geldzaken in een gezin

Discussie in 'De lounge' gestart door DastyQueen, 21 feb 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    #261 Debaky, 23 feb 2018
    Laatst bewerkt: 23 feb 2018
    Wauw, dus omdat wij als gezin samen hebben gekozen dat mijn man werkt en ik thuis blijf voor de kinderen houd ik mijn handje op?
    Ik ben het met @suus1983 eens, ik vind dit heel denigrerend overkomen.

Ja ik ben op dit moment inderdaad afhankelijk van mijn man op financieel gebied maar daarentegen is mijn man weer afhankelijk van mij voor het hele gezinsleven.Wij hebben hier gewoon duidelijke afspraken over gemaakt. Ik als thuisblijvende moeder draag mijn steentje bij op andere gebieden in het gezin. Mijn man heeft hierdoor de kans gekregen om door te leren, op de momenten dat hij zat te studeren op zolder zorgde ik er voor dat het huishouden en gezinsleven draaiende bleef, als ik dus niet thuis was gebleven dan had hij die kans niet eens gehad. Op die manier zorgen wij er dus beide voor dat er steeds meer inkomsten binnen komen want hij kreeg de kans om hogerop te komen. Vandaar dat wij dus ook alle inkomsten als ONZE inkomsten beschouwen.

Adje, Nescio, flipflop en 4 anderen vinden dit leuk.
  2. Harperhazel

Harperhazel Niet meer actief

Ik kan geen post vinden die dit beweerd.
    Blijkbaar ben je ook een loser als je gescheiden rekening hebt, dus zo zijn we allemaal uiteindelijk losers :D

Syane, Manque, Betsy en 2 anderen vinden dit leuk.
  3. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.152
    23.235
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Sommige mensen in dit topic lijken ons wel losers te vinden omdat we niet alles op een hoop gooien ;) Ik vind niemand een loser in dit geval, ons niet, 'jullie' niet. Op een forum lijk je elke keuze die je maakt wel te moeten verdedigen wat dat betreft; wel werken/niet werken, alles op 1 hoop/gescheiden financien. Ik snap dat jezelf moeten verdedigen in alle situaties niet eigenlijk. Over het algemeen is toch elke keuze goed, zolang die weloverwogen en samen gemaakt is?

Syane, Manque, Nescio en 4 anderen vinden dit leuk.
  4. DastyQueen

DastyQueen Niet meer actief

dat is ook een beetje het beeld wat ik heb van gescheiden rekeningen...
    net als ik ergens las ik betaal de vakantie en partner het eten op vakantie... dan zie ik al beelden voor me dat ik een mooi 5 sterren hotel boek en vervolgs partner minder heeft gespaart en ik daardoor 2 weken lang alleen een hoofdgerecht mag bestellen want voorgerecht en toetje is te duur. Waarschijnlijk helemaal vertekend maar dat beeld heb ik er dus bij.

Debaky, MMarianne en 2littlemonkeys vinden dit leuk.
  5. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.152
    23.235
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Dat is inderdaad een wel erg vertekend beeld. :roflmao: Wij betalen vakanties dan wel 50/50 en van ons vakantiegeld. Overleggen gewoon samen waar we heen willen en wat het mag kosten. Maar op vakantie aan eten/drinken/uitjes lapt dan de een, dan de ander. Er wordt dan echt niet aan het einde van de vakantie gekeken wie wat betaald heeft en dat we dan gaan cashen bij de ander hoor.

DastyQueen en Hopsatee vinden dit leuk.
  6. 2littlemonkeys

2littlemonkeys Fanatiek lid

27 feb 2015
    4.563
    2.765
    113
    Vrouw
    Noord Nederland
    Aannames ;)

Ook al geef je hier talloze voorbeelden, argumenten, You name it, mensen hier lezen precies datgene wat ze willen lezen en doen dus aannames.

