Geldzaken als partners (met/zonder kinderen)

Discussie in 'De lounge' gestart door Trirani, 16 mrt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. luca75

luca75 Fanatiek lid

14 aug 2013
    4.864
    3.500
    113
    Zie hier een aantal die getrouwd zijn in gemeenschap van goederen en een eigen spaarrekening hebben. Wat is daar het nut van? Als je uit elkaar gaat valt ook die rekening in de gemeenschap en zul je moeten delen wat er op staat.

2. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Klopt, maar zoals ook in mijn stukje uitgelegd kan mijn man veel beter sparen dan ik :) hij spaart dus voor de grotere dingen en ik voor de kleinere (zoals vakantie, dingen voor onze dochter etc)

3. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Tja, dan mag hij van mij de helft van mijn spaarrekening zo meenemen hoor. ;)

4. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.669
    5.708
    113
    Wij zijn 9 jaar samen waarvan 5.5 jaar samenwonend. Vanaf dag 1 alles op een hoop. We kunnen niet elkaars eigen rekening zien maar we zijn daar wel Open over. Zijn pas ligt ook bij de computer en ik kan/mag zo inloggen. Bij ons geen geheimen over geld.

5. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Of driekwart. Of alles. Be my guest.

6. Trirani

Trirani Fanatiek lid

6 aug 2013
    1.294
    1.129
    113
    Vrouw
    Waar ik ben
    Manlief verdient zeer veel, maar geld zien: is nog meer geld uitgeven bij hem (Opgevoed door ouders met nog steeds veel schulden).
    Ik ben een spaarder, dus willen we reserves opbouwen, wil hij het niet zien. Ik beheer dus ons spaargeld.

Dat is geen bescherming tegen elkaar, maar meer tegen zijn instelling. Hij corrigeert mij in vragen en stellen dat bepaalde grotere uitgaven nodig zijn. Ik ben nogal zuinig, niks zo fijn als mooie cijfers die groeien op de bankrekening.

7. Trirani

Trirani Fanatiek lid

6 aug 2013
    1.294
    1.129
    113
    Vrouw
    Waar ik ben
    Ps. Hij vraagt er om deze reden bewust ook niet naar. Hij is het eens dat we sparen en niet 'op het naadje' leven of schulden opbouwen als zijn ouders.

8. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.500
    4.342
    113
    Vrouw
    Haha!

Onze eerste kus was 16 jaar geleden, 8 jaar getrouwd in gemeenschap van goederen, 1 dochter.
    Beide salarissen op één rekening, één gezamenlijke spaarrekening en ik heb ook een spaarrekening. Hier staat de erfenis van mijn vader op, mijn vader heeft testamentair/notarieel geregeld dat partners hier geen recht op hebben, ook niet als je getrouwd ben in gemeenschap van goederen.
    Hier kopen we trouwens leuke grotere dingen van (bv caravan) en blijven hier verder af. (Ik weet trouwens ook niet eens of hij weet wat hier opstaat)

We hebben ook altijd minimaal 10.000 op de spaarrekening staan, meestal meer en onze minimumrente wordt ook elk jaar hoger, is onze zekerheid als het dak zou gaan lekken of de wasmachine gaat stuk.
    We hebben naast de hypotheek geen schulden.

Geld interesseert ons beide te weinig, maar we doen er wel veel leuke dingen mee, in overleg en samen. Wij gaan graag weekendjes weg en op vakantie, dus daar gaat een groot deel van ons 'budget' heen.

9. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw
    #29 Hippo89, 16 mrt 2016
    Laatst bewerkt: 16 mrt 2016
    10 jaar samen 8 jaar getrouwd en 4 kinderen,

wij hebben beide onze eigen rekening aangehouden van voor onze relatie, ik zit bij de abn en hij bij rabo en dit hebben we zo gehouden,

wel hebben we van beide een en/of rekening gemaakt zodat we beiden pasjes hebben en beide gebruik kunnen maken van beide pasjes.

mijn man had al een spaarrekening en die hebben we bij de rabo laten staan en zijn samen verder gaan sparen op die rekening,
    wij hebben altijd minimaal 10.000 er op staan, , er komt een grote verbouwing aan ( nieuwe woonkamer+aanbouw nieuwe bijkeuken nieuwe keuken nieuwe badkamer en nieuwe meubels )ik hoop dat we dan alsnog minimaal 10.000 euro erop kunnen houden.
    wij hebben naast de hypotheek geen schulden een ook de verbouwing bekostigen wij zelf.

zijn geld is mijn geld en mijn geld is zijn geld, wij zelf zouden het ook niet kunnen beide ons eigen geld... stel dat ik 10.000 zelf op een rekening zou hebben .... dan zou ik niet kunnen denken het is mijn geld ik mag er mee doen wat ik wil, ik zou zelfs dan nog overleggen om bijvoorbeeld een tweede auto aan te schaffen ook al is het "mijn"geld, wij hebben er dus voor gekozen om gewoon alles gezamelijk te doen.

