Gelden er wachtdagen bij ziektewet door zwangerschap?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Nina Sanders, 15 mei 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Klein vraagje. Op verzoek van de vk heb ik mij per gisteren ziek gemeld i.v.m. serieuze rug- en bekkenklachten (en nog wat zwangerschap gerelateerde klachten hierdoor). Ik weet dat mijn werkgever nu een beroep doet op het UWV tot het moment ik mij weer beter meld.
    Echter; de 'reguliere' procedure in mijn branche is dat er bij ziekte 2 wachtdagen gelden. Oftewel: 2 dagen waar je geen recht hebt op loon.
    Nu is ziek door zwangerschap natuurlijk niet 'regulier'. Klopt het dat deze wachtdagen dan ook niet van toepassing zijn op mijn situatie?

    En als dit klopt: wordt dit dan allemaal achteraf verrekend (ik weet niet hoelang het duurt voordat de aanvraag van werkgever bij UWV verwerkt is, daarom vraag ik mij af of ik eerst 'regulier' word ziek gemeld)? Of merk ik hier helemaal niets van en wordt mijn normale loon gewoon door betaald?

    Behoorlijk wat vragen maar ik heb nog nooit een Ziektewetuitkering ontvangen dus ik weet ook niet hoe dit precies in zijn werk gaat.
     
  2. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
  3. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Beste Nina Sanders,

    Ben je ziek met zwangerschapsklachten, dan is er geen sprake van wachtdagen op jouw Ziektewetuitkering.

    Na ontvangst van jouw ziekmelding, beslissen we binnen uiterlijk 4 weken over jouw recht op Ziektewet. Nadat de beslissing is genomen, sturen we jou die via Mijn UWV.

    Als jij nog een dienstverband hebt, kan je ervan uitgaan, dat jij jouw Ziektewet ‘gewoon’ van jouw werkgever ontvangt. Ontvang je van ons jouw Ziektewet, dan betalen we jou wekelijks.

    Ontvang je via ons de Ziektewet, dan kan je er rekening mee houden dat wij jou aanvankelijk 70% van jouw dagloon uitbetalen. Tijdens de beslistermijn zal je dan een arts gaan zien, die beoordeelt of je recht hebt op 100% van jouw dagloon, als de arts kan vaststellen dat jouw klachten inderdaad zwangerschapsgerelateerd zijn.

    Om te controleren wat de status is van de betaalwijze van jouw Ziektewetuitkering, kan je ons een bericht sturen of met ons bellen op werkdagen tussen 8 en 17 uur via 088 898 9294.

    Ik ga ervan uit dat dit de informatie is, die je nodig hebt en wens jou sterkte, beterschap en natuurlijk een fijn weekend toe!

    Met vriendelijke groet, Wieger
    UWV Webcareteam
     

Deel Deze Pagina