Lijkt mij heel vervelend om op basis van een gevoel van iemand, een aanname te doen, dit om te zetten naar een zogenaamd feit en daar op verder te borduren met verwijten waar je de plank volledig mee mis slaat.... :cool:

Voorbeeld: niemand heeft hier ook maar iemand een loser genoemd.

Syane en Manque vinden dit leuk.
  7. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Deze realiseer je aan de inkomstenkant, niet met gescheiden rekeningen. Als iemand met eigen inkomen niet zelfstandig rond kan komen zonder aanvulling (hij betaalt vaste lasten bijv) van de partner, doet zo'n rekening niks aan financiele onafhankelijkheid.

Ik ben een grote voorstander van zelfstandigheid, en vind het wezenlijk dat ik volgende maand gewoon door kan met dagelijks leven ook al vertrekt mijn man morgen met morgenzon, inclusief het betalen van alle vaste lasten.
    Dat realiseer ik met mijn inkomen, lijfrente enz, of de betalingsrekening gescheiden is maakt niet zoveel uit.

Amberxx vindt dit leuk.
  8. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Waarom kan ik het niet vergelijken, wat is het verschil tussen een huishoudpot in een studentenhuis/ drinkpot in een kroeg enz waar mensen geld bij elkaar lappen om samen uit te geven en de rest in eigen zak houden, en 2 mensen die precies hetzelfde doen in een relatie?

Ik zie geen functionele verschillen, misschien voelt het wel voor degene anders. Maar als ik dat met mijn man zou doen, zou ik hetzelfde systeem hebben als toen in studentenhuis (mijn geld, jouw geld, samen een potje voor huur en boodschappen). Wat is het verschil?

9. Harperhazel

Ik weet niet meer precies wat de post was waar ik op reageerde maar ik doelde op de verschillende woonlagen.

10. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Dat beeld is dus voor mij echt eens werkelijkheid geweest :roflmao: Weet nog wel dat we eens uit eten gingen met een groepje vrienden en kennissen en mijn man en ik die kijken niet eens naar wat we hebben gegeten of gedronken, we betalen gewoon de rekening en klaar. Zelfs met ons vriendengroepje kijken we ( allemaal ) niet naar wat de ene wel en niet heeft gegeten of gedronken. 1 iemand rekent af in het restaurant en dan delen we het getal gewoon door de aantal mensen en dat betalen we dan later aan die persoon terug ( tegenwoordig met een tikkie ). De ene drinkt een extra wijntje en de ander heeft weer een duurder hoofdgerecht. Er was dus tijdens dat etentje zo'n stel ( vrienden van onze vrienden ) die dus ook alles apart doen qua rekeningen. Ze waren al een x aantal jaar samen en hadden een klein kind samen. Hun gingen serieus met de reken machine op de telefoon exact uitrekenen wat ze beide hadden gegeten en gedronken :roflmao: Sorry maar ik vind dat echt het toppunt van armoede en heel eerlijk, dat beeld heb ik dus elke keer voor mij als ik lees dat iemand aparte rekeningen heeft en dus praat in het '' Mijn geld en Zijn geld ''

DastyQueen vindt dit leuk.
  11. DastyQueen

:roflmao::roflmao::roflmao:
    dat mensen dat al doen is tot daar aan toe maar dan ook nog openbaar met je calculator jezelf zo te kakken zetten, dat snap ik dan dus echt niet!

Debaky vindt dit leuk.
  12. Harperhazel

Ik denk dat dit echt bijzondere gevallen zijn en vind het ook echt heel bijzonder dat mensen voor deze weg kiezen.
    Ik denk dat de dames die op dit topic reageren allemaal een 'normale' situatie hebben.

