Hier is alles 1 grote hoop. Beide hebben een goed betaalde baan, man 4 dagen en ik 3. Hebben 2 gezamelijke rekeningen (1 voor vaste lasten, 1 voor de fun) en een spaarrekening. Beide hebben in beide inzicht hoewel man zich er nooit in verdiept en naar kijkt. We staan nooit rood maar leven wel erg ruim en smijten graag met geld.
Hier hetzelfde!! Ik vind t vooral fijn dat ik onafhankelijk ben. Nou weten we van elkaar wel wat we met ons geld doen, en hoeveel we op onze prive spaarrekeningen hebben staan.
interessant om t zien hoe mensen t verdelen. Tirani: verstandig dat hij niet weet wat jij erop hebt staan, anders gaat ie misschien nog meer uitgeven... Wij zijn 8,5 jaar bij elkaar waarvan bijna 6 getrouwd in gemeenschap van goederen. We hebben 2 kids. Hier gaat t zo: Man: Werkt 4 dagen (HBO functie met leaseauto) betaalt: Hypotheek Gas, water, licht zorgverzekering abbonement internet en telefonie zijn eigen kleding gereedschap en spullen van bouwmarkt ontvangt: salaris hypotheekrenteaftrek spaart: per maand 600 Ik: werk 3 dagen in het onderwijs betaal: alle boodschappen peuterspeelzaal kinderopvang Kleding van mezelf en de kids alle grote en kleine rekeningen die binnen komen mijn eigen auto giften abonnementen ik ontvang: salaris kinderopvangtoeslag kinderbijslag ik spaar: 400 euro per maand Deze rekeningen hebben we: allebei eigen betaalrekening grote gezamenlijke spaarrekening 2 spaarrekeningen van de kids We hebben vanaf ons huwelijk elke maand 1000 euro gespaard. Daarvan is en keer een bescheiden 2e hands auto gekocht en de voortuin aangelegd. De rest gaat dit jaar voor 85% op omdat we een nieuwbouwhuis laten bouwen waarvan we een halve ton zelf betalen zodat onze hypotheek bijna even laag blijft als in ons startershuis. We hebben dus nooit gek gedaan maar gewoon wat nodig was. en werken al 6 jaar naar ons doel toe: ons droomhuis. We gebruikten altijd wel ons vakantiegeld helemaal voor de vakantie en af en toe uit eten maar verder nooit luxe. Het voelt heel vreemd om het nu ook daadwerkelijk uit te gaan geven. En straks hoeft dat harde sparen niet meer, we houden een buffer van 10.000 en verder mogen we uitgeven wat er in komt. ik moet er echt aan wennen. Straks kan ik gewoon zonder schuldgevoel merkkleding enz gaan kopen (doe ik nu alleen in de eind- eind sale) maar ik heb er ook echt zin in om straks lekker nog meer te kunnen genieten!
Ik vind jouw redenering juist raar Waarom zou ineens alles op de grote hoop moeten omdat we een gp hebben en een kind? De kosten voor ons gezin dragen we gewoon samen, en we zijn op de hoogte van hoeveel geld we allebei zelf hebben en waar dat aan op gaat. Ik werk hard zat voor mijn geld, en ben graag financieel onafhankelijk.
16 jaar samen, 5 getrouwd, 2 kinderen. We delen alles, dus ook de geldzaken. We hebben 3 rekeningen: vaste laste, spaargeld en de rest. Grote uitgaves overleggen we even, we hebben allebei evenveel inzicht in wat er op de rekeningen staat, maar meestal laat mijn man de financiele zaken aan mij over.
Mijn man verdient meer dan ik. In het verleden is er wel een periode geweest dat ik meer verdiende, maar inmiddels is het al heel wat jaren andersom. Toen ik meer verdiende, droeg ik meer bij. Nu draagt hij meer bij dan ik. Wij zijn van mening dat we zowel qua geld als qua vrije tijd evenveel over moeten 'overhouden'. Ik werk minder uren en doe dus wat meer in het huishouden. Maar aan het einde van de dag ploffen we op hetzelfde moment op de bank. Wat betreft geld: onze salarissen worden op de gezamelijke rekening gestort. Daarvan wordt alles betaald wat voor ons als gezin in. Dus dingen als hypotheek, GWL, boodschappen, kleding voor de kinderen, gezamelijke uitjes e.d. Aan het einde van de maand wordt wat over is eerlijk verdeeld over onze eigen rekeningen. Daarvan betalen we onze eigen kleding en hobby's, uitjes die we met eigen vrienden doen e.d. Mijn man is de zuinigste, dus hij beheert de gezamelijke rekening.
Ik zeg goed geregeld en zeker verdiend Annemeis! Wij werken allebei 4 dagen. Ons inkomen verschilt iets van elkaar waarbij ik meer verdien. We hebben een zoon en verwachten een tweede kindje in september. Beide salarissen worden op de gezamenlijke rekening gestort. Hier worden alle vasten lasten van betaald, een x bedrag gaat naar de spaarrekening, een x bedrag gaat naar de boodschappenrekening, en we krijgen ieder een x bedrag op onze prive rekening gestort. We vinden het prettig om ieder geld te hebben en te besteden zonder daarover verantwoording af te leggen. Het lijkt mij oprecht afschuwelijk als ik niets meer voor mezelf zou hebben. Ik zou me daar heel ongelukkig bij voelen, helemaal toen ik nog minder verdiende.
