkomen. Als nieuwbakken moeder ben je dit vaak zeker niet en de kraamhulp trek je je dan aan op.
Vooral sturend... hulp waar nodig.. openstaan voor vragen...en deze evt zelf ook aanbieden.. wat wil je nog weten etc etc. Dat deed ze bij mij overigens heel goed. Goed geholpen met bv, .. was rustig aanwezig en gaf antwoord op mijn vragen bijv. trainen van bekkenbodemspieren ... tevens heeft ze super gehandeld toen bleek dat ik in de kraamweek hevige koorts kreeg. Dokters dachten in eerste instantie aan stuwing.. daar kun je ook koorts van krijgen.. zij, en ik ook natuurlijk zeiden dat dit niet het geval was. Bleek dat ik nog een stuk placenta in me had... ze heeft direct gezorgd dat ik in de kraamweek met spoed naar het ziekenhuis kon gaan voor een echo!
Ik heb net de intake bij de kraamzorg gehad. Omdat mijn vader momenteel doodziek is van zijn kanker, en niemand weet hoe nu verder, heeft dat erg veel effect op mijn zwangerschap en geboorte. Ik heb hierdoor wat aanpassingen moeten doen, o.a. in mijn geboorteplan. Anyway, ik heb gevraagd om een kraam die wat 'levenservaring' heeft, omdat ik bang ben dat het niet een en al roze wolk zal zijn, en ik daarin een stukje begrip en steun zoek. Die ook zonder meer zal accepteren als ik besluit dat ik de BV niet trek. Ik maak me geen illusies, de spanningen die de ziekte van mijn vader met zich meeneemt, maakt het heel reeel dat het me gewoon niet gaat lukken. Heb ook heel eerlijk gezegd dat ik er tegenop zie als er een heel jong vrolijk meisje komt. Klinkt heel stom, en als de situatie anders was geweest had dat jonge vrolijke meisje gewoon welkom geweest.
Helemaal mee eens! Vind dat heel erg belangrijk. Ik vertrouwde ook volop op mijn vorige kraamhulp. Mijn zoontje groeide niet zo goed de eerste week maar we waren er hard mee bezig (nakolven en fingerfeeden na de bv) dus dat duurt even een dagje. Kwam op dat moment een vervangende verloskundige op hoge hakken en veel parfum langs tijdens onze rusttijd die even kwam vertellen dat ik mijn zoontje maar kv moest gaan geven, en wel direct (ondanks dat er ernstige allergie in de familie zat en ik dus heel graag bv wilde blijven geven). Was zo blij dat mijn kraamhulp toen voor me opkwam en later zei 'dat we er wel uitkwamen samen op haar manier'.. Denk daar nog met warme gevoelens aan terug.
Bij Levi had ik een schat van een vrouw als kraamverzorgster. Kwam 'sochtends de nacht doorspreken met een bakje thee en een klein praatje. Daarna ging ze vaak gewoon lekker haar eigen gang in huis wat ik zelf erg prettig vond. Hoor wel eens dat er ook kraamverzorgsters zijn die het hoognodige doen en verder hun tijd alleen maar zitten vol te kletsen aan het kraambed. Daar zou ik zelf echt niet blij mee zijn. Ik vond het ook erg fijn dat ze me aanvoelde. Ze had al snel door dat ik na een uur kraamvisite wel klaar met ze was en dan vroeg zij ze netjes te vertrekken ( voor een kraamverzorgster vaak makkelijker dan voor de kraamvrouw zelf.zeker als het om familie gaat ) Voor deze keer heb ik aan de kraamzorg eigenlijk maar twee "eisen" doorgegeven en die zijn 1) dat ze me goed kan begeleiden bij de borstvoeding.dit was bij Levi echt een drama en ipv dat de kraam me uitlegde hoe hij goed aangelegd kon worden legde zij hem steeds voor me aan, dus snachts en na die eerste week was ik nog steeds aan het knoeien. 2) dat ze ook goed om kan gaan met wat oudere kinderen. Voor Levi veranderd er toch ook een hoop dus zou het fijn vinden als de kraamverzorgster ook op hem kan inspelen qua aandacht etc. Advies : Praat met het gezin. vraag hoe ze tegen dingen aan kijken, wat ze graag wel en niet willen, geef goed advies maar dring je niet te veel op.Als je het zelf niet zeker weet overleg het dan.