Syane en 2littlemonkeys vinden dit leuk.
  13. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Het was inderdaad erg bijzonder, zelfs die vrienden ( waarvan die '' aparte rekeningen '' vrienden waren ) die schaamde zich zo rot. Tot op de dag van vandaag moeten we het bij ieder etentje weer even naar voren halen :roflmao::roflmao::roflmao: het is en blijft leuk lach voer aan de tafel :roflmao::roflmao::roflmao:

14. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.230
    28.217
    113
    Wij hebben aparte rekeningen. Ik ga binnenkort weer aan het werk maar heb dit een tijd niet gedaan waardoor ik inderdaad mijn handje heb moeten ophouden. Wij hebben daar uiteraard wel gewoon afspraken over gemaakt waardoor ik niet letterlijk mijn hand op hou bij elke uitgave.

Toch vind ik het zelf niet fijn dus zodra het mogelijk is ga ik gewoon weer aan het werk om ook financieel een steentje te kunnen bijdragen.

15. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Ik denk dat er best wel dames zijn hier op het forum die het ook doen maar denk niet dat die dat eerlijk zullen zeggen.

16. Phloxx

Phloxx Niet meer actief

Ik ben het ergens wel met amberxx eens. Financieel onafhankelijk ben ik niet ook al werk ik. Echter vind ik het onverstandig om als volwassene helemaal geen betaalde baan te hebben. Als wij uit elkaar gaan of als er iets met mijn man gebeurt, dan kan ik over het algemeen makkelijker aan een fulltime baan op een leuk niveau komen dan een vrouw die al jaren thuisblijfmoeder is.

17. Nescio

Nescio Niet meer actief

Nou zeg, omdat de uitkering van het ouderschapsverlof die ik nu ontvang nog niet de helft is van mijn normale loon, heb ik al drie (!) keer mijn handje moeten ophouden bij mijn man. De arme ziel heeft al drie keer bijgepast voor de normale vaste lasten.

Gelukkig begin ik in maart weer met werken en is het klaar met profiteren! Uiteraard betaal ik alle kosten terug. Ik wil niet bij mijn vent in de schuld staan, het idee!

*sarcasme uit*

Biny vindt dit leuk.
  18. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.230
    28.217
    113
    Vrienden van ons doen dit ook ongeveer zo. Alles is gescheiden en alles wordt ook apart betaald tenzij de 1 de ander mee uiteten neemt.
    Ze hebben gescheiden rekeningen en één rekening samen. Hun gezamelijke rekening wordt alleen gebruikt om de vaste lasten te betalen.
    Dit werkt voor hun dus waarom zou je dat veroordelen?

19. DastyQueen

het gevoel van handje ophouden heb ik totaal niet ondanks dat ik financieel niets inbreng. Want omdat er een gezamelijke rekening is met beide een pinpas hoef ik nooit te vragen omg geld. Ik koop en pin gewoon.

Financieel afhankelijk ben ik van mijn man in de zin dat als hij minder geld binnen brengt ik minder uit kan geven. Op het moment dat we uit elkaar gaan en het geld verdeeld moet worden heb ik genoeg om een klein huisje voor mij en de kinderen te kopen en de eerste 3 jaar te kunnen leven, en als ik een simpel parttime baantje vind meer dan genoeg om lekker te kunnen blijven leven.

Als ik op dit moment ga werken gaan wij er op dit moment als gezin financieel en qua rust en regelmaat gigantisch op achteruit. Komen kinderopvangkosten bij en man kan niet verdienen wat hij nu verdient als hij niet flexibel kan zijn doordat ik thuis alles op me neem. Daarnaast is zijn uurloon zo een 15x hoger als dat van mij dus die keuze is hier heel simpel geweest. En daarnaast geniet ik van het thuis zijn met de kinderen en niet te hoeven werken.

Biny en Debaky vinden dit leuk.
  20. Nescio

Nescio Niet meer actief

Een collega van mijn man doet dit ook zo. Bij de lunch betaalde zij voor haar eigen broodje. Toen vertelden ze ook hoe ze hun financiën geregeld hebben. Ze hebben nooit woorden over geld.

En daar gaat het volgens mij om. Of je nu alles gescheiden houdt of alles op een grote hoop gooit, als er ruzie om komt zit er iets niet goed.

Syane, Marchella, 2littlemonkeys en 2 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina