Dat is wel veel werk idd, helemaal als je geen klachten hebt. Ik zou het aangeven. Dit kost zo handenvol geld. Foto is wel normaal hoor! Moet om de zoveel rijd vernieuwd worden. Je gebit veranderd gewoon door in je leven. Hier 2x per jaar controle en 2x per jaar mondhygienist. Heel fijn zo. Ik merk zo duidelijk verschil sinds ik dat doe. Maar ik had dus wel tandvleesproblemen. Als je dat allemaal niet hebt lijken me die dingen allemaal niet nodig.
Hier ga ik wel apart naar de mondhygieniste, maar dat komt omdat ik door de spalk achter mn tanden snel en veel tandsteenvorming heb. Maar geen onnodige uitleg en hier is het ook hard nodig, ik voel zelf megagoed het verschil.
Iedere 2 jaar foto's maken is normaal hoor En verstandig ook, je ziet zoveel meer. Wat betreft de poets les, geef het gewoon aan de volgende keer. Of je belt en zegt dat de tandarts tijdens de volgende controle ook gelijk het tandsteen kan verwijderen ipv een andere afspraak. Heeft de tandarts het ook aangegeven dat er wordt uitgelegd hoe er gepoetst moet worden? Zo niet dan zou je ze kunnen bellen en zeggen dat je het niet eens bent met de rekening omdat je het niet met de tandarts hebt afgesproken dat je poets les krijgt. Dan weten ze gelijk dat ze dat de volgende keer niet meer hoeven te doen
pfff klinkt als de tandarts van mijn man... Om die reden heb ik mij daar niet bij ingeschreven en sta ik nog steeds ingeschreven bij mijn tandarts in mijn oude woonplaats waar we binnenkort weer gaan wonen Nu kan ml zich daar ook in laten schrijven. Ik heb echt een schat van een tandarts. Ga er 2 keer per jaar heen voor controle en dan doet ze meteen alles wat nodig is zodat ik niet nog eens onnodig terug moet. Ik krijg meteen de factuur bij de balie om in te kunnen zien wat ze in rekening hebben gebracht. Vorige keer voor controle, schoonmaak/polijsten en foto's 80 euro moeten betalen en deze van de verzekering terug gekregen uiteraard
Vraag wát er aan de hand is. Ik ben zelf mondhygiëniste en doe veel van de werkzaamheden die jij noemt omdat het nodig is. Niet omdat ik er zelf beter van moet worden. Een onvoldoende mondhygiëne kan niet alleen tot gaatjes leiden, maar ook tot ontsteking van je tandvlees, zodanig dat de stevigheid van de wortels in de kaak in de problemen kan komen (parodotitis) Daarvan hoef je geen klachten te hebben. Ik zeg niet dát je dat hebt, maar daarom altijd vragen wat er loos is. Je kunt er zelf veel aan doen Als je écht dagelijks poetst én ragers of stokers gebruikt en niet rookt, zul je merken dat het minder frequent en intensief wordt.
Klinkt ook gezellig maar niet heus. Als iemand zo tegen mij zou praten dan kan die direct mijn ruimte verlaten. Klinkt echt knap asociaal. Een stukje scholing in sociale vaardigheden is in jou geval geen overbodige luxe. Hoe bedoel je tokkie tokkie.
Ik had laatst ook een beetje het gevoel dat ze er 'zoveel mogelijk uit wilden halen'. Ik ging na 13 jaar voor het eerst weer naar de tandarts, doodsbang. Er moest het één en ander gebeuren en er werd een afspraak voor 2 weken daarna gepland, zodat alles gedaan kon worden. De volgende dag bedacht ik me dat ik maar tot 500 verzekerd was en dat ik geen idee had wat het zou gaan kosten. Ik heb een mail gestuurd, duidelijk vermeld dat ik tot 500 verzekerd ben en dat als de kosten hoger uit zouden vallen, we een deel van de behandelingen beter volgend jaar konden plannen, zodat ik dan gebruik kon maken van de vergoeding van dat jaar. We zitten financieel even niet zo lekker en zelf een hoop bijbetalen, is op dit moment niet echt een optie. Ik kreeg terug dat de kosten niet boven de 500 kwamen en dat alles dus in 1 keer gedaan kon worden. Goed, ik naar die tweede afspraak, alles laten doen wat er moest gebeuren, zegt ze nadat álles klaar was; 'Ja, je bent maar tot 250 verzekerd he?'. Ik gaf aan dat ik echt dacht dat ik tot 500 verzekerd was. 'Nee hoor', zegt ze 'we hebben zien staan dat je tot 250 verzekerd bent, dus je moet X bedrag zelf betalen.' Toen dacht ik ook.. Had dat dan even gezegd vóór je aan alles begon. Natuurlijk had ik zelf beter na moeten gaan tot wel bedrag ik nu precies verzekerd was, maar zij heeft het gezien en gewoon gedaan alsof ze van niets wist, tot letterlijk een minuutje nadat alles klaar was, terwijl ze wist dat ik een deel van de behandelingen in dat geval liever uitgesteld had.. Dat vond ik ook best lullig In jouw geval zou ik écht passen voor behandelingen waar je geen behoefte aan hebt. In mijn ogen hoor je vooraf te horen wat er moet gebeuren volgens hen, waarna jij toestemming geeft en een afspraak maakt om dat te laten doen, óf eventueel in overleg direct als jij je daar ook in kunt vinden.