wij kennen een gezin die kinderen hebben en 15 jaar samen zijn, hij werkt zij is thuisblijf moeder, ze krijgen wel kindgebonden budget en natuurlijk kinderbijslag, dit is haar "inkomen" daarvan moet zij de kinderen voorzien van kleding en leuke dingen die ze met de kinderen doet ( gezins uitjes met man erbij betaald hij ) dus bijv een dagje indoor speeltuin moet ze van de kinderbijslag doen.
    hij betaald de vaste lasten e.d.
    het geld wat zij overhoud aan het eind van de maand mag zij op "haar"rekening zetten, hiermee moet ze sparen voor haar eigen kleding en haar eigen schoenen en verzorgingsproducten en kapper etcetc.

ik sprak haar een keer en toen zei ze dat ze geld had geleend van haar man omdat haar schoenen kapot gingen en ze echt nieuwe nodig had, ze mocht geld lenen als ze maar wel binnen een maand weer terug betaald had.... tja.... dan sta ik persoonlijk wel raar te kijken, dan heb je samen kinderen, woon je samen, ben je getrouwd, en dan "lenen "van elkaar ?? en niet weten wat er bij de ander op staat....

zo heeft een teamgenoot van mijn man veel meer geld over aan het eind van de maand dan zijn vriendin, zij is parttime gaan werken voor de kinderen, hij kan vaker zeggen ik ga een dagje uit met kameradeenn en vaker een biertje drinken oid. dan zij dat kan omdat zij minder kan sparen omdat ze minder inkomen heeft, ik vind dat vreemd, ook betalen ze beide het stappen van "hun eigen"geld,
    als mijn man en ik samen "uit" gaan kijkt hij echt niet aan het eind van de avond op de rekening van "nou vanavond heeft ons 70 euro gekost dat is dan 35 voor jou en 35 voor mij :("

ik zelf vind het raar dat men schulden wel wil weten maar wat er dan wel op staat niet willen/hoeven te weten
    maargoed als beide partijen blij zijn met hoe hun de geldzaken geregeld hebben.... wie ben ik dan ....

10. tuc

tuc Niet meer actief

16 jaar bij elkaar, 5 jaar getrouwd deze zomer. 2 kinderen. Mijn man heeft eerst deeltijd gestudeerd/gewerkt, ik werkte toen fulltime. Maar sinds we kinderen hebben werkt hij fulltime (afgestudeerd) en ik eerst niet, toen parttime en vanaf dat de oudste 3 was niet meer. Later vanuit huis gaan werken als gastouder. Altijd is het ons geld geweest en anders had ik ook niet doorgegaan met de relatie. Ik zeg ook niet dat het alleen MIJN kinderen zijn ondanks dat ik er 90% van de tijd voor zorg. En het scheelt hem ook kinderopvangkosten als je het zo wil stellen;)
    Sinds een jaar ben ik zelfstandige en nu is mijn man helemaal happy want het is echt heel voordelig belastingaangifte doen als zelfstandige:D
    En zeg ik dus ook niet: mijn geld.

We hebben een gezamelijke spaarrekening en 2 voor de kinderen, niks apart.

En ik vind het in een vaste relatie, zeker met kinderen raar als je van mijn en dijn spreekt en niet van elkaar weet hoeveel spaargeld.je hebt.
    Maar goed als je zo wil leven, ook prima dan.

11. 2littlemonkeys

2littlemonkeys Fanatiek lid

27 feb 2015
    4.563
    2.765
    113
    Vrouw
    Noord Nederland
    kinderen, niet getrouwd.

Ieder onze eigen rekening waar het geld op binnenkomt, een gezamenlijke rekening voor de vaste lasten en ieder een eigen spaarrekening.
    Zicht op elkaars rekeningen etc hebben we niet, want dat interesseert ons niet.

Als er grote uitgaven zijn, betalen we dat samen en sparen daar samen voor. Dat geld blijft dan vaak gewoon staan op de gezamenlijke rekening tot het uitgegeven wordt.
    En verder is zijn geld, na betalen van de vaste lasten, zijn geld en omgekeerd net zo.
    Dit werkt prima voor ons en we hebben hier ook nog nooit een probleem van gemaakt.

12. dreumesje

dreumesje VIP lid

7 jan 2014
    7.572
    1.870
    113
    Vrouw
    Hier komt alles op 1 rekening binnen en het gaat ook weer vanaf. Dus geen 'zijn' geld en 'mijn' geld! We hebben geen spaarcentjes. De kinderen hebben wel hun eigen centjes op hun spaarrekening en spaarpot :D

We zijn 11 jaar samen, en hebben 2 kinderen

Als we iets 'groots' willen kopen dan bespreken we dat

13. birds86

birds86 VIP lid

13 mei 2013
    5.305
    2.002
    113
    Vrouw
    Gezamenlijke rekening waar alles op en af gaat en 1 gezamenlijke spaarrekening. Ik houdt het geld bij. Zoontje heeft ook een rekening. Man beunt er nog bij, dat gaat in de kas. Wie het geld nodig heeft pakt het. Grote uitgaven overleggen we natuurlijk maar wil ik schoenen koop ik die gewoon en overleg niet. Doe ik dat elke week dan is dat een ander verhaal hahaha.

