Volgens mij de grootste onzin. Een kitten kan de huid van een slang erg beschadigen met hun nagels. Er worden eerder ratten of konijnen gevoerd aan slangen.
Zoals hier ook al is genoemd, wat veel mensen dus niet weten, is dat er inderdaad mensen zijn die op marktplaats speuren naar gratis diertjes om aan hun slangen te voeren. Kittens weet ik niet, de gedachte alleen al maakt me kotsmisselijk, maar ik weet dat ze dat zoieso doen met kleine konijntjes. Ik zou er inderdaad wel kosten voor vragen die je ZELF hebt uitgegeven aan de kittens voor hun welzijn. Ik zou er zelf geen winst op willen maken. Je bent immers geen professionele katten fokster dus ik vind eerlijk gezegd ook niet dat je er dan winst op zou moeten maken...
Ikheb mijn kittens toen ook op mp gezet voor 15 euro p.s. Bekende niet, me vriendin natuurlijk gratis gegeven Het ging mij er ook om dat ze een goed huisje krijgen en geen voer zullen zijn.
Ik heb zelf in het verleden meerdere nestjes gehad, de eerste nestjes verkocht ik voor 20 euro, maar vanaf toen heb ik ze altijd voor 75 euro verkocht, en zeker niet om eraan te verdienen, aan het eind van de rit had ik er meestal nog verlies op gemaakt ook. Meerdere keren ontvlooien en ontwormen met speciaal dierenartsmiddelen, geen frontline of andere rotzooi.. goede brokjes en ze krijgen altijd gekookte uitgeplozen biologische kip en tonijn en zalm. En nu ook de sterelisaties. Maar mijn rede was omdat we hebben gemerkt dat voor veel mensen een klein bedrag vaak lijdt tot een impulsaankoop, via via hoorden we dat veel kittens uiteindelijk bij het dierenasiel terecht waren gekomen of herplaatst, omdat het toch allemaal duurder en lastiger was dan gedacht. 75 euro is voor veel mensen net een bedrag waar je toch even extra over na moet denken. Vaak kregen we dan ook mensen aan de telefoon met klachten dat ze het belachelijk vonden dit bedrag en dat ze dat niet over hadden voor maar een gewone kitten.. JUIST en dat zijn dus juist de mensen die je niet wil hebben als aanstaande eigenaren van je lieve kitten. De mensen die dat er wel voor over hebben, hebben dus ook bij ziekte van de kitten dat bedrag over om met ze naar de dierenarts te gaan.. De mensen die uiteindelijk onze kittens ophaalden hadden ook die mening en zochten juist naar kittens die voor wat meer verkocht werden, zodat ze niet het gevoel hadden dat we even snel van de beestjes af wilden. Onze kittens bleven wel altijd tot ongeveer 14 a 15 weken bij de moeder, in principe belden we altijd als de moeder de kittens af ging stoten. dat is de perfecte timing voor een nieuw huisje, voor de kitten, maar ook zeker voor de moederpoes!
@Safiya: Heel goed! Ben het helemaal met je eens en heb er weinig aan toe te voegen . Een ziek dier (of een dier dat een ongeluk heeft gehad) kan ook behoorlijk wat kosten en je wilt geen baasjes die dat er dan niet voor over hebben.
ja "ongeluknestjes" zou ik puur idd de kosten van alles doorberekenen , 20 euro is een nette prijs, net wat beter dan gratis (dan krijg je van die mensen die vaak totaal niet over hun aankoop nadenken en het in een impuls aanschaffen) Fokkernestjes vind ik heel wat anders, ze betalen daar vaak dekkosten, echo's, dierenartskosten, stamboomkosten e.d. daar gaat een heel ander bedrag inzitten...