De mondhygienste kost bij mij 12,50 per 5 minuten. En ja TS, ik vind het herkenbaar wat je schrijft.
Oh breek me de bek niet open over tandartsen! Ik had helemaal een mafketel als tandarts! -Elk half jaar(!) ging ze foto's maken - mijn vader moest 4 keer terugkomen voor een wortelkanaalbehandeling en ook elke keer foto's maken - mijn broertje had ineens 12 gaatjes. Bij het terugkomen bleken het er 4 te zijn! - ik had ooit eem gaatje maar ze wilde niet boren. Ik moest eerst goed poetsen. Toen ik vroeg waar het gaatje zat, zei ze: dat zeg ik lekker niet! Ik dacht dat ze een geintje maakte, maar ze was bloedserieus.. - en de allerergste keer was dat madame dacht dat ze mijn verstandskies wel ff zelf kon trekken. Natuurlijk had ze eerst foto's gemaakt, maar niet gezien dat de wortel tot over mijn gehemelte kwam.. zij dus keihard trekken (zelfs een andere tandarts kwam erbij) en ik viel bijna uit de stoel... resultaat: een half getrokken kies, een afspraak voor DE VOLGENDE DAG bij de kaakchirurg en veel bloed en pijn. volgende dag was de boel flink ontstoken en de verdoving werkte niet. De kaakchirurg heeft de kies moeten breken en alles eruit gepeuterd. Er is ook nog een gaatje bij de neus oid ontstaan, waardoor ik weer terug moest komen. O en de linkerkant van mijn kaak was zo beschadigd dat ik die kant maandenlang niet gevoeld heb! Zo erg waren de zenuwen beschadigd. de wond raakte echter erg ontstoken en overal kwam pus uit. Ik moest naar een noodtandarts en die heeft de boel moeten uitbruisen. Dat deed ook vreselijk pijn... maar die man heeft me echt gered haha. nou je snapt wel dat die gek (kan t niet anders zeggen) is ontslagen en ik heb een andere tandarts.
@alf ha fijn om het van een echte mondhygieniste te horen. Ik rook niet, ik poets en gebruik ragers dagelijks. Voor mijn gevoel is mijn mond al 10 jaar hetzelfde , maar worden de behandelingen steeds meer. Ik ga proberen op een nette manier te vertellen dat ik geen prijs stel op poetsles☺️
Ik vind het hier ook zo irritant worden! Het lijkt wel alsof ze steeds commercieler worden en verkoopcursussen hebben gevolgd met zijn allen Ik verwacht soms zelfs de vraag; wilt u er nog 3 marsen bij voor een euro?
Hier haalt de tandarts binnen 2 minuten het tandsteen achter mijn spalk vandaan, daar zou ik echt niet apart voor naar de mondhygiënist gaan. Pas als er andere zaken spelen raden ze het hier aan, maar dat wordt dan keurig uitgelegd en je kunt er voor kiezen dit wel/niet te doen.
Klinkt goed! Gewoon zo aanpakken, vraag om uitleg. Kan altijd zijn dat er wat verandert, maar dan is het wel zo handig als ze het erbij zeggen en jou de keuze laten. Er zitten vast ook heus wel koekenbakkers tussen hoor, maar over het algemeen verloopt een controle volgens de dpsi score vrij standaard. Op basis daarvan ga je naar de MH, of niet. Tip: Vraag de tandarts dus naar deze dpsi score! Dit is de tandarts verplicht 1x per jaar te meten. Of de MH als je daarheen gaat. Weet je gelijk hoe je er echt voorstaat qua mondhygiëne en wat de evt aandachtspunten zijn. Is een klusje van een minuut.
Klopt. Dit bedrag is vastgesteld door de NZA, niet door de mondhygiëniste of tandarts zelf.. Instructie en voorlichting zijn overigens ook behandeling, net als de gebitsreiniging. Of dit met de hand gebeurt of met een apparaatje maakt niet uit. Kwestie van voorkeur (van de behandelaar) en noodzaak. Geen van beide methode is per definitie beter of sneller dan de andere.
Ik ga 1x per half jaar naar de tandarts ter controle. Ik heb (gelukkig) nergens last van, ze halen alleen altijd tandsteen weg achter het spalkje dat ik nog heb uit de tijd van mijn beugel. Ze geven wel steeds aan dat ik naar de mondhygienist zou 'moeten' maar ik heb daar zelf geen behoefte aan. Geen gaatjes en tandsteen op een logische plek die prima bij een controle verwijdert kan worden.
Hier ook standaard. Elke keer als ik voor controle kom (1x in het half jaar) dan geeft hij/zij aan dat ik ook langs de mondhygieniste moet. De receptie boekt dan gelijk (zonder overleg) een afspraak in. Die annuleer ik gelijk. Ik ga nu nog maar 1x in de 2 jaar. De laatste keer zei de mondhygienste dat ze niet snapte dat ik langs kwam. M'n gebit ziet er prima uit en ze heeft alleen maar even gepolijst. Stond na 10 minuten weer buiten.