14. Crazycat

Crazycat VIP lid

21 nov 2009
    8.849
    1
    36
    belgie
    gezin 3 kids.
    getrouwd . geen huwelijkse voorwaarden
    Man heeft een inkomen
    en ik verdien daar ook een kwart van
    hier alles op 1 hoop
    alles word betaald.
    en dan wat we over houden doen we rest van

15. Emihan

Emihan Actief lid

18 aug 2015
    474
    68
    28
    Wij zijn 9 jaar samen, 1 jaar geregistreerd partnerschap MET huwelijkse voorwaarden en 5 jaar samenwonend. 2 kleine kinderen

Man verdiend al het geld. Ik ben bewust thuisblijfster moeder en heb dus geen inkomen. We hebben een en/of rekening waar maandelijks een bedrag op gestort wordt voor de boodschappen. Vaste lasten gaan van mijn man zijn eigen rekening af. Hij heeft dus ook een aparte spaarrekening en ik dus ook. We weten wel van elkaar hoeveel spaargeld wij hebben.

16. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

26 mrt 2015
    11.896
    5.151
    113
    10 jaar bij elkaar en bijna 4 jaar getrouwd. Sinds we samen wonen, nu 7 jaar, is al het geld op één hoop gegooid. Mijn man werkt fulltime en ik parttime. Doordat hij fulltime werkt en een hele goede baan heeft, verdient hij veel meer. Maar we hebben een gezamenlijke rekening en een gezamenlijke spaarrekening (en spaarrekeningen voor de kinderen) We houden ons beide bezig met wat er inkomt en uitgaat. Beide gaan we hetzelfde om met geld en bespreken grote uitgaven. Het is ons geld.

17. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Wij wonen 5 jaar samen waarvan 4,5 jaar getrouwd.
    Mijn man is zelfstandig pakketbezorger en verdient wel goed.
    Ik werk parttime achter de kassa bij AH.
    Wij hebben beide een eigen rekening maar doen niks apart en zijn beide op de hoogte van wat we hebben. Wij hebben ook geen aparte budgetten voor onszelf alles is voor ons samen.
    Maar het is niet zo dat we aan elkaar toestemming vragen om wat te kopen. Als ik iets wil en het kan dan koop ik het gewoon, zelfde geldt voor mijn man. Alleen grote uitgaven overleggen we wel even.
    Wij wonen samen en zijn samen een gezin dus ik zou niet weten waarom we vanalles apart moeten houden.

18. Lieke1989

Lieke1989 Niet meer actief

Hier bijna 10 jaar samen waarvan 5 jaar getrouwd, geen huwelijkse voorwaarden.2 kinderen 3e onderweg.Ik ben tbm dus 1 inkomen.alles komt binnen op zijn rekening maar ik heb er ook toegang tot. Alles buiten vaste lasten en boodschappen gaat in overleg.maar dat gaat meer van ik heb nu dit of dit nodig voor mij of een van de kinderen, gaat dat nu of komt er een rekening en kan ik beter wachten.of ik bestel/koop dit want dat is nodig dus er gaat dit bedrag van de rekening.dan weten we allebei tenminste allebei waar het geld naar toe gaat.en hoe vol of leeg de rekening is.

19. kar89

kar89 Fanatiek lid

15 feb 2012
    2.246
    727
    113
    We zijn getrouwd in gemeenschap van goederen dus ook het geld is van ons beiden.
    Wij hebben twee enof rekeningen.
    Op een word mijn salaris op de andere word zijn salaris gestort. Hebben beide twee pinpassen.
    Van mijn rekening worden alle vaste lasten betaald,van zijn rekening gespaard,boodschappen extra dingen etc.
    Ons geld loopt eigenlijk over in elkaar.
    Sparen doen we op 1 rekening.
    Als we iets kopen willen doen we dat gewoon,
    Grote uitgaven worden altijd overlegd.
    Ik beheer over het algemeen de financieeen,maar hebben beide de.app op onze telefoon en hij kijkt geregeld'
    Alles staat ook.aan elkaar gelinkt dus met de app zie je alles in 1

20. Tigra

Tigra Bekend lid

15 dec 2014
    706
    0
    16
    NULL
    NULL
    Wij zijn 10 jaar bij elkaar, waarvan 7 getrouwd.
    Mijn man werkt fulltime en ik parttime sinds we kinderen hebben.
    We hebben 2 gezamenlijke rekeningen. Op de een komt al het geld binnen en worden de vasten lasten van afgeschreven. Op de andere storten we elke maand geld en betalen we de losse uitgaven. Zoals boodschappen, kleding, uitjes enz. En we hebben een gezamenlijke spaarrekening. Niks geen gedoe van dit is van jou en dit is van mij.
    Grote uitgaven overleggen we met elkaar, verder geven we elkaar de vrijheid. We hebben beiden geen gat in onze hand. Ik geef wel meer uit, maar ik koop ook de spullen voor de kinderen.
    1 keer per maand doen we samen de administratie en financiën.
    Ik vind dat wij het goed voor elkaar hebben. Nooit gedoe.

Deel Deze Pagina