8 jaar samen, 3 jaar getrouwd, één kind. Koophuis. Geen schulden behalve hypotheek (waar we ook nog zelf spaargeld in hebben gebracht) Alles komt binnen op de gezamenlijke rekening en vervolgens gaan er periodieken naar drie spaarrekeningen. De vaste lasten worden ook van deze rekening afgeschreven. Hier getrouwd gemeenschap van goederen. Bewust, want wij brachten allebei evenveel spaargeld in en verdienen nagenoeg hetzelfde. Werken beide 4 dagen. Als wij uit elkaar gaan is het dus ook vrij eerlijk om alles ''door tweeën te delen'' Wij gaan gelijk met geld om. Al geef ik het meer uit. Maar dat is meer omdat ik degene ben die de weekboodschappen doe, de spullen voor ons zoontje koopt... Verder hebben we wel gelijke hobby's/uitjes en gunnen we elkaar dingen. grote aankopen bespreken we, rest kunnen we kopen al bespreken we het ook wel. Hebben een huishoudboekje en ik weet precies wat erin komt en uitgaat qua vaste lasten. Gaan vaste bedragen naar de spaarrekeningen. We hebben beide toegang tot de rekeningen maar ik check het vaker omdat ik gewoon steeds wil weten hoe we ervoor staan. Wat ''óver'' is per maand kan vrij worden besteed. We hebben zelden woorden over financiële zaken.
Maar waarom wil je dan zo graag zelfstandig zijn? Zelfstandig ben je ook als je gewoon alles op 1 hoop gooit hoor.
Maar met een rekening waar alles op 1 hoop komt hoef je toch ook geen verantwoording af te leggen? Althans wij doen dat absoluut niet. Ja met hele grote aankopen wel maar dat vind ik niet zo gek dat je dat samen even overlegt. Dat zou ik ook doen als je aparte rekeningen hebt.
Wij hebben één gezamenlijke betaalrekening en één gezamenlijke spaarrekening. We zijn nu al zo'n 8 jaar samen, als we elkaar nu nog niet kunnen vertrouwen is er iets niet goed. We zijn na drie jaar samen gaan wonen en toen was ons geld al van ons allebei. Hebben we het nooit over gehad ook, dat was gewoon zo.
Bijna 14 jaar getrouwd in gemeenschap van goederen. Mijn man heeft een eigen bedrijf. Ik beheer zijn zakelijke financiën en ook onze privé financiën. Praat hem wel regelmatig bij over de stand van zaken. We hebben 1 zakelijke rekening, 1 gezamenlijke privérekening waar ik de kosten voor de vaste en variabele lasten maandelijks op stort en meerdere spaarrekeningen.
Wij hebben een samenlevings contract en 2 kids. We hebben een gezamenlijke betaal en spaarrekening en ieder nog een eigen spaarpot verkregen uit erfenissen/aandelen. Als 1 van ons dood gaat krijgt de ander zijn nalatenschap. Als we uit elkaar gaan wordt de boel verdeeld. Vind heel gedoe met 'ik krijf nog geld van jou' best kinderachtig.. Als 1 van ons vindt dat de ander geld over de balk smijt dan spreken we elkaar erop aan
Sorry dat bedoelde ik Zat hier gelijk te praten over zelfstandigheid dus dat heb ik overgetikt Maar dan nogmaals de vraag, waarom wil je dan zo graag onafhankelijk zijn?
Wij zijn getrouwd, hebben kinderen. We hebben een gezamenlijke betaalrekening en spaarrekening. Het maakt ook niet uit wie er meer verdient, het geld is van ons allebei.
Omdat dat toch veel makkelijker is. Ik ben ook gewoon onafhankelijk hoor alleen draag ik dan misschien niet financieel bij maar wel op vele andere vlakken. Ik vind het echt vreemd dat je dan zegt '' Ik ga lekker kleding kopen van mijn geld '' ik kan ook kleding kopen zonder te overleggen en koop dat dan van '' ons '' geld. Ik vind het zo afstandelijk overkomen als je in het '' Jouw geld '' en '' Mijn geld '' leeft.
Wij zijn 12 jaar samen en hebben 2 kinderen. Man werkt FT ik werk PT. Wij hebben alle rekeningen gezamenlijk, 1 betaalrekening en 2 spaarrekeningen, 1 voor de verzekeringen, eigen risico en voor apparatuur/vervoer en de ander is voor vakantie/kleding/etc. Wij werken met een huishoudboekje, en ik ben degene die de bankzaken regelt en het allemaal bijhoudt. (ik zou wel graag willen dat hij ook iets meer er vanaf weet)
Wij zijn 15 jaar samen en hebben 1 dochter. Hij heeft een WAO uitkering en zorgt doordeweeks voor dochter, ik werk fulltime. Wij storten allebei een deel op de gezamenlijke rekening (hij 25%, ik 75%) waar de vaste lasten van betaald worden. Daarnaast stort ik geld op een spaarrekening voor onze dochter en mijn eigen spaarrekening die ik gebruik voor vakanties, onderhoud auto, grote aankopen etc. Hij maakt elke maand al z'n geld (ongeveer 400 euro) op en heeft geen spaarrekening. Het huis staat op mijn naam. Wij doen niet geheimzinnig over wie wat heeft.
Dit snap ik dus echt niet. Als je zo graag alles gescheiden en zakelijk wilt houden, maak je een grote denkfout. Man werkt ft en verdient veel en jij werkt pt en verdient dus veel minder. Betaalt jouw man jou een toeslag als vergoeding voor het zorgen voor de kinderen? Zou wel zo correct zijn. Financieel sta jij er veel slechter voor dan hij nl. Bij ons gaat alles op de grote hoop. Wel zo makkelijk.