Hallo allemaal, mijn man en ik hadden het laatst over het volgende: Het valt ons op dat kinderen om ons heen omkomen in het speelgoed. Vaak spelen ze dan maar met een paar dingen, of zelfs het liefst met een servetje of een lepel. Wij houden niet zo van die overdaad en willen de hoeveelheid speelgoed graag wat binnen de perken proberen te houden. Mijn vraag: Is het raar om bij de geboorte van een kind om een financiële bijdrage te vragen "voor later". Dan voorkomen we speelgoedbergen en kunnen we van dat geld bv. te zijner tijd een driewieler of een fietsje og een schommel of zo kopen. Bij bruiloften is het inmiddels meer regel dan uitzondering om een "envelopje" op de kaart te zetten, maar bij geboortes heb ik het volgens mij nog nooit gezien. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en meningen. Groetjes Maris
Ik ben het met je eens dat de kids van tegenwoordig omkomen in het speelgoed. Ik doe het bij mijn neefjes en nichtjes zo dat ik een klein cadeautje geef en verder geef ik aan mijn zus geld dat ze voor hen opzij legt voor een grotere uitgave. Maar ik geloof niet dat ik het op mijn geboortekaartje zou zetten. Pim
Het is inderdaad niet zo'n gek idee... Maar ik zou het zelf niet op het geboortekaartje zetten... Maar 1 moet de eerste zijn he, bij bruiloften is er toch ook iemand mee begonnen? Je hebt trouwens wel helemaal gelijk over dat speelgoed... Ik hoop dat ik niet teveel knuffelbeesten ga krijgen (eigenlijk ondankbaar....)
Ik heb aan de mensen die belden om te vragen wat we wilden, gezegd dat we graag geld wilden. Maar heb t niet op t kaartje gezet.
Bedankt voor jullie reacties! Voor mijzelf vind ik tot nu toe de optie om het gewoon aan mensen te vertellen denk ik de beste. Al is de "pamperrekening" ook wel erg goed bedacht! Bedankt voor jullie reacties, ben blij dat ik niet de enige blijk te zijn die er zo over denkt! Ook ben ik benieuwd of er nog meer reacties komen! groetjes Maris
je kan ook een spaarrekening openen voor je kleintje en de rekeningnummer op het geboorte kaartje zetten. groetjes Talia
Mijn schoonouders hebben voor onze dochters een spaarrekening geopend . Elke maand spaart ze daar 5 euro op ( is niet veel , maar reken eens uit in 18 jaar ) en elke verjaardag komt er nog eens het geld bij dat eigenlijk voor de verjaardag was bestemd . Ze koopt dan wel een heel klein dingetje omdat kleintjes dat nu eenmaal verwachten en nog niet begrijpen dat oma en opa sparen voor ze Ik zelf was heel erg blij met dit kado omdat ze al zoveel speelgoed hebben en krijgen . Groetjes Joyce
wij hebben zelf een rekening geopend omdat me zo vaak gevraagd werd wat we nog nodig hadden voor de kleine en ik eigenlijk alles al had zei ik gewoon van stort maar wat op de kleine zijn rekening. ook omdat wanneer hij ouder is vaak geld word gegeven als kado zo kan hij makkelijk sparen en heeft hij er later ook wat aan. wij zelf storten er iedere maand 25euro op. groetjes Talia
Het idee is heel leuk, jammer alleen dat de uitwerking soms niet helemaal loopt zoals gehoopt. Ikweet niet hoe het daar bij jullie in België gaat, maar in tegenstelling tot vroeger, dat je zo een spaarrekening kon openen voor de toekomstige kleine of net geborene ( ik heb bij de 1e en 2e van mijn moeder een door haar geopende spaarrekening gehad, met een 1e storting) Nu blijkt dat dus allemaal veranderd (december 2005 nieuw familielid erbij) te zijn dat dat niet meer mogelijk is dat je tegenwoordig bij het openen van een kinderrekening ook al zijn of haar sofinummer etc. nodig hebt, en die krijg je pas na ongeveer 2 a 3 wkn toegestuurd....de belastingdienst...leuker kunnen we het niet maken...
Wij gaan ook een rekening openen voor de kleine. Daar storten we elke maand 10 euro op. Als ze 18 is heeft ze dan in ieder geval ongeveer 2160,- op de rekening. Is een klein beginnetje voor de toekomst!
hai , ik ben 37 weken zwanger en omdat mijn kind waarschijnlijk nu al een inloopkast nodig heeft hoef ik er dus geen kleding meer bij en tja soms is niet alle kleding /speelgoed wat je krijgt jou smaak wij doen dan op de geboortekaart als kadotip een kadobon dan kan je zelf als je wat nodig heb daar gebruik van maken dus misschien is een kadobon ook geen slecht idee ik hoop dat je er wat aan heb groetjes
Ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar hier in België wordt er heel vaak een geboortelijstje gelegd bij een bepaalde winkel. Daar zetten we dan alle spulletjes op die wij leuk vinden en kunnen gebruiken. We melden dan gewoon op het geboortekaartje dat er een lijstje ter beschikking ligt in die bepaalde winkel. Mss ook een idee als je geen geld wilt vragen.
