Grappig, ik ken alleen maar stellen in onze directe omgeving die het wél allemaal apart hebben geregeld. En ja, dit zijn stellen met koopwoning, kinderen, eigen bedrijf, etc.
Wij hebben een gezamenlijke rekening waar de vaste lasten vanaf gaan en beide een eigen rekening. Én we zijn ook nog eens getrouwd op huwelijkse voorwaarden. Hoe zakelijk is dat?! Je kan het je haast niet voorstellen maar toch hebben we hele warme gevoelens voor elkaar, zo gek Oh en dan zijn we beide ook nog eens niet Nederlands
Wat maakt het eigenlijk nou uit hoe iemand anders het geregeld heeft? Ik kan me elke vorm wel voorstellen eigenlijk. Alleen passen niet alle vormen bij onze relatie/uitgavenpatroon.
Hier alles op een hoop (ik werk niet dus dat is best makkelijk) en we storten daarvan dan een deel op de spaarrekeningen van onszelf en de kinderen. Dit deden we ook al toen ik nog het meeste binnenbracht. Getrouwde vrienden van ons die hebben ook aparte rekeningen en die vragen elkaar zelfs geld terug van bijv. een ‘voorgeschoten’ patatje. Vind dat best ver gaan
Wij hebben een gezamelijke rekening waar we alle gezamelijke kosten van betalen. Elke maand maken we een gelijk bedrag over van onze eigen rekening naar de gezamelijke rekening. Verder hebben we beide een eigen spaarrekening en betaalrekening. Met mijn betaalrekening haal ik eigen spullen, denk aan kleding, make up, mobielabbonement, benzine voor mijn eigen auto voor werk/woon verkeer, dat soort dingen. Verder is mijn spaarrekening mijn eigen geld, maar met grote uitgaven (verbouwing, nieuwe auto) wordt het bedrag door 2 gedaan en van beide spaarrekeningen gehaald. Al met al delen we de gezamelijke rekeningen altijd door de helft, dus we betalen 50/50. Maar daarnaast maken we ook 'eigen' kosten en die betalen we gewoon zelf.
Double dutch is iig ook touwtje springen met twee touwen die tegen elkaar in draaien. Maar jouw variant kan natuurlijk ook kloppen haha
Ik heb het opgezocht en het betekent inderdaad veel verschillende dingen. Dit ook: https://www.allesoverseks.be/themas/anticonceptie-zwangerschap/anticonceptie-algemeen/wat-is-double-dutch. Maar kennelijk is het ook een soort Girl Scout Cookies bijvoorbeeld. Maar wat er door @amdaa in dit topic bedoeld wordt, (denk ik) is 'Going Dutch', wat zoveel betekent als dat mensen voor zichzelf betalen.
Haha, dan lijkt het een Freudiaanse verspreking voor @amdaa . Ik dacht inderdaad in eerste instantie wel dat ze ‘going dutch’ bedoelde, maar dat ze met double dutch bedoelde dat het 2x ‘going dutch’ was ofzo.
Ik vind het nu echt fijn om alles op 1 hoop te hebben. In een vorige relatie was dat niet (samen een rekening voor vaste lasten en dan beide een eigen rekening voor de rest). Konden we na ieder etentje/bioscoopbezoekje aan het overmaken omdat het door de helft moest. Werd er helemaal krankzinnig van zoveel overschrijvingen. Prima als anderen het wel zo willen, ieder doet (hoop ik) waar hij zich prettig bij voelt.
Nou dit inderdaad, wij doen ook echt niet dingen 50/50, en al helemaal niet bedragen naar elkaar overmaken, dat vind ik echt gekkigheid!
Hier gaat alles op een hoop. Op Mijn rekening gaat het bootschappen geld puur voor het overzicht ( ik hoop elke maand mij aan het budget te houden maar helaas) Wij zien het wel als jouw geld mijn geld. Het zou voor ons beide niet goed voelen dat de een meer over houd puur omdat de ander meer verdiend. Dan zou hij veel meer kunnen uitgeven en leuke dingen kunnen doen. Puur omdat ik minder werk om bij onze dochter te zijn, lager niveau heb etc. Nee dat voelt voor ons niet goed. Vanaf het moment dat wij samen zijn is het wij. Grote uitgaven doen we van de gezamelijke rekening en in overleg. Daarnaast hebben wij beide een aparte eigen rekening waar evenveel op gaat per maand. Daar bepalen wij zelf van wat wij kopen. Vaak koop ik prularia en hij iets voor zijn zoveelste hobby. En zo geen gezeur over de stomme uitgaven, eigen keuze. Oh en ik ziet het nut ook niet van betaal jij dit dan betaal ik dat. Uiteindelijk moet het betaald worden en komt het op het zelfde neer. Dan kan het net zo goed van de hoop. En afhankelijk voel ik mij niet want mochten wij uot elkaar gaan verdien ik prima om zelf van te leven.
Oh nee dat zou ik ook verschrikkelijk vinden. Wij hebben naast onze gezamenlijke rekening dus ook een eigen rekening maar hier gaat niks door de helft. De ene keer betaalt mijn man en dan weer ik. Tis maar net weer het eerst een pinpas tevoorschijn haalt.
Ieder moet doen wat prettig voelt. Maar ik zou echt niet goed worden als we alles 50/50 moeten doen, en dan gaan berekenen wie wat betaalt. Zoals ik al eerder zei, dan zou ik in grote armoede leven. Als ik naar de kapper wil doe ik dat gewoon. Als mijn man iets koopt doet ‘ie dat ook gewoon. Dat hoeven we echt niet te vragen aan elkaar.
Bij dat "mijn en zijn geld" heb ik ook van die visioenen dat wanneer "mijn" geld op is ik niet mee uiteten mag of iets. Volgens mij heb ik dat zelfs hier wel eens gelezen, dat ze niet mee kon op vakantie omdat ze geen geld had dus haar man ging zonder haar
We hebben beide een eigen rekening en onderling afgesproken wie wat betaald van het geld wat we op onze rekening krijgen. Maar stiekem sparen, nee.
Dat is gewoon overdreven en hier echt niet het geval. Zo is een vakantie ook een gezamenlijke uitgave. Iets wat je overlegt of dit financieel uitkomt etc. Mocht mijn vriend van mening zijn dat hij alleen op vakantie “mag”, omdat ik geen of te weinig geld zou hebben, dan zijn zijn spullen ook langdurig op vakantie als hij terugkomt. Nog beter; laat hem op vakantie blijven....