Laten we altijd staan op gezamenlijk, pakken het geld alleen als we het echt willen gebruiken. Zodra we iets hebben gekocht, noteren we dat in excel. 25 uitgegeven, dan houden we nog 75 over van het onzinbudget. We pinnen niets, als mijn man geld ziet wil hij dat namelijk gelijk uitgeven. Dus dat staat alleen op papier, of in ons geval in excel.
Wij hebben ieder een eigen rekening (& spaarrekening) en 1 gezamenlijke rekening. Salaris komt op onze eigen rekening binnen, en daarvan maken we naar rato een bedrag over naar de gezamenlijke rekening. Kot etc. komt op de gezamenlijke rekening binnen. Daarvan pinnen we alles en dat houden we bij in excel. We hebben geen budget oid vastgesteld per maand. Al het gezamenlijke gaat daarvan af, ook kinderkleren etc. Persoonlijke uitgaven (kleding, kapper etc.) betalen we van onze eigen rekening.
Hier hebben we 3 rekeningne en 2 spaarrekeningen Vl en ik beide eigen rekening waar loon op komt. Zodra dat binnen is maken we het afgesproken bedrag 500 euro p.p over naar de gezamenlijke rekening->daar gaan alle vaste lasten vanaf en daar sparen we nog op voor indine nodig wasmachine etc. wat overblijft blijft op onze eigen lopende rekeningen, daar betaald vl zijn eigen benzine en ik ook, en vl zijn eigen auto + zorg verzekering en ik ook. wat overblijft doen we naar onze spaarrekening. ik doe vaak zo als mijn loon er is reken ik mijn loon af van bedrag wat er in totaal staat. wat dan over blijft gaat naar de spaarrekening. en vl doet hetzelfde dat is ozne eigen spaarrekening voor als vl ofik een nieuwe auto wil, of voor kleren etc... alle vaste huislasten zoals : energie,kpn, cv.hypotheek, overleidensverzekering , water, container etc, alles wat met huis te maken heeft gaat van de gezamelijke af, en de rest doen we apart
Vraagje voor de mensen met nog een eigen rekening: Als jullie daar wat over houden, gaat dat dan naar jullie persoonlijke spaarrekening? En wat doen jullie daar dan mee? Bijvoorbeeld als daar een wat groter bedrag opstaat, gebruiken jullie dat dan uiteindelijk toch voor iets gezamenlijks? Een vakantie ofzo? Wij hebben namelijk geen eigen rekening omdat we denken dat het uiteindelijk toch wel weer gezamenlijk terecht komt.... Snap je?
100 euro per week aan boodschappengeld, 200 euro per maand aan benzine 1 kindje in de luiers en 1 kindje in luiers wat hier 2x per week is, 2 honden en 1 kat
wat over is gaat in de spaarvarkens, der staat er 1 voor muntgeld van 0,10 0,20 en 0,50 cent een spaarvarken voor 1 en 2 euro munten en 1 grot varken voor briefgeld
Hier elk een zichtrekening en een spaarrekening. En 1 gezamenlijke zichtrekening voor de "grote gemeenschappelijke zaken" en bepaalde vaste kosten. Ons loon wordt op onze eigen rekening gestort. Elektriciteit, water, telefoon (internet en tv) gaan van de gemeenschappelijke af. Ook eventueel vakanties en mazout en dingen voor ons huis. Ik kijk geregeld de rekening na en als er niet meer genoeg op staat, wordt er bijgestort. Al de rest gaat van onze eigen rekening. Boodschappen doen we een beetje om de beurt (wie zin en tijd heeft om naar de supermarkt te gaan). Alles van de auto betaalt partnerlief, want die is van hem (ik heb geen rijbewijs). Bepaalde verzekeringen staan ook nog altijd op zijn naam. Kleding is ook elk apart, al wil partner dat ook maar al te graag betalen voor mij als we samen aan 't shoppen zijn. Etentjes en dagjes uit betalen we een beetje om de beurt. Bedragen worden er hier niet op gekleefd - we komen toe - en quasi alles wordt altijd met bankkaart betaald (zeker ik heb zelden cash geld op zak). Aan afmeten (ik heb dat betaald, dus jij dat) doen we ook niet. Belangrijkste is dat alles betaald raakt .
Ik pin 600 euro aan het begin van de maand en dat is mijn boodschappen geld de rest heb ik niet echt een budget voor.
400 euro boodschappen 100 extra dingen ( kadootjes en leuke dingen in huis of uitje) 150 kleding ( nou en daar kom ik niet meer rond hoor 100 euro kinderen ( zwitsal, pampers, babyvoeding etc etc.) 100 euro oppas 50 euro benzine 50 euro sportschool 50 euro voor in mn man zijn portomonee die geef niks uit maar wil toch wel wat geld in zijn portomonee hebben zitten Ik snap echt niet hoe jullie rondkomen? Wij halen wel alles bij de slager en bakker en groenteboer.. Misschien daarom zo duur uit? We kunnen het wel allemaal ruim betalen.. Maar zal best wel wat meer per maand over willen houden. Dus tips welkom~!
Ik pin 800 aan het begin van de maand en verdeel dat over enveloppen (350 boodschappen, 200 benzine, 150 kleding/uit eten, 100 zakgeld). Werkt voor voor mij prima want ik plan dan alle vaste lasten voor de hele maand via een excelbestand en zie precies wat we overhouden dus wat we kunnen sparen.
