Als je ze amper ziet, kent de volle prijs... anders een korting. Wij hebben een rijschool en helpen familie ook wel eens voordelig op weg maar voor niks gaat de zon op. Ik weet niet waar het om gaat maar helemaal als je er zelf ook kosten aan hebt
me vriend is erg handig en wordt ook veel gevraagd, eerst deed hij het voor niks maar we hebben zelf met een verbouwing gemerkt dat mensen ons dan niet helpen prima maar nu vraagt me man toch wel geld voor het klussen
ik zou ook iets van 15% korting geven, zeker omdat je weinig contact met ze hebt. mijn man heeft ook een eigen zaak en mensen vragen hem ook regelmatig iets voor hun te doen, hij deed het eerst altijd gratis maar nu alleen nog voor goede vrienden en directe familie waar we goed contact mee hebben, anders wordt je zo´n filantropische instelling, mensen kwamen hier echt aan de deur met het idee van "dat doet ie wel even" en verbaasden zich dan over hoeveel tijd er toch in gaat zitten. dus schaam je niet, ik zou er wel geld voor vragen maar met een korting.
Ik zou nooit geld vragen aan mijn familie. Hier word ook tegen de tijd dat de belastingen gedaan moeten worden hele stapels papieren door de hele familie afgegeven, ik doe het graag voor ze. Nu is het wel zo dat wanneer ik iets van hun wil ze me ook helpen.
45 of 50 idd van maken. Neef van ons heeft al een paar keer ritjes gemaakt voor ons met spullen (bank en babykamer) daar rekende hij ook 50 euro voor, vind niet dat als het familie is dat het dan gratis moet zijn, het is toch je werk. Als hij het aan een ander vraagt moet hij ook betalen. Ik betaal dan liever aan familie die het ook kunnen dan aan een vreemde Manlief klust ook wel eens bij vrienden van ons, ook dan vragen we een prijsje, niet de hoofdprijs uiteraard maar bedoel meer, je hebt er wel voor gewerkt en een dag voor niks werken in je eigen vrije tijd is ook weer niks.
Hier ben ik het mee eens ze weten je anders ook 'niet' te vinden toch? Of lees ik het verkeerd. Vaak gaan familieleden er gewoon maar vanuit dat je korting geeft, of dat je dit voor niets doet. (bij mijn man zijn kant) Vorig jaar heeft hij de computer van een familielid gemaakt. Dat is zijn werk. Toen moesten wij oppas hebben voor de kinderen. SM kon niet oppassen die dag. Toen had ze het LEF om geld te vragen Kijk, en dan zeg ik... dit is een keer en nooit meer. Hij had ook rustig geld kunnen vragen maar omdat het 'familie' is wou hij dat niet doen. En daarvoor kreeg hij stank voor dank. Daarom volle poule, en als het echte vrienden of familie is wat echt dichtbij staat voor niets. Dat is mijn mening haha!
Als je verder geen contact met hem hebt zou ik gewoon je normale tarief vragen hoor. Of als je daar problemen mee hebt een korting geven. Vrienden en familie waar je wel veel contact mee hebt is totaal iets anders.
Ik zou 10% korting geven en een offerte opsturen. Of hoe je dat anders bij klanten doet die geen familie zijn...
als je al zegt dat je man wel geld betaald als hij zijn haar laat doen bij hun zou ik ook gewoon geld vragen. Als je je er beter bij voelt kun je wat korting geven, maar je hebt zo te lezen ook nauwelijks contact met hen.
In dit geval zou ik het zien als een zakelijke transactie en dus het normale tarief hanteren. Deze neef doet immers een beroep op jouw diensten via het zakelijke e-mailverkeer. Als hij graag een korting had willen hebben, dan had hij ook even persoonlijk contact kunnen opnemen. Kortom, ik zou het afhandelen als iedere andere opdracht die je krijgt. Persoonlijk denk ik ook dat het verstandig is zakelijk zakelijk te houden, om vervelende of onhandige situaties binnen de familie te voorkomen: Dit is werk voor jou, daar gaat tijd in zitten en daar hoort een vergoeding tegenover (is tenslotte toch je inkomen). Daarbij kunnen er op deze manier duidelijke afspraken gemaakt worden over onder meer de projecttermijn, de opleveringsvoorwaarden en betalingstermijn. Zaken waar zowel 'je neef' als jij op terug kunnen grijpen. Overigens lijkt het erop dat zijn vrouw er net zo over denkt, aangezien zij ook gewoon geld vraagt voor het knippen.
Wij hebben thuis wat dat betreft een regel, aan familie en vrienden vraag je nooit geld. Maar ja, dat is voor iedereen persoonlijk natuurlijk. Maar ik zou het dus gratis doen.
Gewoon 70,00 vragen. Voor niets gaat de zon op! Maar vooral omdat ze meer "kennissen" zijn dan familie. En omdat je man ook gewoon het volle pond moet betalen.
ik zou voor fam niks vragen maar verre vage fam wel. zijzelf heeft er blijkbaar geen problemen mee want ze doet het zelf ook zeg je, ik zou dan inderdaad iets korting geven.
ik lees net in de reactie boven mij dat je man het volle pond betaald voor knippen. dan zou ik ook gewoon voor het volle pond gaan en het via de zakelijke email houden.
als je het wilt doen (de opdracht), dan zou ik iets mailen in de trant van,prima, wat zullen we afspreken? in ruil voor een paar knipbeurten? zo hou je het luchtig en ruimte voor hen om iets leuks aan te bieden.
gewoon volle pont hoor, je ziet elkaar nooit(amper) en zij doen het gewoon via het zakelijke email, dus dan zou ik het ook gewoon zakelijk doen. als het nu je ouders zijn of je allerbeste vriendin, dan vind ik dat een andere zaak. mijn vader doet de boekhouding van mij en mijn vriend bv helemaal gratis. maar ik koop bv het voer voor hun kat (mijn oude kat)
Nou ik heb hem vandaag een mail terug gestuurd dat ik 50,- reken. En kreeg net een reply waarin hij me nog bedankte voor de korting Hij had dus niet verwacht dat ik niks zou vragen. Ik ben ze alleen maar een keer tegen gekomen met het uitlaten van onze hond, dus ik ken ze echt amper. Mijn man heeft een grote familie, en daarvan hebben de neven echt nooit contact met elkaar, en ook nooit gehad. Mijn man vond dat ik gewoon de volle prijs moest vragen, maar ik vind dat zelf altijd heel raar. Juist omdat ik dat normaal nooit zou doen. Dus dit is een mooie tussenweg Bedankt voor jullie reacties!