Geldigheid diploma

Discussie in 'De lounge' gestart door Mamavan2SE, 4 okt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mamavan2SE

Mamavan2SE Fanatiek lid

22 okt 2018
    4.210
    1.753
    113
    Vrouw
    Ik ben een opleiding aan het volgen en kan voor 3 vakken vrijstelling krijgen maar mijn diploma is zowat 20 jaar oud….

certificaten vervallen na 10 jaar heb ik gelezen maar kan niks vinden over diploma’s en hun geldigheid

weet iemand dit

2. Bailey07

Bailey07 Fanatiek lid

8 okt 2010
    3.187
    1.749
    113
    Dit staat in het register van school. Indien het een mbo betreft voor generieke vakken kan ik je bij deze vertellen dat je vrijstelling waarschijnlijk beperkt zal zijn. Ik ben afgelopen februari gestart en mijn diploma mocht niet ouder zijn dan 10 jaar. Was 9 op dat moment en heb voor 1 vak deels vrijstelling gekregen omdat het verder niet voldeed helaas…

3. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.245
    11.825
    113
    Daar zit geen geldigheidsduur op voor zover ik weet. Nog nooit van gehoord in elk geval.
    Het maakt toch niks uit dat je diploma 20 jaar oud is. Je hebt het toen wel gehaald op dat niveau en in die richting.

Edit: om vrijstelling te kunnen krijgen hangen ze er misschien wel eisen aan. Omdat niet altijd je vakkennis dan up to date is wellicht. Lijkt me dat ze dat vanuit de opleiding wel moeten kunnen zeggen.

4. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier werd zoiets (vrijstellingen dus) beoordeeld door de examencommissie of toelatingscommissie, bij sommige vakken schatten ze dan in dat bv die kennis niet verouderd en niet verjaard, ook afhankelijk van of je daarna nog met die kennis wat gedaan hebt om het bv te onderhouden.

5. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.876
    2.876
    113
    Noord-Holland
    Dat moet je gewoon bij de school navragen want het verschilt per school/opleiding.

6. Ik denk dat ik geen vrijstelling zou willen, er veranderd soms best wat ook qua theorie en zelfs wetten en regelgeving.

Welke opleiding is het en waar wil je vrijstelling voor?

Zeebra vindt dit leuk.
  7. Mamavan2SE

Mamavan2SE Fanatiek lid

22 okt 2018
    4.210
    1.753
    113
    Vrouw
    Vrijstelling is voor Nederlands engels en rekenen

doe bbl leidinggevende team project

8. LaLaS

LaLaS Fanatiek lid

13 sep 2013
    1.100
    197
    63
    Vrouw
    Voor mbo opleidingen is de geldigheidsduur van deze examens 2 jaar.. (althans, dat was tot 2 jaar geleden sowieso, daarna ging ik het onderwijs uit. Dit waren toen de meest recente regels)

9. jongmam

jongmam Bekend lid

17 jul 2009
    816
    177
    43
    Vrouw
    Verzorgende-IG
    Laatst kreeg ik te horen dat het tegenwoordig 5 jaar is. Dat gaf mijn docent Nederlands aan.

LaLaS vindt dit leuk.
  10. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.960
    15.002
    113
    ligt aan de opleiding zegt mn man evt test doen, maar dat ligt aan de examencommissie van die opleiding.

Rekenen kan je bijv. ooit gehaald hebben maar als dat niet bijgehouden is (via je werk bijv) en compleet verwaterd dan beschik je niet (meer) over t vereiste niveau. Bij de ene opleiding is dat problematischer dan de ander.

(hij zat zelf jarenlang in de examencommissie van een mbo)

11. Mamavan2SE

Mamavan2SE Fanatiek lid

22 okt 2018
    4.210
    1.753
    113
    Vrouw
    Thnx

heb laatst een examen gemaakt op 3f nivo voor rekenen en scoorde 34 van 45 goed wat neer zou komen om 6,8
    Dus zit er aardig aan denk ik

De lessen blijf ik volgen aangezien ze tussen alle andere lessen vallen maar als het me examentijd scheelt dan graag. En is er geen vrijstelling dan ja, dan gaan we gewoon examen doen

Vero0504 vindt dit leuk.
  12. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.178
    10.718
    113
    Maar dat soort vakken zijn basisvaardigheden. Ik zou denken dat je daar een niveautoets zou moeten kunnen maken en bij voldoende resultaat als stapelaar/zij-instromer geen tijd hoeft te verdoen aan wat je al kan.

Deel Deze Pagina