Geld wat de kinderen krijgen van opa, oma, ooms, tantes, voor zwemdiploma, verjaardag, zomaar oid gaat hun eigen spaarpot in. Ze mogen daarvan in principe kopen wat ze willen. Ze sparen soms ook echt zelf voor iets wat ze graag willen hebben. Wanneer ze iets duurders willen hebben, laat ik zien wat er nog overblijft en dan moeten ze er nog een paar nachtjes over nadenken. Dochter wilde bijv. iets van Lego Friends van 30,- maar dan zou gelijk al haar geld op zijn. Ze wilde het toch echt en was daarna super trots dat ze het van haar eigen gek gekocht had. "Onzinnige" dingen betaald dochter ook met geld uit haar spaarpot. Zo wilde ze bijv. per se gekleurde notitieblaadjes van de hema Compleet nutteloos natuurlijk en ga haar ook niet steeds vanalles geven, dus hoppa 1 euro uit haar spaarpot.
als mijn zoon van 5 geld krijgt voor zichzelf dan mag hij in principe ook zelf weten wat hij wil kopen. meestal wil hij niks kopen want hij wil zijn geld liever niet kwijt. heel soms zeurt hij om iets kleins en dan zeg ik dan moet je het zelf maar van je eigen geld kopen . soms doet hij dat als we weer naar die winkel moeten. voor 5 dec kregen ze beide 20 euro van mijn vader, hij wist niet wat te geven. en ik had al zoveel kados. ik heb dat geld gebruikt om voor beidde kids wat nuttigs te kopen. dochter een nieuwe slaapzak en speentjes. en zoon een leuke spijkerbroek. maar meestal bewaar ik het geld op een plek en als ze iets willen kan het daar dan van.
Briefgeld wat mijn dochter krijgt gaat in haar spaarpot. Soms leeg ik die en stort het geld op haar rekening. Er ligt ook een deel apart om een schommel van te kopen (dat heeft ze van haar overgrootoma daarvoor gekregen). Van mij krijgt ze wekelijks wat kleingeld, soms het statiegeld, daar mag ze zelf dingetjes van kopen en aan de kassa zelf betalen. Ze vind dat helemaal geweldig, maar ook heel jammer als haar beursje dan weer leeg is. Wij vinden het belangrijk dat, ondanks dat ze pas 3 is, ze nu al spelenderwijs met geld leert omgaan. Verder krijgt ze maandelijks van ons geld op haar rekening en heeft oma een royaalrekening afgesloten waar het 'grote geld' op binnen komt. Dus ze heeft straks niks te klagen.
Opa en oma hebben een spaarpot thuis staan waar elke week 1 euro ingaat, maar dat komt omdat 2 oudere nichtjes dat ook krijgen. Uiteindelijk wordt het op zijn spaarrekening gestort. Andere opa en oma hebben een eigen spaarrekening voor hem. Zelf heeft hij ook een spaarpot op zijn kast. Papa laat nog weleens muntjes slingeren en die mag hij in zijn spaarpot stoppen. Wassen vind hij ook leuk want er komt altijd wel muntjes uit de wasmachine. Vooral bij het wassen van spijkerbroeken. Maar wat hij met het geld in zijn spaarpot kan hebben we hem nog niet verteld
Hier is ze voor het eerst begonnen met sparen, ze spaarde voor een frozen pop, en wist dat ze 4 keer 10 en 1 keer 5 moest sparen. Fanatiek tellen was het gevolg, en toen ze de pop van de Sint kreeg zei ze dat ze nu veel geld over had Normaal zetten we het gewoon op haar spaarrekening, dat krijgt ze later in handen, en weet ze nu ook niets van. Kleinere beetjes heeft ze dus wel een spaarpotje thuis voor, en deze houdt ze goed bij. Ze krijgt ook weleens 5 euro van haar omie, en dan gaat ze in de winkel iets uitzoeken binnen budget. Geen idee of ze er iets mee kan, maar ze vindt het leuk, en dan vind ik het ook prima.
geld wat ze krijgt gaat in de spaarpot en als we een weekend weggaan of op vakantie gaan doet ze er wat van in haar portemonnee. Daar koopt ze dan zelf ijsjes van of een vlieger. Vindt ze geweldig om zelf te doen. Ze snapt nu ook dat het geld ook op kan gaan en dat ze dus niet alles maar kan kopen. Ik zet wel alles om in 1 euro stukken en een papiertje van 5 of 10 (dat wisselen we dan samen bij de bakker) Voor de 1 euro stukken koopt ze dan een ijsje en van het papiergeld een stukje speelgoed ofzo. of als we naar de kermis gaan op piekendag dan krijgt ze 4 euro stukken en dan weet ze dat ze in 4 dingen mag/kan. Ze begon er zelf over want haar ouder neefje doet het ook op deze manier en dat wilde ze ook wel. Vindt het ook wel goed dat ze zich een beetje bewust al is van geld. en dat geld ook op kan raken.
geld voor in de spaarpot mogen ze zelf weten wat ze er voor kopen, wel een beetje sturen oudste wilde laatst strijkkralen ik op marktplaats gezocht en heel veel kunnen kopen voor weinig en zei dit hoeft mama maar uit je spaarpot te halen dan hou je centjes over en in de winkel kopen hou je niks over. nu voor klusjes krijgt ze ook centjes en beide krijgen centjes als we zelf wat verkopen
Hier sparen we voor de meiden voor later daar kan ze niet aanzitten. Verder krijgt Emma nu 50 cent per week zakgeld. Ze is nu druk aan het sparen voor iets. Zo leert ze met geld omgaan. Eigenlijk krijgen ze verder geen groter geld alleen muntjes voor in hun spaarpot (ze hebben nog een spaarpot voor samen) als Julia straks vier is krijgt ze ook zakgeld, dat ziet ze bij haar grote zus natuurlijk
Zakgeld speelt hier nog niet, dus daar doen we niets mee. Zodra er geld gegeven wordt, mag ze zelf weten wat ze koopt. Ik overleg wel met haar en stuur mee in wat ze kan kopen.