Nou je kan ook gaan hardlopen buiten. Scheelt weer 50 pm aan sportschool. Als je man toch niks uitgeeft, komt die 50 euro als het goed is niet iedere maand terug. 100 pm voor babyspullen vind ik veel naast de boodschappen, al gaf ik toen ik het had ook gemakkelijk uit (500 pm aan boodschappen) 100 euro oppas? is dat kinderdagverblijf/gastouder? Reken ik bij mijn vaste lasten. 100 euro aan extra dingen = luxe dus kan makkelijk minder als het nodig is. En als je de auto weg doet, heb je ook geen kosten meer voor benzine. 150 euro aan kleding snap ik dat je daar niet mee uitkomt als je voor 4 man kleding moet kopen. Ik heb ditzelfde bedrag voor mij en mijn 2 kids en dat is al af en toe zoeken, zeker nu ze elk weer een volgende maat in gaan. Maar het is niet knap hoor, het is de tering naar de nering zetten. Anderhalf jaar geleden had ik het financieel lekker, dus elke week naar de visboer en de slager en de bakker was geen enkel probleem. Ik heb nu ongeveer 1500 euro minder te besteden in de maand, (lees nu gaat alles gewoon op, ben blij als ik 1 of 2 tientjes apart kan zetten) maar ik red het nog steeds hoor. Boodschappen gebeuren nu gewoon allemaal bij de supermarkt en ik let nu echt op de prijs. Kleding in de uitverkoop, geen dure sport abonnementen of mobieltjes, vakantie spaar ik voor een weekendje weg ipv een vliegvakantie naar Spanje etc etc. En dan heb ik het nog supergoed hoor, met een huisje, een auto en genoeg eten in de maand. Zeker als je de andere financiele topics leest .. Het is gewoon wat meer puzzelen. Jij zou het ook kunnen als je in een financieel mindere situatie komt.
By ons is het idd wat over is naar prive spaarrekening. We hebbsn geen gezamenlijke spaarrekening. Wel 1 rekening daar worden vaste lasten van betaald en op gespaard voorde woning Wat over blijft spareb we voor ons zelf apart voor bijvoorbeeld dagje weg met vriendin of nieuwe mobiel en soms idd ook gezamenlijk. Maar mocht je uit elkaar gaan wat je niet hoopt natuurlijk dan is dat eigen geld waar geen ruzie over gemaakt kan worden
Alles wat ik overhoud zet ik op mijn spaarrekening. En als we iets groots willen of moeten uitgeven doen we onze spaarrekeningen samen. Maar omdat wij al een 100 euro onzinbudget hebben, doen we eigenlijk nooit iets voor onszelf met onze spaargeld Vorig jaar een nieuwe schutting geplaatst, dus al het geld samen gevoegd. Jaar daarvoor trouwerij, ook al het geld samem gevoegd. Dit jaar 2 vakanties, voegen we het geld ook samen. Dus uiteindelijk komt het gezamenlijk terecht.
Ik deed dat omdat ex niet kon/kan sparen. Dus als er dan geld stond op de gezamelijke ging dat op. Ik had dan een spaarpotje waar hij niet vanaf wist (nou ja niet hoeveel ik gespaard had) en daar gingen we dan lekker van op vakantie of gaf m een (groot) bedrag voor zn motor ofzo.
Het is maar hoe je het uitgeeft..pampers en zwitsal is natuurlijk geen must, dat snap je zelf toch ook wel?? De etos babylijn ruikt heeeerlijk en is veel goedkoper.
Hahah dankje meiden.. Als ik ooit financieel krap kom te zitten kan ik altijd nog kijken.. Maar ik bedoelde eigenlijk de booschappen.. Hoe komen jullie minder met 100 euro rond.
Makkelijke gerechten. Aardappels, groente en vlees. Vaak alles in de aanbieding. Ik probeer er een sport van te maken om minder dan 5 tot 7,50 euro aan avondeten uit te geven.
Wij hebben 2 gezamenlijke rekeningen en ieder een eigen rekening. Op onze eigen rekening krijgen we ieder een x bedrag gestort voor benzine, mobiel abonnement en kleding of 'zakgeld'. Van onze gezamenlijke rekening worden alle vasten lasten afgeschreven. De 2e gezamenlijke rekening is onze boodschappenrekening. Aan onze primaire gezamenlijke rekening zit een spaarrekening vast, daar wordt ook iedere maand een x bedrag op gestort. Elke maand de 25e vindt deze verdeling automatisch plaats, geen omkijken naar dus. Op die manier hebben we overzicht maar elk ook nog een bepaalde mate van vrijheid, althans zo voelt dat voor ons.
Hier maar 2 pinpassen, ieder zijn eigen rekening met spaarrekening. Man betaald alles ook vaker boodschappen, probeer hem altijd snel voor te zijn zodat hij ook redelijk nog wat over heeft en niet alleen dat ik min gehele salaris overhoud.
150 euro voor kleding, per maand?? vind ik echt belachelijk veel. Ik ben hoogstend 25 euro per maand kwijt. Voor 1 volwassene en 2 kinderen. 100 euro aan de kinderen: vind ik ook erg veel. Ik heb ook zwitsal maar voordeel fles en doe daar echt maaaaanden mee. Van luiers en doekjes gebruik ik kruidvat. Scheelt bijna de helft met pampers. Flessenvoeding ook van kruidvat. Voeding is verder allemaal 1 pot nat en een duur merk is echt zonde van het geld. Verder geef ik geen groente en fruit uit een potje. Gewoon met de pot mee. Scheelt een hoop geld. 50 euro voor je man terwijl hij niks uit geeft? Afschaffen 400 euro aan boodschappen vind ik ook aardig hoog. Ik ben max 160 euro per maand kwijt voor 1 volwassene en 2 kinderen.