hoeveel uur werken na bevalling

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door liset, 2 nov 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. liset

liset Actief lid

2 aug 2006
    223
    0
    0
    noord-holland
    Hoeveel uur werken jullie nu, en gaan jullie na de bevalling werken?

Ik heb nu een contract voor 24 uur (3 dagen) en wil straks 2 dagen gaan werken (16 uur). Maar nu zit ik al een tijd in de ziektewet ivm met bekkenklachten. Op het moment gaat het redelijk. Maar ik heb natuurlijk geen idee hoe dat na de bevalling zal zijn. Ik werk in een winkel, en sta dus de hele dag en moet zware dozen tillen en veel bukken. Dus dit zie ik me dus niet ineens 8 uur achter elkaar doen, straks. Nou is mij vraag dan ook wanneer kan ik het beste doorgeven dat ik minder wil werken? Kunnen ze het contract verlagen terwijl ik nog in de ziektewet zit?

2. Lilly

Lilly Fanatiek lid

1 jun 2006
    4.842
    0
    36
    Vegan blogger, vloger en coach!
    Bussum
    Het lijkt me wel handig dat je nu al met je werkgever overlegd dat je Straks een dag minder wilt werken!

Je krijgt dan een uren aanpassing (bij mij hebben ze daar speciale formulieren voor) met als ingangsdatum de eerste werkdag na je verlof.

Ik zit ook thuis met bekkenklachten.
    Als die na de bevalling en verlof niet over zijn tja dan zal ik me weer ziek moeten melden totdat het weer beter gaat.....
    Of misschien moet ik me voor de helft ziekmelden en met halve dagen beginnen.....

Maar dat zie ik dan wel hoor, met een beetje geluk is het na 10 weken verlof na de bevalling zo goed als over.

3. Sharm1

Sharm1 Niet meer actief

Ik werkte voor de bevalling 40 uur per week en nu werk ik nog maar 16 uur.
    Ik dacht dat je verplicht was om minimaal 6 weken voordat je zwangerschapsverlof ingaat, je werkgever schriftelijk op de hoogte te stellen dat je minder wilt gaan werken na de bevalling.
    Je nieuwe contract gaat pas in op de 1e dag na je zwangerschapsverlof.

edit: op de site van het uwv staat trouwens nog iets wat misschien handig is om te weten...

"Bent u ziek wegens zwangerschap of bevalling? Dan kunt u een Ziektewetuitkering krijgen van UWV. Vóór of aansluitend aan uw verlof. Bent u ziek in de periode van zes weken voor de vermoedelijke bevallingsdatum tot de gekozen ingangsdatum van het verlof, dan tellen deze ziektedagen mee voor de termijn van minimaal zestien weken bevallingsuitkering, ongeacht de oorzaak van de ziekte. Uw verlof zal in dat laatste geval eerder afgelopen zijn.

Uw werkgever vraagt deze uitkering voor u aan bij UWV. Dat doet hij uiterlijk drie dagen na de eerste ziektedag. De Ziektewetuitkering bedraagt ongeveer 100% van het salaris (uw gemiddelde inkomen in de referteperiode van een jaar voordat u ziek bent geworden). U merkt daar weinig van: u ontvangt tijdens uw ziekte gewoon uw salaris. Dit moet uw werkgever dan wel bij de aanvraag van de uitkering aangeven. Uw werkgever kan er ook voor kiezen dat de uitkering rechtstreeks aan u wordt overgemaakt."

4. Niet meer actief

Nou gezien je termijn zou ik je werkgever morgen maar gaan bellen dat je 1 dag minder wil gaan werken wanneer je terugkomt.

Persoonlijk vind ik het wel laat dat je dit meldt, maar goed.. beter laat dan wanneer je weer begint.

5. renske

renske Actief lid

19 mei 2006
    311
    0
    0
    Ik heb gelijk gemeld toen ik aangaf dat ik zwanger was dat ik ook minder wilde gaan werken (per de datum dat ik dan weer begin met werken)

Ik ga van 38 uur naar 30 uur werken.

6. janice

janice Actief lid

14 mei 2006
    420
    0
    0
    Ik blijf 36 uur werken, en neem ouderschapsverlof op. Maar ik heb wel al bedacht dat ik (ga binnenkort met personeelszaken praten, over het hoe en wat) wel al meld, dat ik natuurlijk niet weet hoe ik er straks over denk.
    Het hangt ook af of we bij het kinderdagverblijf terecht kunnen, zoals we willen (3 dagen). Misschien ga ik wel gelijk minder werken. Nu denk ik dat het 4x7 uur gaat worden.

Maar het is wel de bedoeling dat ik dat voordat ik met verlof al aangeef wat ik gelijk na mijn zwangerschapsverlof ga doen.

Liset, ik zou als ik jou was, zo snel mogelijk doorgeven wat je van plan bent. Anders kunnen ze misschien zeggen dat het niet kan. Weet niet precies hoe het zit met de ziektewet. Maar weet niet of je automatisch in de ziektewet blijft na de bevalling. Laat je daarover informeren.

Deel Deze Pagina