Persoonlijk zou ik er niet zo gecharmeerd van zijn eigenlijk. De helft van de lol is voor mij iets persoonlijks uitzoeken voor de baby (en de ouders) Een envelopje op een geboortekaartje zou op mij dan ook best raar overkomen, hoewel ik de insteek wel begrijp. Ik zou dan eerder om kadobonnen vragen of zo. (Wij hebben inderdaad ook best veel speelgoed. Maar nog lang niet zo belachelijk veel als mensen in onze omgeving merk ik. Ik wissel het speelgoed daarom gewoon af. Zo hebben ze niet een hele berg om uit te kiezen en blijft het speelgoed toch spannend.)
Ik heb 1 keer een geboortekaartje gezien waarop als kadotip een envelopje stond. Ik was daar eerlijk gezegd niet van gecharmeerd. Ik ben ten eerst van mening dat wanneer je iemand geld geeft (voor welke gelegenheid dan ook) je je er makkelijker vanaf maakt, dan wanneer je speciaal voor die persoon een kadootje gaat uitzoeken. Ik probeer in kadootjes altijd een persoonlijke noot te brengen, en hou er niet echt van om geld te geven(vind dat de easy way out). Maar goed dat terzijde, want er zijn heel veel gelegenheden waarbij geld geven tegenwoordig heel normaal is, en waar ook een beetje 'vaste bedragen' voor staan....Want daarmee kom ik op mijn volgende probleem: Oke, je gaat geld geven, maarre.......Hoeveel dan?? En waarom?? Ik heb bv echt familieleden die onthouden wat een ander geeft, en waarbij niet alle bedragen gewaaderd worden (dan is een kado geven ineens ook veel gemakkelijker, want daar haal je het prijskaartje vanaf!) Aan de andere kant kan ik me wel voorstellen waarom ouders graag ipv kadootjes te krijgen, liever de spaarrekening van de kleine uk zien groeien. Als je het dan toch op een kaartje kwijt wilt, zou ik dat subtieler doen dan in de vorm van alleen een envelopje. Ik kreeg pas een trouwkaart waar bv op stond: "Uw aanwezigheid is ons veel meer waard dan geschenken, maar overweegt U toch een kado, dan graag zo...(gevolgt door een envelopje)" Dat kwam op mij uitermate vriendelijk over! Niemand gaat naar een bruiloft zonder kado, dus op deze manier was het toch heel prettig duidelijk gemaakt. Zoiets is vast ook wel te verzinnen voor een geboortekaartje(want ook niemand gaat met lege handen op kraamvisite)...Een rekening nummer erop zetten vind ik persoonlijk iets minder subtiel (maar het is maar net wat je gewend bent natuurlijk!)
Zoiets vind ik ook erg moeilijk. Ik denk dat niemand erop zit te wachten dingen te krijgen die je zelf niet leuk vind, maar wel goedbedoeld is. Of wat je niet verantwoord vind voor je kind. Zie het maar weer eens subtiel weg te moffelen Dus dan vind ik zoiets een erg goed idee. Gewoon die zin van wat ze op die trouwkaart hadden gezet vind ik ook wel kunnen eigenlijk!! Liefs Sinnamon
geld vragen zou ik nooit op het kaartje zetten. we hebben wel evt een lijstje, voor als er mensen zijn die wat willen geven, voor de rest zien we wel, je krijgt het ook maar, vind ik en....het is wel leuk als je ziet oh van die krijg ik dat en van die dat... omdat ik babykleertjes maat 50-56 genoeg heb zal ik wel zeggen niet de kleinste maat geven, het is wel leuk als je typische jongens of meisjes kleding krijgt, omdat we nu alles neutraal hebben. we weten nl niet wat het geslacht is...
Met de geboorte laten we de mensen altijd zelf kiezen, maar met de verjaardagen vragen we aan de familie inderdaad ook geld en met sinterklaas ook. Een kleinigheidje prima, maar met drie kinderen gaat het anders inderdaad wel erg hard. Zelf doen we dan vaak ook een kleinigheidje en de rest naar de spaarrekening.
Ik denk dat het er ook aan ligt hoeveel familie/vrienden je hebt. Wij hebben geen grote familie en ook geen belachelijk grote vriendenkring. Verder bewaar ik het bonnetjes van een cadeautje altijd en ik zeg er altijd bij dat het geruild kan worden.