en een rat kan niet beschadigen haha maar goed in principe kan het wel maar of het ook werkelijk gebeurd heb ik geen verstand van maarja why not, grote slangen, grotere prooien
Ik zou idd ook altijd geld vragen, ook al is het maar om te voorkomen dat ze als voer gaan dienen. Je kunt altijd nog bij het daadwerkelijk ophalen het geld weg laten. Als ze maar niet gratis af te halen zijn op internet. En een kitten heeft echt geen schijn van kans, als ze in een terarium worden gegooid. Kijk maar eens naar natuurfilms. En als die mensen zelf vragen om ze later op te halen, kun je zeker het voer wel doorrekenen. Je bent toch geen asiel of kennel?? En ook die vragen geld. Gr. Carlien
Kittens worden wel degelijk als slangenvoer gebruikt. Is niets geen onzin aan. Een slang in vrijheid zal zich net zo makkelijk tegoed doen aan kittens en nog wel grotere dieren ook. Daarnaast zijn er dusdanig zieke mensen die een kitten desnoods gewoon ontklauwen voor ze hem voeren. En dat is niets geen overtrokken verhaal, die waarschuwingen hebben jaren terug bijna elke kattenvereniging in binnen en buitenland afgegeven. Google er maar op, slangen eten gewoon kittens. Daarom ben ik ook niet voor het gratis weggeven van een HTK-kitten. Laat dan de poes steriliseren, heb je ook geen kittens meer.
Zo, petje af voor je hoor! Meer mensen zouden zoals jij wat meer bezig moeten zijn. Vaak gaan kittens al met 6 weken weg . Veel te jong. Als fokker mochten wij dat natuurlijk niet. Mocht pas vanaf 12 weken (en terecht). Bij mij was het altijd 13 of 14 weken. Een week na de tweede enting zodat ik zeker wist dat er geen naweeen van die enting waren.
ik ben zelf een actief reptielenhouder en ook actief op reptielenfora, en ik kan je zeggen dat de hoeveelheid kittens die gevoerd worden aan slangen echt nihil zijn. mensen die reptielen houden hebben doorgaans echt nog wel etisch gevoel op een enkeling na (maar wie zegt dat de kitten niet opgehaald wordt voor een vuurwerk experiment van tieners?!). daarbij is het zeer onverstandig een kitten te voeren aan een slang, daar de kitten de slang naar alle waarschijnlijkheid zal verwonden. wonden kunnen infecteren en een reptiel kan daar snel aan overlijden. dus die boemanverhalen zijn wellicht niet uit de lucht gegrepen, maar wel zwaar overdreven. wat betreft een vergoeding: als het een oepsnestje is, zou ik er geen geld voor durven vragen, ik was al lang blij geweest dat ze een onderkomen hadden gevonden, had ik mijn dier maar moeten laten helpen. wat betreft de 2 weken vakantietijd: daar zou je een vergoeding voor kunnen vragen, aangezien het de bedoeling was dat ze eerder weg zouden gaan. naast reptielen hebben wij trouwens ook 5 katten en tientallen weeskittens grootgrbacht die via het asiel binnen zijn gekomen, dus ik heb voor beide diersoorten een zeer warm hart.
wellicht meer dan kittens, maar nog steeds niet zoveel als mensen denken. daarbij heeft een slangenhouder liever een voederdier waarvan hij weet hoe het gevoerd is. dat is namelijk ook van belang voor de slang. ik ken geen enkele slangenhouder die op mp advertenties afloopt voor gratis knaagdieren om deze te voeren, ook reptielenhouders hebben wel een beetje gevoel hoor
Haha.. Natuurlijk hebben jullie gevoel vind een slang ook wel facinerend, maar vind mijn vriend niet war.. Schijtlaars!
haha, ben zelf ook niet van het slangen voeren. ik zou dan zelf de voederdieren willen fokken, om zeker te weten dat het goed voedsel wordt, maar zou me er dan ook veel te veel aan gaan hechten. bij mij zou het dan echt zijn 'oh nee, daar gaat bartje, weet je nog toen hij zo schattig in de tralies hing om te bedelen voor een zonnebloempitje?!?!?!' hahahaha