Ik heb er twee gehad. Omdat het mijn eerste was, had ik absoluut niet door wat een kraamverzorgster allemaal moest doen. De eerste was echt heel aardig, maar deed NIKS in huis. Als ze klaar was met mijn controle, ging ze haar tijd opvullen met het schrijven in m'n kraamboek. Dit duurde echt een uur, als het niet langer was. Een keer had ik ontzettend last van stuwing, kreeg daardoor vlakke tepels. Ze kwam langs, ging wachten tot mijn man tepelhoedjes had gekocht en we gingen daarna pas oefenen ermee. In de tussentijd had ik nog niet eens ontbeten (was al 15.00) en stond toen maar zelf op om thee voor ons beiden te zetten en een broodje voor mezelf te smeren. De tweede was écht top. Ging gelijk aan de slag, was ook wel spontaan, maar ging niet op mijn bed zitten om haar tijd uit te zitten (zoals de eerste), maar nog even strijken, wc doen, etc.
Nee, ik hoef dit keer geen kraamzorg. Ik heb al een paar vervelende ervaringen gehad en ik zie dat deze keer niet weer zitten.
@Kaatje: bedoel je mij? Zo ja, nee heb er geen melding van gemaakt. Ze zei nog een tig keer voordat ze wegging: Ohh, bij de volgende zou ik het geweldig vinden als ik weer mocht komen. Ik vind jullie zo aardig. Maar dat wil ik absoluut niet meer. Ze was echt heel aardig hoor, maar ze praatte zo ontzettend veel en deed niks aan het huis.
Ja ik bedoelde jou. Zou het dan bij de volgende gewoon aangeven hoor,dat je haar iig niet meer wilt hebben.
Wij hebben een super kraamhulp gehad. Ik had me er geen voorstelling van gemaakt maar de onderstaande dingen zorgde ervoor dat ik het go goed ervaren heb: * Zeker overkomen! Het is allemaal al spannend genoeg, als er dan een onzeker iemand bij staat dan weet je het als nieuwe moeder helemaal niet meer. * Ondernemende houding; Niet afwachten maar meteen handelen. Dag 4 (na KS dus kwam net uit het zkh) had kleine nog meconium dus wilde ze meteen wat bij gaan voeden en ik kolven voor productie. * Vantevoren dingen vertellen; zoals het navelklemmetje hoe en wat, dat meisjes een beetje bloed bij de urine kunnen hebben enz * Me vrij laten; ik deed al vrij snel weer vanalles na mijn ks, ze zei steeds; jij voelt het en jij moet je rust nemen en aangeven wat je niet kunt. Ipv "Je doet teveel". Ik werd ook niet naar bed gestuurd, ze vroeg gewoon lief "Ga je nog even lekker rusten?" * Gezellig! Ook gewoon even kletsen over iets anders dan baby's en doortastend over de zwangerschap enz. Ik vond het heel fijn om mijn complete verhaal nog eens te doen (miskramen, heftige zwangerschap, ks) en daardoor snapte ze meteen dat ik wat "Overbezorgd" was en gaf ook aan dat ik hier indicatie 9e en 10e dag voor kon krijgen * Huishouden: Niet overdreven maar wel gewoon netjes, prima * Verwennen: Ontbijtje op bed, fruithapjes in de meest creatieve vormen enz * Verstand van zaken: Van veel op de hoogte en eerlijk zeggen wat je niet 100% weet, dan is internet vaak een goede optie om er (desnoods samen) het juiste antwoord te vinden. Deze vrouw was pas 2 jaar kraamverzorgende, dit hoorde ik op de laatste dag pas, maar daar was dus niets van te merken geweest!
Ik heb een geweldige kraamhulp gehad, we hebben allebei een traan weggepinkt toen de week erop zat ! Wat ik zo goed aan haar vond: - ze kon perfect de balans vinden tussen aanwezig zijn, tips en adviezen geven, en aan de andere kant mij en mijn vriend zelf ons ding laten doen. Dit was ons tweede kindje, dan heb je nou eenmaal wat minder sturing nodig dan bij een eerste. Dat voelde zij prima aan. - ze gaf ons een heel feestelijk gevoel door bv het fruit in een cocktailglas met een gesuikerd randje te brengen, zo leuk! - ze zorgde ook goed voor mijn vriend, dat vond ik zo lief. Zorgde dat hij ook niet alleen maar liep te rennen, stelde voor dat hij ook eens mee ging rusten 's middags. En dat alles zonder betuttelend te doen. Dat waardeerde hij heel erg. - ze kon heel goed omgaan met ons oudste dochtertje. Ik kon ook goed met haar praten over hoe het voor Julie was om een zusje te krijgen en hoe met Julie om te gaan (de eerste dagen had ze best nukkige buien), daar had ik veel aan. - ze hield mijn huis goed bij, vond ik erg fijn. Ook fijn dat ze vantevoren met mij overlegde hoe ik dingen gedaan wilde hebben, bv de was. Ik ben nogal een pietje precies en vind het moeilijk zulke dingen uit handen te geven. Doordat zij inspeelde op hoe ik dingen gedaan wilde hebben, voelde ik me een stuk relaxter. - nog een hele belangrijke: ze kon zich heel goed verplaatsen in mijn situatie en gaf niet klakkeloos een standaard advies. Ik wilde graag BV geven, maar doordat ik een borstverkleiding heb gehad gaf dat wel moeilijkheden. Ze heeft samen met mij contact gelegd met de lactatiekundige, die zei dat de kans op het slagen van BV minimaal was. En dat ik daarbij hele dagen zou moeten kolven. De kraam heeft me toen geadviseerd lekker de fles te geven. Ik heb tenslotte nog een klein meisje rondlopen, BV zou me veel te veel gaan kosten. Dat zij dat adviseerde, heeft me geholpen het idee van BV los te kunnen laten en een happy mama te zijn die de fles geeft.
-praten over de bevalling. dat hebben mijn 4 kv's niet gedaan, geen een. ze zijn dan wel niet bij de bevalling geweest, maar ik had juist zo de behoefte om er over te praten. verder had ik SUPER kv's, de laatste was nog wel de beste! die maakte er echt een feestje van!! fruit in een leuk glas, met een sapje en een vlaggetje erin. Boterham leuk gesneden etc. smaakt toch net wat beter dan een appel en een schilmesje lief voor de andere kindjes zijn! ik was daar ZO onzeker over, maar oh wat ging het goed
Advies van de kraamhulp en lactatiekundige was om te gaan kolven omd e melk goed te stimuleren mij is ook niet verteld dat de kleine daarna moeilijk aan de borst zou drinken, heb echt een rot kraamperiode gehad en totaal niet genoten. Heb me aan alles en iedereen rot geirriteerd en dat neem k ze zeer kwalijk. Uiteindelijk gestopt met de borstvoeding de kleine was gewend geraakt aan het flesje en viel na 5 min aan de borst in slaap moest haar wakker houden en voeden duur de een uur en na anderhalf uur kwam ze alweer. Super zware tijd gehad dus. Hopen dat de borstvoeding bij een volgend kindje wel lukt. Ben zelfs naar een info avond over borstvoeding geweest en daar hebben ze hier ook niks over verteld ERG jammer.
heb door omstandigheden 2 kraamverzorgsters gehad, waren allebei prima, alleen... de een was erg slordig, zelfs mn vriend viel dat op (nou dat zegt wat)en vergat soms dingen. en de ander kon niet op tijd komen. die laatste stuurde thijs voor zn 1 verjaardag wel een kaartje, terwijl we helemaal geen contact hebben met haar, stelde ik dus erg op prijs. en veel fruit aanbieden, ik had het in de koelkast, maar moest het wel voorstellen.